Bukefalos 28 år!

Skotsk hjorthund

Sv: Skotsk hjorthund

Hundarna jag såg var knappast rådjursrena...det här var ett kvartssekel sedan, och de ägdes av en äldre man som knappt orkade jaga längre och höll hundarna i hundgård 24/7 utom en och annan jaktdag.:(

Dessutom var de två, och hetsade så klart varandra.
 
Sv: Skotsk hjorthund

DSC_2740.jpg


Vilken goding!
 
Sv: Skotsk hjorthund

Fast det där är inte helt sant. Dagens jakt med stövare på hare är mycket mycket värre för bytesdjuren än om man skulle jaga med vinthund. En vinhund jagar inte många minuter (ofta handlar det om sekunder) medan stövare kan jaga samma byte lääääänge, stressen blir enorm och när jägaren skjuter är haren ofta stel redan när den faller till marken -av mjölksyra.
En bra vinthund dödar sitt byte snabbt eller släpper jakten.

Jag hörde en hemsk historia från en whippet utställning; Ca 5-10 hundar lekte på en stor inhägnad yta. Vips råkar en hare springa in och alla hundarna kastar sig efter. Det gick visst mycket fort och det var inte mycket hare kvar när ägarna hann fram...läskigt!

PiaT Vilka fina hundar du har! Blir super avis!
 
Sv: Skotsk hjorthund

En av mina vänners vintis kom lös på promenad och klippte en katt, gick blixtsnabbt. Men det är lite det som är grejen -bytesdjuret hinner ju inte lida som det gör när det stressas och drivs av en stövare länge länge.
 
Sv: Skotsk hjorthund

Jag hörde en hemsk historia från en whippet utställning; Ca 5-10 hundar lekte på en stor inhägnad yta. Vips råkar en hare springa in och alla hundarna kastar sig efter. Det gick visst mycket fort och det var inte mycket hare kvar när ägarna hann fram...läskigt!

PiaT Vilka fina hundar du har! Blir super avis!

Maximal otur att vara hare och hoppa in till 5-10 whippets...
 
Sv: Skotsk hjorthund

Det har hänt oss med. Vår förra tik klippte en höna en gång när hon tagit sig lös. Och hennes dotter, Cerberus mormor, dödade ett rådjur en gång när hon rymt. :( Inte kul, men inget man gör med flit heller. Alltså blir av med sin hund. Det är därför jag aldrig släpper Cerberus om det inte är inhägnat eller på extremt stora ytor utan risk för vilt. Vet flera som släpper sina i skogen för att deras hundar minsann inte sticker. När jag har frågat om dom drar på vilt så erkänner dom dock att visst drar dom då, men det är så sällan det händer. :eek: Jag är livrädd att mina hundar ska dra på vilt, både för viltets skull och för att dom jagar blint oavsett om det kommer vägar och bilar. :(

Appropå ridturer så har jag Cerberus (afghan) med, men i longerlina. Han älskar att springa bredvid Migrant och när man galopperar försöker han ta lika stora språng som hästen. :D Jag har nog aldrig så bra kontakt med honom som när jag rider, han travar glatt bredvid och tittar på mig jätteofta som för att se om vi ska springa snabbare snart. (Sörjer att Migrant är utlånad för försäljning. :() Jag vågar inte ha honom lös just för att han drar på vilt. I övrigt är jag säker på att han följer med, även om han drar stora varv runt en ibland. Men vi har mött rådjur på ridturen och då stod han på bakbenen och skrek, så jag är glad att jag inte testade utan linan.
 
Sv: Skotsk hjorthund

kl

puttar upp denna tråd!
Jag o min man har fastnat för hjorthunden o skulle vilja veta mer än vad som skrivs i denna tråden.
Fler erfarenheter :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 382
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 485
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 458
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp