Skor på häst första gången

Harbor

Trådstartare
Vår häst är tio år och har aldrig skotts på bakhovarna, förrän nu.
Han kom alltså till oss från Tyskland för två månader sen och har klarat sig bra med skor bara fram. Hovis tyckte dock att bakhovarna såg väldigt låga ut och nu sattes det då för första gången. Undrar bara hur stor risk det nu är för någon reaktion i benen, när det blir lite annorlunda? Nån som varit med om detta?
 
Jag har bara hört att förändringar med skoningen kan kännas i benen hos hästen ett tag innan de blir vana, men bra då om det oftast bara blir bättre?! Eller har nån annan andra erfarenheter?
 
Har jag aldrig hört. Det enda jag upplevt är att bakskor kan göra underverk på gamla hästar som är lite tjocka i benen, aldrig något negativt med att slå på skor.

När jag skott mina unghästar för första gången har de varit undrande och inte vågat sätta ner foten ordentligt, men detta har gått över på mindre än en timme.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 486
Senast: bobbbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp