Bukefalos 28 år!

skritta en månad?

L

Love_energy

Ska sätta igång mitt gamla varmblod (12år).

Han har gått i hagen i 2 år och då stått på havre, mineraler samt fri tilgång på ensilage.
Han kommer nu att börja få lucernpelets o betfor istället för havre, samt vitaminer. Men det är inte fodret som är huvudmålet här

Han är avmaskad och hovarna är skötta givetvis
Han är varken tunn eller tjock, mer att "musklerna" är slappa.

Har läst i många trådar om folk som skrittar igång sina hästen en månad, är det verkligen nödvändigt?:crazy:
Träningsschema? :D
Jag ska flytta med han till Halmstad o här har vi värsta klätterbackarna jämför med min platta hemmaplan.

Slänger in en bild på honom från i somras, kanske inte världens bästa vinkel då han står högt med bakänden
19005074.jpg


En bild när han var vältränad med:D väldigt liten o kass kvalitet, men ni ser att det är liiite muskelmassa som fattas;)
19004945.jpg


Det kommer komma tråd om sadel till honom om nån vecka:)
 
Sv: skritta en månad?

Ja...om hästen har stått i 2 år så är det nödvändigt med enbart skritt i en månad...ibland tom. ännu längre.

Vill man ha en häst som ska vara hållbar, muskla sig rätt och vara skadefri så får man gilla läget.

Min nya kille har jag skrittat i 4 månader :eek: och han hade noll muskler när han kom till mig, vilket jag antar att din också har just nu.
Nu fanns det en orsak till iofs men oavsett så hade jag ändå valt att skritta min minst 2 månader pga. avsaknaden av muskler.
Detta har jag igen nu när jag satt igång han mera.

Lycka till med din häst...
 
Sv: skritta en månad?

Skritt bygger upp. Så det är bäst att skritta mycket. Uthållighet kan komma sedan. ;) Men att bara skritta på långa tyglar tror jag inte hjälper för mycket, man får dressyra lite i skritten med.

lakrits: före efter bilder? :D
 
Sv: skritta en månad?

1 Månad absolut om inte mer. Men det handlar inte om skritt lufs utan hästen ska jobba och kanske klättra lite också.

Min har stått i 6 månader och jag är inne på andra månadens skritt och har precis lagt in ett kortare travpass på 1-2 minuter. Alls inte mycket alls.

Skynda långsamt så kan du njuta av hsäten längre sedan. Snygg var han i alla fall. :)

Har du tillgång till paddock så kan du öva lösgörande på ett bättre sätt än ute på vägen. Skritta över bommar. Rid olika banor med läskiga saker, trampa över små broar som du byggt upp.

Det är bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra. Dessutom är igångskrittning ett ypperligt tillfälle att öva på sådant hästen är rädd för om den är rädd för något.
 
Sv: skritta en månad?

Jag skulle nog ha skrittat igång en månad med lite trav. På långa tyglar men något sammlad ändå. Men skritt i varierande natur och inslag av trav.
Men inte såpass att hästen blir trött.
 
Sv: skritta en månad?

Om hästen går i en stor kuperad hage med kompisar så får man mycket gratis. Min kille har stått hela hösten och jag ridit igång försiktig i skritt, blandat med promenader och tömkörning. Travar något steg ibland men det rör sig väl om 30 sek-1 min ungefär. Men han har byggt upp sig massor redan ändå, och med tanke på hur han busar och galopperar i hagen är det ju inte så konstigt... Han har en unghingst att leka med så de håller ju igång :D

Nu har det gått 1,5 månad och jag börjar vara ute lite längre. I söndags nästan en hel timma, mest skritt men lite svår terräng. Då var han lite trött sista biten hem så jag satt av och gick. Ridning på grusväg = "dressyra" på låg nivå, ridning i svår terräng = lång tygel. Ger ju ungefär samma :)
 
Sv: skritta en månad?

Jo...det finns före och efter bilder men inga jättebra.

Jag vill först bara säga att på bild nr. 1 så är det första gången jag rider honom samt att det är första gången på 2 år jag sitter i en engelsk sadel (är westernryttare) så den urusla sitsen får ni blunda för. Jag hade fullt upp med att klamra mig fast för att inte kana ur sadeln :rofl:.
Den hållning han har på bilden hade han hela tiden under ridning, huvudet upp i himlen och sänkt rygg och total avsaknad av muskler.

Bild nr. 3 är tagen för ca. 3 veckor sedan

IM000720.jpg

IM000735.jpg

PICT0242-2.jpg
 
Sv: skritta en månad?

Svårt att se med vinterpälsen och på bilden, men han ser ju fin ut iaf^^ tack för att du visade bilderna.
 
Sv: skritta en månad?

Haha....ja..jag sa ju att dom inte var bra ;).
Vinterpälsen gör ju en hel del och särskilt eftersom han ser ut som en björn.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: Zamira
·
Hästvård Hejsan, jag har letat på internet och här på Buke efter någon tråd där jag får det bra förklarat, jag undrar alltså hur jag skall sätta...
Svar
1
· Visningar
1 414
Senast: limona
·
Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp