Bukefalos 28 år!

Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Tack alla! :) Då blir det att jag skriver ansökan på svenska. :up:

Att behärska ett språk bra skriftligt och muntligt innebär inte att man måste prata flytande utan brytning, det betyder att man ska kunna kommunicera tydligt utan att det uppstår missförstånd eller otydligheter till följd av språksvårigheter.

Ja, jag vet. Och just det kan nog bli lite svårt i början innan jag lärt mig vad alla facktermer heter på svenska. Men det lär ju vara övergåande, dessutom finns det massor av svenskar som arbetar i min bransch här i Norge, så man skulle tro att det kan funka andra vägen med. :angel:
 
Ett tips kan vara att söka gård med pendlingsavstånd med ex tåg till större ort där du får jobb.

Vet en som pendlar 15mil varav 13 med tåg till Göteborg. Arbetskamraterna typ oj vad du pendlar långt. Men hen pendlar lika länge i tid som de som bor direkt utanför Gbg men kör bil.
 
Nu har jag lagt ut min lägenhet till försäljning, tyvärr verkar marknaden inte vara så bra, kom ingen på första visningen som var i söndags. :(

Lägenheten har tidigare varit uthyrd för 8-10.000/månad, vilket fick mig att undra om man skulle kunna hyra en okej gård i Sverige för ett sådant belopp? Just nu betalar jag 10.000,- för min "minigård" på under 1 ha och utan stall och ridbana, skulle som sagt tidigare vilja ha minst 5 ha, ridbana och ett litet stall....
 
Nu har jag lagt ut min lägenhet till försäljning, tyvärr verkar marknaden inte vara så bra, kom ingen på första visningen som var i söndags. :(

Lägenheten har tidigare varit uthyrd för 8-10.000/månad, vilket fick mig att undra om man skulle kunna hyra en okej gård i Sverige för ett sådant belopp? Just nu betalar jag 10.000,- för min "minigård" på under 1 ha och utan stall och ridbana, skulle som sagt tidigare vilja ha minst 5 ha, ridbana och ett litet stall....

Nej det kan du inte antagligen. Jag hyr också och vill hyra en gård (hyr bara en villa nu) och man får räkna med minst 15-20 000 i månaden. I kallhyra.
 
Det är förståss en möjlighet. Fast då tänkte jag mera Västra Götaland.... är inte så förtjust i djupa skogar. :)

Jag vet inte exakt hur det ser ut, men det är vissa skillnader mellan att som svensk bo i sverige och jobba i norge jämfört med att som norsk medborgare bo i sverige och jobba i norge. Jag har hört norska medborgare bosatta i sverige prata om problem med att köra svenskreggade bilar i norge tex, men jag har tyvärr ingen närmare info åt dig. Det är värt att kolla upp om du funderar på att gå den vägen.
 
Jag vet inte exakt hur det ser ut, men det är vissa skillnader mellan att som svensk bo i sverige och jobba i norge jämfört med att som norsk medborgare bo i sverige och jobba i norge. Jag har hört norska medborgare bosatta i sverige prata om problem med att köra svenskreggade bilar i norge tex, men jag har tyvärr ingen närmare info åt dig. Det är värt att kolla upp om du funderar på att gå den vägen.

Ja, det vet jag att det är ett problem. Tror dock möjligtvis att det går om man är folkboksförd i Sverige. Men ska kolla upp lite noggrannare om det blir aktuellt. :)
 
Nej det kan du inte antagligen. Jag hyr också och vill hyra en gård (hyr bara en villa nu) och man får räkna med minst 15-20 000 i månaden. I kallhyra.
Nja.

Grannhuset med stall, flera ha mark och 300 m skrittväg till 40x80 ridbana - den gården betalar nuvarande hyresgäst 5000 för. Huset är i "äldre" skick men stor trägård och vackra omgivningar (och trevliga grannar :D )
 
Jag vet inte exakt hur det ser ut, men det är vissa skillnader mellan att som svensk bo i sverige och jobba i norge jämfört med att som norsk medborgare bo i sverige och jobba i norge. Jag har hört norska medborgare bosatta i sverige prata om problem med att köra svenskreggade bilar i norge tex, men jag har tyvärr ingen närmare info åt dig. Det är värt att kolla upp om du funderar på att gå den vägen.
Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge?? :confused:
Hur funkar det med alla turister? Låter väldigt märkligt.
 
Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge?? :confused:
Hur funkar det med alla turister? Låter väldigt märkligt.
Problemet är när man som norsk medborgare (gäller omvänt samma för en svensk) är kör en svenskregistrerad bil i Norge inte får göra det om också bor i Norge. Då ska bilen förtullas in och bli norskregistrerad inom en viss tid, tror det är tre månader. Det är bl a för att bilen ska skattas, försäkras och besiktigas i det land man bor i.
Så en norrman bosatt i Sverige ska köra en svenskreggad bil. Men det kan ifrågasättas när man åker över gränsen och kör i Norge.
 
Varför skulle det vara problem att köra svenskteggade bilar i Norge?? :confused:
Hur funkar det med alla turister? Låter väldigt märkligt.
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/norska-tullen-tog-bilen-fick-lösas-ut-för-400-000-1.2572930

Personer som bor permanent utomlands eller vistas tillfälligt i Norge under en begränsad tid får använda ett utlandsregistrerat fordon i Norge. Personer som bor permanent i Norge får i regel inte köra ett utlandsregistrerat fordon i landet. Men det finns några få undantag. http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/norge/flytta-till-norge/bil-i-norge

@sorbifolia
När du flyttar till Sverige med din bil får du använda bilen i högst en vecka efter att du har fört in den. Under den veckan måste du ha en giltig trafikförsäkring. http://www.norden.org/sv/hallaa-norden/sverige/flytta-till-sverige/bil-i-sverige/
 
Problemet är när man som norsk medborgare (gäller omvänt samma för en svensk) är kör en svenskregistrerad bil i Norge inte får göra det om också bor i Norge. Då ska bilen förtullas in och bli norskregistrerad inom en viss tid, tror det är tre månader. Det är bl a för att bilen ska skattas, försäkras och besiktigas i det land man bor i.
Så en norrman bosatt i Sverige ska köra en svenskreggad bil. Men det kan ifrågasättas när man åker över gränsen och kör i Norge.
Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?:cautious:
 
Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?:cautious:

Nej det stämmer så som du tolkat det. Så då borde det rimligtvis gå att ha en svenskreggad bil.

@MiaMia tack för bra länkar! Jag tänke dock inte ta med min gamla skrotbil till Sverige om jag flyttar, får mycket bättre bil för pengarna om jag köper en som redan är svenskreggad. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nej det stämmer så som du tolkat det. Så då borde det rimligtvis gå att ha en svenskreggad bil.

@MiaMia tack för bra länkar! Jag tänke dock inte ta med min gamla skrotbil till Sverige om jag flyttar, får mycket bättre bil för pengarna om jag köper en som redan är svenskreggad. :)
Ska nog inte vara omöjligt att hitta en ny skrotbil i Sverige. :D
 
Som jag förstod det skulle personen bo i Sverige men jobba i Norge, eller har det blivit felläst någonstans?:cautious:
Jag svarade mer generellt om vad som kan göra det svårt med bil, arbete, bostadsort och medborgarskap när man rör sig mellan två olika länder som har tullgräns. Är lite annorlunda mellan t ex Sverige och Danmark eftersom bägge är inom EU.
 
Jag svarade mer generellt om vad som kan göra det svårt med bil, arbete, bostadsort och medborgarskap när man rör sig mellan två olika länder som har tullgräns. Är lite annorlunda mellan t ex Sverige och Danmark eftersom bägge är inom EU.
Men Norge ingår i den fria marknaden genom EES avtalet. Det ska väl inte vara någon skillnad mot mellan EU-länder?
 
Men Norge ingår i den fria marknaden genom EES avtalet. Det ska väl inte vara någon skillnad mot mellan EU-länder?
Jo stor skillnad när det gäller varor som förs över gränsen. Det är inte fritt på samma sätt som inom EU.
Som exempel får du ta en liter sprit mellan Norge och Sverige. En bil som en svensk köper i Norge ska förtullas vid gränsen samma på andra hållet.
Hästar reser fritt inom EU om dom har hälsointyg. Ska dom till/från Norge måste det anmälas vid gränsen och betalas avgifter eller ställa säkerhet för avgifterna.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp