Skrivstil! Snart ett minne blott...?

Jag gick i skolan på 70-talet och fick lära mig den "nya" skrivstilen. Att läsa den "gamla" ingick inte i utbildningen så det har jag fått lära mig själv när jag haft behov av det.

Naturligtvis måste man ha ett skriftspråk och även kunna skriva för hand till viss del. Men dessa skrivstilsövningar... bet inte på mig. Till slut tror jag min lärare gav upp. Jag har aldrig kunnat skrivstil! Märkligt nog påverkade detta tillkortakommande inte mitt betyg i svenska.

De senaste 25 åren har jag nästan uteslutande skrivit på dator. När jag antecknar på seminarier o dyl skriver jag för hand. Med lite tur kan jag läsa det sen. Om jag är mötessekreterare skriver jag direkt på dator.

Kan känna att skrivstil är rätt onödigt.
 
Absolut, är man dyslexiker t ex kan förstås en dator vara ett bra hjälpmedel. Och åtminstone på universitetet så har dyslexiker i regel rätt att skriva tentor t ex, som andra skriver för hand, på dator. Men för den som inte har något handikapp, varför inte skriva för hand? Att kunna skriva för hand skulle jag säga ingår i allmänbildningen, så jag har inget problem med att det ingår i grundskolans läroplan, och att alla måste lära sig åtminstone hjälpligt att göra det.

Har man motorikproblem är också dator ett utmärkt hjälpmedel. Jag tycker också det är bra om man fortsätter att försöka nå en acceptabel handstil, problemet uppstår först om man ställer det som kriterium i alla ämnen, då det snabbt går utför för den som måste bestiga Mount Everest varje lektion.

Nu ska alla göra inlämningsuppgiften och skriva för hand, funkar till exempel inte för min son, även om han älskar och kan ämnet det handlar om. Uppgiften att skriva orden för hand blir övermäktig. Och han skäms över resultatet.

Då är det bättre att öva på handskriften med rimlig "effort" så att man förstår att det är där bristen sitter och sedan få hänga med i andra ämnen på andra bättre sätt, så att man också kan få känna att man är duktig och hänger med och lär sig saker.

Så att man slipper lämna skolan helt okunnig bara för att lärarna tvingar fram en handskrift i alla ämnen, som kanske är det enda man inte klarar av speciellt bra trots övning och insatser.

Bara för att man låter elever använda bra hjälpmedel betyder det inte att man ger upp.
 
Har man motorikproblem är också dator ett utmärkt hjälpmedel. Jag tycker också det är bra om man fortsätter att försöka nå en acceptabel handstil, problemet uppstår först om man ställer det som kriterium i alla ämnen, då det snabbt går utför för den som måste bestiga Mount Everest varje lektion.

Nu ska alla göra inlämningsuppgiften och skriva för hand, funkar till exempel inte för min son, även om han älskar och kan ämnet det handlar om. Uppgiften att skriva orden för hand blir övermäktig. Och han skäms över resultatet.

Då är det bättre att öva på handskriften med rimlig "effort" så att man förstår att det är där bristen sitter och sedan få hänga med i andra ämnen på andra bättre sätt, så att man också kan få känna att man är duktig och hänger med och lär sig saker.

Så att man slipper lämna skolan helt okunnig bara för att lärarna tvingar fram en handskrift i alla ämnen, som kanske är det enda man inte klarar av speciellt bra trots övning och insatser.

Bara för att man låter elever använda bra hjälpmedel betyder det inte att man ger upp.

Men så dålig handmotorik att man inte kan skriva hjälpligt, hur gammal är han? Att det blir kråkfötter är en sak, men så länge de är läsliga så är det väl ok? Och är de inte läsliga så skulle jag nog vara så hemsk att jag skulle tycka att övning är på sin plats och ger färdighet.

Om det känns som att bestiga Mount Everest att skriva för hand, kunde man öva handmotoriken på annat sätt? Rita mycket på fritiden, t ex?
 
Men så dålig handmotorik att man inte kan skriva hjälpligt, hur gammal är han? Att det blir kråkfötter är en sak, men så länge de är läsliga så är det väl ok? Och är de inte läsliga så skulle jag nog vara så hemsk att jag skulle tycka att övning är på sin plats och ger färdighet.

Om det känns som att bestiga Mount Everest att skriva för hand, kunde man öva handmotoriken på annat sätt? Rita mycket på fritiden, t ex?

Hur mycket övning är rimligt? Så mycket att man förkastar alla andra ämnen?

Övning är både på sin plats och i verket och ger mycket, mycket långsamt små, små förbättringar. Jag tror att det är som om du eller jag skulle jobba och behöva skriva med en penna som satt i pannan - mycket effort, frustration för väldigt lite resultat. Så långsamt att man halkar efter i alla ämnen.

Det är därför lösningen stavas både övning och hjälpmedel.
 
Hur mycket övning är rimligt? Så mycket att man förkastar alla andra ämnen?

Övning är både på sin plats och i verket och ger mycket, mycket långsamt små, små förbättringar. Jag tror att det är som om du eller jag skulle jobba och behöva skriva med en penna som satt i pannan - mycket effort, frustration för väldigt lite resultat. Så långsamt att man halkar efter i alla ämnen.

Det är därför lösningen stavas både övning och hjälpmedel.

Men om det är så svårt att skriva, då låter det som att det finns något funktionshinder bakom? I så fall kommer ju saken i ett annat läge, då är det ju rimligt med hjälpmedel.
 
Jag är född på tidigt 80-tal. Vi fick lära oss enklare skrivstil i skolan.
Jag tycker det är en självklarhet att man ska behärska konsten att skriva med papper och penna, men å andra sidan älskar jag även vanliga böcker men ogillar tex e-böcker.
 
Jag tycker att det är fantastiskt att även elever med motoriska svårigheter numera kan få prestera bra i skolan med moderna hjälpmedel och inte känna sig underlägsna i allt för att de är det på en enda detalj.

/Pappa till son som har motoriska svårigheter som kämpar med handstil, men med datorns hjälp kan hålla jämna steg med klassen i alla andra ämnen

Jag tycker det är dåligt att man får sämre betyg för att man inte klarar av vissa moment, lika bra som kriterierna kräver. Efter mobbat genom hela solgången bland annat under muntliga presentationer, utan att lärarna ens agerade, hade jag extremt svårt för muntliga presentationer i gymnasiet. Detta sänkte mitt betyg.

På vissa saker tycker jag man helt klart borde sänka prestations kravet och gå efter att eleven försöker efter bästa förmåga.

Samma med du har inte tillräckligt med g poäng för att få mvg i matte....
 
Vid senaste revisionen av läroplanen var det, som jag tidigare citerade, tal om helt ta bort att skriva för hand. Skrivstil togs bort tjugo år sedan tror jag.

What? Tog skrivstil bort ur läroplanen för 20 år sedan?! :eek:
Men jag lärde ju mig det redan från 1:an (lärde mig "vanlig" handstil först i 6:an!), och jag gick i 1:an 2004/2005, dvs. för 11-12 år sedan. Och våra skrivstilsböcker var minsann nytryckta då, så de hade inte grävt fram något gammalt inte...
Men det kanske var frivilligt för lärare att lära ut det ändå, efter det? :)
 
Kunde vart jag som hade skrivit det :laugh: .
Och ja, aldrig haft användning heller av kunna skrivstil mer än att det är kul.

Jag skriver dagligen med penna, i jobbet.
Precis som jag dagligen skriver direkt i datorn i andra situationer.

Och att skriva bokstav för bokstav skulle ta alldeles för lång tid så självklart är det "skrivstil" jag använder.
dock har jag en förfärlig handstil, men effektiv.
 
What? Tog skrivstil bort ur läroplanen för 20 år sedan?! :eek:
Men jag lärde ju mig det redan från 1:an (lärde mig "vanlig" handstil först i 6:an!), och jag gick i 1:an 2004/2005, dvs. för 11-12 år sedan. Och våra skrivstilsböcker var minsann nytryckta då, så de hade inte grävt fram något gammalt inte...
Men det kanske var frivilligt för lärare att lära ut det ändå, efter det? :)
Det är frivilligt, jag kollade läroplan 2015 och skrivstil ingår enbart för dem som talar jiddisch hemma(!).
 
Så här ser min skrivstil ut när jag skriver lite slarvigt:

sKTf3c7.jpg
Så vackert! Önskar att jag själv fått lära mig detta!
 
Så vackert! Önskar att jag själv fått lära mig detta!
Riktig skrivstil är lättare än den skrivstil jag lärde mig i skolan, tar inte lång tid att lära om som vuxen om man tycker det är kul att skriva för hand. Läser jag gamla brev har så gott som alla minst lika bra handstil som mitt exempel, de flesta betydligt bättre så alla kan lära sig :) Finns många sidor på internet med exempel, jag tog efter ett testamente från 1800-talet och sedan har jag påverkats av gamla dokument från enskiftet som jag läst samt även lite från min farmors gamla brev.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tänker mig att skriva skrivstil är utvecklande ifråga om öga-handkordination. Jag skulle gärna se att mina barn fick möjlighet att lära sig i skolan. Själv hade jag aldrig klarat mig igenom juridikstudierna utan skrivstil. Jag läser en hel del anteckningar på jobbet skrivna i skrivstil så det hade varit ett handikapp att inte kunna tyda dem ( kan man skriva skrivstil kan man oftast läsa den hjälpligt)
 
Men om det är så svårt att skriva, då låter det som att det finns något funktionshinder bakom? I så fall kommer ju saken i ett annat läge, då är det ju rimligt med hjälpmedel.

Ja, det är ett funktionshinder bakom.

Fortfarande är det viktigt att jobba mot en fungerande handstil - samtidigt som man inte låter det blockera utvecklingen i andra ämnen (dvs hjälpmedel)
 
Ja, det är ett funktionshinder bakom.

Fortfarande är det viktigt att jobba mot en fungerande handstil - samtidigt som man inte låter det blockera utvecklingen i andra ämnen (dvs hjälpmedel)

Finns det ett funktionshinder så håller jag med om att det är helt onödigt att låta det stå i vägen för utbildningen.
 
Men du kan hålla med om att det är dumt att ställa upp det som krav för att få lära sig något i andra ämnen? Dvs tvinga till handskrift oavsett förutsättningar.
Jag har också ett barn som av olika orsaker har svårt med skrivandet. När hen gick i trean var det på nivån att hen vägrade öva på att skriva, vilket gjorde att hen riskerade att inte lyckas få ett godkänt nationellt prov i svenska - där det krävdes en handskriven text med stora och små bokstäver och punkt på rätt ställe osv. Läraren lyckades efter många om och men få igenom dispens, så att barnet kunde få skriva på datorn. Och provet blev godkänt.
Fortfarande är det viktigt att jobba mot en fungerande handstil - samtidigt som man inte låter det blockera utvecklingen i andra ämnen (dvs hjälpmedel)
jag spinner vidare här
Nu går avkomman i mellanstadiet och läraren där är lagom prestigelös. Hon anser att det är bättre att ungen skriver med enbart stora bokstäver än att hen inte skriver alls - vilket har resulterat i att ungen numera skriver en hel del för hand också. Det är möjligt att hen riskerar underkänt när nationella proven kommer, eftersom hen inte använder små bokstäver. Och där är jag kluven, för om texten i övrigt är helt okej så borde de stora bokstäverna kunna accepteras. (nuvarande lärare har en vän som är typ professor eller forskare eller nåt, som alltid skrivit allt med stora bokstäver... Det har ju uppenbarligen fungerat)
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp