Bukefalos 28 år!

Skotten i Ankara

Jag ska åka till Tyskland om några dagar för att fira jul..........är tacksam för att jag inte ska till någon större stad. Hade i oktober tankar om att åka ner till Neumünster för att se på hingstar , men bara tanken på att behöva passera Hamburg Hauptbahnhof 2 gånger gjorde att jag inte åkte dit.
 
Så du tror att Putin kommer att förbise detta med en axelryckning?
En ambassadör mer eller mindre diktaturpolare emellan är väl inget, en diktator vänder ju alltid andra kinden till..

Den som lever får se

Tror Ryssland kommer att agera återhållsamt vis a vi Turkiet just p.g.a Syrien. Ryssland behöver Turkiet för att hålla sin gräns mot syrien (Raqqa) för att stoppa IS-tomtar från att ansluta sig där.
Ryssland för ju krig mot IS i Syrien och Raqqa är slutmålet när Aleppo och omgivande landsbygd är rensad från islamisterna i Al-Nusra, Al-Quida och alla andra så kallade "moderata" muslimer som krigar för fullt inbördes också.
 
Och?? Det säger inte att det är en religiös fanatiker som har religiösa motiv

Jag tror inte att alla som ber till Gud eller säger ordet herregud är kristna fanatiker heller liksom , det finns vanliga religiösa fraser i alla språk så om man tror att bara fanatiker skulle säga en sån grej kanske man får tänka om

Det verkar ju vara mer ett politiskt hämndmotiv ---> Aleppo?? Rysk offensiv?
Du bör titta på klippet först. I alla fall var mannen en religiös fanatiker och nej, han var inte kristen.
 
Och?? Det säger inte att det är en religiös fanatiker som har religiösa motiv

Jag tror inte att alla som ber till Gud eller säger ordet herregud är kristna fanatiker heller liksom , det finns vanliga religiösa fraser i alla språk så om man tror att bara fanatiker skulle säga en sån grej kanske man får tänka om
Enligt New York Times ropade mördaren “God is great! Those who pledged allegiance to Muhammad for jihad. God is great!” på arabiska efter mordet. Mördaren skulle förstås kunna vara en helt vanlig sekulär lagommuslim utan någon extremistisk koppling alls, som bara fick litet feeling i stundens hetta.
Men jag tillåter mig att tvivla.
 
Tror Ryssland kommer att agera återhållsamt vis a vi Turkiet just p.g.a Syrien. Ryssland behöver Turkiet för att hålla sin gräns mot syrien (Raqqa) för att stoppa IS-tomtar från att ansluta sig där.
Ryssland för ju krig mot IS i Syrien och Raqqa är slutmålet när Aleppo och omgivande landsbygd är rensad från islamisterna i Al-Nusra, Al-Quida och alla andra så kallade "moderata" muslimer som krigar för fullt inbördes också.
1. "IS-tomtar" har i princip slutat ansluta sig till hela kalifatet.
2. Ryssland behöver inte Turkiet för att hålla sin gräns mot syrien vid Raqqa, då det är kurdiska Peshmerga (Erdogans största vagel i ögat) som avancerar på den fronten.
3. ...och Rysslands agenda i Syrien är inte att föra krig mot IS, utan att återinstallera Bashar al-Assads styre i hela landet.
 
Ryssland och Turkiet har haft ett spänt förhållande så länge Turkiet varit Muslimskt. Det hela tog ordentlig fart iom Krimkriget då de västeuropeiska ländernas med Turkiets goda vilja gav sig på Ryssland.
Sedan dess har länderna gett sig på varandra med jämna mellanrum. Den muslimska proturkiska befolkningen i de ryska områdena som gränsar till Turkiet är en sten i den ryska skon . och bidrar till den infekterade situationen. Det hela förklarar ju även varför Turkiet agerar i Syrien.
Att ambassadören blir mördad lär inte göra verken till eller från då det inte är en officiell aktion från den turkiska staten...
 
Ryssland och Turkiet har haft ett spänt förhållande så länge Turkiet varit Muslimskt. Det hela tog ordentlig fart iom Krimkriget då de västeuropeiska ländernas med Turkiets goda vilja gav sig på Ryssland.

Har haft är dåtid.
Nutid är den tid då den Turkiska och Ryska agendan sammanfaller i Syrien.
 
Har haft är dåtid.
Nutid är den tid då den Turkiska och Ryska agendan sammanfaller i Syrien.
Du menar det var därför man plockade ner det ryska jaktplanet?
På lite längre sikt kommer den allt starkare ortodoxa kyrkan i Ryssland som då möter en allt starka Muslimskt inriktad Turkisk stat att leda till konflikter. Ryssarna ser med fasa på hur olika religiösa och nationalistiska grupper växer sig starka i den regionen....det har man gemensamt med den Turkiska staten. Rysslands intresse av kontrollen av Bosporen bekräftades av att man tog kontrollen över Krim...
 
Ett år är väldigt lång tid i det här sammanhanget. Har du uppdaterat dig sen dess?
Tvärtom, ett år är väldigt kort tid i de här sammanhangen.
Att man i Moskva och Ankara har en viss åsikt, ett visst agerande nu för tillfället är en sak. Och deras långsiktiga agerande en annan. Så den som lever får se, jag tvivlar på att Ryssland och Turkiet är såta vänner på lång sikt. Hitler o Stalin slog ju världen med häpnad på sin tid, då man blev såta vänner. Lite mer förklarligt efter som det Germanska området haft goda förbindelser med det Slaviska genom århundradena. Men det höll ju ändå inte.
 
Du menar det var därför man plockade ner det ryska jaktplanet?
På lite längre sikt kommer den allt starkare ortodoxa kyrkan i Ryssland som då möter en allt starka Muslimskt inriktad Turkisk stat att leda till konflikter. Ryssarna ser med fasa på hur olika religiösa och nationalistiska grupper växer sig starka i den regionen....det har man gemensamt med den Turkiska staten. Rysslands intresse av kontrollen av Bosporen bekräftades av att man tog kontrollen över Krim...
Och Ryssland tar hotet på allvar samt inser faran i att låta rebeller ta över ännu ett land i mellanöstern, till skillnad från nötterna i Bryssel. USA och NATOs väg till demokrati genom att sponsra och vapenförse olika rebeller i mellanöstern leder ALDRIG till en demokrati.

Politik är ingen sanning, men mycket vinklas så att man tror att den ena sidan är genomruttet svart med en dold agenda, och den andra sidan, den som gynnar sittande politiker, är den goda och korrekta sidan. Egentligen är hela skiten ett genomruttet spel med civila som dödsbrickor.
 
Tvärtom, ett år är väldigt kort tid i de här sammanhangen.
Att man i Moskva och Ankara har en viss åsikt, ett visst agerande nu för tillfället är en sak. Och deras långsiktiga agerande en annan. Så den som lever får se, jag tvivlar på att Ryssland och Turkiet är såta vänner på lång sikt. Hitler o Stalin slog ju världen med häpnad på sin tid, då man blev såta vänner. Lite mer förklarligt efter som det Germanska området haft goda förbindelser med det Slaviska genom århundradena. Men det höll ju ändå inte.
Här får jag hålla med dig.
Där jag pratar Ryssland och Turkiet kan man istället läsa Putin och Erdogan, där de senare (tack och lov) har en mycket kortare livscykel än de förra. Och de Putin och Erdogan jag menar, är såsom de befinns idag, inte igår - inte imorgon.

Den muslimska proturkiska befolkningen i de ryska områdena som gränsar till Turkiet är en sten i den ryska skon . och bidrar till den infekterade situationen. Det hela förklarar ju även varför Turkiet agerar i Syrien.
Förklara gärna vad du menar med ovanstående.
Det finns inga ryska områden som gränsar mot Turkiet idag. Under Sovjettiden - ja, men de armenier som bodde på sovjet-sidan var/är så långt ifrån proturkar som det går att komma. Och så våldsamt för Turkiet var/är man inte heller i Georgien.
Och hur förklarar detta hur Turkiet agerar i Syrien?
 
Och Ryssland tar hotet på allvar samt inser faran i att låta rebeller ta över ännu ett land i mellanöstern, till skillnad från nötterna i Bryssel.
Spännande! Anledningen till att Ryssland klev in på Syrien-scenen då det såg helt hopplöst ut för den syriska regimen var alltså inte att
a) säkra Rysslands enda flottbas i Medelhavet (Tartus), eller
b) säkra de liggande skulder regimen hade till Moskva för vapenköp på cirkus USD 4.000.000.000, eller
c) säkra de investeringar ryska företag (t.ex olja, kärnkraft) hade gjort i Syrien åren runt 2010 på (approx) USD 20.000.000.000, eller
d) säkra den mest ryssvänliga regimen i regionen?

USA och NATOs väg till demokrati genom att sponsra och vapenförse olika rebeller i mellanöstern leder ALDRIG till en demokrati.
Kan din åsikt alltså vara att bomba tillbaks diktatorn Al-Assad till makten kommer leda till demokrati i Syrien. :0o Utveckla gärna - men gör det sakta så jag hänger med i svängarna!
 
1. "IS-tomtar" har i princip slutat ansluta sig till hela kalifatet.
2. Ryssland behöver inte Turkiet för att hålla sin gräns mot syrien vid Raqqa, då det är kurdiska Peshmerga (Erdogans största vagel i ögat) som avancerar på den fronten.
3. ...och Rysslands agenda i Syrien är inte att föra krig mot IS, utan att återinstallera Bashar al-Assads styre i hela landet.

1. Tveksamt, anledningen i stort är att det har blivit svårare att ta sig dit helt enkelt.
2. I vilket land ligger Raqqa?
3. Javisst är det så, Ryssland behöver sin flottbas Tartus eftersom den är den enda i medelhavet. Det är uppenbart att dom inte tänker låta ett rövargäng styra Syrien i enklaver. Rebellerna har ju ofta inte ens kunnat enas om vilka som ska representera dom vid fredsöverläggningarna. Det är också värt att påminna om att Ryssland är i Syrien p.g.a en begäran från Al-Assad (som faktist är folkvald) och har rätt att vara där. Det har ingen av de andra som strider där.
 
Kan din åsikt alltså vara att bomba tillbaks diktatorn Al-Assad till makten kommer leda till demokrati i Syrien. :0o Utveckla gärna - men gör det sakta så jag hänger med i svängarna!
Syrien var ett sekulärt land innan den sk. "arabiska våren" som inte blev mycket till vår för islamisterna tog över revolutionen och då gick det ju åt helvete. (se Egypten)
Syrien hade faktist fria val också, al-Assad är ju som sagts vald av folket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp