Skrivstil! Snart ett minne blott...?

Lena Furberg

Trådstartare
Får NÅGRA unga i dag lära sig skriva sk skrivstil i skolan numera? Eller skriva för hand överhuvudtaget?

På min tid (...) var man väldigt noga med att man lärde sig skriva ordentligt för hand. Ämnet "välskrivning" fanns nog inte kvar, men närapå. Skrivböckerna hade linjer som visade hur högt resp lågt de olika bokstäverna skulle nå på raderna. Lutningen var det också noga med. (Tills man kom upp i tonåren och allt lutade BAKÅT! haha!)

Idag behöver skoleleverna knappt ens stava rätt, huvudsaken är att de uttrycker sig....... All handskrift, det lilla det är, textas med väldigt barnslig stil.

Å andra sidan skriver väl knappt någon längre för hand? Inte i någon större utsträckning i varje fall.

JAG tycker detta är sorgligt. Nu känns det som om handskrift börjar bli nån slags kalligrafi, som bara vissa sysslar med.....
 
Jag fick lära mig ett hemskt mellanting, kallad SÖ-stilen, i princip omöjlig att använda som skrivstil och mer eller mindre alla hoppade över att binda ihop bokstäverna. Som vuxen hittade jag tillbaka till riktig skrivstil när jag läste gamla brev och dokument och tog efter. Skrivstil med bra penna och papper är ett nöje.
 
Får NÅGRA unga i dag lära sig skriva sk skrivstil i skolan numera? Eller skriva för hand överhuvudtaget?

Så här står det bland annat under centralt innehåll i kursplanen i svenska för år 4-6:
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.

Alltså ska de fortfarande ingå i undervisningen men jag tror att ett flertal lärare känner att det inte riktigt finns tid för att öva skrivstil eftersom det är så mycket annat som ska hinnas med. Jag undervisar på högstadiet och har inte tid med någon skrivstilsträning.
 
Vi hade skrivstilsböcker på mellanstadiet, men de förblev ofta oanvända.
Jobbar i hemtjänsten och stöter ofta på inköpslistor som jag verkligen inte kan tyda. Många av de äldre skriver endast skrivstil och blir förbryllade att man inte lär "ungdomar" detta.
Inget jag någonsin har saknat, men kam samtidigt tycka att det är synd att skrivstil blir bortglömt i skolan.
 
Skrivstil är ju praktiskt också, det går fortare att skriva om man slipper lyfta pennan.

Mitt livs första riktiga besvikelse var när jag började tredje klass på 70-talet och skulle få lära mig skrivstil. Det vi fick lära var en ny stil där man knappt band ihop några bokstäver, jag hade sett fram mot att få lära mig gammeldags vacker snirklig stil. I ren protest började jag skriva på gammalt sätt och tog efter allt jag såg, jag fick många sidor överkryssade i skrivboken:(
 
Tror att man numera börjar med att lära sig skriva med hjälp av datorn, tycker det är sorgligt hur undervisningen försämras på alla nivåer med pedagogiska "framsteg" .

Jag tycker att det är fantastiskt att även elever med motoriska svårigheter numera kan få prestera bra i skolan med moderna hjälpmedel och inte känna sig underlägsna i allt för att de är det på en enda detalj.

/Pappa till son som har motoriska svårigheter som kämpar med handstil, men med datorns hjälp kan hålla jämna steg med klassen i alla andra ämnen
 
Vi fick lära oss skrivstil på lågstadiet, men därefter hade vi inga lektioner i det. Jag har verkligen inte övat tillräckligt på skrivstil för att kunna skriva snabbt, men jag kan nog läsa det någorlunda. Brukar öva när jag är hemma hos farmor eller mormor och kikar på lappar ;)

Kan tillägga att jag är född -87.
 
Jag gick i skolan när de började lära ut den nya "skrivstilen" :yuck: Jag blåvägrade och fick mamma att lära mig den gamla stilen. Inga problem med min lärarinna, hon var äldre än mamma och tyckte inte om den nya stilen. Det var väl ungefär den enda fördelen med den kärringen.
 
Som lärare i bla svenska (åk 4-6) tycker jag det är viktigt att alla mina elever kan skriva läsligt, vilket alla elever jag stött på kan. Jag ser dock ingen vits med att lägga tid på att lära mina elever att skriva skrivstil då jag inte anser att det tillför något (mer än en vacker handstil då). Rättstavning, grammatisk korrekthet, läsförståelse, berättande, argumenterande tal/skrift, källkritik, osv, trumfar skrivstil alla dagar för mig. Även om jag hade haft flera timmar till svenskämnet hade jag inte lagt krut på skrivstilsträning.

Metoden Att skriva sig till läsning (ASL) blir allt mer vanlig för att lära sig läsa och då skrivs texter på dator för att underlätta det motoriska. Alla lärare i yngre åldrar jag har stött på undervisar även i skrivning med penna.

För att ha få skola som håller jämna steg med samhällets utveckling kommer vissa delar av det gamla falla bort. Genom att ta bort undervisning i skrivstil frigör vi tid att undervisa mer relevanta ämnen.
 
Det man kan fråga sig är varför en del anser att det är viktigt att kunna skriva skrivstil? Varför det är viktigt att ALLA ska kunna det?

Jag kan tycka att alla elever bör lära sig att odla grödor eller stycka ett djur. Eller hur man tar hand om lika kroppsskador och sjukdomar. För mig hade det varit långt mycket mer värdefullt än att alla ska lära sig skrivstil. Men ingetdera behandlas i läroplanen, därför undervisar jag inte i något av det.
 
Senast ändrad:
Får NÅGRA unga i dag lära sig skriva sk skrivstil i skolan numera? Eller skriva för hand överhuvudtaget?

På min tid (...) var man väldigt noga med att man lärde sig skriva ordentligt för hand. Ämnet "välskrivning" fanns nog inte kvar, men närapå. Skrivböckerna hade linjer som visade hur högt resp lågt de olika bokstäverna skulle nå på raderna. Lutningen var det också noga med. (Tills man kom upp i tonåren och allt lutade BAKÅT! haha!)

Idag behöver skoleleverna knappt ens stava rätt, huvudsaken är att de uttrycker sig....... All handskrift, det lilla det är, textas med väldigt barnslig stil.

Å andra sidan skriver väl knappt någon längre för hand? Inte i någon större utsträckning i varje fall.

JAG tycker detta är sorgligt. Nu känns det som om handskrift börjar bli nån slags kalligrafi, som bara vissa sysslar med.....

Håller med i alla punkter!
Det är bra att kunna skriva för hand. Minneslappar till sig själv (en fördel om man kan läsa dem sedan), meddelanden till andra (lämnade nyligen skriftliga instruktioner om fodring av mina hästar när jag själv var bortrest en natt) med mera.
Allt är inte enklare att göra i sina elektroniska prylar.
 
Frågan är vad för nytta gemene man har av handskrift?

Vi är en skrivande generation. Går jag tillbaka till min ungdom så var det få människor i min omgivning som skrev dagligen. Många begränsade sitt skrivande till någon enstaka inköpslista, något sällsynt brev och någon telefonanteckning. Kanske några enstaka ord per vecka i många fall

Idag skriver i stort sett varenda människa något varje dag! På mobilen, på facebook, i mail, i sökmotorn på datorn. Jag tror detta skrivande är unikt för vår tid.
Skrivandet sker i den absoluta majoriteten av fallen på tangent eller skärm.

Visst behöver vi kunna LÄSA handskrift. Men därifrån till att kunna skriva själv? Måste vi kunna det?

Jag kan skriva skrivstil - och gör det! Men är tveksam till att det behövs. Jag är ju trots allt en dinosaurie....
 
Frågan är vad för nytta gemene man har av handskrift?

Vi är en skrivande generation. Går jag tillbaka till min ungdom så var det få människor i min omgivning som skrev dagligen. Många begränsade sitt skrivande till någon enstaka inköpslista, något sällsynt brev och någon telefonanteckning. Kanske några enstaka ord per vecka i många fall

Idag skriver i stort sett varenda människa något varje dag! På mobilen, på facebook, i mail, i sökmotorn på datorn. Jag tror detta skrivande är unikt för vår tid.
Skrivandet sker i den absoluta majoriteten av fallen på tangent eller skärm.

Visst behöver vi kunna LÄSA handskrift. Men därifrån till att kunna skriva själv? Måste vi kunna det?

Jag kan skriva skrivstil - och gör det! Men är tveksam till att det behövs. Jag är ju trots allt en dinosaurie....

Kanske skrivstil inte är nödvändigt.
Men att kunna skriva med penna är utan tvekan en användbar kunskap.
 
Kanske skrivstil inte är nödvändigt.
Men att kunna skriva med penna är utan tvekan en användbar kunskap.
Att skriva med penna är representerat i kursplanen för svenskämnet. Och därför ska alla elever lära sig det. (Den lärare som INTE lär ut handskrift utför alltså inte sitt uppdrag och det borde rimligen kunna ses som tjänstefel.) Handskrivandet kommer inte dö ut om läroplanen fortsätter se ut som idag, men skrivstilen kan göra. Och jag anser att skrivstilen har samma värde som kalligrafi. Dvs ett värde för den som är intresserad av att skriva vackert. Sen om man väljer en handstil som är kalligrafi, skrivstil eller "barnslig stil" kan kvitta så länge det är läsligt.
 
Kanske skrivstil inte är nödvändigt.
Men att kunna skriva med penna är utan tvekan en användbar kunskap.
Absolut.
Men tråden handlar specifikt om skrivstil. DET tror jag är mindre nödvändigt att öva in.

Till skillnad från min uppväxt så ritas det helt ohämmat på dagens dagis och skolor. Det ritas och det målas. Att teckna och att rita bokstäver är inte så långt från varann. Sånt gjorde inte min generation. (Vi hade ämnet teckning :D och gick i allmänhet inte på dagis och man förväntades bli "bra").

Att det nu skulle växa upp unga som inte kan hålla i en penna verkar långsökt?
 
Men alltså - vilka är de här människorna som inte kan skriva med penna och papper utan endast med dator? :confused:
Visst att bokstäverna kan vara mer eller mindre vackra, men alla människor som går i skolan får väl ändå tillräckligt för att lära sig att pränta ner lite bokstäver på papper?

Skrivstil känns ju helt utdaterat. Det lärde vi oss i skolan och jag har då aldrig haft användning för det. Jag fick även alltid höra från fröken att min handstil var alldeles för ful men se jag har klarat mig utmärkt ändå.
 
Skrivstil känns ju helt utdaterat. Det lärde vi oss i skolan och jag har då aldrig haft användning för det. Jag fick även alltid höra från fröken att min handstil var alldeles för ful men se jag har klarat mig utmärkt ändå.

Kunde vart jag som hade skrivit det :laugh: .
Och ja, aldrig haft användning heller av kunna skrivstil mer än att det är kul.

Jag hade det där med välskrivning, det funkar inte alls på mig :rofl: , vilket gjorde en av mina svenskalärare frustrerad. Min handstil är fortfarande ful, men som en svenskalärare sa i högstadiet "Den är iallafall läslig" :up:
 
"Så en penna kontra ipads och datorer står sig alltså inte så stark längre. När kursplanen för grundskolan reviderades 2011 var det nära att handstilen ströks från läroplanen. Skolverket beslutade dock att den skulle finnas kvar. Är då även handskriften på sikt hotad att försvinna?
– Det finns en risk att det är så, och många undrar om det verkligen gör något.
Samtidigt hävdar andra att det är viktigt att den finns kvar.
Men alla skolor följer inte med strömmen. Franska skolan är en av dem som har behållit skrivstilen.
– Vi lär ut skrivstil från slutet av andra klass, säger Eva Näslund, rektor vid Franska skolan, till SvD."


Även textning av bokstäver för hand verkar vara på väg ut.
 
Jag gick i grundskolan på tidigt 90 tal och vi hade speciella skrivstilsuppgifter, precis som du beskriver. Jag är en av väldigt få i min ålder som har behållit skrivstilen hela livet. Det är så fint! Skriver dock varken mycket eller lika vackert nu för tiden pga att jag har ont i händerna. Dator gör mindre ont.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp