"Slå" vs. inte slå

Sv: "Slå" vs. inte slå

Instämmer.. Ser inte vitsen i att utmana ödet med att ha dem lösa på gången alls..
Antingen ska dom vara uppbundna och sparkas dom ska dom stå i sin box när dom görs iordning, jag gör ordning i boxen dock uppbunden annars blir jag biten när ja drar åt sadelgjorden och för att undvika den konflikten så är hon uppbunden. Det sker i boxen p ga att hon pissar ner o skiter överallt

Annars testa detta: Bits dom, bit tillbaka sparkas dom då sparka tillbaka, det förstår dom! Dock inte försent utan i samma stund dom beteer sig dumt, jag har hängt i grimman på en hingst som bet mej.. jag bet tillbaka o han bet aldrig igen.. så den metoden fungerar.. Förstår inte ens påfundet att ha ridspö alls, jo vid longering möjligen beroende på vad det är för häst man har i linan..
Testa det får ni se ett oerhört lyckat resultat
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

dels ur säkerhetssynpunkt och dels så har jag inget extremt kontroll/maktbehov att min häst ska lyda mig blint. Så länge hästen står hyffsat still när den är uppbunden så är jag nöjd. När jag gör iordning hästen så koncentrerar jag mig på det har ingen uppläxning av hästen samtidigt. Känner inte till någon som hanterar hästen lös på stallgången vansinne i mina ögon. Antar att hästen står lös på stallgången när hovslagaren kommer också eller veterinären?


Varför skulle det ha med kontroll eller maktbehov att göra? Jag vet inte, du kanske känner mig bättre än jag känner mig själv, men jag har kännt efter nu.... och nej, inga omedelbara kontroll eller maktbehov. :idea:

Däremot, som någon annan skrev ovan, så är det väldigt praktiskt att hästen kan stå lös. Min häst får stå lös på stallplanen av den anledningen att jag vill att han ska vara lugn och trygg med det.

Då det är skarpt läge, om nån av tjejerna tappar min häst vid utsläpp, om han blir rädd eller något liknande, vill jag inte att han ska skena iväg i den oväntade friheten. Nu är han van vid att vara lös och plötslig frihet är liksom ingenting att hetsa upp sig över . Han är van. Han går ett par steg och man kan lugnt plocka upp grimskaftet.

Om någon av hästarna i det större stallet kommer lös vette sjutton vad de tar sig till, för de står ALLTID uppbundna eller leds med diverse hjälpmedel. De skulle nog tycka att det är kanon kul med lite bus och spring om de kom lösa. :D

Så kontroll eller maktbehov kan du nog avskriva. I alla fall då det gäller mig. Kan ju inte tala för någon annan.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Ibland när min extremt bestämda halvblodsdam inte gjort som man ska (det här är en häst med en jävla anamma och MYCKET egen vilja vi pratar om) har jag behövt "klippa til" henne. Och hon tycker lika mycket om mig för det. ;)
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Praktiskt? jo jag antog att det handlade om människans behov. Du svarade inte på min fråga. När hovslagaren och veterinären kommer står hästen lös då också? Bara för att hästen står uppbunden vid hantering så tror jag inte hästen skulle få fnatt om den kom lös. Jo om den kanske aldrig fick gå i hage dvs inte var van att vara lös.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Praktiskt? jo jag antog att det handlade om människans behov. Du svarade inte på min fråga. När hovslagaren och veterinären kommer står hästen lös då också? Bara för att hästen står uppbunden vid hantering så tror jag inte hästen skulle få fnatt om den kom lös. Jo om den kanske aldrig fick gå i hage dvs inte var van att vara lös.

Hur menar du med människans behov? Det är praktiskt för hästen OCH mig.

Självklart håller jag i hästen då hovslagaren verkar hovarna. Det är så min hovslagare vill ha det och det fungerar bra för mig. Vet har vi inte hunnit träffa ännu, men min förra häst höll jag också i då vet kom. Nöjd nu?
Jag förstår inte riktigt vad de frågorna tjänade till eftersom jag tydligt förklarat att jag tränar honom på att stå lös, inte att han alltid står lös. :confused:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Tror inte det är så praktiskt för hästen den dagen den halkar på stallgången. Har aldrig hört talas om någon seriös person som driver en verksamhet med lösa hästar i stallgången, står alla med lösa hästar samtidigt?
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Tror inte det är så praktiskt för hästen den dagen den halkar på stallgången. Har aldrig hört talas om någon seriös person som driver en verksamhet med lösa hästar i stallgången, står alla med lösa hästar samtidigt?

Jag driver ingen verksamhet, var har du fått det ifrån?
En häst kan väl halka även om den inte är lös.

Det händer olyckor då hästen sitter fast, varför tror du att panikhakarna uppfanns?

Oavsett vad du tror så finns det praktiska poänger i att hästen KAN stå lös utan att få fnatt. Jag föredrar att inte behöva binda upp honom för minsta lilla grej vi ska göra.

Nu övar vi på att stå lös på spolplattan medan jag spolar benen :p
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag menar givetvis att hästen är ett djur och en dag kanske hästen blir rädd och springer i stallgången och halkar eller helt enkelt bara går iväg eftersom den just står LÖS. Det finns en anledning till att man inte brukar ha hästar lösa i stallgången just för att dem kan skada sig om dem kommer lösa. Jag har aldrig stött på någon som har sin häst lös på stallgången därmed inte sagt att du har en verksamhet.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Lägger mig i lite här. Tror att risken att hästen skadar sig är lika stor oavsett om den är lös eller uppbunden, dvs om den lärt sig att stå lös. En häst som verkligen får panik när den är uppbunden kan göra sig väldigt, väldigt illa. Det kan en lös häst som verkligen får panik också, men risken att den grips av panik är mindre eftersom den känner att den har möjligheten att fly... Min häst har t ex aldrig kastat sig när hon varit lös, men flera gånger när hon varit uppbunden.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Frågan är varför man ens ska lära en häst att stå stilla lös i stallgången? Skulle aldrig få för mig att lära min häst det, en häst ska stå uppbunden i stallgången ingenting annat!

Min häst ska stå still oavsett om den står uppbunden eller inte.. Jag hatar hästar som vandrar och hänger linorna, och har hästen en gång lärt sig att stå still i gången uppbunden eller inte, så står den lika still när den är lös.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Lägger mig i lite här. Tror att risken att hästen skadar sig är lika stor oavsett om den är lös eller uppbunden, dvs om den lärt sig att stå lös. En häst som verkligen får panik när den är uppbunden kan göra sig väldigt, väldigt illa. Det kan en lös häst som verkligen får panik också, men risken att den grips av panik är mindre eftersom den känner att den har möjligheten att fly... Min häst har t ex aldrig kastat sig när hon varit lös, men flera gånger när hon varit uppbunden.

Håller med.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag menar givetvis att hästen är ett djur och en dag kanske hästen blir rädd och springer i stallgången och halkar eller helt enkelt bara går iväg eftersom den just står LÖS. Det finns en anledning till att man inte brukar ha hästar lösa i stallgången just för att dem kan skada sig om dem kommer lösa. Jag har aldrig stött på någon som har sin häst lös på stallgången därmed inte sagt att du har en verksamhet.

Fast det verkar onekligen som om rätt många har sina hästar lösa, eller hur? Bara i den här tråden har flera stycken yttrat sig.
Du vet väl att en rädd häst som sliter sig lös också kan springa i stallgången och halka?

Att binda upp hästen innebär bara att du slipper säga till den att stå stilla. Blir den rädd tar den sig lös. Det krävs rätt starka prylar för att hindra en stor häst från att ta sig lös om den vill.
Står man i ett stall med många hästar som befinner sig i stallgången samtidigt är det en helt annan sak. Men jag förutsätter att de som har sina hästar stående lösa inte har något vidare spring runtomkring. Har man det kan man ju göra iordning hästen i boxen, eller som du, uppbunden.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

fast risken att en lös häst gör illa sig är betydligt större. En häst som har lärt sig att vara uppbunden får ingen panik att slänga sig. Det krävs ganska lite för att en häst som är lös ska gå iväg.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

En häst som går iväg, dvs inte får panik, halkar inte omkull om den inte blir jagad.

För att en av mina hästar ska springa i stallgången (vilket de inte kan eftersom den är nån meter lång) så krävs det att de får panik, och då spelar det ingen roll om de är uppbundna eller inte. Snarare är chansen större att de skadar sig mer om de är uppbundna än om de får chansen att springa ifårn det de blir rädda för, eftersom det är den naturliga instinkten hos en häst, lägg några meter mellan dig och faran, så överlever du...


Därmed inte sagt att Alla ska ha sina hästar lösa.
Jag anser dock att de som Kan ska få ha rätten till det utan att bli kritiserade av röster som blir hysteriska och anser att de som har hästarna lösa är oansvarsfulla hästmänniskor.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Håller med dig här med.


Fast det verkar onekligen som om rätt många har sina hästar lösa, eller hur? Bara i den här tråden har flera stycken yttrat sig.
Du vet väl att en rädd häst som sliter sig lös också kan springa i stallgången och halka?

Att binda upp hästen innebär bara att du slipper säga till den att stå stilla. Blir den rädd tar den sig lös. Det krävs rätt starka prylar för att hindra en stor häst från att ta sig lös om den vill.
Står man i ett stall med många hästar som befinner sig i stallgången samtidigt är det en helt annan sak. Men jag förutsätter att de som har sina hästar stående lösa inte har något vidare spring runtomkring. Har man det kan man ju göra iordning hästen i boxen, eller som du, uppbunden.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

fast risken att en lös häst gör illa sig är betydligt större. En häst som har lärt sig att vara uppbunden får ingen panik att slänga sig. Det krävs ganska lite för att en häst som är lös ska gå iväg.

Jag missar helt logiken i ditt resonemang.
Varför skulle en lös häst tendera bli mer rädd än en uppbunden häst? Det är ju en rädd häst som springer och halkar vi talar om, inte en lös häst som spatserar ett par steg...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Därmed inte sagt att Alla ska ha sina hästar lösa.
Jag anser dock att de som Kan ska få ha rätten till det utan att bli kritiserade av röster som blir hysteriska och anser att de som har hästarna lösa är oansvarsfulla hästmänniskor.[/QUOTE]


O en häst som KAN ska stå still!
Annars sätter man fast den.
Vill man ha en häst/ponny som står lös får man träna o orkar man inte det sätter man fast häst/ponnyn.
Kan inte häst/ponnyn stå fast tränar man det oxså!
Tycker snarare det är kritik mot dom som binder upp sinna hästar/ponnyer.
O en häst/ponny som går när den är lös Kan är inte tränad.
O kan inte i mina ögon stå lös!
Träffar på många där äg säger att häst/ ponnyn kan stå lös, ups dom vänder sig om, ups dom går framåt. Är för mig ej en häst/ponny som Kan stå lös!
Vart lite KL
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 271
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp