Bukefalos 28 år!

Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Knapplån

Apropå utbildningsstegen: Har det inte redan konstaterats i en tidigare tråd (som jämförde AR med TR dressyr??) att de 2 stegarna egentligen är ganska lika!? Om man läser vad BB skriver....jag tror det var Fredrik_ som gjorde upptäckten...:idea:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Delvis KL

Jag red in min 3-åring som man brukar göra. Blev i samma veva intresserad av AR och beslöt mig för att prova. Hon tappade takten och bjudningen i traven ganska snart! Det kändes helt fel för mig att bara sitta och skritta en 3-åring.

En fråga: var kommer begreppet ER (engelsk ridning?) ifrån? Har aldrig hört talas om det.

Jag rider en sent utvecklad 4-åring, jag tycker också det skulle kännas helt fel att bara skritta o böja o rida skolor tidigt. Vi skrittar o travar nu, start-stopp-sväng, och jag måste ha "tryck" i henne så att hon arbetar på bra bakifrån. Därmed rör hon sig också taktmässigt och med jämn kontakt. Bra grunder alltså för att komma vidare. Lååångsamt tempo och/eller bara skritt skulle inte funka.
När jag rider äldre/mer utbildade hästar tycker jag gränserna mellan AR o VD (=vanlig dressyr) suddas ut. Mycket av tänket är helt lika tycker jag, även om någon nu säkert protesterar, hästen ska bära sig själv o svara på små impulser mm. Men den ordning i vilken utbildningen sker skiljer.

ER vet inte jag heller vad det är, menas kanske vanlig dressyr?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

För mej är det rätt självklart att det som känns rätt för hästen är rätt. En häst som inte är i balans kan inte hitta takten och utan takten ingen lösgjordhet osv. Det ena hänger ihop med det andra. Inget konstigt alls, det handlar om grundförutsättningar eller grundkvalitéer helt enkelt. Det är bara att rida själv så inser man det....Det finns inga genvägar. Om man vill ha en häst som arbetar på ett hälsosamt sätt genom hela kroppen.

Det är detta jag menar också, det borde dessutom inte skilja sig mellan inriktningarna eftersom ju hästarna ändå är hästar, eller hur jag ska säga.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det är detta jag menar också, det borde dessutom inte skilja sig mellan inriktningarna eftersom ju hästarna ändå är hästar, eller hur jag ska säga.

Ja jag såg sen att du hade skrivit samma. Kunde bara gjort :bow: till ditt inlägg istället.:D
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Totola nämnde att man kunde prioritera olika, t.ex. prioritera samling före takt. Då ställer jag mig frågan: hur kan man få en samlad form utan att hästen klarar av en ren takt, är lösgjord osv. Det ena krävs ju för det andra. Den utbildningstege som finns för AR verkar inte kunna jämföras med den för dressyr, den verkar mer vara en fingervisning om i vilken ordning man bör lära in olika moment. För att dessa olika moment ska kunna läras in borde ju dock den vanliga dressyrens "stege" (takt, stöd , lösgjordhet osv) vara uppfylld. Eller?

Det beror nog också på vilken takt man tänker på.
En skolgalopp är ju "ren" trots sin brist på svävmoment eftersom det som sagt inte skulle vara skolgalopp annars. Och det blir en annan takt. Att säga att skolgaloppen automatiskt är "fel" för det tycker jag är lite väl snävskuret, då accepterar man inte att övningar kan vara "rätt" av olika anledningar.
Om vi säger såhär; jag vill att hästen ska kunna samla sig och bära upp ryttaren bra. Att då släppa fram hästen i snabbare tempo stundvis är väl knappast något som motsäger att den kan lära sig samling? Bara för att dra en parallell.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det är detta jag menar också, det borde dessutom inte skilja sig mellan inriktningarna eftersom ju hästarna ändå är hästar, eller hur jag ska säga.

Fast så länge det "känns" bra, vad säger att takten är dålig?
Vilken takt är dålig?

Har ni frågat hästarna om det? :p
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det beror nog också på vilken takt man tänker på.
En skolgalopp är ju "ren" trots sin brist på svävmoment eftersom det som sagt inte skulle vara skolgalopp annars. Och det blir en annan takt. Att säga att skolgaloppen automatiskt är "fel" för det tycker jag är lite väl snävskuret, då accepterar man inte att övningar kan vara "rätt" av olika anledningar.

Innebär det att Tralopp också är ren? eftersom det som sagt inte skulle vara Tralopp annars? eller?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det beror nog också på vilken takt man tänker på.
En skolgalopp är ju "ren" trots sin brist på svävmoment eftersom det som sagt inte skulle vara skolgalopp annars. Och det blir en annan takt. Att säga att skolgaloppen automatiskt är "fel" för det tycker jag är lite väl snävskuret, då accepterar man inte att övningar kan vara "rätt" av olika anledningar.
Om vi säger såhär; jag vill att hästen ska kunna samla sig och bära upp ryttaren bra. Att då släppa fram hästen i snabbare tempo stundvis är väl knappast något som motsäger att den kan lära sig samling? Bara för att dra en parallell.

Vilken takt menar du då?
Skritt=4-takt
Trav=2-takt
Galopp= 3-takt
Finns det fler (förutom skolgalopp)? :confused:

Hur gör du för att samla en häst som inte klarar av att röra sig i en ren takt och följaktligen inte kan vara riktigt lösgjord? Förstår inte riktigt dina prioriteringar. Vad utgår du ifrån? Att rida i ett lite snabbare tempo innebär ju inte för den skull att man tappar takten.

Sedan har du så många gånger nu upprepat att jag sagt att skolgalopp är "fel" och "dålig galopp" så du får gärna tala om VAR jag skrivit det. Såvida du inte sätter likhetstecken mellan skolgalopp och all 4-taktig galopp (vilket ju någon redan undrat). Definitionfrågan igen, alltså.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Den är rätt gammal......andra vet säkert mer exakt

Sökfunktionen kan nog ge dej mer info om du inte vet vad det är!:idea:

Om man ska hitta på egna varianter ska man nog vara väldigt säker på vad man håller på med. Väldigt säker. Särskilt om man plockar bort det grundläggande kravet på takt! Jag kan inte se att det finns skäl att göra det, en häst med taktproblem behöver först av allt hjälp att hitta takt och balans.

Klassisk Ridkonstforumet, består efter vad jag förstår av många knep och knåpare, vilken inriktning de än ägnar sig åt. Jag var på dressyrträning och kollade en kompis, som dagligen rider med kandar och sitter och krullar ihop sin häst med galoppombyten och tramp i skogen genom att hennes man rider i kapp och "touchar" med spö, eller att han rider före och hon håller in sin häst, så den nervöst trampar med spänd nacke och sen släpper iväg hästen i balanstrav för att det ska se ut som om hästen piaffar och passagar rent. "Ja, min häst kan ju alla krumelutter, så... Det är så tråkigt på träningarna, att man aldrig får göra något roligt." Och tävlar annars i LA 4 - LA 5. På träningar rids korta förvända galopper, enkla byten någon gång i bland och annars ökningar, minskningar, skänkelvikningar och vanliga skolor och ENBART på tränsbett, på grund av spänd och övertaggad häst.

Den ridstil jag mest tankegrundmässigt räknar mig till och då även har riddare och riddarskap i bakgrunden, är Akademisk Ridkonst. Om du googlar på Akademisk Ridkonst och deras skala, så ser du att den ser något annorlunda ut än den du beskrivit.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Rakriktning - Samling - Schwung (som står för påskjutet)

Så, vi kanske ska googla lite alla till mans, i stället för att hacka på varann, eller? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vilken takt menar du då?
Skritt=4-takt
Trav=2-takt
Galopp= 3-takt
Finns det fler (förutom skolgalopp)? :confused:

Hur gör du för att samla en häst som inte klarar av att röra sig i en ren takt och följaktligen inte kan vara riktigt lösgjord? Förstår inte riktigt dina prioriteringar. Vad utgår du ifrån? Att rida i ett lite snabbare tempo innebär ju inte för den skull att man tappar takten.
:bow:

Delvis KL

Nej jag förstår inte heller likhetstecken mellan högre tempo och brist på takt:confused: handlar det om att antingen rusar hästen eller kryper fram.

Då skulle jag verkligen rekommendera att man tittar på den klassiska utbildningsordningen igen. :idea: Balans och takt hänger ihop. Det ska man allra först prioritera. En ren takt. En häst i balans och i rent takt rusar inte som ett ånglok så den risken kan man bortse från om man arbetar hästen utifrån denna prioritering.

Det är väl där det blir fel, om man inte förstår att man måste hitta balansen och takten som blir det en häst som älgar och alltså tycker man det är bättre att skritta runt böjd med så länge:confused:

Nu kommer jag att få kritik för att ha fördomar igen, men kan någon neka till att det kan låta som jag skriver ovan i inlägg som ifrågasätter den klassiska skalan:confused: Det är galet tänk från grunden, sett utifrån utbildningssynpunkt.:crazy:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ärligt talat - jag fattar inte hur du menar. Meningsbyggnad/syftning? Kan du skriva lite mer "rakt på sak"? :cool:

:bow:
Det är väl där det blir fel, om man inte förstår att man måste hitta balansen och takten som blir det en häst som älgar och alltså tycker man det är bättre att skritta runt böjd med så länge:confused:

Nu kommer jag att få kritik för att ha fördomar igen, men kan någon neka till att det kan låta som jag skriver ovan i inlägg som ifrågasätter den klassiska skalan:confused: Det är galet tänk från grunden, sett utifrån utbildningssynpunkt.:crazy:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nu kommer jag att få kritik för att ha fördomar igen, men kan någon neka till att det kan låta som jag skriver ovan i inlägg som ifrågasätter den klassiska skalan:confused: Det är galet tänk från grunden, sett utifrån utbildningssynpunkt.:crazy:

Nä, det kan jag inte neka till.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Den ridstil jag mest tankegrundmässigt räknar mig till och då även har riddare och riddarskap i bakgrunden, är Akademisk Ridkonst. Om du googlar på Akademisk Ridkonst och deras skala, så ser du att den ser något annorlunda ut än den du beskrivit.

Takt - Lösgjordhet - Stöd - Rakriktning - Samling - Schwung (som står för påskjutet)

Så, vi kanske ska googla lite alla till mans, i stället för att hacka på varann, eller? :idea:

Ja det är den skalan jag har uppfattat som AR skalan också.
Det innebär att en massa folk har fått den om bakfoten och arbetar omvänt, enligt resonemanget i denna tråden?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

*knapplån*

Glöm inte att den akademiska Auktoriteten DLG föreskriver att hästen skall vara ordentligt förberedd INNAN man börjar dressera.
(Det heter debourrage idag på franska - före dressage)

På sidan 486 i walters internetkopia (Står i den engelska översättning också, men vet inte sidan) kan man läsa att man först vid fem års ålder får begära tjänst av en ridhäst. Han är innan denna ålder alltför svag för att tåla ansträngningar. Även om man kan göra förberedande arbete innan, "när han fyllt fyra år, så rider man honom i skritt och trav, och allteftersom han är lydig antingen i lina eller fritt, men framförallt i korta repriser"

mao - ingen skolgalopp/galopade.... :cool:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ja det är den skalan jag har uppfattat som AR skalan också.
Det innebär att en massa folk har fått den om bakfoten och arbetar omvänt, enligt resonemanget i denna tråden?

Ja... :bow: och tvärtom. Beroende vilken fot man står på... :rofl:

Tänk, om var och en kunde respektera andras åsikter och tillvägagångssätt. Det är ju ändå, så att "Alla vägar bär till Rom". Så länge man inte skadar sin häst och det är oberoende ridstil, så anser jag att man har rätt att ha den ridstil och därmed åsikt, som man har men man ska då också kunna respektera andras ridstil och åsikt utan att dissikera in i minsta detalj, om män ändå inte tänker respektera andra ryttare.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Innebär det att Tralopp också är ren? eftersom det som sagt inte skulle vara Tralopp annars? eller?

Om man mot förmodan skulle vilja ha tralopp så kan man nog få den "ren" :crazy: dock är det ju ingen som vill det såvitt jag vet och det går i princip inte att få en tralopp balanserad/avspänd, därmed att den blir fel.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vilken takt menar du då?
Skritt=4-takt
Trav=2-takt
Galopp= 3-takt
Finns det fler (förutom skolgalopp)? :confused:

Hur gör du för att samla en häst som inte klarar av att röra sig i en ren takt och följaktligen inte kan vara riktigt lösgjord? Förstår inte riktigt dina prioriteringar. Vad utgår du ifrån? Att rida i ett lite snabbare tempo innebär ju inte för den skull att man tappar takten.

Sedan har du så många gånger nu upprepat att jag sagt att skolgalopp är "fel" och "dålig galopp" så du får gärna tala om VAR jag skrivit det. Såvida du inte sätter likhetstecken mellan skolgalopp och all 4-taktig galopp (vilket ju någon redan undrat). Definitionfrågan igen, alltså.


Om hästen inte klarar av att röra sig i en ren tretakt rent fysiskt så kommer man knappast få en ren skolgalopp heller. Däremot om du har en häst som rent fysiskt klarar av att gå i ren 3-takt (vilket de flesta ändå kan) men att andra saker ställer till det - teknik t ex, då kan eventuellt en skicklig ryttare få till en ren skolgalopp innan den vanliga galoppen är så mycket tränad på. Fast den biten är mest ett undantagsfall eftersom jag upplever att det bara är i undantagsfallen man tränar så.
Sen är det givetvis inte säkert att man kan få en ren skolgalopp för att man kan få en ren vanlig tretaktig galopp, om ryttaren inte kan ge rätt signaler och hästen blir förvirrad, inte får in tekniken, inte är stark nog osv. Men de flesta verkar hålla med om att en skolgalopp ändå ska upplevas "ren" på samma sätt som en vanlig galopp ska upplevas ren även om det inte är samma takt i brist på svävmoment.

Tycker inte det är samma sak som att ha en tydlig tvåtakt i traven. Eftersom traven är mycket lättare för en häst att få till en tvåtakt i även om den inte är riktigt bra. Även utan svävmoment så är traven tvåtaktig till skillnad från galopp. Även om det t o m skulle bli "glapp" i takten t ex att hästen vilar mer på ena diagonalen för att den blir lite låst så kan det ändå vara tvåtakt.

Vi kanske borde utse skolgaloppen till en egen gångart? :p Eller så tänker man som jag; en bra galopp är en bra galopp, om man får ut det man vill i galoppen och den känns harmonisk och balanserad.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är fortfarande nyfiken på dina prioriteringar samt var du tycker att jag skrivit att skolgalopp är "fel" eller "dålig". Samt varför du tycker att snabbare tempo=tappad takt.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ärligt talat - jag fattar inte hur du menar. Meningsbyggnad/syftning? Kan du skriva lite mer "rakt på sak"? :cool:

Det går lite fort när man är på jobbet och rakt på sak kan ibland göra moderator ledsen...

Jag menar att i inlägg här som ifrågasätter den klassiska utbi skalan kan man få för sej att det handlar om älga eller skritta, kort uttryckt.
Att man inte inser vikten av att hitta balans och takt som grund tex.


Den här delen var väl inrte svår att fatta däremot?

Det är väl där det blir fel, om man inte förstår att man måste hitta balansen och takten som blir det en häst som älgar och alltså tycker man det är bättre att skritta runt böjd med så länge

I så fall betyder det att folk kanske tycker det är så jobbigt eller inte förstår att man måste hitta balans och takt först, man kan inte samla i skritt om man inte ens får hästen att trava i balans:crazy:
Helt bakvänt. Det låter här som om man inte kan "vänta på" takten för hästen bara springer som en dåre och älgar iväg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 156
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 039
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp