Bukefalos 28 år!

Slå olydig häst

Sv: Slå olydig häst

Det e ju då du ska klappa hästen lungt o säga med bebisröst att så får du inte göra.
Herregud får man 600kg häst som attackerar en så måste man försvara sig ska folk ha så svårt att förstå det.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

Vad gör du om en 500 kg tung häst försöker trycka upp dig mot en vägg och trampa ned dig? Klappar den på halsen och med gulligull-röst talar om att "så får man inte göra lilla vännen"?

Hästen blir inte rädd eller börjar hata dig för att du lappar till den i rätt situation. Jag har klappat till min mammas häst när han bet mig i armen, men inte har han blivit rädd för mig för det, han är fortfarande lika kelig och sällskaplig som tidigare, däremot lärde han sig att bitas går inte för sig, så det har han lagt av med.

Det är skillnad på att slå och slå, det är skillnad på att smälla till en häst för att avfärda en farliga situation där antingen människan och/eller hästen riskerar att skadas, och att smälla till en häst för att man inte vet bättre.
 
Sv: Slå olydig häst

H*n har aldrig träffat en riktigt farlig häst för då skulle hon aldrig säga så.
Vad gör skulle h*n göra med en hingst som det spruta hormoner ur öronen på?
 
Sv: Slå olydig häst

Hej, jag blir sååååååååå arg när jag hör sånt.
En sak är absolut klar för mig. Folk som slår hästar, av vilken orsak som helst, är osäkra, okunniga och är bara efter maktkänsla över andra levande varelser. Dom slår väl sina barn med. Det är tyvärr många som tror att man ska vara 'mästare' över sin häst. Det är bara maktkänslan dom är ute efter, därför ha dom häst, för att dom inte kan få det i sitt 'vanliga' liv.
Man kommer mycket längre med NH, vänlig, men konsekvent, lugnt och rofullt.
Man förmedla budskapet på ett sådant sätt att din häst fortfarande tycker om dig och i slut ändan, vill göra rätt av sig själv.

Jag tycker synd om människor som behöver våld, bara för att dom är för svaga att leta rätt på andra sätt.

Håller absolut med.
 
Sv: Slå olydig häst

Vad skulle du göra om en lös häst fullkomligt attackerar dig. Du försöker köra bort med kroppsspråk och/eller röst.. Det ger ingen som helst effekt. Och hästen hotar inte bara. Den satsar helhjärtat på att skada. Kanske har du din dotter, din hund eller din häst där att skydda från löshästen tom. Ni hinner inte fly.
Vad gör du?
Jag hade iaf inte låtit den attackera mitt barn eller djur. Då går jag till motattack.

Jag tror inte på att slå hästar. Man kan inte slå ist för utbilda. Du kan inte slå ett barn och sen tro att den ska kunna 4-ans multiplikationstabell. Man måste lära barnet räkna först. Det är samma med hästar. Våld ersätter inte utbildning(skolning/träning.
Men i en för mig eller andra livsfarlig situation finner jag det befogat att försöka bryta beteendet med en välriktad smäll. Det handlar inte om att slå hårt och inte om att bestraffa. Det är bara ett sätt att markera och rikta om energin.
En häst väger 600 kg. Det blir fullkomligt livsfarligt om man inte agerar fort nog och skyddar sig om man möter en sån häst.

Däremot är det ingen som helst nytta att slå en häst efter ngt skett i straffsyfte. Det kan de inte koppla ihop.
Och det är ingen nytta att förlora sitt inre lugn och bli arg/ledsen/sur/irriterad etc. Man ska kunna reagera stort fysiskt utan att någonsin reagera stort inuti. Där måste man vara lugn. För att direkt kunna växla tillbaks till lugnt kroppsspråk, röst och energi. Då blir hästarna inte rädda heller. Om man direkt effekten gått in växlar till "braaaa!" eller bara lugn.

Hästar är varken mentalt eller fysiskt gjorda av glas. De ger sig på varann rätt hårt. Utan att bli rädda för varann. För de är konsekventa, snabba och reagerar i rätt ögonblick. Så måste vi också vara: snabba och konsekventa.
 
Sv: Slå olydig häst

Vad gör du om en 500 kg tung häst försöker trycka upp dig mot en vägg och trampa ned dig? Klappar den på halsen och med gulligull-röst talar om att "så får man inte göra lilla vännen"?

Hästen blir inte rädd eller börjar hata dig för att du lappar till den i rätt situation. Jag har klappat till min mammas häst när han bet mig i armen, men inte har han blivit rädd för mig för det, han är fortfarande lika kelig och sällskaplig som tidigare, däremot lärde han sig att bitas går inte för sig, så det har han lagt av med.

Det är skillnad på att slå och slå, det är skillnad på att smälla till en häst för att avfärda en farliga situation där antingen människan och/eller hästen riskerar att skadas, och att smälla till en häst för att man inte vet bättre.

Nu ska man skilja på saker och ting. När hästen biter dig, säger jag inte att man ska säga med bebis röst 'så få du inte göra'. Klappa till med handen eller ge ett ryck i grimskaftet och ett bestämt och kraftig 'NEJ!'...inget fel på detta. Som sakt, det är för att 'understryka'. Med våld menar jag, när folk verkligen slå till sina hästar med ordentligt kraft, och inte bara med handen, för att dom tycker att hästen mäste nu 'knäckas', bara för att den kanske var lite väl ivrigt, när den skulle släppas i hagen och ryckte till med huvudet när man ska ta bort grimman. DET är våld för mig. Även om andra direkt läsa från mitt inlägg att jag bara guller med hästen och prata bebis språk. FEL! Men det verka finnas folk som VILL kanske missförstå ? :confused:
 
Sv: Slå olydig häst

Hej, jag blir sååååååååå arg när jag hör sånt.
En sak är absolut klar för mig. Folk som slår hästar, av vilken orsak som helst, är osäkra, okunniga och är bara efter maktkänsla över andra levande varelser. Dom slår väl sina barn med. Det är tyvärr många som tror att man ska vara 'mästare' över sin häst. Det är bara maktkänslan dom är ute efter, därför ha dom häst, för att dom inte kan få det i sitt 'vanliga' liv.
Man kommer mycket längre med NH, vänlig, men konsekvent, lugnt och rofullt.
Man förmedla budskapet på ett sådant sätt att din häst fortfarande tycker om dig och i slut ändan, vill göra rätt av sig själv.

Jag tycker synd om människor som behöver våld, bara för att dom är för svaga att leta rätt på andra sätt.

I detta inlägg låter det rätt mycket som att du anser att dem som lägger en hand på sin häst, oavsett bakomliggande orsak, är dåliga svaga människor som bara är ute efter makt och att den "rätta" vägen är att stryka hästen medhårs i precis alla situationer.

Sen är jag lite nyfiken på vad du menar med "NH" eftersom definitionen av NH är väldigt luddig och de versionerna av "NH" jag sett och fått erfarenhet av (t.ex. de metoderna utförda av kära Monty Roberts) inte är något jag skulle använda på min häst.

När man klappar till med handen så slår man faktiskt. En örfil på halsen är lika mycket ett slag som ett ordentligt rapp i huvudet med ett spö, men det är en annan form av slag och den senare formen är självklart inte acceptabel.

Man ska självklart sträva efter att använda så lite våld som möjligt, men om jag måste bryta ett farligt beteende eller dra en väldigt tydlig gräns genom att klappa till hästen så ser jag inget fel med det. En örfil på t.ex. halsen i rätt ögonblick av rätt anledning (t.ex. om hästen sätter tänderna i dig) skadar inte hästen, hästen kommer inte bli rädd för dig eller börja ogilla dig för det. Däremot finns risken om du lappar till hästen i fel ögonblick (t.ex. alldeles för sent) eller av helt fel anledning där ett slag inte är befogat (t.ex. om hästen höjer huvudet när du ska tränsa).
 
Sv: Slå olydig häst

Är det som Lilliput undrar, att du och en del andra VILL missförstå? Jag har skummat igenom tråden och ser två olika grundresonemang. Det ena säger att man aldrig ska slå hästar, det andra att man får slå så mycket som behövs för att skydda sig mot livsfarliga hästar.

Enligt min uppfattning, har båda sidor rätt. I princip! Men nu är det så att i TS inlägg står klart och tydligt att frågan INTE gäller om "hästen är aggresiv, hugger, sparkar eller beter sig hotfullt". Så varför inte hålla diskussionen till normal hästhantering och normala förutsättningar?

Det ÄR korkat och fel att använda våld och tvång i sin hantering, min klara uppfattning. Det finns, som sagts, andra bättre och effektivare sätt. Det konstiga är att så många inte insett det.

Citerar tuaphua: "Vad gör du om en häst attackerar dig och skiter i kroppsspråk?"
Det där med attackera struntar jag i att kommentera vidare. "Skiter i kroppsspråk" är däremot intressant. Faktum är, att om hästen inte reagerar på önskvärt sätt på ens kroppsspråk, så har man inget! Dvs, inget som hästen förstår och kan anpassa sig till. Man har helt enkelt misslyckats! Eller troligare, man har aldrig ansträngt sig för att lära sig.
Dom flesta hästar har en ägare som inte kommunicerar med förståeligt kroppsspråk, vilket är ett faktum. Många är dom hästar som först struntat i mina kommunikationsförsök den vägen, men sedan blivit desto mer intresserade när dom upptäckt att jag både talar till och lyssnar på dom. Därefter blir all hantering så mycket lättare.

Slutligen lite om NH. I tråden uttrycks att NH innebär daltande men också brutalt "slå i huvudet". Dvs, i båda ändar av skalan. Upplysningsvis, så stämmer inget av det. Skit samma om den som ursprungligen föreslagit den hanteringen kallar sig NH-tränare eller annat tjusigt. Titta gärna in i NH-världen och se själva!

LIA
 
Sv: Slå olydig häst

Uppfattar jag dig rätt nu, jag får det till att om hästen inte respekterar någon så beror det på brister i kroppsspråket?

Jag kan hålla med att är man dålig på att kommunicera så kan det mycket väl beror på bristande språk, men det kan i min värld lika gärna bero på att hästen saknar respekt och skiter i personen.
 
Sv: Slå olydig häst

Och om hästen saknar respekt och skiter i personen, vad beror det på?
Hästar har sällan anledning att respektera folk. Vilka respekterar du själv? Dom som snackar med dig, eller dom som bossar fram med dig?

Man kan ju mycket väl tänka sig att personen klarar av kommunikationen men ändå inte har dom kvalitéer som gör en förtjänt av respekt. Men jag tror inte det är så vanligt. Brist på respekt innebär inte automatiskt att hästen inte svarar på dom signaler man ger. Hursomhelst så är väl inte det ett argument MOT kommunikation? Hästar respekterar dom som gör sig förtjänta av det, enkelt uttryckt. Vilken väg är bättre än kommunikationen?

Jag förstår inte riktigt varför en persons dåliga kommunikationsförmåga skulle bero på att hästen saknar respekt för vederbörande. Förklara hur du menar.

LIA
 
Sv: Slå olydig häst

Iom att jag jobbar med hästar och framför allt genom åren jobbat med de som folk hanterat fel och gjort farliga har jag också genom åren träffat mycket ägare till såna hästar. Och ägare till rara, gulliga hästar.
Jag ser alltså många som på fullaste allvar menar att man ALDRIG får ens freda sig om en häst hotar eller är på väg över en. Det kombineras oftast med okonsekvent beteende i övrigt. En del hästar är såna i lynnet att de aldrig börjar försöka ta över trots att de skulle kunna. Men med en del blir det värre.
Sen finns det de personerna som okonsekvent slår hästen och ska bestraffa den EFTER den gjort ngt oönskat. För att bestraffa eller rent av knäcka. Det kan också ge hästar som blir farliga, i rädsla eller i försvar. Om de lär sig att människan blir rädd då de på olika sätt går emot.

Kommer man som problemlösare till en sån häst så vill man ju börja inskolning av kroppsspråk/fixa bort avtrubbningen hästen lärt sig genom att den är van vid folk som inte menar ngt med sin kropp i ett oskarpt läge. För i ett skarpt läge kan en del av de hästarna hota. Ytterligare färre, men inte så få att de inte finns, fullföljer hoten om de inte lyckas skrämma. Allt för att de är felhanterade under lång tid/har ont/understimulerade/etc.
Hästar är flyktdjur, absolut. De attackerar inte som rovdjur. Men de kan reagera i ett attackliknande relex-beteende om man triggar ett befäst beteende de har. Och det kan de göra oavsett om du som just klivit in i bilden har tydligt kroppsspråk eller ej. Det beror helt på situationen.

Står du med ett sto med föl och en häst kommer loss och du inte vill att hästarna ska slå ihjäl varann kan du behöva mer än bara kroppspråk.
En upphetsad hingst kan behöva mer. En häst som är orastad och stått på boxvila kan behöva mer. Fölrhoppningsvis behövs det bara en gång. Om du gör det i rätt läge. Målet är ju att de ska vara hos dig "i bubblan" och följa det du gör. Är du låg i energi ska de vara det, de följer om du leder, de går dit du skickar, stannar om du ber etc.
Men en orastad, överladdad häst som inte är med dig kan bli farlig. Spec om de är vana att få kuta över folk.
Man vinner inte hästen till sin sida genom en smäll. Men är det risk för personskada så föredrar jag en smäll. Sen jobbar man med att vinna över hästen genom att ge den lugn då den gör rätt, respektera den genom att inte be om för svåra saker, vara tydlig, lura den och övertala den.

Jag är lika trött på jamset som jag är på övervåld och för mkt press/för fort/genvägar som blir skit.
Hästar är rätt simpla och godmodiga varelser. Men behandlar vi dem fel kan de bli farliga iom att de är så stora.
De flesta hästar blir inte farliga förutsatt att de bara rastas av ordentligt.
Men man ska inte glömma att det finns felhanterade individer, om än få.
Jag har sett för mycket skador för att blunda för dem.
 
Sv: Slå olydig häst

Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram. Om du utgår från TS första inlägg, och lägger plötsliga katastrofer etc åt sidan, vilken väg anser du att man ska ta med hästar?

Beträffande felhanterade hästindivider, så anser jag att dom är många som blir felhanterade, och en majoritet som blir mer eller mindre okunnigt hanterade. Ur hästens synvinkel alltså. Men det är ju min uppfatttning det. :)

LIA
 
Sv: Slå olydig häst

Men det var ju folk som skrev att man ALDRIG skulle slå en häst även om den attackerade. o då svarar man på det.
 
Sv: Slå olydig häst

Vad gör du om en 500 kg tung häst försöker trycka upp dig mot en vägg och trampa ned dig? Klappar den på halsen och med gulligull-röst talar om att "så får man inte göra lilla vännen"?
Slänger mig om halsen på den och ger den en kram, och en puss på mulen och halar fram en morot.

Jag har faktiskt gjort det i två fall och hästarna fullkomligt kommer av sig (jo det är säkert) för dom förväntade sig hårda tag och inte det där. :D


Det är sällan det är fel på hästarna, hästägarna däremot,,,,,,,,,,,,,,,:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 523
Senast: Glimra
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 645
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp