Bukefalos 28 år!

skolförvirring

Sv: skolförvirring

Förr red man öppna på medellinjen i ett msv program o där satt domarna med sina hökögon:eek:

Har även fått trava o galoppera på samma linje- bara rakt fram när min ena var ung- svårt bara det- att rida rakt i 60 m- mot spegeln.

Felet som jag ofta gör i det läget är att blir lite avvaktande= vingligt
rider man så blir det ofta bra.

Samma sätt bör användas i ridningen av skolorna.-energin gör att den driver lika.
 
Sv: skolförvirring

Riktigt bra inlägg! det sista.

En annan sak som är så bra med att rida utan vägg- är ju att man måste sikta dit man ska- inte titta ner. Då lär man ju sig fortare att KÄNNA iom att instruktören hjälper en med när det ÄR bra.
 
Sv: skolförvirring

Riktigt bra inlägg! det sista.

En annan sak som är så bra med att rida utan vägg- är ju att man måste sikta dit man ska- inte titta ner. Då lär man ju sig fortare att KÄNNA iom att instruktören hjälper en med när det ÄR bra.

Tack:bow:

Ang rak linje

:rofl::rofl::rofl: hann inte ens svara just det - innan du skrev det.

Just precis. Jag vinglar när jag inte gör det - (tittar dit jag ska), andra änden av ridhuset... Stor skillnad blir det, och man känner att man kan inte rätta till -utan blicken rätt. Mycket bra!
Samma i skolorna,på samma linje, man måste ha fokuset framåt i rörelseriktningen, dvs blicken. Annars blir det inte så bra:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Även till axel:

Tror inte det är någon (?) som skulle säga emot att det är svårt att rida hästen rakt.
Därför en del AR-ryttare knappt tränar med rak häst förrän man i princip börjar närma sig piaffen! Lättare att rida hästen böjd.
Varför göra det svårt för sig innan man är redo liksom?

Har f ö fått lära mig en "smygskrittsövning" som funkat kanon på de flesta hästar jag provat på. Att man skrittar så sakta som möjligt på rakt spår innanför fyrkantsspåret utan att hjälpa hästen mer än någon enstaka tygelkamning för att räta upp i nödfall, driva om hästen stannar helt, och sträcka upp sig + krama i tyglarna om hästen ökar tempot. Efter lite varierande tid inser kusarna att de "måste" vinkla under sig lite för att klara hålla balansen! :p
Det där med att rida på framåt är säkert mycket bra i tävlingssammanhang för att inte riskera att hästen vinglar - flytta balansen framåt, men för att komma åt tvärtom -balansen uppåt- så är det en kanonövning! :)
Har inte så mycket med svårigheten att rida rakt innanför fyrkanten att göra eftersom man inte ska bry sig så mycket om rakriktning och någots stegs vingel för att inte störa hästen, men en kanonövning om man har lite tålamod! :idea:
Brukar dessutom fungera som lite tvärtom-psykologi på lata hästar när de plötsligt måste gå saktare än de är van vid.
 
Sv: skolförvirring

Även till axel:

Tror inte det är någon (?) som skulle säga emot att det är svårt att rida hästen rakt.
Därför en del AR-ryttare knappt tränar med rak häst förrän man i princip börjar närma sig piaffen! Lättare att rida hästen böjd.
Varför göra det svårt för sig innan man är redo liksom?

Har f ö fått lära mig en "smygskrittsövning" som funkat kanon på de flesta hästar jag provat på. Att man skrittar så sakta som möjligt på rakt spår innanför fyrkantsspåret utan att hjälpa hästen mer än någon enstaka tygelkamning för att räta upp i nödfall, driva om hästen stannar helt, och sträcka upp sig + krama i tyglarna om hästen ökar tempot. Efter lite varierande tid inser kusarna att de "måste" vinkla under sig lite för att klara hålla balansen! :p
Det där med att rida på framåt är säkert mycket bra i tävlingssammanhang för att inte riskera att hästen vinglar - flytta balansen framåt, men för att komma åt tvärtom -balansen uppåt- så är det en kanonövning! :)
Har inte så mycket med svårigheten att rida rakt innanför fyrkanten att göra eftersom man inte ska bry sig så mycket om rakriktning och någots stegs vingel för att inte störa hästen, men en kanonövning om man har lite tålamod! :idea:
Brukar dessutom fungera som lite tvärtom-psykologi på lata hästar när de plötsligt måste gå saktare än de är van vid.


Jag tror jag har sett bilder på nån som rider så i skritt.:confused: Om det är samma. Får prova:D

Ang att rida hästen rak eller ej ser vi nog det olika. Men även att rida på rakt spår utan stöd av vägg o dyl tvingar fram mer självbärighet, även om man inte skrittar. Hästen kan ju inte "ta stöd" mot väggen.

Jag ser det som att det är först när detta fungerar lite bättre som det kan bli bra kvalitet i skolorna också.

Att rida hästen böjd genom kroppen men ändå rakriktad är inte lätt. Det är lika svårt som att rida den rak på en lnje. Att bara böja den däremot är lättare.
 
Sv: skolförvirring

KL
Har tänkt lite mer på det här med kroppsdelar.
Jag vill få till en öppna åt vänster.
Fram med inner höft o sittben.
Bak med inner axel.
Blicken/huvudet (?) i färdriktningen.
Magen ???
Frågan är var vridningen sker. Ska jag peka ut färdriktningen med magen också, så att axlarna är fria från resten av bålen? Alltså att magen följer höfterna?
 
Sv: skolförvirring

Vad är det som säger att det är lättare för hästen?
Missförstå mig rätt. jag tycker att böjning är Ok, men någonstans måste man se vart man ligger.
en överböjd häst kan inte samla sig o belastar diagonalt o mest på ena frambenet då. tycker inte att det är ngt att sträva emot.

Kan inte föreställa mig att en ständig böjning kan vara särskilt nyttig.
Vill hellre att man böjer i låg form i början av passet o sen åtminstone försöker att lära sig att rida med en rak häst. Rid en bit böjd- en bit rak- o sen böjd igen, men försök att få de raka bitarna längre o längre.

Varför Förutsätta att rakt är skitsvårt? Träna på det. lDet åter som om bent har haft det problemet o funnit en väg runt det. Men så lång tid ska det inte behöva ta o det gör det nog inte för honom.

det finns ingen idrottsman eller häst som kan träna på en massa andra saker än det som är för målet.
Tänk en höjdhoppare som bara tränar ansats o aldrig över ribban eller en hopphäst som aldrig hoppas. Lindansare bara på marken....
 
Sv: skolförvirring

Jag tror jag har sett bilder på nån som rider så i skritt.:confused: Om det är samma. Får prova:D

Gör det! :)
Krävs lite självdisciplin till en början eftersom man ska vara väldigt passiv (men ändå behöver se till att hästen håller den där jättesakta skritten.. "counted walk" tror jag det kallas pga att det går så sakta att man kan räkna varje fotförflyttning! :p ) men riktigt tufft när de plötsligt börjar höja sig och ibland "spontant" hamnar i form! En förutsättning för övningen är annars att man inte positionerar hästens huvud eller erbjuder den stöd, hellre helt lösa tyglar om man annars inte kan hålla sig.

Ang att rida hästen rak eller ej ser vi nog det olika. Men även att rida på rakt spår utan stöd av vägg o dyl tvingar fram mer självbärighet, även om man inte skrittar. Hästen kan ju inte "ta stöd" mot väggen.

Japp, absolut! Och man själv måste styra hela hästkroppen på ett annat sätt när man inte har väggar att hänga sig på. Tycker iofs inte det har så mycket med rakhet att göra som balansen när man släpper stödet från väggen, för detsamma upplever jag gäller volter och alla möjliga krumelurer innanför spåret.

Jag ser det som att det är först när detta fungerar lite bättre som det kan bli bra kvalitet i skolorna också.

Hmm... *försöker hänga med i tankegången* ja, om du menar som jag tror så är jag med - att det är först när RYTTAREN formar och placerar hela hästkroppen som man kan börja få till bra kvalitet, jämfört med att helt sonika styra och ta stöd av väggen.

Att rida hästen böjd genom kroppen men ändå rakriktad är inte lätt. Det är lika svårt som att rida den rak på en lnje. Att bara böja den däremot är lättare.

Håller med om att det är lättast att "bara böja", men nu är jag ju lite kräsen med vad jag kallar böjning, och skulle knappt vilja kalla det böjd om hästen inte är hyfsat rakriktad! Sånt finns det så många andra ord för - bananböj, fulkrökar, utstickande bogar, försök till böjning... ;)
Och jo, jag tycker nog det är lite lättare att få till rakriktning i böjning än rakriktning rakt fram. Inte lätt, men lättare.
Just pga filosofin att man kan koncentrera sig på en utsida och en insida, snarare än att ha två utsidor + två insidor som man ska försöka ha koll på.
Men mest för att jag tycker det är lättare att känna med böjd häst (känns väldigt tydligt om en bog tar mer vikt, eller att ett bakben som egentligen ska bära utifrån böjningen skjuter på för mycket) än på en rak häst där jag inte lika lätt märker skillnaderna i sidorna.
 
Sv: skolförvirring

Vad är det som säger att det är lättare för hästen?
Missförstå mig rätt. jag tycker att böjning är Ok, men någonstans måste man se vart man ligger.
en överböjd häst kan inte samla sig o belastar diagonalt o mest på ena frambenet då. tycker inte att det är ngt att sträva emot.

Nej, absolut inte! :p Vet ingen som strävar efter förböjning även om det lätt blir så om man inte kan böja bra ännu. Skulle tro att vanliga dressyrvärldens motsvarighet är en häst som går rakt (fast icke-rakriktat då i regel) konstant, och AR-varianten är ständigt förböjd eller felböjd... Inget av det är ju bra och något alla eller de flesta åtminstone strävar efter att komma ur för att nå rakriktning.
Om det är lättare för hästen, det vet jag ärligt talat inte. Att bli rakriktad böjd alltså. Även om jag frågar får jag nog inget svar! :angel: Att det är lättare för mig vet jag.


Varför Förutsätta att rakt är skitsvårt? Träna på det. lDet åter som om bent har haft det problemet o funnit en väg runt det. Men så lång tid ska det inte behöva ta o det gör det nog inte för honom.

Tro´t eller ej men min hemmatränare får mig att öva rakt också! ;)
T ex serpentinbågar med svag öppna i svängarna och rakriktning innan varvbyte. Dom ca 3 stegen "rakt" känns rätt lagom för oss just nu! :angel: Eller att rida rakt fram och göra halt och se att benen stannar jämnt.
Att rakt är skitsvårt är inget jag förutsätter utan något jag vet. Eller vet att jag tycker snarare. Jag vet att min häst (och jag för den delen) inte är helt "rak" som utgångsläge, alltså vet jag att rakt är svårt, och jag märker i böjningen att rakriktning är svårt. Men i böjningen märker jag det alltså - rak på rakt spår innebär snarare att det blir sämre utan att jag på samma sätt kan känna vad som hände och vad jag ska rätta till. Det måste man såklart också träna på förr eller senare, men som det känns nu tränar jag hellre i sån situation att jag kan känna och försöka rätta till än bara allmänt känna att något är fel utan att (enligt "mina" filosofier i ridningen) kunna rätta till - då är risken stor att något annat blir fel istället. Hellre blottande och kanon eller kalkon än någon diffus korsning däremellan.

det finns ingen idrottsman eller häst som kan träna på en massa andra saker än det som är för målet.
Tänk en höjdhoppare som bara tränar ansats o aldrig över ribban eller en hopphäst som aldrig hoppas. Lindansare bara på marken....

Jag kanske nöjer mig med rakriktningen på böjd häst? ;)
Håller med om det du skriver, samtidigt så kommer man ju dit ju mer man kan räta ut hästen och fortfarande behålla kvaliteten. Att göra rejält med balansövningar och "moves" innan man ställer sig på linan för första gången så lär det gå mycket lättare än om man totalt oförberedd försöker göra krumelurer på linan utan skyddsnät!
 
Sv: skolförvirring

Växlandet gör vi ju ändå, bara det att jag personligen tycker det är "farligt" att blanda ihop skänkelvikningar med skolor just av anledningen jag skrev, finns så mycket annat att växla mellan. Hålla koll på kroppsdelarna kan man ha fokus på ändå!

Vad för övningar har du som är bättre att blanda ihop än skänkelvikning och skolor?
 
Sv: skolförvirring

varför anser du att det är lättare att träna rakriktning på en sned häst genom framför allt böjda spår, snarare än raka?
 
Sv: skolförvirring

Japp, absolut! Och man själv måste styra hela hästkroppen på ett annat sätt när man inte har väggar att hänga sig på. Tycker iofs inte det har så mycket med rakhet att göra som balansen när man släpper stödet från väggen, för detsamma upplever jag gäller volter och alla möjliga krumelurer innanför spåret.

Ja balansen är det också, därav vinglet om du tappar fokuset/blicken. Men inte alls samma sak att rida på volter. Det går att lura sej själv på volter på ett helt annat sätt.


Och jo, jag tycker nog det är lite lättare att få till rakriktning i böjning än rakriktning rakt fram. Inte lätt, men lättare.
Just pga filosofin att man kan koncentrera sig på en utsida och en insida, snarare än att ha två utsidor + två insidor som man ska försöka ha koll på.
Men mest för att jag tycker det är lättare att känna med böjd häst (känns väldigt tydligt om en bog tar mer vikt, eller att ett bakben som egentligen ska bära utifrån böjningen skjuter på för mycket) än på en rak häst där jag inte lika lätt märker skillnaderna i sidorna.

Självklart jobbar man med rakriktning på böjt spår det här är ju ingen antingen-eller diskussion.

Men det är som sagt lättare att bli lurad på böjt spår, rakt fram får du kvittot :angel:

Det är rakt fram du känner väldigt tydligt, (här får du prova märker jag:idea:) Precis som axel skrev så tvingas du rida mer på känslan och du kan bli förvånad över vad du tror är rakt och vad som inte är det:cool: Men det behövs en instruktör som står och ser dej.

Som sagt, detta är inte antingen eller utan mer en check av om du har koll över hästens kropp eller inte.

Sen tycker jag när du ändå provar:D att du ska prova det du misstrodde lite innan - skänkelvikning-sluta. Mycket bra det också.
 
Sv: skolförvirring

Vad är det som säger att det är lättare för hästen?
Missförstå mig rätt. jag tycker att böjning är Ok, men någonstans måste man se vart man ligger.
en överböjd häst kan inte samla sig o belastar diagonalt o mest på ena frambenet då. tycker inte att det är ngt att sträva emot.

Kan inte föreställa mig att en ständig böjning kan vara särskilt nyttig.
Vill hellre att man böjer i låg form i början av passet o sen åtminstone försöker att lära sig att rida med en rak häst. Rid en bit böjd- en bit rak- o sen böjd igen, men försök att få de raka bitarna längre o längre.

Varför Förutsätta att rakt är skitsvårt? Träna på det. lDet åter som om bent har haft det problemet o funnit en väg runt det. Men så lång tid ska det inte behöva ta o det gör det nog inte för honom.

det finns ingen idrottsman eller häst som kan träna på en massa andra saker än det som är för målet.
Tänk en höjdhoppare som bara tränar ansats o aldrig över ribban eller en hopphäst som aldrig hoppas. Lindansare bara på marken....


Jag håller med CIlla W, det är ju väldigt tydligt att det finns delade meningar om vad böjning mm är och detär också rätt tydligt vilka som rider mer åt det traditionella hållet och vilka som tänker AR-inriktat. inget fel i det , men varför hålla på och argumentera om klassiska metoder och liknande, när vi är inne på ett ridkonstforum??
 
Sv: skolförvirring

Jag håller med CIlla W, det är ju väldigt tydligt att det finns delade meningar om vad böjning mm är och detär också rätt tydligt vilka som rider mer åt det traditionella hållet och vilka som tänker AR-inriktat. inget fel i det , men varför hålla på och argumentera om klassiska metoder och liknande, när vi är inne på ett ridkonstforum??

För att hästen är häst, oavsett, kanske.........oavsett vad folk kallar sina ridinriktningar.
 
Sv: skolförvirring

Nu ahr jag hunnit läsa ikapp mer nogrannt och N U är jag rejält förvirrad. Kan du hjälpa mej genom att förklara:o

skolorna och böjning - Müsler

KopiaavMseler.jpg


Det är ju samma böjning - det som skiljer är ju placeringen i förhållande till linjen

och samma böjning som i en volt - men en rätt stor

Zettl har jättbra bilder och övningar med olika övergångar

Både 6 och 10 metersvolter

Tyvärr har jag ingen scanner



På den bilden har hästen rak hals i öppnan. Liksom i slutan.( I öppnan är bakdelen på spåret.)

Men du skrev:

Det står också att böjningen skall vara jämn i hel hals och ryggkotpelare: Det är också omöjligt att böja bara bålen utan halsen. Böjningen i skolorna skall om jag inte missminner mig motsvara böjningen på en 6 metersvolt? ( har för mig jag kolalt upp det en gång tidigare)

Så hela hästen är böjd i en öppna men den skall också placeras rätt i förhållande till det spår den färdas på. Lusidors var inte rätt där men annars ganska lika Müseler


Det går heller inte att bara böja framtill - utan att höften påverkas - det finns en massa reflexer i kroppen som rgelerar vad som sker.

Det är iten så lätt att förklara saker för någon - ibland måste man ha lite baskunskap för att förstå vad folk menar - som i fallet kyra här ovan - släppa yttertygeln och låta hästen skjuta ut bogen är inte öppna

Så är cristobals bild fel:confused: Och den du just la in?

Ang baskunskap - bara för att förstå vad du menar - jag saknar den så du kan inte få mej att förstå, menar du så?:)

Du skrev till axel:

Jo det är befängt att tro att man kan korta insidan utan att länga utsidan - för; antagonister till de muskler som sidböjer åt vänster är de muskler som sidböjjer åt höger

Och till fio:

Men jag förstår _hur_ du tänker och menar - och egentligen tänker du ju inte konstigt jag - vill bara ha en tekniskt korrekt beskrivning

Vad menar du? Du skrev att axel och jag var helt fel ute tidigare......
Så vad anser du egentligen?? - NU är förvirringen total för mej i alla fall:eek: Snälla hjälp mej att få ihop vad du egentligen har sagt nu,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Böjning ingår i alla varianter av dressyr, men jag tycker att det blir fel när man säger att just vid en viss nivå- hög då- SKA man rida man rida med rak häst.
det är ju beroende av både ryttaren o hästen.

hästar som inte har några åkommor kanske går att rakrikta på rakt spår tidigare. Förstår inte varför man låser sig- bara för att det står i boken.:confused:

hur gör ni ute i skogen?

Sen fattar jag inte varför just skolorna i AR skulle skilja sig från någon annan gammal klassiker eller TR heller för den delen.

Pratar nu inte om vägen dit. Fast Ingela var ju mer på att ha en annan variant- som jag känner igen mig i.:idea:

Att det kan vara sdn skillnad på tränare inom samma gebit.
Hör iofs att många plockar russinen o använder lite av varje- klokt:bow: De sätter inget namn på vad de gör.

vi kommer nog som sagt inte vidare med detta, men intressant är det med olika ideologier:)* vilken ful*
 
Sv: skolförvirring

Böjning ingår i alla varianter av dressyr, men jag tycker att det blir fel när man säger att just vid en viss nivå- hög då- SKA man rida man rida med rak häst.
det är ju beroende av både ryttaren o hästen.
ja, här har vi ett exempel på hur olika tankegångarna går. du skriver att det blir fel med rakriktningen vid en viss nivå; det är troligen för att du inte är införstådd men varför man gör så och för att du rider efter helt andra principer.

hästar som inte har några åkommor kanske går att rakrikta på rakt spår tidigare. Förstår inte varför man låser sig- bara för att det står i boken.:confused:


Åkommor eller inte: de flesta hästar har en svagare och en starkare sida, poängen är att innan rakriktningen få hästen att genom böjningen träna inner/ytter, öppna/ sluta för att få liksidiga bakben.
För att det står i boken, eller för att det bokstavligen fungerar bäst?(i mitt huvud):p:Dkanske för att det är mest logiskt??


Sen fattar jag inte varför just skolorna i AR skulle skilja sig från någon annan gammal klassiker eller TR heller för den delen.

[I]JA, det måste vi väl ändå vara överens om att de faktiskt är rätt olika på båda sätten. målet i AR med skolorna är att träna vardera bakben att sträckas fram mot tyngdpunkten, hur uttrycker du dig? tror inte att det blir samma;);)
 
Sv: skolförvirring

knapplån

Apropå detta med olika inriktningar/mästare/skolor.
Det finns en massa gemensamheter man kan diskutera utifrån. Jag tycker nog att likheterna är fler en skillnaderna faktiskt. Vi rider på hästar och vi vill bli bättre på det!

Jag tycker iallafall att tråden är mkt intressant - en :bow: till alla som delar med sig av sina erfarenheter - oavsett deras "teoretiska grund".

Vänligen,
Morvan (som varken bekänner sig till tävlingsdressyr eller AR - i vilket forum ska jag vara???)
 
Sv: skolförvirring

knapplån

Apropå detta med olika inriktningar/mästare/skolor.
Det finns en massa gemensamheter man kan diskutera utifrån. Jag tycker nog att likheterna är fler en skillnaderna faktiskt. Vi rider på hästar och vi vill bli bättre på det!

Jag tycker iallafall att tråden är mkt intressant - en :bow: till alla som delar med sig av sina erfarenheter - oavsett deras "teoretiska grund".

Vänligen,
Morvan (som varken bekänner sig till tävlingsdressyr eller AR - i vilket forum ska jag vara???)

Ja iof : alla är ju inte "renodlade":o:)

visst finns det likheter, alla vill ha en häst som bär sin ryttare i form på ett balanserat sätt.:laugh: men tittar man lite djupare så tycker jag att det finns väldigt stora skillnader i hur man definerar olika saker, som böjning, skolor, rakriktning, ja hela upplägget med olika utbildningstrappor.
 
Sv: skolförvirring

Fortsatt svar till Fredrik, glömde en del såg jag:

Böjningen i skolorna skall om jag inte missminner mig motsvara böjningen på en 6 metersvolt? ( har för mig jag kolalt upp det en gång tidigare)

Så hela hästen är böjd i en öppna men den skall också placeras rätt i förhållande till det spår den färdas på. Lusidors var inte rätt där men annars ganska lika Müseler

Voltstorleken beror av vilken tvärning du vill ha/klarar.

Man får dock inte glömma, som jag påpekat tidigare att ÖPPNA är inledningen på en volt varken mer eller mindre, det är inte att rida på en volt. Framdelen är på väg in på volten. Bakdelen fortfarande kvar rak på spåret. Enkelt uttryckt .
SLUTA är tvärtom, på väg ut ur volten där du redan rakriktat framdelen. Enkelt uttryckt. OM det vore likställt med hur hästen är formad när den väl är inne i volten så skulle skolorna inte skilja sej från varandra:cool:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 872
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 583
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Elvasaga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 216
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp