Bukefalos 28 år!

Slå olydig häst

Sv: Slå olydig häst

I dom lägena måste man säga ifrån. våran ettåring har börjat slå bakut när man tar in henne från hagen o då säger jag ifrån. vill inte riskera att bli sparkad.
Hästarna får oftsast inte ont utan dom blir rädda för den snabba rörelsen.
 
Sv: Slå olydig häst

Så du skulle aldrig slå en häst även om situationen blev farlig för dig, hästen eller någon annan?
Du har nog aldrig träffat en farlig häst!


Jodå, jag har träffat många farliga hästar. När jag var yngre brukade jag också skrika och "tillrättavisa" dem, men det var ju inte något som ändrade hästens beteende till det bättre precis. Resulterar bara i att hästen blir mer rädd för en och reagerar ännu starkare nästa gång. Idag skulle jag aldrig ens komma på tanken att slå en häst. Numera närmar jag mig "farliga" hästar ytterst lugnt och lågmält, för att visa att jag inte är farlig. Och nu var det länge sedan en häst försökte göra ett utfall mot mig (trots att det handlar om "farliga" hästar med dålig attityd). Detta ser jag som ett samband med att jag ändrade mitt beteende. Idag höjer jag rösten något om jag vill tillrättavisa hästen, men inte i närheten av vad som skulle kunna kallas skrik. Hamnar jag i en farlig situation försöker jag ta mig ur den så lugnt och försiktigt som möjligt för att inte skrämma hästen ytterligare, vilket skulle kunna resultera i att situationen blir, om möjligt, ännu farligare. Jag är av den bestämda åsikten att folk som slår och skriker på sina hästar vid minsta lilla tillrättavisning inte borde ha häst, och den här tråden ger många bra skräckexempel på detta. Att det skulle vara "status" att skrika och gorma på sin häst gör mig helt mörkrädd.
 
Sv: Slå olydig häst

Det e ingen status men det kan behövas ibland. Dålig attityd o farlig e inte samma sak.
 
Sv: Slå olydig häst

När jag säger "dålig attityd" menar jag en häst som hotar med spark varje gång man närmar sig.
 
Sv: Slå olydig häst

När jag menar farlig så e det milt, just bara dålig attityd. Varningarna är ju inte farliga. Varnar dom är det ju inga problem.
 
Sv: Slå olydig häst

Status att skrika och gorma?

Du verkar försöka få det till att alla som smällt till sin häst någon gång, oavsett anledning, är dåliga människor som inte borde ha häst.
 
Sv: Slå olydig häst

.....Personligen anser jag att en häst ska kunna bli rädd utan att trampa ned människan som hanterar den. Det pågår ju diskussioner om hur vida en människa kan vara ledare över en häst eller inte, men jag väljer ändå att dra paralleller till en flockledare som är häst.
Det ska oerhört mycket till innan en häst springer ned och trampar på flockledaren och jag vill att min häst ska ha samma respekt för mig. Att kasta sig över mig ska inte vara ett alternativ ens i en situation där hästen blir rädd. De får fly framåt, bakåt eller åt sidan, men aldrig över mig.....

Jag spinner vidare på detta. Mitt sto som jag haft sedan hon var föl har varit väldigt duktig på att ha koll på vart jag var vid hantering. Om hon blev rädd (obs rädd, inte panikslagen) så brukade hon alltid kasta sig åt andra hållet från där jag stod/gick. Treåringen jag har nu däremot har inte kommit så långt än att han tittar vart jag är utan kan vid en trängd situation kasta sig mot mig och då gäller det att snabbt visa vart jag är och avbryta honom innan han landar på mig -i en sån situation slänger jag upp en hand och gör nåt lämpligt ljud så att han ser mig.
Råkar en häst kliva mig på foten har jag kommit fram till att det mest effektiva är att väldigt lugnt "göra sida" precis på samma sätt som inne i gången, även om det gör ont -annars blir hästen bara upprörd och förvirrad och flyttar sig inte utan om man har otur, lutar sig mer på foten. Men skulle hästen trampa så illa att nåt faktiskt gick sönder så hade jag nog inte kunnat behärska mig -inte hänt hittills så vet inte hur ont det gör om nåt bryts, men jag tror att jag nog hade haft svårt att behärska mig.

Jag vet inte om jag tror att det finns elaka hästar (alltså elaka sen födseln) men däremot smarta hästar som kan bli farliga om de inte hanteras rätt (och med rätt menar jag det sätt som funkar/passar den hästen). Har inte träffat någon häst som är rent farlig i hantering, men nog hästar som hotar och även verkställer sina hot. En häst som hugger i luften vid spänning av sadelgjorden tex ignorerar jag, en häst som hotar mig med antingen hugg MOT mig eller sparkar MOT mig morrar jag åt och viftar undan. Men en häst som SIKTAR och attackerar får en smäll och så fort den slutar så är vi tillbaka i neutralt läge.
För mig får hästen aldrig gå på/över mig, men det finns andra vägar att ta än att slå hästen.
 
Sv: Slå olydig häst

En häst blir inte rädd om du daskar till den i rätt ögonblick utan att själv tappa humöret och direkt återgå till lugn kroppshållning och energi.
Den blir rädd om du okonsekvent drämmer till och själv är i fel energi.
Att daska till kan vara en livräddare i ett pressat läge med vissa hästar. Men då ska man veta att man kan läsa hästen nog.
Det är inte fråga om bestraffning. Utan om att markera när de redan ignorerat tidigare signaler.

Ingen av de hästar jag jobbar med är rädda för mig. Trots att jag kan ha klatchat till dem om de tex försökt gå över mig. Har de sånt beteende inlärt då man börjar med dem kan du bli mos om det är en explosiv häst och du aldrig markerar att din zon är just din zon.
Vissa hästar exploderar och riktar det mot människan med vevande framben, resningar, kast och brall. De sliter och drar och gör rusningar så människan lätt hamnar vid bakpartiet och då även riskerar en kick om hästen är sån att den slår. Såna kontaktas jag ibland för att träna. Där räcker det inte att närma sig försiktigt. Då skadar du dig eller vidmakthåller bara problemet så ägaren gör det.
Givetvis är detta inte ett sunt och normalt beteende hos häst. Men ändå inte helt ovanligt.

Man måste skilja på att dalta med hästen och faktiskt göra den ochännisjor kring den en otjänst och att vara just och behandla hästen så den förstår.
Det går inte att skola en häst med våld. Men ibland kan man behöva skudda sig själv för att sen kunna skola hästen på ett trevligt och säkert sätt.
 
Sv: Slå olydig häst

Status att skrika och gorma?

Du verkar försöka få det till att alla som smällt till sin häst någon gång, oavsett anledning, är dåliga människor som inte borde ha häst.

Nej det menar jag verkligen inte. Men anser man att skrik och slag är ett rimligt sätt att tillrättavisa en häst och använder sig av det i vardagen, då bör man nog tänka över sitt hästköp både en och två gånger innan man verkligen slår till.
 
Sv: Slå olydig häst

svaret är allmänt, inte till dig mooi.
Hos oss är det 3m mellan hagarna jag har hagen längst upp. På våren när det går märrar på båda sidor o jag ska ha ut en hingst o den börjar hingsta sig då hjälper det inte med en handflat mot bogen eller att man bara höjer rösten.
Hur gör man då om man inte får tillrättavisa den?
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

Håller med i detta med. Även hos oss är gångarna inte hur breda som helst. Man kan gå så att hästen inte nås av de andra men om en häst i en hage gör utfall mot staketet så måste man få visa för sin häst att man finns där.
-Min egen häst kastrerades i somras och är inte direkt hingstig längre men tycker det är äckligt när någon rusar mot honom. Då blåser han upp sig och kan göra rusningar där han riskerar att springa på mig om jag inte säger ifrån.

Och för nåt år sedan var jag med om en situation där inte någon försiktig approach funkade... 2 ston och en riktigt taggad hingst hade rymt från grannstallet och kom farande mot "vårt" stall. Folket från det andra stallet fick inte tag i någon av hästarna men jag och en tjej från vårt stall fick tag i stona. Det krävdes mer än en handflata på bogen för att få en rätt rejäl (och dessutom riktigt tänd) Lusitanohingst att sluta hoppa på b-ponnyn som min kompis höll i...
 
Sv: Slå olydig häst

Men i den situationen jag beskriver är hästarna knappast rädda, ingen klår upp dem när de får mat, men jag ryter till och daskar, viftar med kasse mm om de kommer för nära. Nog hoppar de någon meter om jag ryter till och viftat med kassen, men de står fortfarande med spetsade öron och väntar på sin mat. Och allt annat är rädda är de.
 
Sv: Slå olydig häst

kl

jag tycker att det kan vara befogat att slå eller rycka i grimman när det gäller en situation som kan vara farlig, jag har klappat till hästar som tryckt upp mig mot en vägg, som försöker hugga, beter sig hotfullt.

Men tycker också att det kan vara motiverat när man ska bryta ett betende dom har som kan bli farligt.


en häst jag hade hon kastade sig in i hagen utan koll på var människan stod, även kastade sig iväg så fort hon blev "fri" ibland hann man knappt får av grimskaftet innan hon var borta. ett ryck i grimskaftet INNAN hon har hunnit kasta sig men i SAMMA ögonblick som hon tänkte tanken var precis vad som behövde för att i första steget bryta cirkeln, sen var det ju bara till att öva, gå in och ut genom grinden tills hon gick lungt och fint, men i första skede behövde hon bli rejält överraskad, för hon blokerade sig så pass att det enda hon hade i huvet var att kasta sig in i hagen och sen galoppera runt som en lite idiot nått varv. Det behövdes göras kanske en- två gånger sen kunde vi använda andra fina metoder för att lösa det hela, men hennes tankebana behövdes brytas innan vi kunde börja arbeta på problemet, jag orkade inte hålla henne när hon försökte kasta sig ( självklart vem orkar hålla emot en häst som kastar sig egentligen?) så då fick jag ta till en annan metod.


en annan häst jag hade hade för vana att springa rätt över folk när han blev rätt, ( alltså rädd för minsta lilla, pratar inte om panik) en gång dunkade han mig i backen, dvs sprang rätt på mig. INTE ok, så jag upp direkt och han fick sig en rejäl tillsägelse, jag spöade inte upp honom men nog var jag hård mot honom på andra sätt och nån dask på boden fick han nog. men han VISSTE varför, och det förstörde inte våra relation alls, snarare tvärt om.

Tilläggas ska ju att detta inte var en inledande sak. Han var närgången överlag och i början ville han praktiskt taget gå i mina skor så nära gick han när han leddes, så vi övade från marken vi övade "följa john" och hur man "går i koppel", gick jätte bra, men det hjälpte inte tydligen inte eftersom han sprang omkull mig ändå, så då fick han en tillsägelse istället, där jag var hård men tydlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Slå olydig häst

*kl*

Jag tycker det är så skönt att jag numera bara omger mig med lugna, trygga och välhanterade hästar. Min egen häst var ett "monster" när jag köpte henne, men det var pga vantrivsel och otrygghet - den enda hon litade till var sig själv. Med åren så kom hon att bli en mycket snäll och vänlig om än självständig individ, som jag genade under magen på vid borstning (inte så smart kanske...) och lät min 4-månaders bebis sitta på. Hon kunde fortfarande vid 22 års ålder galoppera fram mot mig och dra av en bakutspark så det ven runt mina öron, men aldrig att jag blev rädd.

Min nuvarande medryttarhäst är också en oerhört snäll individ, väldigt gosig men lite klumpigare än min egen. Hon skulle nog inte göra samma bakut-konster, tack och lov, för hon har inte lika bra kroppskontroll :p Men förutom att hon inte alltid vet var hon har sin egen kropp (en 15-årig unghäst, brukar jag säga om henne) så är hon oerhört snäll och tillitsfull, det märks att de enda dåliga erfarenheter av livet hon har är i samband med hinder, i allt annat litar hon fullt på att människor bara vill henne väl.
Jag har ridit henne sedan i juli i år, och det grövsta jag har gjort mot henne är att "morra" åt henne när hon glömmer bort hur man står still vid uppsittning. Men det räcker med att jag kallar henne "määäärit" och skärper rösten ett snäpp, som kommer hon ihåg att man står stilla och fint vid pallen tills annat önskas :laugh:
 
Sv: Slå olydig häst

Hej, jag blir sååååååååå arg när jag hör sånt.
En sak är absolut klar för mig. Folk som slår hästar, av vilken orsak som helst, är osäkra, okunniga och är bara efter maktkänsla över andra levande varelser. Dom slår väl sina barn med. Det är tyvärr många som tror att man ska vara 'mästare' över sin häst. Det är bara maktkänslan dom är ute efter, därför ha dom häst, för att dom inte kan få det i sitt 'vanliga' liv.
Man kommer mycket längre med NH, vänlig, men konsekvent, lugnt och rofullt.
Man förmedla budskapet på ett sådant sätt att din häst fortfarande tycker om dig och i slut ändan, vill göra rätt av sig själv.

Jag tycker synd om människor som behöver våld, bara för att dom är för svaga att leta rätt på andra sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 523
Senast: Glimra
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 613
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp