Skrivstil! Snart ett minne blott...?

Men samma gäller för räkning (matematik)? Oavsett nivå görs väldigt mycket, eller i princip allt, med hjälp av datorer så varför lära sig det när nästan ingen ändå använder det.

Bara det att kunna läsa äldre handskrivna texter är skäl nog till att lära sig skrivstil.

Va? Nej. Att låta en dator göra jobbet (räkna åt en) är inte detsamma som att använda en dator för att skriva. Jämförbart vore kanske att diktera till datorn, som översatte till text.

Att kunna läsa äldre texter är redan idag till stor del beroende på intresse, man ska inte långt tillbaka för att skrivstilen jag lärde mig i skolan inte räcker till längre. Även språket blir svårt. Att det är något alla ska kunna rakt av håller jag inte med om, det kräver ett extra intresse redan idag.
 
Va? Nej. Att låta en dator göra jobbet (räkna åt en) är inte detsamma som att använda en dator för att skriva. Jämförbart vore kanske att diktera till datorn, som översatte till text.

Att kunna läsa äldre texter är redan idag till stor del beroende på intresse, man ska inte långt tillbaka för att skrivstilen jag lärde mig i skolan inte räcker till längre. Även språket blir svårt. Att det är något alla ska kunna rakt av håller jag inte med om, det kräver ett extra intresse redan idag.
Det är inte samma men det finns likheter.

Om det var SÖ-stilen du lärde, och den introducerades under sjuttiotalet och jag tror att den baserades på liknande stilar som dök upp redan under fyrtiotalet men som inte fick genomslag i läroplanen förrän SÖ-stilen togs fram, så håller jag helt med. Den stilen är ingen riktig skrivstil.

Jag tyckte också att såväl språk som stil var väldigt svår i äldre handskrivna dokument tills jag själv lärde mig skrivstil, efter det tycker inte jag i varje fall att språket eller skriften i äldre dokument (om handstilen är någorlunda) är svår att läsa. Åtminstone inte från slutet på sjuttonhundratalet och framåt.
 
Det är inte samma men det finns likheter.

Om det var SÖ-stilen du lärde, och den introducerades under sjuttiotalet och jag tror att den baserades på liknande stilar som dök upp redan under fyrtiotalet men som inte fick genomslag i läroplanen förrän SÖ-stilen togs fram, så håller jag helt med. Den stilen är ingen riktig skrivstil.

Jag tyckte också att såväl språk som stil var väldigt svår i äldre handskrivna dokument tills jag själv lärde mig skrivstil, efter det tycker inte jag i varje fall att språket eller skriften i äldre dokument (om handstilen är någorlunda) är svår att läsa. Åtminstone inte från slutet på sjuttonhundratalet och framåt.

Jag kan läsa äldre handskrivna dokument och gör det då och då än idag. Det står var och en fritt att lära sig det, skrivstil i skolan eller ej. Det går dock, i mitt tycke, långt bortom vad som är rimligt att sikta på att lära skolbarn! Det är inte något alla behöver kunna, och skolbarnen har det tungt nog som det är med allt som ska in i skallen.
 
Min pappa sålde pennor av olika slag (han var bok- och pappershandlare) så jag är uppvuxen med pennor, papper och skrivande. Jag misstänker att jag färgats av det. Att jag tycker det är en döende konstart, liksom!
Pennor och papper kan man skriva hur mycket som helst om :)

Och en bra bläckpenna är nästan ett måste för skrivstil. Jag läste om Parker 51 på internet och köpte en sådan på Ebay och den är precis så bra att skriva med som det sägs.
 
Jag kan läsa äldre handskrivna dokument och gör det då och då än idag. Det står var och en fritt att lära sig det, skrivstil i skolan eller ej. Det går dock, i mitt tycke, långt bortom vad som är rimligt att sikta på att lära skolbarn! Det är inte något alla behöver kunna, och skolbarnen har det tungt nog som det är med allt som ska in i skallen.
Det är det men att lära sig skriva med penna och papper och skrivstil för dem som gillar det tycker jag är grundläggande.
 
Här kommer förresten, för den intresserade, kunskapskraven för år nio. Det här är alltså vad som krävs för att få ett E i svenska när man slutar grundskolan. Alla delar måste vara uppfyllda.

"Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll med viss koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader."

När eleverna kommer till mig i sjuan har de redan haft mer än 80% av den undervisningstid de ska ha i svenska under grundskolan. Jag har mina elever 150 minuter i veckan i svenska på högstadiet. Det vill till att öva handstil om man ska hinna med allt. Även om jag naturligtvis också tycker att det är bra om alla har en läslig handstil.

Men inte övar man handstil i högstadiet? Vid det laget har man ju redan lagt sig till med ett sätt att skriva, att lära sig forma bokstäver för hand är väl snarare något man ägnar sig åt i lågstadiet?

Jag tror både elever och föräldrar, med all rätt, skulle bli rätt förvånade om man ägnade högstadiet åt att öva handstilen.
 
Men du kan hålla med om att det är dumt att ställa upp det som krav för att få lära sig något i andra ämnen? Dvs tvinga till handskrift oavsett förutsättningar.
Det är ju inte alltid man har en dator till hands, nog bör man vara kapabel att skriva för hand? Kanske inte med den vackraste handstilen, men åtminstone att man kan forma bokstäver? Att inte alls kunna skriva för hand måste ju vara enormt handikappande, med tanke på att det finns ganska många tillfällen då man förväntas kunna åtminstone skriva sitt namn för hand.
 
Det är ju inte alltid man har en dator till hands, nog bör man vara kapabel att skriva för hand? Kanske inte med den vackraste handstilen, men åtminstone att man kan forma bokstäver? Att inte alls kunna skriva för hand måste ju vara enormt handikappande, med tanke på att det finns ganska många tillfällen då man förväntas kunna åtminstone skriva sitt namn för hand.

Ja, men det blir ännu mer handikappande om man tvingar barnen i alla ämnen att skriva för hand oavsett förutsättningar. Genom att öva på handskrift i rimlig omfattning och använda hjälpmedel i många ämnen så kan även de med problem få hänga med i undervisningen.
 
Jag lärde mig skrivstil redan i första klass. Lärde mig att skriva "vanlig" handstil först i 6:an. Vi hade förövrigt inga skoldatorer i undervisningen förrän jag gick i 9:an.

Det jag minns från skrivstilslektionerna var att vi hade häften där vi dels skulle lära oss att skriva varje bokstav var för sig, sedan hela ord i skrivstil. Och blev om så bara en bokstav "ful", fick man sudda ut hela uppslaget och börja om, om man så missade rasten pga. det.

Så jo visst har skrivstil lärts ut i modern tid, ovanstående utspelar sig under mitten av 00-talet. Däremot låter jag det vara osagt om dagens 1:a klassare lär sig det nu...
 
Bor i Österrike, i min dotters skola lär dom sig skrivstil fran början. Fin gammeldagsskrivstil. Min dotter slutar första klass nästa vecka och skriver fint och läsligt men alla barn skriver inte tydligt och jag har svart att läsa. I första klass använder dom blyetspenna men fran andra klass är det bläckpenna som gäller (en san med "patroner" att byta). Jag är född -84 och vi började med skrivstil i mellanstadiet men det var ingen fin skrivstil.
 
jag fick lära mig skriva skrivstil i skolan på 90 talet och nummera läser jag gamla skrivstil från 1600talet ( släktforskar) och har problem att läsa den gamla stilen och orden
 
Jag tycker att man gör barn en björntjänst om man inte lär dem att skriva användbart för hand och inte lär dem att läsa skrivstil.

Jag har haft kollegor födda på 80-talet som inte kan läsa skrivstil och säger att de aldrig fått lära sig det.
 
Jag har ett barn som precis gått ut tvåan (lågstadiet). De har varje vecka haft i läxa att skriva ett tiotal ord på trippel-streckade rader (varje ord upprepas 7 gånger). Sen har en stor andel av eleverna bett att få lära sig skrivstil (det var väl en elev som ville och då ville plötsligt nästan alla) så läraren ordnade fram en särskild sådan bok som de har arbetat med.

Själv tycker jag att det är viktigt att skriva läsligt och att en vacker handstil är ett plus.

Som jag uppfattar det skiljer inte min dotters undervisning direkt från min egen, med undantag av att skrivstilen lärdes ut till alla i min generation.
 
Ja, men det blir ännu mer handikappande om man tvingar barnen i alla ämnen att skriva för hand oavsett förutsättningar. Genom att öva på handskrift i rimlig omfattning och använda hjälpmedel i många ämnen så kan även de med problem få hänga med i undervisningen.

Absolut, är man dyslexiker t ex kan förstås en dator vara ett bra hjälpmedel. Och åtminstone på universitetet så har dyslexiker i regel rätt att skriva tentor t ex, som andra skriver för hand, på dator. Men för den som inte har något handikapp, varför inte skriva för hand? Att kunna skriva för hand skulle jag säga ingår i allmänbildningen, så jag har inget problem med att det ingår i grundskolans läroplan, och att alla måste lära sig åtminstone hjälpligt att göra det.
 
Datorerna och internet i olika former tar över mer och mer och de gamla sätten att kommunicera (VEM skriver t.ex. brev nuförtiden?) bleknar. Intressant!

Inga brev kanske, men i min umgängeskrets så skrivs det mängder av tackkort, för allt möjligt. Handskrivna då. Jättetrevligt att få, och roligt att skriva också! Och då är det verkligen en fördel att ha en god handstil.
 
Jag tycker att man gör barn en björntjänst om man inte lär dem att skriva användbart för hand och inte lär dem att läsa skrivstil.

Jag har haft kollegor födda på 80-talet som inte kan läsa skrivstil och säger att de aldrig fått lära sig det.

Att kunna läsa skrivstil är väl en ren vanesak, vet inte om det är något skolan någonsin lärt ut? Skriva skrivstil, ja, men när har man nånsin undervisat i att läsa skrivstil? Alltså rena läsövningar där man fått öva sig att läsa det någon annan skrivit med skrivstil? Jag stötte då aldrig på det under mina skolår, och jag är född på 70-talet.

Är man inte van att läsa handskrivna texter så kan det vara lite ovant, men det finns hursomhelst så otroligt många olika sätt att skriva för hand, att man knappast skulle kunna lära ut förmågan att läsa dem alla. I Sverige har det väl heller inte i modern tid funnits någon skrivstil som kräver särskild utbildning för att kunna läsa, som sütterlin eller liknande?
 
Inga brev kanske, men i min umgängeskrets så skrivs det mängder av tackkort, för allt möjligt. Handskrivna då. Jättetrevligt att få, och roligt att skriva också! Och då är det verkligen en fördel att ha en god handstil.
Fast inte behöver man skriva dem med skrivstil, funkar det inte att texta?
 
Det är det men att lära sig skriva med penna och papper och skrivstil för dem som gillar det tycker jag är grundläggande.

Och det får man ju? Precis som man får lära sig korttrick, åka skateboard eller odla bin. För den som gillar något är det ju bara att sätta igång att göra det! På sin fritid.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp