Bukefalos 28 år!

Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nej hoppa över delar tycker inte jag heller man kan. Däremot kan man ta saker i olika ordning beroende på vad som passar hästen bäst. Alla är ju inte stöpta i samma form och utbildningsskalan är ju inget man ska följa slaviskt utan mer ett rättesnöre.
Träningen ska anpassas till hästen och betyder det att man utbildar i en annan ordning än vad man vanligtvis gör så gör i alla fall jag det.[/QUOTE]

Frågan är ju om det är hästen man anpassar sig till eller tränarens färdighet och kunskapsnivån :o

Jo alla hästar är stöpta i fomen häst.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Frågan är ju om det är hästen man anpassar sig till eller tränarens färdighet och kunskapsnivån :o

Jo alla hästar är stöpta i fomen häst

Ja, kort sagt var det vad jag ville säga också.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag missade nog den frågan, men jag håller med de som säger att "tralopp" inte är den fyrtaktsgalopp man pratat om i hänvisning till taktfel i galoppen. Tralopp är en oren gångart helt enkelt.



DLG delar upp informationen om gångarter i tre omgångar; Naturlig gång (skritt, trav, galopp); Felaktig gång (pass, slappskritt, mellan-galopp/l'aubin); Konstmässig gång (spansk skritt, piaff, galoppade, "changering" - byte av varv, "volte", "halv volte", "passade", piruett och terre à terre)

Changering, volte, halv volte och passade är snarare ridvägar på ridbanan än gångarter, varför han gör så är oklart vad jag kan se, men han övergår i det sista partiet också från att diskutera gångarter till att diskutera "manéger".


Hm

Detta med gångarter - det är ett mänskligt påhitt. Hästen har ett oändligt variationsmönster - så det är inte så att det bara "finns" galopp tralopp och skolgalopp.

Som jag sagt tidigare så är den rena gången ett sätt att se på balans. Och ett tillstånd som möjliggör att vikten kan förskjutas bakåt.

Galopp kan vara fyrtaktig avflera orsaker... och se olika ut.


LUSIDOR Ang. din bild _ jag ser och lär
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är också intresserad av var skritta och böja-tanken o att man samlar i skritt innan man kan trava balanserat kommer ifrån från början:confused: Eftersom det är hopkopplat med ridderskap och annat antar jag att upphovsmannen har en historisk källa och förebild?

Just utbildningsvägen menar jag nu.

Nu är jag inte AR - ryttare.

men jag kan se en poäng med att flytta in framdel och bakdel i skritt om man fokuserar på utbildning av ryttaren, och inte utbidlning av hästen; Möjligen inlärning av hjälper koordination.

Men som sagt det är flytta fram och bakdel för att lära in koordination av axlar och höfter- inte regelmässig öppna och sluta.

och hästen måste även arbetas i andra gångarter för att inte dra på sig spänningar. Allsidig träning kräver alla gångarter
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Fast så länge det "känns" bra, vad säger att takten är dålig?
Vilken takt är dålig?

Har ni frågat hästarna om det? :p

men "känns bra" handlar ju om erfarenhets nivå.

Det känsn bra - det bästa man upplevt hittils.:angel:

Det kanske finsn bättre

Då är det tyska systemet bra - att lära sig sitta på enhsät som kan piaffera - då har man erfarernheten i kroppsminnet.

Även jag har försökt lära mig rida på en häst som inte varit utbildad, och felskapt för Dressyr.

Då blir vägen full av återvändsgränder som för en tid kan kännas bra.


Den takt som är bra - är när hästen är i en sådan balans att den är ridbar.

har man upplevt det så råder ingen tvekan - hästen har sagt att det är bra - de brukar säga TACK
ÄNTLIGEN :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nu är jag inte AR - ryttare.

men jag kan se en poäng med att flytta in framdel och bakdel i skritt om man fokuserar på utbildning av ryttaren, och inte utbidlning av hästen; Möjligen inlärning av hjälper koordination.

Men som sagt det är flytta fram och bakdel för att lära in koordination av axlar och höfter- inte regelmässig öppna och sluta.

och hästen måste även arbetas i andra gångarter för att inte dra på sig spänningar. Allsidig träning kräver alla gångarter

Ja det är jag med på och även att man kan arbeta i skritt en del på en utbildad häst, omväxlande med andra gångarter förstås. Jag jobbar i skritt-också.

MEn varifrån kommer historiskt detta system med en gångart i taget osv:confused:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Knapplån

Apropå utbildningsstegen: Har det inte redan konstaterats i en tidigare tråd (som jämförde AR med TR dressyr??) att de 2 stegarna egentligen är ganska lika!? Om man läser vad BB skriver....jag tror det var Fredrik_ som gjorde upptäckten...:idea:
Jo det var det:idea:
F. kanske kan göra det igen:bow:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vad jag kommer ihåg så var Bents inte så radikal som man trodde.

NÄR det inte fungerar går man ju tillbaka till en lägre gångart, men det behöver ju bara handla om en minut.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

En fråga: var kommer begreppet ER (engelsk ridning?) ifrån? Har aldrig hört talas om det.

Det kommer från USA, där man skiljer på "westernridningen" och den "engelska ridningen". Östkusten har ju ett starkt brittiskt inflytande vilket också påverkat ridningen som mer handlade om nöjesridning och transport, till skillnad från västra USA som historiskt stammar från den spanska ridningen och boskapsarbetet.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Den takt som är bra - är när hästen är i en sådan balans att den är ridbar.

har man upplevt det så råder ingen tvekan - hästen har sagt att det är bra - de brukar säga TACK
ÄNTLIGEN :D

Tack för svar, och jag håller med!
Nu utgick jag iofs från att "känns bra" betydde att hästen är ridbar, att den känns harmonisk, balanserad och med bra struktur.

Och då utgår det ifrån att man känt den "tack!"-upplevelsen såklart.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Är fortfarande nyfiken på dina prioriteringar samt var du tycker att jag skrivit att skolgalopp är "fel" eller "dålig". Samt varför du tycker att snabbare tempo=tappad takt.

Jag tror vi pratar olika språk! :crazy: eller läser med olika glasögon..
Vet inte om du skrivit att skolgalopp i sig är fel, däremot verkar du vara inne på linjen 4-takt = dåligt, så iom att skolgalopp "måste" vara i 4-takt i brist på svävmomentet skulle det vara samma sak.
Du kanske bara menar 4-takten som blir i passartad galopp? Och det är liksom den jag inte ser något likhetstecken emellan om man övar skolgalopp. För blir det problem i galoppen då så tror jag ändå sannolikheten att den blir passartad är ganska liten.

Snabbare tempo tycker inte jag betyder tappad takt (kan säkert bli så, men det var inte något jag hade i åtanke när jag skrev senaste inlägget). Det var ett exempel på hur man kan åstakomma en sak som "egentligen" bara är en övning snarare än att det är det resultat man vill ha. Som att få lite mer energi i hästen genom att ruscha iväg framåt när man normalt sett brukar ha normalt/lågt tempo som jobbläge. Eller att överdriva samling såsom i piaff/skolgalopp för att stärka hästen. Det är inte mycket inom AR som är självändamål, det allra mesta är i utbildningssyfte.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

I så fall betyder det att folk kanske tycker det är så jobbigt eller inte förstår att man måste hitta balans och takt först, man kan inte samla i skritt om man inte ens får hästen att trava i balans:crazy:
Helt bakvänt. Det låter här som om man inte kan "vänta på" takten för hästen bara springer som en dåre och älgar iväg.

Kan man alltid det?
Har du testat trava med en häst på böjt spår som snavar i sig själv eller lutar så den riskerar att gå omkull? :p den behöver en massa annat grundjobb innan man travar travar travar för att komma till en bra takt anser jag. Sen om den grunden är samling i skritt är en annan femma, kanske travövergångar på rakt spår, stretchande/rakriktande/tekniktränande övningar i skritt, rida i skogen osv. Men inte alltid att trava hästen till balans om du hänger med på hur jag menar?

Har f ö alltid fått lära mig att övergångarna är det allra viktigaste och hyfsat avgörande för hur kvalitén kommer bli. Kan hästen inte skritta bra så kan den inte heller göra bra övergångar. Därav mitt tänk iaf.
Precis som att det inte är någon idé att börja galoppträna en häst i ett stadie där den inte ens kan gå balanserat i traven. Den blir knappast mer balanserad i galoppen, men skulle behöva ännu mer balans än traven för att få till något vettigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag tror vi pratar olika språk! :crazy: eller läser med olika glasögon..
Vet inte om du skrivit att skolgalopp i sig är fel, däremot verkar du vara inne på linjen 4-takt = dåligt, så iom att skolgalopp "måste" vara i 4-takt i brist på svävmomentet skulle det vara samma sak.
Du kanske bara menar 4-takten som blir i passartad galopp? Och det är liksom den jag inte ser något likhetstecken emellan om man övar skolgalopp. För blir det problem i galoppen då så tror jag ändå sannolikheten att den blir passartad är ganska liten.

Det är tydligen så att skolgalopp=all 4-taktig galopp enligt dig. Det är det alltså inte för mig, jag gör en skillnad där och vet inte hur många gånger jag förklarat det för dig. Men du får som sagt gärna leta upp det inlägg där jag, som du påpekat flera gånger, skriver att SKOLgalopp är "dålig". Kan nämligen inte själv minnas att jag gjort det och det känns lite fånigt när du skriver så i vart och vartannat svar till mig.
Däremot så är normal galopp (inte skolgalopp, alltså, förstår du nu?) i 4-takt inget att sträva efter, nej.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Kan man alltid det?
Har du testat trava med en häst på böjt spår som snavar i sig själv eller lutar så den riskerar att gå omkull? :p den behöver en massa annat grundjobb innan man travar travar travar för att komma till en bra takt anser jag. Sen om den grunden är samling i skritt är en annan femma, kanske travövergångar på rakt spår, stretchande/rakriktande/tekniktränande övningar i skritt, rida i skogen osv. Men inte alltid att trava hästen till balans om du hänger med på hur jag menar?

Har f ö alltid fått lära mig att övergångarna är det allra viktigaste och hyfsat avgörande för hur kvalitén kommer bli. Kan hästen inte skritta bra så kan den inte heller göra bra övergångar. Därav mitt tänk iaf.
Precis som att det inte är någon idé att börja galoppträna en häst i ett stadie där den inte ens kan gå balanserat i traven. Den blir knappast mer balanserad i galoppen, men skulle behöva ännu mer balans än traven för att få till något vettigt.

Men jag har aldrig sagt att man okontrollerat ska ånga runt om hästen inte orkar. Nu är ju travare ett eget kapitel för det är väl främst såna som har de problem du beskriver. Det finns ju en tråd på hantering om travare och deras förmåga som ridhästar, de har det ju inte lätt alltid, pga de avlas för helt andra uppgifter.

Men hästar är de ju och kanske de minst av alla ska utsättas för hemmagjorda amatörlösningar som nån snickrat ihop och rättfärdigat med att det heter nåt tjusigt som "skolgalopp" (bara som exempel menar INTE nu att du gör det).....:crazy: De skulle kanske mest av alla ridhästar behöva verklig kunnighet när det gäller hästars utbildning och rörelsemönster mm och hur man bäst tränar en häst som har lite andra förutsättningar.

Att rida i skog och mark och hjälpa hästen att hitta sin balans med ryttare och stärka den, är absolut inte fel utan något jag också skulle rekommendera. Det är också bra att jobba i ett tempo och gångart hästen klarar på ridbanan. Men att från det mixtra med gångarter och samling innan hästen ens kan gå i balans i alla gångarter - det är DÄR jag har synpunkter.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Att rida i skog och mark och hjälpa hästen att hitta sin balans med ryttare och stärka den, är absolut inte fel utan något jag också skulle rekommendera. Det är också bra att jobba i ett tempo och gångart hästen klarar på ridbanan. Men att från det mixtra med gångarter och samling innan hästen ens kan gå i balans i alla gångarter - det är DÄR jag har synpunkter.

Me too :idea::bow:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

De skulle kanske mest av alla ridhästar behöva verklig kunnighet när det gäller hästars utbildning och rörelsemönster mm och hur man bäst tränar en häst som har lite andra förutsättningar.
Jag håller med att det vore bra, men det är ju tyvärr så att många "vanliga" dressyrtränare inte är så förtjusta i att undervisa travare. Jag har i alla fall sett flera såna exempel - tex ungdomar som kommer med jättefina travhästar till träningen, men går gråtande därifrån efter att de och föräldrarna fått utskällning för att de inte köper en riktig häst (halvblod) som ungarna kan lära sig rida ordentligt på. Eller tränare som fnyser föraktfullt när någon som normalt tränar med sitt flotta halvblod en dag tar med sig reservhästen som är av travarras. Det är inte helt ovanligt att man blir lite "mobbad" om man har en häst som inte passar in i den normala dressyrmallen. Det är även vanligt med tränare som tycker att det är meningslöst att träna ryttare utan tävlingsambitioner.

Jag kan förstå om man tycker att det känns bra med en inriktning där det är mer uttalat att alla sorters hästar är välkomna och kbl-travare till och med betraktas som något extra fint.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Frågan är ju om det är hästen man anpassar sig till eller tränarens färdighet och kunskapsnivån :o

Jo alla hästar är stöpta i fomen häst.

Intressant tanke! :p
Dock tycker jag ibland att tränare "följer mallen" i brist på skicklighet också. Att man slaviskt gör som man "ska" och kanske inte riktigt inser i tid när man borde ändra strategi.
Så kan det säkert bli inom alla inriktningar i brist på kunskap,och jag värderar nog tränarna med en plan B, plan C, plan D, plan E bättre än de som hoppas (?)/förutsätter att hästen ska lyssna på det rätta :p
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ja de tränare som bara har ett enda standardrecept, som alla ekipage förväntas fungera på, de är jag inte så förtjusta i oavsett vad de kallar sin inriktning :)
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Vart det kommer från från början vet jag inte. Har aldrig forskat i det. Tanken är ganska lätt att förstå tycker jag. Hästen ska hitta bärighet i skritt innan man tar upp den i trav. På min häst passade detta kalasbra. Hon lade sig i handen och drog iväg när det blev tal på trav, dålig takt, dålig balans och i framvikt. Så vill inte jag trava. Med mycket skrittarbete där vi fick mera engagerad bakkärra med bärighet, kunde vi börja trava så smått i balans. Korta bitar först som vi byggde på mera och mer. På andra hästar kan en annan ordning vara bättre. Jag skriver som innan att man får anpassa träningen efter hästen. Det kan se väldigt olika ut hur jag tränar olika hästar.
De två tränare jag rider för anpassar alltid träningen efter respektive häst och har ingen mall alla ekipage ska in i. alla får ett upplägg efter sina förutsättningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 155
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 032
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp