"Slå" vs. inte slå

Sv: "Slå" vs. inte slå

Att man kan göra rätt/fel vad man än kallar det man gör.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Att man kan göra rätt/fel vad man än kallar det man gör.

Det finns inget som heter rätt eller fel. Bara bra och mindre bra sätt...

Och mitt sätt och andras sätt. (ingen referens till bra och mindre bra sätt med det sagt)
Förhoppninsgvis är mitt sätt bra för mig, och "ditt" sätt bra för "dig".
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

Det finns inget som heter rätt eller fel. Bara bra och mindre bra sätt...

Och mitt sätt och andras sätt. (ingen referens till bra och mindre bra sätt med det sagt)
Förhoppninsgvis är mitt sätt bra för mig, och "ditt" sätt bra för "dig".

Eller bra och mycket bättre ur häst/hästägarens syn.
Om vi nu ska kasta ord på varandra.
"Mitt" sätt är C*** P***.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Kasta ord på varandra? :confused:
Att "rätt och fel" inte finns inom hästhantering är en av grunderna inom NH...
Det avr det jag försökte påpeka.





Fö får du skriva ut tränares namn...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Hoppar in lite igen. Jag vill att min häst ska kunna stå lös, för att jag vill vara ledaren i "flocken". Och det där med om att de blir rädda och kastar sig i väg, de kastar sig inte i från sin ledare om ledaren är i närheten? Som min förra ponny en gång, jag och min kompis skulle ta in våra hästar, och hennes häst blir räd för något och skuttar rakt in i grinden och fastnar på något tokigt sätt vilket gör att hon får ännu mer panik och drar ner hela grinden och sticker. Min ponny bli jätte rädd så jag knäpper snabbt av grimskaftet och hon kastar sig bakom för att sen komma och ställa sig nära nära mig för hon litade på mig, och jag var hennes ledare. Allt med hästar har med ledarskap och förtroende att göra.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag antar att det var ett knapplån?

Skriv gärna *kl* för att förtydliga.

Det eller så har du missfröstått mig?
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Kasta ord på varandra? :confused:
Att "rätt och fel" inte finns inom hästhantering är en av grunderna inom NH...
Det avr det jag försökte påpeka.





Fö får du skriva ut tränares namn...

Har läst lite fler NH trådar o insett att jag ej håller på m NH.
I min åsikt är det att man kan utöva Dressyr, Hoppning, Western, Promenadridning osv.
Tack ! Visste inte att man fick namge, är nog jobbigt m alla nya här på forumet. O man vill ju inte förstöra en tråd.:rofl:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Har läst lite fler NH trådar o insett att jag ej håller på m NH.
I min åsikt är det att man kan utöva Dressyr, Hoppning, Western, Promenadridning osv.
Tack ! Visste inte att man fick namge, är nog jobbigt m alla nya här på forumet. O man vill ju inte förstöra en tråd.:rofl:

Vad är det man kan utöva?:confused:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag tror (rätta mig om jag har fel Allimac) att vi båda är frågande ang. din kommentar "I min åsikt är det att man kan utöva Dressyr, Hoppning, Western, Promenadridning osv."

Jag förstår itne vad du menar mde det?
Skulle manInte få "hålla på med" någon av dessa grenar bara för att man "hålelr på med" NH?
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag tror (rätta mig om jag har fel Allimac) att vi båda är frågande ang. din kommentar "I min åsikt är det att man kan utöva Dressyr, Hoppning, Western, Promenadridning osv."

Ja just så är det :D
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Har inte mina hästar lösa i stallgången, då det finns alldeles för många frestande höpåsar överallt.;) Dessutom ser jag ingen anledning till att de ska stå lösa, så jag spänner fast dem. I boxen står de oftast uppbundna, med öppen boxdörr. De brukar stanna kvar (om än hängande så långt ut det bara går) 99 gånger av 100. Om de tar ett kliv utanför, backar jag tillbaka dem eller visslar. (Visslar hellre än att höja rösten).

Min förra häst visste precis vad som gällde och stod lös i boxen medan jag uträttade ärenden en bra bit utanför stallet, om jag någon gång kom på honom med att vara ute på egen hand så slank han in i boxen igen snabbt som en vessla, för att sedan kolla om matte verkligen hade upptäckt honom.:smirk:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

måste bara berätta om min häst.. han brukar stå lös i hans gamla stall..... en gång så stod han i gången gick in i sin box och kissade och gick sedan ut och ställde sig på presis samma ställe jag ställde honom innan :love:

inte slå hästarna (:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

INTE slå. INTE skrika (vilket för mig är ungefär samma som att slå, bara med ord).

Hästar är inga egna specialdjur utan lyder under samma psykologiska lagar som alla andra djur. Därför fungerar samma principer för inlärningspyskologi på dem som på tex människor.

Vad de flesta av oss vill ha är en häst som lyder för att den vill lyda oss och som är pigg, nyfiken och vaken och gillar livet. Har jag inte rätt? Så vill väl de flesta människor vara också?

Om man vill lära sin häst att stå stilla på gången så måste den också få testa olika svar på vår bedjan/fråga om att stå stilla på gången. Om den därför går fram så ber jag den helt enkelt att gå tillbaka, eventuellt backar jag den ett extra steg och går ett steg fram igen till samma plats som tidigare, bara för att den ska veta att det är DÄR jag vill att den ska stå så om den går omkring hamnar den bara där igen och det kan även innebära lite extra fotförflyttningar = lite extra jobbigt. Då hästar inte gärna öjer energi i onödan så kommer hästen snart att stå stilla.

MEN om man slår hästen så kommer den inte att våga testa olika svar på vår bedjan även om den inte helt säkert vet vad det är vi vill - den blir hämmad och helt enkelt strykrädd; spänd, nervös och på sin vakt.

Det finns olika sätt att lära djur (läs: även människor) beteenden. Antingen positiv förstärkelse, negativ förstärkelse eller bestraffning.

Att slå hästen är att bestraffa den och om man ska använda detta bör hästen till 100% förstå vad den gjorde fel. Och med handen på hjärtat - hur kan vi vara säkra på det? Den kanske samtidigt sänkte huvudet som den gick åt sidan - då kanske den tror att huvudsänkningen var fel? Eller så har den gått åt sidan förut UTAN bestraffning och förstår då pötsligt inte varför den nu blir bestraffad... Ända gången jag bestraffar är vid bett eller sparkar men bara om jag kan var tillräckligt snabb, annars är det värdelöst.

Att berömma hästen när den stått stilla en stund utan att röra sig är positiv förstärkning och är jättebra för att skapa positiva, glada hästar. Problemet här är att det inte heller här är helt klart att hästen vet VAD man berömmer (sänkte den precis huvudet just när du berömde?) och det är ganska svårt att berömma stillastående då man ju inte vill berömma det i samma sekund hästen är "parkerad" utan först när den verkligen visat att den kan stå stilla och då vet den inte vad vi berömmer.... Det tar alltså lång tid med positiv förstärkning men ska användas som komplement till...

..Negativ förstärkning som ger dig styrning över VAD du berömmer NÄR, samtidigt som det ger hästen en konsekvensförståelse. Här innebär det att när hästen går omkring så tillför jag något som är negativt för hästen, dvs puttar tillbaka (som du skriver) eller flyttar lite extra och då den är tillbaka där den ska stå så SLUTAR jag med detta. Förstärkningen kommer alltså av att jag TAR BORT det som är negativt (kan vara obehagligt/irriterande men aldrig smärtsamt!) när hästen gör rätt och berömmet blir alltså att bli lämnad ifred. På samma sätt som vi gör när vi skänklar hästen - lägger till skänkeln och då hästen går fram tar vi bort den.

Detta är min syn på saken.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

att binda upp en häst är ju självklart, det är en säkerhets detalj. skulle hästen bli skrämd och galoppera runt i stallet.... så slutar det kanske som min ponny, med spricka i benet.. Hon skena iof IN i stallet från ridhuset 3 km bort, men det hala betong golvet i stallgången i en 90 graders vinkel höll på att kosta henne livet!
Fast än mina hästar är snälla och lydiga, så binder jag ALLTD upp dem.
Hästar tänker bara instingtivt... FLYKT beteendet är otroligt stort och då hjälps inga pekfinger...
Men för den delen ska man inte glömma balsnöre.. för hästen måste komma lös om den får panik!


Jag håller inte med dig alls, tycker inte att det är farligare att ha hästen lös än att ha uppbunden med balsnöre mellan grimma och uppbindningslinorna. Hästen kan lika väl ramla omkull och göra sig illa i fall den sitter fast och kommer lös i fall den kastar sig framåt eller bakåt i panik. Jag vet en häst som satt fast i stallgången och blev rädd för något så han kastade sig, slog i båda framknäna ordentligt så han fick allvarliga skador.

Sen kan jag berätta hur jag gör, mina hästar står lösa i stallgången oftast men ibland är sitter de fast men inte med balsnöre. Jag flyttar tillbaka hästen till samma ställe som jag hade ställt hästen från början. Är det en häst som jag har ny köpt och inte känner så väl så har jag grimskaftet liggandes över halsen så jag kan stanna hästen i fall den vill gå iväg. I fall hästen inte står stilla så säger jag åt hästen med rösten och ställer tillbaka hästen med hjälp av grimskaftet i fall det skulle behövas annars bara genom ett lätt tryck mot hästen. Jag skulle aldrig slå mina hästar, det går i mot allt jag tror på. :)
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag hävdar fortfarande att min gamla storbonde till mormor hade rätt...hon sa en gång till mig när jag va arg på katten..* hödödu, du kan aldrig slå in vett i varken ett djur eller ett barn* det är mitt motto för livet..:banana:

:bow::bow::bow:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Så här tänker JAG
En häst kan drabbas av "panik", dvs bli rädd, skrämd... ja gud vet vad som rör sig i deras huvuden ibland.
Mina hästar har ganska mycke "blod" i sig och kan till tider vara "på tårna" precis hela tiden.
De kan ladda för precis allt... leta anledningar till att bli skrämda...
Pratade med en tränare igår, och han fråga mig om jag upplevde min häst på samma vis som en annan med samma blod i sig.. och ja min kan också explodera utan anledning lite här och där, men det var värst när hon var liten.
Detta har FORSKARE kommit fram till:
Det är så att om hästar inte blir utsatta för "fara" som i det vilda utlöses denna instinkten i alla fall. För att hästen i naturen är ett flykt djur.
Hästar i flock i hagar "övar" flykt... har ni aldrig sett en flock hästar skena runt och leka " vargen kommer".... Detta är för att de inte får utlopp för sina urgamla ingstinkter.
Hästar i ridhus ( speciellt ridskolor..)kan helt plöttsligt "öva" vargen kommer och ta sig en repa...då hänger gärna andra på... ren instinkt. Sen om man som ryttare får stopp på det efter 1 hundra dels sekund, så märker man det iaf!
Nu tillbaka till MINA tankegångar
Hästar som blir skrämda i stallgången kan vara till fara för sig själva och andra, det tar en tiondels sekund för en häst att uppfatta en fara och bli lugn igen.. hur många ggr har man inte varit med om det? Hästen sprätter till i gången och upptäcker samtidigt att det inte var någon "varg" utan kanske någon som kom in i stallet lite kvickt, en grep som trilla ner eller katten som hoppa ut ur boxen....
I dessa situationer kommer hästen vanigt vis inte lös, då den känner att den är uppbunden...Det blir "stopp" men skulle hästen bli JÄTTE skrämd ( händer väldigt sällan) måste den komma lös för att inte slå runt i stallgången och skada sig själv eller andra. Då får man ta den risken att den far iväg... Bättre det än en häst med brutna ben eller nacke!
Men om man i första stund inte haft hästen uppbunden, vore chansen att den sprang iväg mycke större. 99 av 100 ggr mina hästar sprätter till i gången är de bara skrämda 1 sekund. men om jag den sekunden skulle STÅ I EN POSITION där hästen inte kan tyda mitt kroppspråk, väljer hästen klart att "rädda sitt liv".
Jag kan ha mina hästar lösa i gången om jag vill, men jag finner ingen anledning till det!

Sen finns det hästar som drabbas av panik pga att de sitter fast, och då är de antingen inte vana nog att stå uppbundna eller så är de bundna för kort!

Jag har sedan barnsben ALLTID bundit upp med balsnöre i grimman, eftersom hästen har väldigt kännsliga nerver i nacken.
Har aldrig haft en häst som rycker sig loss bara för att den vet att den kommer loss. Mina hästar vet att är de uppbundna så ska de stå där! Samtidigt vill jag att de ska komma loss om de blir skrämda.
Har tyvärr skådat 5-6 hästar under hösten som hoppat över bommen i transporter på tävlingar.... (Kanske bara jag som även har balsnöre där men då dubbla balsnöre.....)Om dessa hästar haft balsnören i grimman hadde dessa gått av när hästen stått på huvudet och antagligen klarat sig mycke bättre... En häst fick skäras bort från grimskaftet då det var det enda som hindrade hästen för att komma på fötter igen.. och vem vill gå in till en häst i full panik som sparkar ..?
Ja nu kom vi från tråden, men SLÅ får man aldrig göra.
Där tålamodet tar slut tar våldet vid!


Även min ena häst har mycket nerver utan på, han kan studsa till för minsta lilla, fast jag har honom lös i stallgången i fall jag vill och oftast står han lös och ibland uppbunden utan höbalsnöre. När han blir rädd oavsett han sitter fast eller inte så "skenar" han inte i väg utan hoppar till och kan ibland kasta ut med frambenen. Han har aldrig under dessa 6 år dragit i väg i stallet. Höbalsnöre skulle jag inte använda det gjorde dom på en ridklubb jag höll till på och i ett annat stall var det några hästskötare som kom fram till att det var bra med höbalsnöre, vilket slutade i en olycka en av unghästarna kastade sig framåt när hon blev rädd vilket slutade med att ena snöret gick av men inte det andra. Unghästen ramlade då omkull satt fast på ena sidan så hästen hängde i grimman och fick sig inte upp och kunde knappt andas. Men om man ska ha hästen bunden eller inte är upp till var och en, om alla tyckte så skulle det inte vara någon diskution. Sen till transport olyckorna med hästar över bomen, man kan ju undra vad som är fel normalt sett så ska hästen inte kunna komma över bommen eller har jag fel. Har transporterat ett fler tal hästar och har aldrig varit med om det själv, fast jag kanske måste räkna gången en av våra prövotids hästar skulle åka från oss. Jag var visserligen inte med vid lastningen pga graviditet, så jag visste inte riktigt hur dom hade mellanväggen och bommen. När dom stängde finkan så studsade hästen till och slog runt vilket säkert hade gått att före bygga enligt min sambo som var med vid lastningen eftersom vi hade haft hästen tillsammans. Måste även tillägga att jag aldrig skulle lämna honom lös på gården eftersom jag känner honom så pass väl att jag vet att om han skulle bli rädd för något så skulle han sticka sin väg + att han är väldigt grässnål, visserligen så brukar jag på sommaren flytta över honom till ridbanan och låta honom gå där lös medans jag hämtar grejorna jag behöver till honom och sen får han stå lös ibland även utan grimma medans jag gör honom i ordning men han är ju aldrig riktigt lös han är ju på inhängnat område.
Än en gång till ts jag skulle aldrig slå mina hästar:)
Usch nu blev det långt igen, hoppas att det inte är allt för rörigt så nu förstår vad jag menar:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 265
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp