Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Vi har det mesta här, från odlingszon II till VII :). Men VG funkar också såklart, hav har vi inget (men Europas största insjö).

Hur är det med hästaktiviteter, då? Bra tränare, anläggningar, veterinärer osv.?

Har främst tittat på gårdar i Skåne då det känns som det mest "hästanpassade" länet...? :)
 
Landskapsarkitekter/stadsplanerare är hett efterfrågade! Både inom offentlig verksamhet (kommuner, länsstyrelser/regioner t.ex.) och i privat verksamhet.

Det är nästan så att det bara är att välja jobb, där man helst vill bo.

Så jobbmässigt lär det gå att hitta något, och lönerna är väldigt OK. Även ingångslönerna för nyutexaminerade är goda, så med erfarenhet, så lär det vara ännu bättre.
 
Landskapsarkitekter/stadsplanerare är hett efterfrågade! Både inom offentlig verksamhet (kommuner, länsstyrelser/regioner t.ex.) och i privat verksamhet.

Det är nästan så att det bara är att välja jobb, där man helst vill bo.

Så jobbmässigt lär det gå att hitta något, och lönerna är väldigt OK. Även ingångslönerna för nyutexaminerade är goda, så med erfarenhet, så lär det vara ännu bättre.

Låter väldigt bra. :) Jag har arbetat med stadsplanering i Norge i 8 år innan jag började i mitt nuvarande jobb. Så kan gärna ta ett sådant jobb med. :up:
 
Hur är det med hästaktiviteter, då? Bra tränare, anläggningar, veterinärer osv.?

Har främst tittat på gårdar i Skåne då det känns som det mest "hästanpassade" länet...? :)
Man har nära till allt i Skåne när det gäller häst, men det är oftast brist på hagmark och ridvägar. Vintrarna är varma och snö fria, dvs man har lera upp över fotknölarna från okt till april.. spec om klimatet ska fortsätta vara som de senaste åren.
 
Man får mer gård för pengarna om man inte nödvändigtvis vill bosätta sig nära de största städerna eller i skåne.
Jag skulle nog påstå att större delen av södra Sverige är ganska häst-tätt, även om det finns variationer.
 
Frågar allvetande Buke då jag inte helt vet vad jag vill med mitt liv....

Läget är såhär:
- Hyreskontrakten på "gården" (pytteliten) jag hyr går ut 1a Oktober i år
- Jag TROR jag skulle vilja köpa en egen gård av modell lite större, budget kring 3 mill (har 1 mill, måste låna 2)
- Hittar inga aktuella gårdar i Norge i min prisklass, men flera i Sverige...
- Är landskapsarkitekt av yrke (utbildad i Norge, mastergrad), drygt 10 års erfarenhet
- Har ett bra betalt jobb i Norge just nu (drygt 700.000,-/år brutto) och är även medägare i firman där jag jobbar
- Har just nu 3 hästar men vill gärna utöka, rider fälttävlan samt sysslar med lite avel

Frågan är ju, hur svårt är det som Norsk medborgare att få flytta till Sverige, och skaffa ett (relativt bra betald) jobb? Som dessutom är relativt nära till där det finns gårdar för salu, samt bra tränings- och tävlingsmöjligheter?

Jag behöver inte jobba inom samma branch som jag arbetar nu, men gissar att jag måste gå ner rätt mycket i lön om jag ska byta yrke helt. Optimalt så skulle jag vilja arbeta bara 60-80%, men är tveksam till om det skulle kunna gå ihop ekonomiskt.

Så, vad tror ni? Bättre att gilla läget och stanna i Norge, eller...?
Jag jobbar på Europas (tror jag de säger) största konsultföretag och här tror jag absolut du skulle kunna få jobb! Vi finns dessutom på en massa platser i Sverige. Hör av dig om du vill att jag ska förmedla kontakt till ngn på LA:)
 
Låter väldigt bra. :) Jag har arbetat med stadsplanering i Norge i 8 år innan jag började i mitt nuvarande jobb. Så kan gärna ta ett sådant jobb med. :up:

Jag som i mitt yrke handlar upp bland annat landskapsarkitekter gissar att du kommer kunna välja och vraka nästan. Framför allt om du är inriktad mot stadsplanering och tidiga skeden. Verkar som att varenda LA vill jobba med projektering nu för tiden.

Som landskapsarkitekt med erfarenhet av stadsplanering skulle du också lätt kunna få jobb som planarkitekt. Såna är det också alltid brist på och kombinationen LA/planerare är eftertraktad!

Hör av dig till de stora konsultfirmorna är mitt tips om det blir aktuellt. Flera av dem har ju kontor lite varstans :)
 
Jag jobbar på Europas (tror jag de säger) största konsultföretag och här tror jag absolut du skulle kunna få jobb! Vi finns dessutom på en massa platser i Sverige. Hör av dig om du vill att jag ska förmedla kontakt till ngn på LA:)

Haha var väl ungefär din arbetsgivare jag hade i tankarna :D (tar för givet att jag gissar rätt på var du jobbar :p )
 
Låter väldigt bra. :) Jag har arbetat med stadsplanering i Norge i 8 år innan jag började i mitt nuvarande jobb. Så kan gärna ta ett sådant jobb med. :up:
Lönerna är dock helt andra i kommunalsektor i Sverige. Våra planerare förvisso underbetalda ligger under 40 000 kr i månaden. Runt 40 000 verkar standard om man har 10 års erfarenhet och jobbar som planerare eller landskapsarkitekt oavsett privat eller kommunal sektor.
 
Tror det är lika svårt vare sig du kommer från Norge eller redan bor här,
att hitta en gård modell större för 3 mille. Iaf där det är lite hästtätare och populärare.
 
Tror det är lika svårt vare sig du kommer från Norge eller redan bor här,
att hitta en gård modell större för 3 mille. Iaf där det är lite hästtätare och populärare.
sökning på hemnet på "gård/skog" och max 3.000.000 pengar ger 254 träffar
så omöjligt är det nog inte att hitta en gård.
Sen är ju frågan om läge eller areal prioriteras högst.
Man behöver oftast inte ta sig så himlans långt utanför de populära områdena för att komma ner i pris.
 
Här i länet får man mycket för 3 mille om man inte ska bo 5min utanför skövde centrum.
Då får det nog vara norra skaraborg iaf. Men då är det ju inte attraktivt ur träning/tävlings perspektiv. Sen modell större är nog ändå tveksamt.
 
sökning på hemnet på "gård/skog" och max 3.000.000 pengar ger 254 träffar
så omöjligt är det nog inte att hitta en gård.
Sen är ju frågan om läge eller areal prioriteras högst.
Man behöver oftast inte ta sig så himlans långt utanför de populära områdena för att komma ner i pris.
Har ju känsla att både läge och areal va viktigt ur ts trådstart iaf.
 
Tror det är lika svårt vare sig du kommer från Norge eller redan bor här,
att hitta en gård modell större för 3 mille. Iaf där det är lite hästtätare och populärare.

Den behöver inte vara jättestor, men 10-20 Ha skulle jag vilja ha. Tänker inte nödvändigtvis en färdig hästgård, kan bygga stall osv själv. Men låter det orealistiskt?
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 564
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp