Skoluniform, ja eller nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

lenae skrev:
Att införa skoluniform tycker jag känns som att skjuta mygg med kanon...
Hur skulle det vara om man införde lite klädregler istället? Att man tex förbjöd ungarna att komma till skolan med jeansen nedhasade på halva rumpan så att kalsongerna eller stringtrosorna syns, eller med tunna, urringade linnen där halva behån syns för att inte tala om bar mage! Kan ingen förälder ,rektor eller lärare meddela eleverna att sådan klädsel inte är acceptabel?

Fast det skulle förstås innebära att lärarna skulle tvingas föregå med gott exempel, och att de inte vill det har man ju förstått många gånger under barnens skoltid. Hur ska man övertyga en 13-åring om att stringtrosor inte är ett lämpligt plagg när gymnastikfröken går med synliga sådana? Varför måste musikmagistern klä sig i shorts på jobbet? Måste alla manliga lärare ha slitna jeans, sandaler och murarskjorta? Jag tycker att lärarna ska ge signaler genom sitt uppförande och sin klädsel att skolan är en arbetsplats och ingenting annat. Under min skoltid, på 60- och 70-talet var lärarna propert klädda, många hade kavaj och slips, de kvinnliga hade kjol och pumps, och de såg inte ut att vantrivas särskilt med det. Jag kan inte minnas att någon gick med jeans, utom möjligen yrkeslärarna, och bara gymnastiklärarna bar träningsoverall ( och jag kan sätta en peng på att ingen av dem hade stringtrosor under) . Om lärarna klär sig som ovårdade tonåringar kan de inte heller räkna med att bli respekterade som lärare och vuxna, vare sig av eleverna eller föräldrarna ( hur föräldrar klär sig kan vi ta en annan gång!), vilket borde stämma till eftertanke. Nu vet jag att det kommer att ylas från alla bukefalister som är lärare om att det är så opraktiskt med något annat än jeans, och att lärare minsann arbetar på ett annat sätt nuförtiden blablaba , men så ser det också ut som det gör i skolan och därför kommer det nu krav på skoluniform istället.

Är du allvarlig?
Det vore enklare att inför uniform än dresscode - därför att dresscoden kan man diskutera söder och samman. Sedan skulle det bli ett jäkla liv om gråzonerna. Som allt annat inom skolan när det blir minsta lilla luddighet och därför utrymme för alla inblandade vuxna att argumentera sig blå för det ena eller för det andra.
En uniform är en uniform och det enda man möjligtvis kan gräla om är kjol- och shortslängden.

Vad gäller propert klädda lärare så ÄR det så att man arbetar på ett annat sätt inom skolan idag. Man sitter inte i sin kateder utan man har händerna i smeten lika mycket som barnen.
Vill man förstöra sina finkläder med lim, turschpennor och tapetklister så är det väl upp till var och en, men jag förstår de lärare som tar på sig jeans och tröja.
Alternativet vore väl att arbetsgivaren tillhandahåller snygga arbetskläder, det tror jag inte att någon lärare tackar nej till.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jaha, då var vi där igen.

Argumentet för skoluniform är väl för att slippa sexualiserandet av barn, så som modet tyvärr förespråkar idag.
Jag ser också en poäng i att de som inte har råd att köpa värsta märkeskläderna, slipper den hetsen.
Visst kan en del gå i ständigt nya skoluniformer medan andra får ärva, men jag tror inte att det är lika särkiljande som modehetsen som den varit hittills.

Även jag tycker att lärare bör föregå med gott exempel genom att inte ha korta magtröjor och visa sina piercade kroppsdelar, eller ha smutsiga/trasiga kläder. Däremot förstår jag att ingen klär sig i kavaj och plisserad kjol längre.
Jeans har man på sig just för att de är slitstarka och tåliga arbetskläder som ser bra ut trots att man får sitta på knä, blir stänkt på med vattenfärger eller är ute i naturen och kliver tillsammans med skolbarnen.

Framför allt borde föräldrarna vara mer restriktiva med vad de låter barnen ta på sig för kläder, men eftersom jag är tonårsförälder själv så vet jag hur svårt det är att rå på modet och grupptrycket från kompisarna. Då skulle jag se uniformen som en god hjälp att slippa ifrån situationer som gör att barnen har svårt att stå emot ett sjukt modeideal. Åtminstone i skolan.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

jag röstar EMOT tycker att det e väldigt onödigt och jobbigt hur kan man rösta fram så alla blir nöjda med kläderna? alla har ju olika smak på kläder skulle aldrig funka tänk dig själv att sätta på dig nått du vantrivs i? hur mysigt skulle det var? och ja tror att det kan öka mobbningen dem som e fattiga kanske bara har råd att köpa en o det får ungen ha tills den e sliten o gammal o för liten då blir den stackars ungen ännu mera mobbad en va den va förut...ja tycker att det e vi som går i skolan ska få rösta om det inte dem som har gått ut för det är i allfall vi som ska få bära dem där kläderna. Om det skulle bli lag på detta så skulle ja skita i att ha på mi uniformerna ja ahde tagit mina gammla mysiga o dem kläderna ja trivs i o kan va mig själv i.:banana:


Madde som trotsar lagarna och följer sin egna väg
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Love_you_Carmen skrev:
jag röstar EMOT tycker att det e väldigt onödigt och jobbigt hur kan man rösta fram så alla blir nöjda med kläderna? alla har ju olika smak på kläder skulle aldrig funka tänk dig själv att sätta på dig nått du vantrivs i? hur mysigt skulle det var? och ja tror att det kan öka mobbningen dem som e fattiga kanske bara har råd att köpa en o det får ungen ha tills den e sliten o gammal o för liten då blir den stackars ungen ännu mera mobbad en va den va förut...ja tycker att det e vi som går i skolan ska få rösta om det inte dem som har gått ut för det är i allfall vi som ska få bära dem där kläderna. Om det skulle bli lag på detta så skulle ja skita i att ha på mi uniformerna ja ahde tagit mina gammla mysiga o dem kläderna ja trivs i o kan va mig själv i.:banana:


Madde som trotsar lagarna och följer sin egna väg


Men du. Den där ungen som får ha en sliten och gammal uniform. Vad skulle den haft för kläder i skolan om inte uniformen fanns? Du tror inte att de kläderna också skulle vara slitna och gamla?

Skillnaden med uniformen skulle vara att alla måste ha samma stil och då kan ingen bli mobbad för att den inte har senaste mode eller kläder från JC. Vore inte det klart bättre?
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Så som du beskriver vill man ju ha det, men om det är uniformens förtjänst eller inte är ju svårt att säga.

Generellt låter det ju som att det inte är lika fixerat som i Sverige.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Men doh. Om man inte måste ha uniform kan man få kläder av släktingar, köpa på second hand m.m. där man kan hitta fina kläder. Ska man ha unifrom så har man inte mycket till val!

Jag har inte samma stil som JC ungar med jeans för 1000 spänn. Det sticker i ögonen på folk men det är tack vare det som jag är så stark som person idag! Lär hellre ungarna att gilla sig själva och stå emot grupptrycket.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Trissa skrev:
Vad tycker ni? http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,667833,00.html

Jag är lite kluven, men måste jag välja så säger jag ja. Jag tillhör dem som aldrig hade speciellt moderna kläder i grundskolan, (med tillhörande mobbing) och tror jag skulle upplevt det som en lättnad med uniform.
Jag tycker skoluniform hör hemma i militärdiktaturer. Det är odemokratiskt, idividkränkande, och tar ingen hänsyn till indiveduellt tänkande. Har man uniform har man ingen indiveduell åsikt.

Titta bara på det militära, alla har samma kläder, samma åsikt (inte i det privata men när de är i tjänst), samma tänkande, samma mål!

Är det något vi vill premiera?? Jag tycker inte det. Ju fler åsikter desto bättre. Skolan ska vara öppen för åsiktsfrihet, indiveduella stilar och indiveduella utryckssätt.

Och det med mobbning är inget unikt för skolor utan uniform. kläderna spelar ingen roll för att någon ska bli eller inte bli mobbad. Det beror på personlighet och uppsyn. Sen är inte någon i gamla kläder ett lättare offer än någon med mesigt utrycksätt i uniform.

Sen tror jag mycket av skolans problem är att ingen lyssnar på eleverna, på de som bråka, eller på de som klär sig hämskt. Skulle någon sätta sig ner och lyssa istället för att ställa sig upp och skrika på eleverna skulle majoriteten av problemen lösas. Ungdomar är inte krigsinstälda, osamarbetsvilliga eller taskiga bara någon, någongång skulle lyssna på dem!
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag tror att eleverna idag aldrig blivit så lyssnade på som de är idag.
De tas lika mycket på allvar eller lika lite för den delen på allvar som vilkenb vuxen anställd (som har chef över sig) som helst.

Det är givetvis mycket som spelar in när det gäller hur eleverna uppför sig idag, men en av orsakerna till att alldeles för många är otrevliga och osociala är att de tar skolan för given.
Istället för att se kunskap och utbildning som en chans i livet och ett privilegium så stånkar och stönar de för att de har det bara FÖR BRA.

Blir förvånad över vilken arbetsvillighet och kämpaglöd som många invandrarbarn (de som inte har alltför mycket trauma med sig i känslobagaget) är. De vet att man arbetar i skolan för att säkra sin framtid, de ser inte skolan som ett jättedagis och vuxna som fiender som stör deras fritid.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Puppan skrev:
Blir förvånad över vilken arbetsvillighet och kämpaglöd som många invandrarbarn (de som inte har alltför mycket trauma med sig i känslobagaget) är. De vet att man arbetar i skolan för att säkra sin framtid, de ser inte skolan som ett jättedagis och vuxna som fiender som stör deras fritid.

Absolut, vi tar skolan för givet och har det bra. Men invandrarbarn är inte bättre än svenskar. Tvärtom i vår skola... Vissa få kämpar verkligen men de andra skiter fullständigt i den och härjar runt istället.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej Nej Nej!
Jag skulle nog vantrivts! Sen att få en skoluniform som passar alla måste vara omöjligt. Dels med färger och dels med storlekar :crazy:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Puppan skrev:
Jag tror att eleverna idag aldrig blivit så lyssnade på som de är idag.
De tas lika mycket på allvar eller lika lite för den delen på allvar som vilkenb vuxen anställd (som har chef över sig) som helst.

Suck. Du vet inte hur det ser ut på skolor idag. Sen är det så att lärarna lyssnar på de "normala" eleverna som inte bråkar, för väsen, eller oftast blir utskällda.

Puppan skrev:
Det är givetvis mycket som spelar in när det gäller hur eleverna uppför sig idag, men en av orsakerna till att alldeles för många är otrevliga och osociala är att de tar skolan för given.
Istället för att se kunskap och utbildning som en chans i livet och ett privilegium så stånkar och stönar de för att de har det bara FÖR BRA.

Kanske för att de har dåliga lärare! Jag vet elever som med vissa lärare sliter som djur för att få MVG och med en annan lärare är ett skräck exempel på en elev. Jag tror (vet) att detta inte beror på att eleverna har det för bra, utan på att "ingen" bryr sig om eleverna.

Puppan skrev:
Blir förvånad över vilken arbetsvillighet och kämpaglöd som många invandrarbarn (de som inte har alltför mycket trauma med sig i känslobagaget) är. De vet att man arbetar i skolan för att säkra sin framtid, de ser inte skolan som ett jättedagis och vuxna som fiender som stör deras fritid.

Hahaha, då har du och jag inte sett samma invandrare!!! De jag har sett e de som är tusen gånger värre än de svenska. De bara för oväsen, skriker, är obstinata och oviliga, jag tror dock det beror på att ingen vuxen i skolan lyssnar på dem!
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Tvinga mig att ha kjol och pumps och jag lägger av som lärare direkt. Usch och fy för så obekväma arbetskläder. Dessutom vill jag inte smälta bort framåt sommaren när det blir varmt.

Vad är så farligt med shorts och linne?
Det blir ju för sjutton varmt i det här landet också och då låter shorts och kortärmat/linne som ett logiskt val precis som ylletröjan på vintern.
Jag tror mer på att lära ungarna att välja kläder av rätt anledning. Att vädret får styra klädseln och inte viljan att visa upp sig.

Problemen i skolan beror knappast på att lärarna klär sig slappt. Det är en alltför enkel förklaring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 250
Senast: Grazing
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 010
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 994
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 596
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp