Bukefalos 28 år!

Slå olydig häst

CeciliaT

Trådstartare
Jag har förstått, efter många år inom hästvärlden att tyvärr, så är det vanligt att folk slår hästarna när de är "dumma", nu menar jag alltså inte dumma på det sättet att hästen är aggresiv, hugger, sparkar eller beter sig hotfullt. Utan när hästen gör "fel", när den inte står still i stallgången, nosar på folk, tar upp huvudet när man ska tränsa eller när den bråkas vid intag från hagen. Det vill säga, saker som kan bero på okunskap, valpighet, stress, rädsla, rastlöshet o.s.v.

Jag har fått höra, många gånger, att folk anser att en sådan häst bör få sitt ett ordentligt kok stryk, att när en annan häst gjorde så så minsann fick den sig en omgång och sen skötten den sig.. blabla...
Min häst var "brötig", valpig och allt detta och ja, jag fick höra att det var så jag borde göra, av tyvärr, rätt så många. Tack och lov så talade de för döva öron och han är idag en charmerande och mycket skötsam och mogen häst efter mycket nh-träning.

Personligen blir jag väldigt ledsen när jag hör detta och undrar hur vanligt det är att man verkligen slår sin häst när den beter sig så. Personligen tycker jag att det är skillnad på att smälla till hästen med grimskaftet om den försöker springa över en eller liknande, det vill säga en situation som kan resultera i fara även om det inte är avsiktligt från hästens sida. Men att faktiskt slå hästen ordentligt är en annan sak. Kalla det tillrättavisning/självförsvar kontra slag/stryk.

Vad tycker ni om detta? Och hur vanligt tror ni att ni är? Har ni upplevt det?
 
Sv: Slå olydig häst

Det där är jättevanligt, tyvärr. Jag skulle aldrig slå en häst för det där, så jävla onödigt. Min 6åring är väldigt valpig och kan bete sig så som du beskriver. Jag ignorerar det, jag vet att det kommer försvinna när hon blir vuxen. Men har stått i samma stall med folk som slår och vrålar (verkligen illvrål, helt sinnessjukt) på sin häst om den lyfter ett ben, rör sig på stallgången eller nosar på sin ägare :crazy: då ska man inte ha häst tkr jag menmen.
 
Sv: Slå olydig häst

Tror det är oerhört vanligt att folk tappar tålamodet och drämmer till hästen för att den beter sig på ett visst sätt, t.ex. drar upp huvudet när man ska tränsa, vevar med benen när man ska kratsa hovarna, ibland hör man ju tom om hovslagare som gett hästen en smäll med raspen, hovtången eller liknande för att hästen inte stått stilla under verkning/skoning.

Dock tror jag inte det är lika vanligt att folk vill erkänna det, såklart. Det är inte direkt någon merit att ha slagit sin häst. Under min stormiga hormonfyllda tonårstid, främst början-mitten, hände det några gånger att hästen kunde få sig en hurril för att den inte gjorde som jag ville. Inget jag är stolt över idag kan jag säga, och det var definitivt inget som bättrade på beteendet hos hästen, tvärt om blev det ofta ännu värre.

Tror det förekommer inom alla grenar av hästsporten, även bland dem som utåt sett predikar för förståelse och harmoni, men när ingen ser får hästen en uppläxning när något inte passat, likväl hos dem som mer eller mindre hela tiden är våldsamma runt sina hästar.
 
Sv: Slå olydig häst

Under min ponnytid för (väldigt;)) många år sedan var det precis så i det stallet jag var. Man skulle vara tuff och hård, gjorde hästen något som inte passade var det bara att drämma till den.
Jag har fortfarande en tagg i hjärtat för att jag inte var snällare mot min ponny, även om jag kan förstå att jag inte visste bättre utan bara tog efter de stora tjejerna.

Nu är jag tvärtom. Enda gången jag använder något mer än en höjd röst är när hästarna gör något som är farligt för människor runt omkring, och då räcker det oftast med att ryta till och vifta med armarna för att de ska lugna ner sig. Jag minns faktiskt inte när jag slog en häst senast. Min åring knuffade jag till häromdagen när vi var ute och gick och hon inte respekterade mitt space, men det är allt.

Hunduppfostran har kommit långt sedan sextio-sjuttiotalet, men i hästvärlden avfärdas ofta såna som jag som flummare. Tur att jag vet att mina hästar gillar mitt sätt... Och jag får alltid beröm för hur trevliga de är av andra som hanterar dem.:)
 
Sv: Slå olydig häst

Jag anser att det är skillnad på att slå en häst och att korrigera/bestraffa den.
Att slå en häst ser jag som misshandel och de är aldrig okej.

Men vid uppvisade felbeteenden som man är medveten om är av ren dumhet anser jag är helt okej att korrigera med va du nu kan tänkas handla om beror ju på om de är en snärt med pisken eller en klatch med handflatan. (tex en häst som nafsar dig i handen eller liknande) Självklart smätter man tillbaks med handen.
Nema problemas säger jag. Men annan viktig sak är att se till individen. Vad har hästen för bakgrund? Känslig häst? föl? unghäst?

Man får anpassa sig efter individ om vad som är lämpligt.

Dock är de ju viktigt att kunna skilja på dumhet och oförståelse och de är ju oftast rutinerade ryttare som kan bedöma en sådan sak. Om dom har ett sunt hästförnuft dvs. Jag har noll förståelse för dom som riktar sparkar, slag mot ansiktet. De där är ren och skär misshandel och borde anmälas. Jag har även noll förståelse för föräldrar som skickar ut sina barn med spö på ensamma ridturer.

Våga ta i din häst men gör de med förstånd och aldrig mer än vad som behövs.
 
Sv: Slå olydig häst

Det finns det hovslagare som gör också :crazy:
Både skriker (just detta enorma tokvrål), sparkar och slår. :crazy:
 
Sv: Slå olydig häst

Jag har aldrig under dom över 30 år jag hållit på med hästar slagit till en häst, jag har bitit en farlig häst i mulen en gång och skällt ut en annan efter noter, en som gav sig på folk för att skada.
Jag ser djuren som mina jämlikar och med lugn, kärlek och ömsesidig förståelse kommer man hur långt som helst. Jag inbjuder djuren att "ta för sig" om dom är osäkra, jag vet att det aldrig kommer att gå till överdrift och det där med att dom skulle "ta över" är bara en utbredd skröna. Om jag är ute och promenerar med nån häst så går vi tätt intill varann, det är så man blir ett team och ju tightare man blir tillsammans desto större blir förståelsen för varann. Att hästar vill ta kontakt och ibland vill vara lite plockiga ser jag bara som positivt, nåt att bygga vänskapen på.

Det är vi som har hästarna för vårat eget höga nöjes skull, glöm aldrig det!
 
Sv: Slå olydig häst

Tror det bygger mest på rädsla , så många människor tacklar sin rädsla på detta viset , brusar upp helt enkelt!! (tråkigt)

Räcker att jag höjer rösten eller stannar och tittar på mina så förstår dem, mamma tycker nog jag var lite dum där kanske:p
Jag ingorerar mest, men som du säger klart man har lagt till grimskaftet eller smält till någon gång på bogen men det händer inte ofta!Får lite ångest när jag lägger den sidan till men som sagt ibland behövs det!!
 
Sv: Slå olydig häst

Glömde tillägga att jag tror det är ytters vanligt bland ryttare att dom gapar och skriker på sin häst. Särskilt vanligt bland orutinerade ryttare som tror att hästen gör fel när det i själva verket är dom som inte kan rida ordentligt.
 
Sv: Slå olydig häst

Tycker nästan det ändå har blivit mindre slag & våld mot hästar på senare år och det tycker jag blivit sedan fler börjat med Nh eller liknande. Jag tycker att det blivit större förståelse att det inte finns "dumma" hästar, mest oförstående, bristande kunskap hos ägare/ryttare/kuskar.

Jag gillar inte folk som slår eller på annat sätt brukar våld mot hästar! :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

En tillsägelse och slå är helt olika saker.

Slår till hästar får man ofta se.

Vittnat till när en unghäst som inte blivit skodd mer än en gång blev lite på tårna när tappsko skulle slås på, vilket resulterade att hästen råkade välta ut asken med söm som h*n som skulle slå på skon på hade ställt jäkligt dumt. Denne blev arg och drämde till med hammare rakt in i magen. Samma person slog till häst i huvudet med skiftnyckel på tävlingplats när h*n brodda för hästen inte stod still. Jag höll hästen båda gångerna och blev illa till mods av att se detta :mad:

Detta är bara få av många saker man sett. Folk både skriker och gapar på sina hästar, slår dom gärna i huvudet.
Blir vansinnig om någon gör så mot mina hästar för där behöver man banne mig inte mer än höja rösten lite grann så reagerar dom direkt.

Vad många missar är ju att hästen läser av våra signaler väldigt tydligt!

Som en nämnde, för att folk börjat mer med NH så har problemet minskat. Det tror dock inte jag på! Det handlar bara om att lära sig sunt hästförnuft. Vill inte specificera en typ av hästhållning för något sätt man utövar sin "uppfostran" på sin häst.
Skulle absolut inte vilja höra från någon att "håller du på med NH?", vill hellre kalla det MIN uppfostran :idea: blev visst lite trådkapning, inte meningen.
 
Sv: Slå olydig häst

KL
Jag tycker också det är skillnad mot tillsägelse och att faktiskt slå hästen.
I den här diskussionen tycker jag det är viktigt att ta upp motsatta sidan. Allt daltande med hästar.

Var går gränsen mellan en tillsägelse och att vara för hård?
Och var går gränsen mellan att vara för mesig och tillsägelse?

Jag själv tycker inte man behöver "slå" sin häst men där kunskapen tar slut går våldet in. I vissa lägen måste man ju faktiskt på en del hästar sätta ner foten ordentligt i backen för att det inte ska bli farligt för människorna och för hästen. Det är ändå stora djur och det fungerar inte alltid med ett "oh, nej. Fy brunte" utan ibland kanske det krävs att höja rösten?

Sen säger jag inte att man behöver göra det på alla hästar. Tvärt om. Som min häst som jag har haft sen han var 1år vet att om jag låter grövre på rösten är det dags att sluta. Och honom har det alltid räckt att göra så med.

Men hästar är ju faktiskt som människor. Vissa behöver man peka med hela handen åt och vissa krävs det bara en mjuk tillsägelse. Det viktigaste är ju att man själv vet vad sin grundtanke är.
 
Sv: Slå olydig häst

Att tillrättavisa hästen är en sak men om man går efter det TS egenligen skriver....

Jag har fått höra, många gånger, att folk anser att en sådan häst bör få sitt ett ordentligt kok stryk, att när en annan häst gjorde så så minsann fick den sig en omgång och sen skötten den sig.. blabla
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

Allt daltande med hästar.

Det är också ett problem, och är vad jag fått se när endel pysslat med NH.

Bara konsekvent och tydligen med vad man vill är grunden till att få en häst samarbetsvillig och lätthanterad. En häst som aldrig har samma "handledning" blir osäker och förknippas tillslut som besvärlig. Då anser nog vissa att hästen behöver ett "rejält kok stryk" istället för att se vart grunden till problemet ligger...suck!
 
Sv: Slå olydig häst

Det där är jättevanligt, tyvärr. Jag skulle aldrig slå en häst för det där, så jävla onödigt. Min 6åring är väldigt valpig och kan bete sig så som du beskriver. Jag ignorerar det, jag vet att det kommer försvinna när hon blir vuxen. Men har stått i samma stall med folk som slår och vrålar (verkligen illvrål, helt sinnessjukt) på sin häst om den lyfter ett ben, rör sig på stallgången eller nosar på sin ägare :crazy: då ska man inte ha häst tkr jag menmen.

kan inget annat än att instämma på vartenda ord. min häst är också sådan, dock är han inte så jättegammal, och jag har stått i stall där ren misshandel nästan förekommit ibland.
det är hemskt at det förekommer men jag skulle inte behandla någon häst eller annan individ på det sättet.
 
Sv: Slå olydig häst

Men hon säger samtidigt att hennes unghäst var "brötig" och bufflig. En sådan häst brukar åka på rätt mycket stryk av sina hästkompisar hagen och jag tycker det är viktigt att man sätter en sådan häst på plats så att den även respekterar människor. Jag vill inte få en smocka av ett farande hästhuvud eller bli trampad och buffad på.
 
Sv: Slå olydig häst

Men hon säger samtidigt att hennes unghäst var "brötig" och bufflig. En sådan häst brukar åka på rätt mycket stryk av sina hästkompisar hagen och jag tycker det är viktigt att man sätter en sådan häst på plats så att den även respekterar människor. Jag vill inte få en smocka av ett farande hästhuvud eller bli trampad och buffad på.

Menar du på att du har rätten att sparka och slå på hästen för att hästkompisarna gör det? Hästar sparkar etc inte varann det första dom gör, först ger dom små signaler på att det inte är okay. Men om hästen inte tar avstånd åker den på stryk. Den har fått en varning och ta den inte den då, ja då får den skylla sig själv.

Så om hästen blir rädd för något och RÅKAR trampa dig på foten. Slår du till den då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 523
Senast: Glimra
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 645
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp