"Slå" vs. inte slå

belladonnas

Trådstartare
Har granskat de i mitt stall ganska mycket senaste tiden då de flesta har hästarna stående lösa i stallgången när de borstar. Och jag har ju sätt hur de har fått hästarna att förstå att de ska stå still utan några linor. Vissa har slått till sina hästar med ett ridspö, andra har skrikigt åt de, andra har bara puttat tillbaka de. Själv tycker jag att det är bäst att bara putta tillbaka de bestämt och säga något i stil med stå still. Men nu vill jag höra era åsikter och vilket ni tror är effektivast och bäst i längden :bump:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Absolut INTE slå!

Min dam står (oftast) stilla i stallgången då jag har henne lös och jag använder bara röst och kroppsspråk för att få henne att stå still och jag har även tränat så att då grimskaftet hänger över halsen på henne så ska hon stå still och det har hon förstått ganska bra faktiskt.

Jag har aldrig förstått det här med att slå hästar till lydnad.
Man vill ju endå att hästen ska tycka att det kul att göra saker med personen som äger/sköter den.
Vill man ha en häst som står still i stallgången utan bråk måste man träna och det bästa att träna på är ledarskapet och kommunikationen, om man har en bra kommunikation (samt ledarskap) med hästen brukar det inte vara några problem att lära hästen nya saker (utan slag).
Visst man kan säkert slå hästen till det, Men vad tjänar man på det? man startar ju bara ett så mycket större problem som inte är lika lätt att lösa sen, det är bara idiotiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

min pålle brukar få stå själv (lös) i stall gången. Hon brukar stå kvar medans jag hämtar grejor eller annat. skulle hon röra sej när jag går behöver jag bara harkla mej så stannar hon sen när jag kommer tillbaka ställer jag henne där hon stog å säger stanna. de har funkat på alla mina pållar som stått lösa förutom hingsten =9 han e inte den smartaste på denna jord =) de e han å 3 ston i stallet. han brukar få stå löst å titta på allt å han älskar de ibland går han iväg men inte till stona utan nää han går å ställer sej i sin box eller om dörren e stängd så ställer han sej utanför boxen å kollar in =) han e världens snällaste =)
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

haha vilken underbar hingst!=)


*KL*
För övrigt håller jag med om att inte slå. Bättre att visa vem som bestämmer på ett sätt där båda tycker det är roligt att vara med!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

här i stallet har jag sett alla de beskrivna varianterna nej jag tror snarare att olika hästar olika hanterare drivs fram till olika stadier.:angel: det finns dock en gemensam punkt i alla sätt att flytta hästen. vem bestämmer över vems yta. effektivast är att tålmodigt flytta tillbaka till bas positionen när hästen väl har accepterat att stå uppbunden i ett rep. jag har även iakttagit de som gjort detta i över ett år men inga resultat pengen trillar bara inte ner.:confused: så varför fortsätta det är inget farligt att binda upp sin häst ur säkerhets synpunkt så vill jag nog rekommendera uppbunden i sin box som det allra bästa. mina är bundna vid rykt etc men kan även stå still själva backa på röstkommando men även gå ett steg i taget. att piska en häst är att gruvligt göra bort sig och hästen tappar repsekten snabbt:mad: att peka med spö lägga tryck med spö och blick räcker för effekt. ;)
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

hade jag gjort så mot min häst om han va lös hade han nog spungit iväg..

man ska inte slå, ser ingen som helst mening med de, min häst står still när jag ställer honom nånstans, klart han smyger iväg ibland men då backar jag bara tillbaka och de räcker.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Att bara putta tillbaka hela tiden är helt klart bäst.
Att slå på en lös häst är ju dömt att misslyckas, min hade då gått sin väg ganska fort!
I vårt stall så har vi foderkassarna hängande i gången så det är säkrast att binda upp hästen för han är ett matvrak. Det roliga är att om han har fått på sadel och träns så kan jag gå ifrån honom lös och då rör han inte en muskel! Undrar om han också är lite trög:p
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag slänger grimskaftet över halsen på honom, säger "stilla" och höjer ett pekfinger. Sen står han där han står.
Jag har aldrig slagit min häst.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Absolut INTE slå!

Min dam står (oftast) stilla i stallgången då jag har henne lös och jag använder bara röst och kroppsspråk för att få henne att stå still och jag har även tränat så att då grimskaftet hänger över halsen på henne så ska hon stå still och det har hon förstått ganska bra faktiskt.

Jag har aldrig förstått det här med att slå hästar till lydnad.
Man vill ju endå att hästen ska tycka att det kul att göra saker med personen som äger/sköter den.
Vill man ha en häst som står still i stallgången utan bråk måste man träna och det bästa att träna på är ledarskapet och kommunikationen, om man har en bra kommunikation (samt ledarskap) med hästen brukar det inte vara några problem att lära hästen nya saker (utan slag).
Visst man kan säkert slå hästen till det, Men vad tjänar man på det? man startar ju bara ett så mycket större problem som inte är lika lätt att lösa sen, det är bara idiotiskt.

ja, så tycker jag med :d
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Jag tycker det i huvudsak finns två metoder. Antingen tränar man först hästen att stå stilla utan att vara bunden och när det fungerar sköter man den utan att binda den. Fungerar det inte har man gjort en missbedömning och då får man ta ställning till om man vid just det tillfället ska ägna sig åt att träna eller sköta hästen.

Eller så sköter man en otränad lös häst och när den inte står stilla slår man och skriker. Den senare typen av människa brukar också ofta systematiskt träna hästen att gå ut genom en öppen boxdörr genom att öppna dörren, börja borsta och så när hästen gått ut baxa in den igen för att genast se till att hästen hamnar i en situation där den gör fel ännu en gång. Träningsmetoden verkar alltså i huvudsak gå ut på att hästen gång på gång ska göra fel och aldrig rätt. Den typen av "tränare" brukar ofta påstå att hästen är korkad...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

att binda upp en häst är ju självklart, det är en säkerhets detalj. skulle hästen bli skrämd och galoppera runt i stallet.... så slutar det kanske som min ponny, med spricka i benet.. Hon skena iof IN i stallet från ridhuset 3 km bort, men det hala betong golvet i stallgången i en 90 graders vinkel höll på att kosta henne livet!
Fast än mina hästar är snälla och lydiga, så binder jag ALLTD upp dem.
Hästar tänker bara instingtivt... FLYKT beteendet är otroligt stort och då hjälps inga pekfinger...
Men för den delen ska man inte glömma balsnöre.. för hästen måste komma lös om den får panik!
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

att binda upp en häst är ju självklart, det är en säkerhets detalj. skulle hästen bli skrämd och galoppera runt i stallet.... så slutar det kanske som min ponny, med spricka i benet.. Hon skena iof IN i stallet från ridhuset 3 km bort, men det hala betong golvet i stallgången i en 90 graders vinkel höll på att kosta henne livet!
Fast än mina hästar är snälla och lydiga, så binder jag ALLTD upp dem.
Hästar tänker bara instingtivt... FLYKT beteendet är otroligt stort och då hjälps inga pekfinger...
Men för den delen ska man inte glömma balsnöre.. för hästen måste komma lös om den får panik!




Balsnören är starkt överskattade och rent av dumt.
En häst som kastar sig i linorna med balsnören kommer snabbt på att den kommer loss om den kastar sig, vilket kan skapa stora problem den dag den inte kommer loss, för att inte tala om hur otrevligt det är med en häst som kastar sig stup i kvarten.


Att en häst skulle vara i större fara om den inte satt fast är tvistbart.
Givetvis så kan den skada sig om den kommer lös, men ärligt talat har jag varit med om fler och värre skador hos hästar som suttit fast.
Min hingst har lyckats slå ena frambenet över ena linan när han stog i stallgången, han var dock klok nog att stå still och vänta på hjäp utan att få panik. I det stallet jag stod i då var jag tvungen att ha honom fast eftersom det fanns en till hingst.


Det är inte en fråga om att hästen är ett flyktdjur utan en fråga om tillit och ledarskap.
Om hästen är blir så skrämd att den inte litar på sin människa utan tar till flykt, hade inte ett par linor hållt, och deffinitvt inte ett par linor med hösnören.
Och blir den inte så skrämd, så litar den också på sin människa, ifall denna har tillit och ledarskapet.


imo.


Däremot ska man kanske fundera både en och två gånger innan man har hästen lös...
Det är upp till individen om det kommer att gå bra.

Personligen har jag itne hästar lösa i stallgången om jag inte känner dom och har en relation till dom. Då föredrar jag att göra iordning dom i boxen, bunden i en stolpe, ring eller gallret med snabbupplösningsknut.
 
Senast ändrad:
Sv: "Slå" vs. inte slå

KL

Man ska aldrig lära hästen något med att SLÅ, det kommer man inte långt på utan får mera än spänd häst och en spänd relation med sin häst. Sen kan man ju knuffa tillbaka hästen om det knuffar sig men inga slag.

Min kan stå lös i gången då jag vet inte hur många grimmskaft hon dragit sönder. så under en period stod hon bara lös i gången.

Nu står hon fast satt med linor. Har halva balsnören i grimmorna men det är då jag inte vill ha en häst hängades i grimman. Sätter ALDRIG upp min häst utan att det finns antigen panikhakar eller balsnören.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

jag hävdar fortfarande att min gamla storbonde till mormor hade rätt...hon sa en gång till mig när jag va arg på katten..* hödödu, du kan aldrig slå in vett i varken ett djur eller ett barn* det är mitt motto för livet..:banana:
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

Slå gör man för att tillrättavisa när röst och kroppsspråk inte räcker till (tex vid sparkar/bett). Man slår inte en häst i syfte att lära den stå still. Däremot markerar man vad man vill genom att flytta tillbaka den dit man vill ha den - om man väljer att göra denna förflyttning med hjälp av ett pet (alltså inte slag) med ett dressyrspö på bogen/baken så ser jag inget fel med det.
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

måste faktiskt säga att man kan lära en häst att inte kasta sig så balbanden går av, precis lika lätt som man lär den att stå lös....
Men om man binder upp en häst utan balband, så riskerar man som sagt en häst som slår runt, får benen över osv... DÅ vill man iaf att den kommer lös.
Det var ör precis en vecka sedan som en kompis häst bröt benet i spolspiltan då den inte kom lös.... slangen lossna och hästen blev skrämd. Men balsnöre här.... hemskt att tänka så, men sanningen är att hästen antagligtvis levt i dag!
Så hellre en häst som drar balsnöre än en som sitter fast eller en som står lös... man vet aldrig vad andra människor hittar på... slänger upp dörrar, barn som kommer springandes, katter och andra små djur som kan dyka upp lite här och där ur alla vinklar och vrår. Det har INGET med ledarskap att göra, för blir en häst rädd, är FLY det första den tänker på...
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

ABSOLUT INTE SLÅ!!

Vårat vbl har jag arbetat mycket natural horsemanship med och hon kan jag alltid ha lös, istallgången som utomhus.

Har aldrig behövt slå henne eller ens putta henne.

araben är det lite annorlunda med, han får man säga till lite ibland.
men då endast med rösten, låta lite "hrn" och då slutar han.

har aldrig behövt slå någon av hästarna.
Tycker inte att man heller skall behöva göra det, vad får hästen ut av det? vad får DU ut av det? Skulle det egentligen kännas kul att behöva slå sin häst för få lydnad och kärlek?
Helt fel tycker jag.

Malin
 
Sv: "Slå" vs. inte slå

måste faktiskt säga att man kan lära en häst att inte kasta sig så balbanden går av, precis lika lätt som man lär den att stå lös....
Men om man binder upp en häst utan balband, så riskerar man som sagt en häst som slår runt, får benen över osv... DÅ vill man iaf att den kommer lös.
Det var ör precis en vecka sedan som en kompis häst bröt benet i spolspiltan då den inte kom lös.... slangen lossna och hästen blev skrämd. Men balsnöre här.... hemskt att tänka så, men sanningen är att hästen antagligtvis levt i dag!
Så hellre en häst som drar balsnöre än en som sitter fast eller en som står lös... man vet aldrig vad andra människor hittar på... slänger upp dörrar, barn som kommer springandes, katter och andra små djur som kan dyka upp lite här och där ur alla vinklar och vrår. Det har INGET med ledarskap att göra, för blir en häst rädd, är FLY det första den tänker på...


Skulle inte rekomendera vem som helst att använda balsnören.
De flesta balsnören som används nu idag är så pass starka att dom inte går av om en häst försöker slita sig.

så det bör man kontrollera först.

Det har INGET med ledarskap att göra, för blir en häst rädd, är FLY det första den tänker på...

Det har ALLT med ledarskap att göra, en häst som flyr från dig ser dig inte som en ledare då en häst inte flyr sin flock, allra minst sin ledare. Jovisst, en häst kan bli rädd och hoppa till eller likande men skulle den fly, då har du inte ledarskapet över hästen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 268
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp