Skulle jag kunna flytta till Sverige?

sorbifolia

Trådstartare
Frågar allvetande Buke då jag inte helt vet vad jag vill med mitt liv....

Läget är såhär:
- Hyreskontrakten på "gården" (pytteliten) jag hyr går ut 1a Oktober i år
- Jag TROR jag skulle vilja köpa en egen gård av modell lite större, budget kring 3 mill (har 1 mill, måste låna 2)
- Hittar inga aktuella gårdar i Norge i min prisklass, men flera i Sverige...
- Är landskapsarkitekt av yrke (utbildad i Norge, mastergrad), drygt 10 års erfarenhet
- Har ett bra betalt jobb i Norge just nu (drygt 700.000,-/år brutto) och är även medägare i firman där jag jobbar
- Har just nu 3 hästar men vill gärna utöka, rider fälttävlan samt sysslar med lite avel

Frågan är ju, hur svårt är det som Norsk medborgare att få flytta till Sverige, och skaffa ett (relativt bra betald) jobb? Som dessutom är relativt nära till där det finns gårdar för salu, samt bra tränings- och tävlingsmöjligheter?

Jag behöver inte jobba inom samma branch som jag arbetar nu, men gissar att jag måste gå ner rätt mycket i lön om jag ska byta yrke helt. Optimalt så skulle jag vilja arbeta bara 60-80%, men är tveksam till om det skulle kunna gå ihop ekonomiskt.

Så, vad tror ni? Bättre att gilla läget och stanna i Norge, eller...?
 
Kanske börja med att leta jobb innan du letar gård?

Jag tror att du kan hitta anläggningar/gårdar mycket lättare än du hittar de jobb du vill ha.
Vilket medborgarskap du har spelar väl ingen som helst roll? Varför skulle de fråga om ditt pass annat än om det är säkerhetsklassade tjänster?
Jag har ett icke-svenskt namn men har aldrig i mitt drygt 40-åriga arbetsliv blivt tillfråga om nationalitet. :up:
 
Kanske börja med att leta jobb innan du letar gård?

Jag tror att du kan hitta anläggningar/gårdar mycket lättare än du hittar de jobb du vill ha.
Vilket medborgarskap du har spelar väl ingen som helst roll? Varför skulle de fråga om ditt pass annat än om det är säkerhetsklassade tjänster?
Jag har ett icke-svenskt namn men har aldrig i mitt drygt 40-åriga arbetsliv blivt tillfråga om nationalitet. :up:

Jag frågade ang. medborgarskap pga att jag inte vet hur reglarna är i Sverige just nu, Norge är ju inte med i EU (dock i EÖS) så frågan är om man bara kan flytta mellan länderna utan vidare. I Danmark får man t.ex. inte förvärva ägedom hursomhelst om man inte är dansk. :)
 
700 000 norska eller svenska? Lönerna är ju högre i Norge men också kostnaderna. Just precis nu så behövs det folk i alla möjliga yrkesgrupper men det är ju precis nu det.

Norska. Men det låter ju bra? Tror du att arbetsmarknaden kommer bli dåligare fram emot September/Oktober?
 
Jag frågade ang. medborgarskap pga att jag inte vet hur reglarna är i Sverige just nu, Norge är ju inte med i EU (dock i EÖS) så frågan är om man bara kan flytta mellan länderna utan vidare. I Danmark får man t.ex. inte förvärva ägedom hursomhelst om man inte är dansk. :)
Nordiska medborgare inom Norden hanteras väl nästan som egna medborgare i de flesta avseenden genom de ömsesidiga överenskommelser som finns.
Mer än vad som kommer via EU/ESS.
https://www.migrationsverket.se/Pri...och-varaktigt-bosatta/Nordisk-medborgare.html

För att köpa fastigheter finns inga som helst regler kopplade till medborgarskap alls.
 
Vart kollar man efter jobbar då? Om det inte är tillåtet att länka till söksidor på nätet så kanske någon vill pm'a?
 
Norska. Men det låter ju bra? Tror du att arbetsmarknaden kommer bli dåligare fram emot September/Oktober?
Börsen rasade ju i går så det var min första tanke att nu går det ner igen på arbetsmarknaden. Men jag kan inget om börsen egentligen. Just nu får ungdomar som är 22-23 år gamla och har truckkort jobb på Volvo genom bemanningsföretag och tjänar 33 000 i månaden. Det är en riktigt fet lön i vårt område.
Byggbranschen skriker efter folk. Jag tänker att det svämmar över även på en landskapsarkitekt. Ring till dom stora "byggfirmorna" och kolla läget.
 
Börsen rasade ju i går så det var min första tanke att nu går det ner igen på arbetsmarknaden.

Börsen ligger oftast 10-12 månader före marknaden. Nergången var en reaktion på räntehöjningar i USA. Ekonomin går fortfarande bra och vi lär inte se nån större dipp i år . Kanske kan det börja märkas 2019-2020.
 
Börsen ligger oftast 10-12 månader före marknaden. Nergången var en reaktion på räntehöjningar i USA. Ekonomin går fortfarande bra och vi lär inte se nån större dipp i år . Kanske kan det börja märkas 2019-2020.

Just det betyder ju att jag kan riskera att förlora jobbet igen rätt snabbt då, pga kort
tjänstgöringstid när dippen väl kommer.... :(
 
Just det betyder ju att jag kan riskera att förlora jobbet igen rätt snabbt då, pga kort
tjänstgöringstid när dippen väl kommer.... :(

Fast när dippen kommer vet man ju inte. Men vi har haft ganska många år med bra ekonomi nu. Men sen om dippen blir som finanskrisen 2007-2008 behöver det ju inte alls bli :).
 
Fast när dippen kommer vet man ju inte. Men vi har haft ganska många år med bra ekonomi nu. Men sen om dippen blir som finanskrisen 2007-2008 behöver det ju inte alls bli :).

Nä det är klart. Här hemma har byggbranschen haft en rejäl dipp dom senaste två åren men nu är det ganska bra igen.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp