"Slå" vs. inte slå

Sv: "Slå" vs. inte slå

Självklart tycker jag inte att du är en dålig människa eller att du är en dålig ledare. Jag kan inte avgöra om du är ledare för dina hästar, eftersom jag aldrig sett er tillsammans.

Jag tycker det är bra att du inte använder balsnören, men det är min personliga åsikt.




Sedan (och detta är inte riktat till dig) beror det helt på hur kedjorna sitter, om en häst kan slå runt eller inte, och hur man buindit upp hästen.

Många inom travbranschen sätter haken i ringen som sitter högt upp på grimman istället för nere vid mulen, vilket de flesta hästar tycker är mer bekvämt och ger mer frihet. Min unghäst tyckte inte alls om att sitta fast i början (uppvuxen på lösdrift). Efter att jag började fästa honom i ringarna högt upp så tyckte han det var helt ok att sitta fast och efter ett tag kunde jag även för träningens skull fästa honom nertill.
Det jag sett av att fästa hästen i ringarna upptill är bara positivt och det verkar som att hästarna har mindre möjlighet att slå runt.


Jag hakar fast i båda, tränar lite. Men jag har inte bästämt mig för vilken vi ska använda längre framm, jag håller på att bygga stall, så kanniske vi står lösa sen :banana: , men vi får se. Och lillpojken så borstar jag bara i boxen. Vi har ännu inte tränat i vattenspiltan. Tycker att NH bara har inneburit bra saker för hästarna, jag blandar gärna lite. Men ALLDRIG att jag skulle slå... Luras lite i bland... :eek: :rofl:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag antar att det var ett knapplån, men svarar ändå.


En smäll behövs väll inte? Oavsett om hästen är "ouppfostrad" eller inte?
Det räcker väll med att upprepade gånger flytta tillbaka den det steg den gått fram.

Där konsten slutar tar våldet vid.

Och det är endast den som saknar argument som tar till våld.


kanske inte jag vet faktist inte använder inte slag på min häst , men jag tycker att de är var och ens beslut vad dom använder, hur gör du? jag säger bara nej lite lätt å de funkar för mig .
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Min mening är att en sådan sak som att hästen skall stå still i stallgången är inte en sak man "tränar" där, utan det skall vara en del av gunduppfostran, eller rättare sagt, ett resultat av grunduppfostran.

Vilket innebär att har människan etablerat kommunikation och sociala regler med hästen blir en av många positiva "biverkningar" att hästen står still i stallgången.

När människan etablerar sociala regler ska det göras på stora öppna ytor, inte i en trång stallgång där hästen inte har nog stor möjlighet att uttrycka sig.


Genägen är väll att be hästen ta ett steg tillbaka varje gång den går framåt, hästen kommer troligast att testa gränser men enträgen vinner... Fast jag är iten så förtjust i genvägar... de är mest senvägar.


kanske inte jag vet faktist inte använder inte slag på min häst , men jag tycker att de är var och ens beslut vad dom använder, hur gör du? jag säger bara nej lite lätt å de funkar för mig .
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Lycka till med stallbyggandet.

Hoppas ert stall blir bra. :)

jo tack, vi håller på att bygga om en ladugård nu, inget ska sparas, bara ytter teglen. allt ska lagas om, så det blir ett projekt, och sen ska vi flytta till den gården först till sensommaren, vi tar över av min mormor som bygger nytt. Så ett projekt som sagt, men tokig som man är så ser man juh framm emot det. :banana:


jag har två unghästar själv, och jag skulle alldrig kunna se på dem utan att känna mig skit om jag slog någon av dem. Men tålamod krävs. ohoh... tålamod säger jag bara...




tålamod...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Ja detta kan vi älta i evigheter, Huvudsaken är attvi har det bra ihop med våra hästar!
Jag har paketerat in mina hästar i div presenningar, ridit genom rök och över broar osv då vi tränat med Andler ( R.I.P) men mina hästar är lika " höga iblod" för det... det jag gör med dem är alltid ok.. men skulle jag inte vara med dem... då drar de innan de hinner tänka.. ( fast om de är uppbundna, hinner de tänka samtidigt som de känner att oj jag är uppbunden) det tar lika många sekunder att tänka tanken att fly, som att komma underfull med att de inte behöver fly. Då gör de bara ett mini "hoppatill" i gången, så är det bra med det.
Har problem att låta andra rida på tur med mina hästar då de tycker ALLT är farligt... så se mig som ledare gör det nog. Har haft dem i 17år , 11 år och 3 veckor :angel: De kommer alltid till mej när jag kallar på dem i hagen och gnäggar när jag kommer hem. När jag går förbi hagen så de ser mej eller bara hör MINA steg..Jag rider ofta en och har den andra som handhäst, för att spara tid...Då är vår lilla flock på tur!;)
Din kanna med vatten är ju ett vis att förklara det på. Men inte vill NH människor ta bort den naturliga instinkten hos hästar? Eller tolka jag dig fel?
Leker aldrig dina hästar "vargenkommer"? Mina gör det lite då och då i hagen, oftast när grannen kör kross..:eek:men oftast står de och ser på honom sladda runt.. Ibland måste de bara finna en bra " varg"...

Med placering där hästen inte kan tolka mej menar jag att jag har hästen i gången och jag :
*mockar
*är bakom hästen av någon anledning.. fixar svans eller liknande..
* hämtar saker ( man glömmer alltid något)
*står vid sidan av hästen, ca vid flanken ( kommer faran bakifrån, sticker ju hästen fram...)

Binder jag min för kort så den inte kan stå med huvudet naturligt och hålla balansen i transporten slänger hon sig... så hon står med ett grimskaft över bommen och ett under... så hon varken kan hoppa över eller krypa under, i min transport binder man i främre väggen.
Har alltid lädergrimma, men efter att spännet ( det är ju alltid där grimman går av i lädret) vek sig och skar upp hästen 15 cm under ögat rakt in till kraniet, har jag balsnöre, fall i fall... Men aldrig när vi kör.
Såg i ridsport en bra ide, man tog ett grimskaft och gjorde en stor ögla av denna, runt hästens hals just framför manken, och sen haken fast i bommen. Då kan den inte hoppa över! smart!

Nä nu tänker jag ( hoppas jag) inte ödsla mer tid på denna tråd, hoppas alla gör det som passar dem själva bäst. Men endå respekterar stallägarens regler:angel:

I mitt stall får ingen stå lös om andra är där samtidigt!!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

nu måste jag svara!
min tränare har en liten ridskola, hennes hästar står alltid lösa, både hingstar, ston och valacker, det funkar super!

så visst går det...

angående tt slå eller inte, jag tycker man ska i största mån använda sig av sitt kroppspråk, men om en häst är farlig, alltså att de i princip handlar om liv eller död så tycker jag det är helt ok att smälla till den! min förra valack var väldigt speciell hingst tills han var 4 år och fick göra som han ville... sen blev han såld, de nya ägarna försökte rida in honom i 1,5 år, sedan hamnade han hos en hästhandlare... och där köpte jag honom... han var rent ut sagt livsfarlig... men han fyllde år på samma dag som min mamma och hon tyckte vi var tvungna att köpa honom... gissa vem som fick ta hand om honom efter bara 5 dagar :smirk:

han attakerade när man gick in i hagen.... behöver jag säga mer? där blev man tvungen att använda våld... det gick liksom inte annars, summa sumarum så blev han tillslut en underbar häst som kom galopperandes gnäggandes när jag kom hem från skolan! idag är han tyvärr borta av div fel i ena bakbenet...

jämför detta med min nya häst som hoppar högt och jag går i rask takt med aggresivt kroppspråk mot henne:D

det jag vill säga är att hästar är olika... hade jag bara gått in med mitt kroppsspråk till den hästen hade jag förmodligen inte levt idag... men sen kan man ju fråga sig varför han blev så från början? har man en en från början av dess liv så ska inte sådana problem uppstå!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

när jag fick hem mn otroligt bossiga dam kunde hon knappt stå still, även uppbunden, hon gick fram och tillbaka, skrapade och var allmänt... ouppfostrad.

nu fem månader senarestår hon kanonbra uppbunden, ibland även bra när hon inte sitter fast. jag kan ha boxdörren heeelt öppen utan att hon går ut.

hon har tidigare stått på ställen där hon fick göra helt som hon ville, ingen "vågade" säga till.

om jag ska ta kort på henne tex går vi ut på stallplanen och så går jag o tar kort. då står hon helt själv. och det är ändå utomhus!

man blir så glad när man märker hur mkt hon har lärt sig, och vilken skillnad i respekt hon hyser för mig!
då blir jag en lycklig hästägare!

(sen när man sitter på ryggen eller kör känner jag inte direkt så, men det var ju inte det tråden handlade om :p)
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

ABSOLUT INTE SLÅ!!!
om man har en häst som kanske inte lyssnar vid alla tillfällen kan man ju putta tillbacks den eller visa att det här är inte tiilåtet på ett eller annat sätt men att slå en häst e FEl!!! oavsett om du har en häst som är olydig eller inte!! :bump:

men det är okej att luras ibland!! :eek:




enligt min åsikt
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

att binda upp en häst är ju självklart, det är en säkerhets detalj. skulle hästen bli skrämd och galoppera runt i stallet.... så slutar det kanske som min ponny, med spricka i benet.. Hon skena iof IN i stallet från ridhuset 3 km bort, men det hala betong golvet i stallgången i en 90 graders vinkel höll på att kosta henne livet!
Fast än mina hästar är snälla och lydiga, så binder jag ALLTD upp dem.
Hästar tänker bara instingtivt... FLYKT beteendet är otroligt stort och då hjälps inga pekfinger...
Men för den delen ska man inte glömma balsnöre.. för hästen måste komma lös om den får panik!

Så hästen ska kunna komma lös om den försöker, men man ska aldrig ha den lös. Intressant logik.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Frågan är varför man ens ska lära en häst att stå stilla lös i stallgången? Skulle aldrig få för mig att lära min häst det, en häst ska stå uppbunden i stallgången ingenting annat!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Frågan är varför man ens ska lära en häst att stå stilla lös i stallgången? Skulle aldrig få för mig att lära min häst det, en häst ska stå uppbunden i stallgången ingenting annat!

Kan du utveckla varför en häst inte ska få stå lös?
Och framför allt, varför du inte vill lära din häst det?
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag tycker absolut inte att man ska slå hästen, men ändå visa den att den ska stå still. Jag har mitt sto lös i stallgången, men bara om ingen annan häst är i stallgången eftersom man aldrig vet när olyckan är framme. Jag kan även lämna henne med boxdörren vidöppen och hon står bara och kollar på mig, men för att lära henne det har jag bara backat bak henne när hon har satt en hov utanför boxdörren och hon lärde sig då att om hon går fram, får hon gå bak. Så med andra ord tycker jag bara att man ska putta bak den och inte slå! :D
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag förstår inte riktigt varför du inte vill lära din häst det, det är bra att veta att om nåt händer kan man lita på att hästen inte sticker såfort man knäpper loss linorna, och dessutom känner jag mig mer avslappnad om jag kan lita på att min häst står står stilla och jag inte riskerar att "komma i kläm". Den ända jag litar på till 100% är mitt 27-åriga sto,som jag nu är inne på mitt 5:e år tillsmmans med, men däremot unghästarna försöker vi lära såfort som möjligt att stå stilla när man rycktar m.m.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

dels ur säkerhetssynpunkt och dels så har jag inget extremt kontroll/maktbehov att min häst ska lyda mig blint. Så länge hästen står hyffsat still när den är uppbunden så är jag nöjd. När jag gör iordning hästen så koncentrerar jag mig på det har ingen uppläxning av hästen samtidigt. Känner inte till någon som hanterar hästen lös på stallgången vansinne i mina ögon. Antar att hästen står lös på stallgången när hovslagaren kommer också eller veterinären?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 293
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 272
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp