Bukefalos 28 år!

Skulle ni vilja ha er vän som granne?

makarontanten

Trådstartare
Precis som frågan lyder, skulle ni vilja det? Varför, varför inte? För och nackdelar?

Min bästa vän och jag är grannar. Det är naturligtvis jätteroligt, underbart, trevligt och mysigt. Vi kan "springa" med ett vinglas eller en kaffekopp mellan trappan och umgås en timme här och en timme där på lätta villkor. Vi kan låna saker av varandra, hjälpa till med att köra vid fester, vattna blommor vid semestrar och vet precis när den ena är hemma och man lär känna varandra ganska nära på detta sätt. Vi vet varandras vanor som ett gammalt par, vi vet var vi har varandra. Vi blir oroliga för varandra när bilarna inte är hemma som de brukar ( har det hänt något?), och vi kan springa upp/ner med en matlåda bara för att vi lagat för mycket och vill glädja den andra :-). Underbart på ett sätt, men ibland lite jobbigt också. Man kan tex aldrig dra den där vita lögnen om att man inte är hemma riktigt än när man behöver lite egentid. Man har svårare att säga nej till ett besök när man bor så nära och det bara handlar om en kopp kaffe i en halvtimme när man är lite stressad i övrigt och egentligen inte vill/hinner. Ibland lite jobbigt att man "ska" ställa upp för att det är så nära och smidigt med allt. Lika underbart är det att bara skicka ett sms/ringa och man kan ses på 5 minuter om man vill snacka, umgås, har det tråkigt, är sjuk eller bara vill äta lite ihop när man är ensam hemma :-)

Anledningen till frågan, är att min bästa vän nu ska flytta. Jag känner mig både lite ledsen och lättad. Ledsen över att hon flyttar långt iväg, lite lättad över att kontakten inte blir lika intensiv som den vart. Önskar hon skulle bo nära, men kanske inte såååå nära som nu. Jag råkade berätta detta för en vän/kompis idag och hon blev eld och lågor, hon vill ha min grannes lägenhet när hon flyttar. Jag blev lite paff över att det var så attraktivt att bo här, tyckte det lät kul, men blev också tveksam. Skulle vara kul att få ännu en kompis så nära, men samtidigt undrar jag om jag åter kommer känna att det känns lite jobbigt att ha härliga kompisar/vänner så nära inpå. Nu är inte detta min bästa vän, men istället en arbetskamrat jag umgås privat med. Vi jobbar inte ihop ( hon dag, jag natt), så det är inte det att vi kommer ses jämt, men frågan är hur mycket och om jag åter komma känna mig lite besvärad över att alltid finnas till för att vi bor nära och allt är smidigt...

Jag vet att jag har lite inflytande i detta, kan påverka hyresvärd och nuvarande granne ( bästa vän) till vem som får lägenheten efter henne.

Så hiss eller diss till vänner/kompisar till grannar ? :-D
 
Oh, jag hade mer än gärna haft min bästa kompis som granne. Nu är det 50 mil och det är skittråkigt!!
 
Rent spontant är mitt svar nej. Jag har tyvärr haft en väldigt nära vänskap med en person, där vi umgicks alldeles för mycket, och det hela slutade med att vi blev ovänner och har idag ingen som helst kontakt. Nu ska jag väl tillägga att jag var tonåring då, och det är väl en tidpunkt i livet när det är helt normalt att "växa ifrån" varandra och gå åt olika håll. Efter det är jag rädd om mina nära vänner, och vill inte umgås med dem "för mycket". Jag skulle aldrig klara av att bo tillsammans med en vän, umgås med en kollega privat, rida tillsammans med samma människa varje dag eller umgås med de i stallet utanför stallet. Det betyder inte att jag tycker mindre om de här personerna, men jag vet hur lätt det är att det går till överdrift, och blir lite för mycket av det goda. Särskilt eftersom jag egentligen inte är en speciellt social person.

Sen är det ju en enormt stor skillnad på ens "bästa kompis" och en random bekantskap. Vill den här mer avlägsna vännen umgås lika mycket som du och din bästa vän gjort? Eller vill personen mer behålla den relation ni har nu, men att det är en attraktiv lägenhet? Ens bästa vän är det ju även lättare att "säga ifrån till" utan att hen blir sårad (typ ikväll är jag jättetrött, kan vi vänta med att ses till imorgon?), medan en mer ytlig bekant känns som att det blir lite väl mycket Ove Sundberg över det hela om hen försöker ta mer kontakt än vad du vill.
 
Har aldrig haft min bästa kompis som granne, så det här blir hypotetiskt. Jag tror att jag skulle gilla det. Skillnaden till det som du beskriver är att jag skulle jag kunna säga nej till sällskap/umgänge om det inte passade. Och jag är säker på att min bästa kompis också skulle kunna göra det.

Hm... ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag på att jag skulle tycka om att ha bästa kompisen som granne :)
 
Nej tack.
Inga bästa vänner som granne!
Jag har stort behov av egen tid och vill inte finnas så lättillgänglig faktiskt.
 
Jag tycker om att ha mina vänner nära och hade gärna haft fler i närheten, men inte för nära. I samma trappuppgång eller i grannhuset, nej. En sisådär 5-10-15 minuter bort, definitivt!

Jag har haft klasskompisar/bekanta i samma korridor som mig när jag pluggade och jag tyckte inte att det var särskilt kul. Det blev liksom för nära då jag behöver känna att mitt hem är mitt och kunna ta det lugnt ibland (och jag hade inte riktigt samma behov av att festa så det blev rätt trist i längden eftersom jag nog uppfattades som rätt tråkig som aldrig var med, trots att det var i "mitt" hus).

Nu har jag däremot vänner 5 minuter bort (med bil bör tilläggas) och det är mer eller mindre perfekt :)
 
Tror inte jag skulle tycka om att ha min bästa vän som granne. Saknar när vi bodde i samma samhälle så man lätt kunde gå till varann när man behövde prata/ville umgås. Nu har vi istället 5 h emllan oss och det är inte direkt roligt. Men granne, nej tack.
Jag som person är i stort behov av egen tid och mitt personliga space, och känner jag min bästa vän rätt skulle han aldrig gå hem om vi bodde så pass nära! Han är väldigt sällskaplig. :D
 
Jag hade inte velat ha en nära vän som granne om det inte var ett förhållande man kan säga att man inte vill ses utan att det blir konstigt. Jag har ju blivit vän med grannar jag har nu och det är ju inget konstigt att inte vilja umgås alltid i den relationen.

Jag hade helt enkelt funderat över hurdan relationen är. Om jag upplever att vi kan vara grannar utan att hänga med varandra hela tiden och att inte ha några måsten jag inte vill ha på mig hade det varit en tillgång med en vän som granne. Inte annars.
 
Nej. Gärna nära men inte granne.
Däremot har jag blivit vän med flera grannar genom åren. Så där lagom vän att man kan ta ett glas eller en fika, be om kattvakt en helg el liknande, men inte så nära att något förväntas.
 
Mina nära vänner och jag vet varandras gränser. Så - ja! Jag är less på att bo själv men osäker på om jag verkligen vill ha en ny partner plus att det inte finns någon på g. Funderar av och till på att flytta in i en av mina vänners gårdshus. Det som främst hindrat mig hittills är att hennes familj har en hanhund och mina jyckar är tikar.
 
Just nu har jag bara vänner som bor minst 10 min bort med bilen. Hade gärna haft min bästa kompis som granne (däremot vet jag inte om hon vill ha mig som granne O_o:D).

Jag tror dock att det är viktigt att man är ärliga mot varandra och tex säger till när man inte vill träffas.
 
Gärna min allra bästa kompis som granne, för vi kan säga nej till umgänge med varandra utan att vi behöver ge någon annan anledning än att vi inte orkar eller inte har lust. Och det är fine. :)

Någon annan kompis? Tveksamt.
 
Kort svar: Nej.

Men med tanke på att min bästa och mer eller mindre enda vän dumpade mig innan jul (som en blixt från klar himmel, inget jag väntat mig) så är jag lite lätt bitter i sammanhanget.
 
Jag har bott så och hade inga som helst problem, det var ju ändå inte så att vi hängde varenda lediga stund tillsammans men vi umgicks en hel del iom att vi även hade hästarna i samma stall och ofta red tillsammans. :) Jag hade även andra vänner som bodde nära men inte i samma hus och jag träffade även dem nästan dagligen, också mycket pga hästarna. ;)
 
Kort svar: Nej.

Men med tanke på att min bästa och mer eller mindre enda vän dumpade mig innan jul (som en blixt från klar himmel, inget jag väntat mig) så är jag lite lätt bitter i sammanhanget.
Men vilken apa, om man får säga så.
Det är en viktig poäng dock. Man vet ju aldrig. Det skulle vara ohyggligt jobbigt att bo nästgårds då.
 
Men vilken apa, om man får säga så.
Det är en viktig poäng dock. Man vet ju aldrig. Det skulle vara ohyggligt jobbigt att bo nästgårds då.

Nej, inte apa. Men det gjorde mig väldigt illa och av skäl jag inte köper. Skälen som angavs är inget någon som känner oss båda håller med om, de flesta var O_o Jag såg henne som en syster och hon var alltid välkommen i mitt hem, även enligt mina föräldrar som tyckte mycket om henne.

Ont gör det som fan och jag tänker fortfarande: "Oh, jag måste ringa och tala om det här för XX!" och sedan kommer jag ihåg att det går inte. Jag är glad att jag inte är granne med henne, det hade varit outhärdligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 889
Senast: Squie
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 490
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 265
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 744
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp