Bukefalos 28 år!

skolförvirring

Sv: skolförvirring

ja, här har vi ett exempel på hur olika tankegångarna går. du skriver att det blir fel med rakriktningen vid en viss nivå; det är troligen för att du inte är införstådd men varför man gör så och för att du rider efter helt andra principer. Inte helt andra principer. Om man ser till Bents trappa så skiljer den sig nte så mkt som man tror- som när man lyssnar på utövarna


[I]JA, det måste vi väl ändå vara överens om att de faktiskt är rätt olika på båda sätten. målet i AR med skolorna är att träna vardera bakben att sträckas fram mot tyngdpunkten, hur uttrycker du dig? tror inte att det blir samma;);)[/BSå målet är inte samling?[/QUOTE]Hur vet man när hästen är lika tränad i sina bakben?
 
Sv: skolförvirring

Man kan ju säga som såhär , rid en tvär diagonalsluta i galopp eller i trav för den delen så blir det nog lättare att förstå vad som menas med att inte utsidan skall längas ut. Vad som händer är att du inte kommer fram till punkten , inte i sluta iallafall.
Eller ta saxen för den delen - skitsvår och man blir alltid för sen.:crazy:


Men jag har inga som helst problem förstå vad Kyra är ute efter i sin beskrivning.
Inte heller egentligen vad axel menar

och ja jag har ridit diagonlasluta

Om man tillåter hästen att bli lång så blir den inte samlad. Och är den inte tillräckligt samlad så klarar den inte att tvära så Självklart:crazy:

Men om man sysslar med vetenskap är detviktigt att man är korrekt och saklig och detaljerad i sin beskrivning. Inte uttrycker sig på "ett ungfär".


och som jag sa - här i tråden handlar det bara om "ord" och den mest kackiga beskrivningen av en skola kan IRL vara lysande

det är i förlängningen sådant här blir viktigt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

ja, här har vi ett exempel på hur olika tankegångarna går. du skriver att det blir fel med rakriktningen vid en viss nivå; det är troligen för att du inte är införstådd men varför man gör så och för att du rider efter helt andra principer. Inte helt andra principer. Om man ser till Bents trappa så skiljer den sig nte så mkt som man tror- som när man lyssnar på utövarna
"efter helt andra principer"- var dumt att skriva, men nog får du hålla med om vad är det då som inte skiljer?

[I]JA, det måste vi väl ändå vara överens om att de faktiskt är rätt olika på båda sätten. målet i AR med skolorna är att träna vardera bakben att sträckas fram mot tyngdpunkten, hur uttrycker du dig? tror inte att det blir samma;);)[/BSå målet är inte samling?[/QUOTE]Hur vet man när hästen är lika tränad i sina bakben?

Om du har bra koll så tycker jag du borde veta att det i största mögliga mån handlar om samling;)
samlingen kommer genom att hästen flyttar vikt till sina bakben, genom att den blir starkare och starkare, så förklaringen om att träna bakbenen att sträckas fram- är inbegripet samling.

När hästen har en stabil böjning och överlinje, när bakbenen sträcks fram ordentligt i alla former av skolor, så kommer rakriktningen som i AR inte behöver vara häst med rak ryggrad,utan den kan lika gärna vara böjd genom kroppen. i rakriktningen ska den sträcka fram bakbenen lika mkt, den ska spåra. när man börjar träna detta är det känslan på ryggen som gör att man kan korrigera om hästen "maskar" med ena benet. genom öppna och slutan har man förhoppningsvis lärt sig känna de olika bakbenen, för när hästen verkligen sträcker fram och bär, så märks det verkligen!


i piaffen, så blir det ännu högre krav på att bakbenen sträcks fram ordentligt och lika mycket, och där kan många börja jobba med en helt rak häst, då pållen förhoppningsvis börjar få styrkan att utan böjning klara av att bära lika mkt på båda.
 
Sv: skolförvirring

Fortsatt svar till Fredrik, glömde en del såg jag:

Man får dock inte glömma, som jag påpekat tidigare att ÖPPNA är inledningen på en volt varken mer eller mindre, det är inte att rida på en volt. Framdelen är på väg in på volten. Bakdelen fortfarande kvar rak på spåret. Enkelt uttryckt .
SLUTA är tvärtom, på väg ut ur volten där du redan rakriktat framdelen. Enkelt uttryckt. OM det vore likställt med hur hästen är formad när den väl är inne i volten så skulle skolorna inte skilja sej från varandra:cool:

Nu får vi bena upp det

om hästen inte vore likadant formad så skulle man inte kunna rida sådana övningar som ;öppna på långsidan in på en volt och därefter när man är ute på långsidan igen fortsätta långsidan i sluta utan att ändra formen = böjningen.

Som Ingela H visade så är det placerinegn som skiiljer mellan övningarna

och hur hästen placerias kommer att försätta hästen i olka posiotioner som den rent biomekaiskt kommer att vara tvungen att hantera på olka sätt - vilket Gast var inne på, för flera dagar sedan

En annan övning som också visar på att formen inte ändras är att rida in på medellinjen forma hästen till en öppna och övergå till en diagonalsluta. Är hästen rätt formad = böjd så behövs bara riktningsförändringen i ovanstående övningar.

Det är väl det som är poängen
 
Sv: skolförvirring

KL
Har tänkt lite mer på det här med kroppsdelar.
Jag vill få till en öppna åt vänster.
Fram med inner höft o sittben.
Bak med inner axel.
Blicken/huvudet (?) i färdriktningen.
Magen ???
Frågan är var vridningen sker. Ska jag peka ut färdriktningen med magen också, så att axlarna är fria från resten av bålen? Alltså att magen följer höfterna?


Först var pekar hästens navel???
;) Tänk dig att din midja är mittpunkten på nabet (ryggraden) som allting vrider sig runt. Axlarna går motsols och höfterna medsols i en öppna i vä varv.


Sedan jag tycker du gör det i fel ordning och med fel tänk.
För att överhuvudtaget få en kvalitet i öppnan så måste hästen sitta ihop - man rättar in framdelen på bakdelen.

Du kommer alldrig få in bogen så att hästen behåller sin "rakhet" annars, och du får inte börja bakifrån :o - du skall ju in på en volt - som flash refererrade till -vilken del av hästen kommer först in på volten:o:angel:


Sedan - om du går bak med inner axel är det så himla lätt att ta i för mycket med de musklerna - vika sig i midjan och tappa sin utsida - villket omedlebart sabbar rakheten :devil:

Så först i position = rätta in framdelen på bakdelen -

Min tränare ( tyska grand prix ryttaren med beridar utbildning) hon säger att vi skall tänka oss att vi håller i en bricka - lyft bröstkorgen och vrid brickan en aning innåt

Egenetligen är hela den här diskussionen om utsidan intresant för i den klassiska ridningen så svänger man med denna vridning av torson - man drar inte i inner tygel - Och tydligen så lär de ut samma på beridarutbildningeni Tyskland) :angel:

Okey; så lyft och vrid
- sedan flyttar du in bogen så hästen hamnar på tre spår - hon lär ut med ytter skänkel flyttar man in bogen.

Därefter fram med inner sittben = hästen skall ju vara böjd i hela kroppen

Sedan lär hon ut en eftergift på inner handen (en cirkelrörelse framåt uppåt)

Detta är fomgivningen - sedan skall du ju flytta hästen sidvärts med inner skänkel också

Jag tycker att det är väldigt fascinerande att det tyska grundsystemet är helt jämförbart med det Klassiska a la SRS Zettl de Kunffy osv
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Jag gick tillbaka i tråden för att läsa lite beskrivningar på hur man övergår från öppna till sluta - hittade inte så mycket men hittade detta...

Nu missförstår du nog lite igen, det handlar inte om korrigerande hjälper utan det handlar om att ta hand om ytter och insidan för att hästen skall behålla sin ram i samlingen, jag förstår faktiskt inte den här mentaliteten där folk tror att hästen klarar av allt det där själv för det gör den INTE, böjer du till vänster måste du på något sätt ta hand om högersidan för att inte hästen skall gå ut till höger det kan vara högerbog eller höger bak osv.

Det som skrämmer mig mest är att när hästen går ut till höger så tycker vissa ridstilar att "så skall det se ut" och därmed en tvärsäkerhet om att det där är rätt när hästen egentligen är helt sne :mad:

Det är skitsvårt att böja en häst och väldigt jobbigt för hästen därför blir det nästan löjeväckande och skrattretande när man läser att man enbart kan böja med sittbenen och ingen annan hjälp och tro att det räcker.

Förmodligen knapplån

jag tycker du absolut du har rätt

För det räcker inte med banantanken

Att hästen är "böjd" - den måste ju vara rak i rörelsen också för att den skall gå att samla.
Flash uttrycker att den skall bära lika mycket med båda bak - men jag menar att det handlar om att hästen inte skall luta vare sig fram eller bak - eller åt något håll. När den har bäckenet i vågplan som på Anky bilden först då kan den börja gå sidvärts på riktigt ( detsamma gäller givetvis framdelen)

Utan ovanstående rakhet så blir den oregelbunden - och kommer inte att kunan börja svikta bak :idea: :idea: :idea:

Det har ju med ryggradens förmåga att rotera att göra - böjjer man helt utan ytterhjälper så böjer hästen inte - utan den roterar _bara_ framdelen - och då kan aldrig vikten förkjutas bakåt.

Jag tycker att det händer när man försöker böja hästen med inner tygeln istället för att flytta in framdelen och länga utsidan. :D :angel:
Men innan man flyttar in framdelen så måste man ju redan ha kortat hästens underlinje :o - så att övningen kan bli ytterligare samlande och inte bara en inflyttad framdel :o


Däremot så är det system jag är skolad i systematiskt

De formande hjälperna _är_ sittben och axlar - men sedan finns det rakriktande hjälper också - vilka skapar den ram du pratar om som utgörs av begränsingar med hjälp av tygelar och skänklar, samt vikten....

Ingen häst klampar ju glatt i en "skola" bara för att man format och placerat den där man vill ha den - man måste ju övertyga den att det är faktist så där jobbigt den skall gå - och inte på nåt lättare sätt.
Då behövs ju bla yttertygeln för att säga; jo - där bak skall vikten vara. och likaså behövs vikten för att se till att bäcken och manke inte tippar


De rättande reflexer som du beskriver som att ytterskänkel behövs upplever jag själv; som mest förekommande om man inte fått tag i rätt böjande reflex - det har mycket med vikthjälp och genosmläpplighet i sitsen attgöra.

Problem med böjning tycker jag nästan alltid orsakas av brister i ryttarens sits - och ett litet för stadigt tag i tygeln...
En häst i obalans helt enkelt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Inte mkt av vetenskapen som bedrivs på hobbybasis är exakt, utan grundad på antaganden o teorier.

De kommer att revideras många ggr- om man inte låser sig vid en sanning. Det gäller även våra praktiska erfarenheter.

Håller med Fio- att det märks om man kan rida rätt utförda skolor o i högsta grad diagonala slutor.

Det går definitivt inte att länga yttersidan-om hästen ska hålla ihop.
Sen är det en massa annat underhåll som krävs för att klara mer än 5 m.
Om man ska cykelrida eller vrida en tebricka får hästen inte vara lång som ett godståg innan:angel: då kan den hellre behövas ställas utåt för att inte få dra ut utsidan.
 
Sv: skolförvirring

Nu får vi bena upp det

om hästen inte vore likadant formad så skulle man inte kunna rida sådana övningar som ;öppna på långsidan in på en volt och därefter när man är ute på långsidan igen fortsätta långsidan i sluta utan att ändra formen = böjningen.

Som Ingela H visade så är det placerinegn som skiiljer mellan övningarna

och hur hästen placerias kommer att försätta hästen i olka posiotioner som den rent biomekaiskt kommer att vara tvungen att hantera på olka sätt - vilket Gast var inne på, för flera dagar sedan

En annan övning som också visar på att formen inte ändras är att rida in på medellinjen forma hästen till en öppna och övergå till en diagonalsluta. Är hästen rätt formad = böjd så behövs bara riktningsförändringen i ovanstående övningar.

Det är väl det som är poängen


Ja nu får vi nog bena upp det som sagt:cool:

Vad menar du? Naturligtvis kan hästen gå mellan skolorna:confused:
Naturligtvis kan de gå från öppna in på volt och ut i sluta.

Men på vilket sätt motsäger det vad jag skrev:confused:

Om du hävdar att hästen i båda skolorna är formad utifrån voltspåret genom hela kroppen, så nej, det är den inte. Den är böjd ja, men i öppna är bakdelen kvar på rakt spår och i sluta är det framdelen som går på rakt spår. Det var vad jag skrev och av ditt inlägg fattar jag inte vad du sa emot:confused:
 
Sv: skolförvirring

Men jag har inga som helst problem förstå vad Kyra är ute efter i sin beskrivning.
Inte heller egentligen vad axel menar

och ja jag har ridit diagonlasluta

Om man tillåter hästen att bli lång så blir den inte samlad. Och är den inte tillräckligt samlad så klarar den inte att tvära så Självklart:crazy:

Men om man sysslar med vetenskap är detviktigt att man är korrekt och saklig och detaljerad i sin beskrivning. Inte uttrycker sig på "ett ungfär".


och som jag sa - här i tråden handlar det bara om "ord" och den mest kackiga beskrivningen av en skola kan IRL vara lysande

det är i förlängningen sådant här blir viktigt


Hmmm återgår till tidigare fråga som jag inte sett svar på. Hur ställer du dej ang utsidan, det blev lite luddigt (som jag frågade i tidigare inlägg).
Nu håller du även med axel. Trots att det axel (o jag) påstod var befängt några inlägg tilllbaka. Vad är det som du anser nu? confused: Ang utsidan, alltså.
Nyss var Kyra missförstådd,:confused::o Du lägger din egen förståelse som förklaring till hur Kyra menar....Vad får dej att tro att andra inte förstår vad Kyra menar? Kyra var dessutom inte MIN primära källa......men råkade hitta citatet eftersom du misstrodde vad JAG skrev.

Har inte riktigt fått svar på det här. Jag blir jätteförvirrad, förstår inte vad du egentligen tycker längre. Inte för att det är jätteviktigt kanske, men andra läser ju tråden och du var så kraftfullt och vältaligt emot första gången jag tog upp ang hur man tänker ang utsidan/insidan i öppnan (som det handlade om just då) att det vore kanske bra om det blir klargjort hur du tänker nu.:confused:
Är det så att du nu förstår lite bättre hur man måste tänka i skolorna eller har jag missförstått det också:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Ja balansen är det också, därav vinglet om du tappar fokuset/blicken. Men inte alls samma sak att rida på volter. Det går att lura sej själv på volter på ett helt annat sätt.

Vi får nog enas om att vi är oense i det här fallet. Jag tycker att det är lättare att bli lurad med "rak" häst på rakt spår (som jag skrev i ett annat inlägg; även om man känner ATT det är något som felar tycker jag det är svårare att känna vad - och hur det på bästa sätt ska avhjälpas).
Samma "check" tycker jag man kan få av att rida böjd både rakt fram, på volter och alltmänt innanför spåret. När vi inte hade någon vidare vägg/staket att rida längs och jag testade rakt fram längs väggen för första gången på länge så märktes det plötsligt nya svårigheter. Och vice versa om man ridit för mycket längs en vägg.
Kan säkert ha mycket att göra med ens egna erfarenheter, alla är ju bra på olika saker. Så att det finns dom (som du t ex) som tycker det är lättare med "rak" häst med rakriktningen tvivlar jag inte på!


Självklart jobbar man med rakriktning på böjt spår det här är ju ingen antingen-eller diskussion.

Men det är som sagt lättare att bli lurad på böjt spår, rakt fram får du kvittot :angel:

Det är rakt fram du känner väldigt tydligt, (här får du prova märker jag:idea:) Precis som axel skrev så tvingas du rida mer på känslan och du kan bli förvånad över vad du tror är rakt och vad som inte är det:cool: Men det behövs en instruktör som står och ser dej.

Som sagt, detta är inte antingen eller utan mer en check av om du har koll över hästens kropp eller inte.

Ok, det klargör lite bättre. Håller med om att det är nyttigt att testa olika varianter för att få en bra helhet. Men "rakt" får man ju ofta gratis - transportsträckor, uteritter osv om man fokuserar på rakriktningen i de lägena.

Sen tycker jag när du ändå provar:D att du ska prova det du misstrodde lite innan - skänkelvikning-sluta. Mycket bra det också.


Det har jag provat massor med gånger med varmblodet! ;)
Matte ber om sluta - pålle inleder med ett par stegs skänkelvikning - får till ett par stegs sluta, matte nöjer sig och gör något annat en stund! :D
 
Sv: skolförvirring

varför anser du att det är lättare att träna rakriktning på en sned häst genom framför allt böjda spår, snarare än raka?

Har skrivit motiveringen redan -
En utsida + en insida att hålla reda på i taget.
Inte två utsidor och två insidor.
Men som sagt, missförstå mig inte - jag tycker inte rakriktning av en sned häst öht är LÄTT. Men att skolorna t ex är verktyg för att öva rakriktning inom de flesta "dressyrläror" tycker jag ändå tyder på att det är fler än jag som tycker det är lättare med böjd häst än rak.
 
Sv: skolförvirring

Så att det finns dom (som du t ex) som tycker det är lättare med "rak" häst med rakriktningen tvivlar jag inte på!


Det har jag väl aldrig skrivit:eek: Det är inget antingen eller.....

Om du läser vidare i den text du själv citerade ser du det också.
 
Sv: skolförvirring

Det går definitivt inte att länga yttersidan-om hästen ska hålla ihop.
Sen är det en massa annat underhåll som krävs för att klara mer än 5 m.
Om man ska cykelrida eller vrida en tebricka får hästen inte vara lång som ett godståg innan:angel: då kan den hellre behövas ställas utåt för att inte få dra ut utsidan.

Undrar om jag hittat var det skär sig?
Utsidan av ryggen bör kunna vara lång även fast hästen inte är "lång" i sin kropp. För som du säger så behöver ju hästen bära en viss grad även med ytter bak om man ska kunna rida en skola samlad- får inte vara för stort avstånd mellan ytter bak och inner fram.
Å andra sidan så är som sagt ryggen ganska begränsad i sin böjningskapacitet - så jag tror att om man har en bra böjning, dvs lagom, med lite kortad innersida och lite längd yttersida, en jämn båge i rygglinjen som inte är förböjd eller krokig, så borde hästen bli "lagom" - dvs inte för långt mellan ytter bak och ytter fram.
 
Sv: skolförvirring

kollade på Kyras ridråd om Öppna.

Går det att skriva enklare? Nej!
Tänk på att hästen ska korta inre sidan och inte länga yttre sidan i rörelsen. När hästen är böjd är det ytterskänkeln som driver och yttertygeln som förhåller.

Jag ser ingen anledning att behöva förtydliga- om man inte ser att det är glasklart.
 
Sv: skolförvirring

Det har jag väl aldrig skrivit:eek: Det är inget antingen eller.....

Om du läser vidare i den text du själv citerade ser du det också.

Ok, fast om jag inte misstolkat ytterligare ett inlägg så tycker axel det är lättare på rakt spår?
Hursomhelst - jag jobbar med det jag är mogen för NU för att successivt ta mig an större uppgifter.
Rak på rakt spår är helt enkelt för stort för mig nu. Efter att ha provat kanske bör tilläggas! :p
Så gissar jag att de flesta resonerar. (att man inte tar sig vatten över huvudet) Däremot lär det kunna skilja en hel del på vad man tycker är svårt resp. vad man tycker är enkelt, och om man får såpass bra resultat eller inte av det "svåra" att man skulle tycka det var värt att kämpa för i det stadie man är.
 
Senast ändrad:
Sv: skolförvirring

Det är ju som K. skrev. man vill att hästen ska samla sig- ytterskänkeln aktiverar o ytterhanden bromsar upp framdelen så att den sätter sig lite.

hjälperna ihop ger samling.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 871
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 583
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Elvasaga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 214
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp