Skor på häst första gången

Harbor

Trådstartare
Vår häst är tio år och har aldrig skotts på bakhovarna, förrän nu.
Han kom alltså till oss från Tyskland för två månader sen och har klarat sig bra med skor bara fram. Hovis tyckte dock att bakhovarna såg väldigt låga ut och nu sattes det då för första gången. Undrar bara hur stor risk det nu är för någon reaktion i benen, när det blir lite annorlunda? Nån som varit med om detta?
 
Jag har bara hört att förändringar med skoningen kan kännas i benen hos hästen ett tag innan de blir vana, men bra då om det oftast bara blir bättre?! Eller har nån annan andra erfarenheter?
 
Har jag aldrig hört. Det enda jag upplevt är att bakskor kan göra underverk på gamla hästar som är lite tjocka i benen, aldrig något negativt med att slå på skor.

När jag skott mina unghästar för första gången har de varit undrande och inte vågat sätta ner foten ordentligt, men detta har gått över på mindre än en timme.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 658
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp