Bukefalos 28 år!

Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/
 
Har man inga vettiga argument att komma med så är det bäst att ge upp, ja. Mer än att tjata om hur illa alla (?) bussförare kör.
För att inte tala om hur alla personbilar kör, eller tja man kanske inte borde skriva alla utan snarare dom flesta. :angel:
Jag tror inte att det bara är en kategori av förare som kör illa, kör en bussförare illa kommer den köra illa när den sitter i en personbil osv.
 
Nej jag anser att bussföraren ska ge tecken i tillräckligt god tid för att inte folk ska behöva tvärnita. Det handlar om några sekunder. Men du menar att bussförare har rätt att bryta mot lagen och inte blinka i god tid (det rör sig om några sekunder) så att andra trafikanter antingen hinner förbi eller sakta ner och lämna företräde.

Sedan ska man alltid anpassa hastigheten efter omständigheterna rent generellt och ska kunna stanna om något oväntat händer.
Om en buss stannar till på en hållplats och släpper av/på folk inom 50-område eller lägre, det är inte svårt att räkna ut att den snart kommer åka från busshållplatsen. Du skriver själv att man alltid ska anpassa hastigheten, om du nu anpassat hastigheten så borde det inte spela någon roll om inte bussen ger tecken i god tid, för du har redan förutspått det och handlar därefter. Har man anpassat hastigheten, blir ju det automatiskt när bussen ger tecken i god tid förvisso.

Min körskolelärare brukade säga att man ska tänka att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest outförutsedda.

Jag själv ser inget problem med bussar och hållplatser, om jag som kör en tung 24-metare klarar av att anpassa farten förbi bussar och till och med släppa fram dom, varför kan då inte personbilarna, som dels är lättare och kan stanna snabbare göra det också?
Jag upplever många personbilar som egoister tyvärr, vilket är tråkigt. :down:
 
Om en buss stannar till på en hållplats och släpper av/på folk inom 50-område eller lägre, det är inte svårt att räkna ut att den snart kommer åka från busshållplatsen. Du skriver själv att man alltid ska anpassa hastigheten, om du nu anpassat hastigheten så borde det inte spela någon roll om inte bussen ger tecken i god tid, för du har redan förutspått det och handlar därefter. Har man anpassat hastigheten, blir ju det automatiskt när bussen ger tecken i god tid förvisso.

Min körskolelärare brukade säga att man ska tänka att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest outförutsedda.

Jag själv ser inget problem med bussar och hållplatser, om jag som kör en tung 24-metare klarar av att anpassa farten förbi bussar och till och med släppa fram dom, varför kan då inte personbilarna, som dels är lättare och kan stanna snabbare göra det också?
Jag upplever många personbilar som egoister tyvärr, vilket är tråkigt. :down:
Förutom att jag 9 gånger av 10 hinner förbi bussen....och ingen gång har jag fått tvärnita för jag missbedömt det. Någon enstaka har jag fått bromsa in för att busschauffören inte givit tecken. Det finns betydligt värre saker än bussar på hållplatser i trafiken.
Ska jag utgå från att alla i trafiken är idioter så är det bäst att stanna hemma.

Självklart spelar det roll om chauffören ger tecken i god tid (några sekunder innan denne kör ut), det ger en säkrare trafikmiljö för alla. Vissa här tycks anse att busschaufförer står över lagen och ska visas särskild hänsyn utöver lagen samt alla som inte kör buss är helgon och de som inte kör buss är idioter.

Nej jag tänker inte regelmässigt hindra trafiken och sakta ner så fort jag ser en buss på en hållplats. utan anpassa mig efter situationen.
 
Förutom att jag 9 gånger av 10 hinner förbi bussen....och ingen gång har jag fått tvärnita för jag missbedömt det. Någon enstaka har jag fått bromsa in för att busschauffören inte givit tecken. Det finns betydligt värre saker än bussar på hållplatser i trafiken.
Ska jag utgå från att alla i trafiken är idioter så är det bäst att stanna hemma.

Självklart spelar det roll om chauffören ger tecken i god tid (några sekunder innan denne kör ut), det ger en säkrare trafikmiljö för alla. Vissa här tycks anse att busschaufförer står över lagen och ska visas särskild hänsyn utöver lagen samt alla som inte kör buss är helgon och de som inte kör buss är idioter.

Nej jag tänker inte regelmässigt hindra trafiken och sakta ner så fort jag ser en buss på en hållplats. utan anpassa mig efter situationen.
Nu verkar du missförstå mig. Vem har sagt att man ska regelmässigt hindra trafiken? Anpassa efter situationen kan även innebära att sänka farten pga människor som går ut på gatan utan att se sig för. Varför verkar det svårt att förstå?
 
Nu verkar du missförstå mig. Vem har sagt att man ska regelmässigt hindra trafiken? Anpassa efter situationen kan även innebära att sänka farten pga människor som går ut på gatan utan att se sig för. Varför verkar det svårt att förstå?
Jag anser att jag regelmässigt hindrar trafiken om jag sänker farten när jag inte anser det motiverat.
Vad är det du inte förstår?

Jag sänker farten utifrån situationen, inte för att en buss stannar på en hållplats framför mig där det är en kö på 15 personer men givetvis om den sista personen gått på och chauffören håller på att stänga dörrarna och jag är på "lagom"? Likväl som jag inte sänker farten för att jag ser en häst 500 m från vägen men väl när hästen är nära.

Vad är det som är så speciellt med bussar så jag ska koppla bort sunt förnuft och agera som en robot och inte använda mitt sunda förnuft?
 
Jag anser att jag regelmässigt hindrar trafiken om jag sänker farten när jag inte anser det motiverat.
Vad är det du inte förstår?

Jag sänker farten utifrån situationen, inte för att en buss stannar på en hållplats framför mig där det är en kö på 15 personer men givetvis om den sista personen gått på och chauffören håller på att stänga dörrarna och jag är på "lagom"? Likväl som jag inte sänker farten för att jag ser en häst 500 m från vägen men väl när hästen är nära.

Vad är det som är så speciellt med bussar så jag ska koppla bort sunt förnuft och agera som en robot och inte använda mitt sunda förnuft?
Det där är inte att hindra förstås, speciellt inte om situationen kräver det.
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Vem har sagt något om att man ska koppla bort sunt förnuft och agera som en robot? Om det är att koppla bort sunt förnuft och agera som en robot att anpassa hastigheten, då vill jag inte leva på den här planeten längre. Att anpassa hastigheten är i högsta grad att använda sunt förnuft och inte agera som en robot.
 
Det där är inte att hindra förstås, speciellt inte om situationen kräver det.
Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Vem har sagt något om att man ska koppla bort sunt förnuft och agera som en robot? Om det är att koppla bort sunt förnuft och agera som en robot att anpassa hastigheten, då vill jag inte leva på den här planeten längre. Att anpassa hastigheten är i högsta grad att använda sunt förnuft och inte agera som en robot.
Jo det är att hindra trafiken att sänka farten i tid och otid när det inte finns något som motiverar.

Du säger att jag ska sakta ner och undrar vad problemet är i en mästrande ton som om jag inte har någon förmåga att själv avgöra när det är lämpligt.

Nej jag kommer inte börja med att sakta ner för bussar bara för att som en robbot.
 
Jo det är att hindra trafiken att sänka farten i tid och otid när det inte finns något som motiverar.

Du säger att jag ska sakta ner och undrar vad problemet är i en mästrande ton som om jag inte har någon förmåga att själv avgöra när det är lämpligt.

Nej jag kommer inte börja med att sakta ner för bussar bara för att som en robbot.
Det räknas inte som "tid och otid" när det gäller att passera en buss på en hållplats, där det finns risk att folk springer ut framför bussen.

Mästrande ton? Nä, jag har haft neutral ton hela tiden, problemet tror jag ligger hos dig då du lägger på en helt annan ton på min text än den jag själv har. Det är det som är problemet med text och väldigt lätt att missförstå pga det.
 
Det räknas inte som "tid och otid" när det gäller att passera en buss på en hållplats, där det finns risk att folk springer ut framför bussen.

Mästrande ton? Nä, jag har haft neutral ton hela tiden, problemet tror jag ligger hos dig då du lägger på en helt annan ton på min text än den jag själv har. Det är det som är problemet med text och väldigt lätt att missförstå pga det.
Så du kan här bedöma risken för att folk springer ut bättre än jag kan göra från bilen på plats? Helt utan att veta andra förutsättningar än att det är en buss där?
Ja jag upplever dig som en mästrande besserwisser här som tycker att folk ska köra som du vill och inte enligt de förutsättningar som finns på plats som du har noll koll på.
 
Så du kan här bedöma risken för att folk springer ut bättre än jag kan göra från bilen på plats? Helt utan att veta andra förutsättningar än att det är en buss där?
Ja jag upplever dig som en mästrande besserwisser här som tycker att folk ska köra som du vill och inte enligt de förutsättningar som finns på plats som du har noll koll på.
Jag är långt ifrån en mästrande besserwisser, tråkigt att du verkar vilja få mig till en sådan. Jag har inte någonstans skrivit att folk ska köra som jag vill, så lägg inte ord i min mun tack.

Glömde du det jag skrev att min körlärare sa, om att alla är idioter i trafiken och man ska förutsätta att de gör de mest outförutsedda sakerna? Ja, jag räknar kallt med att det värsta kan hända i trafiken, händer det inget, bra, men jag är förberedd. Även känt som sunt förnuft, vilket vad jag förstått på dig inte är det. Så jag tror dessvärre inte att vi kommer längre än så här, då du verkar vilja missförstå mig och ett missförstånd i text går inte att klara upp tyvärr.
 
Jag är långt ifrån en mästrande besserwisser, tråkigt att du verkar vilja få mig till en sådan. Jag har inte någonstans skrivit att folk ska köra som jag vill, så lägg inte ord i min mun tack.
För mig är du det in denna diskussionen. Du kan inte tala om för mig hur jag upplever dig eller hur?

Ja, jag räknar kallt med att det värsta kan hända i trafiken, händer det inget, bra, men jag är förberedd. Även känt som sunt förnuft, vilket vad jag förstått på dig inte är det. Så jag tror dessvärre inte att vi kommer längre än så här, då du verkar vilja missförstå mig och ett missförstånd i text går inte att klara upp tyvärr.
Det gör jag också, det är därför jag tar egna beslut i trafiken och inte låter dig ta dem per distans. Jag missförstår inte dig, jag bara tycker du är sjukt otrevlig som gång på gång talar om att mitt omdöme inte är gott nog utan jag ska använda ditt (som aldrig varit på platsen). Jag har ingenstans sagt att man inte ska sakta in utan att man ska följa lagen, vara försiktig och köra med sunt förnuft. Sakta in om det behövs.
 
För mig är du det in denna diskussionen. Du kan inte tala om för mig hur jag upplever dig eller hur?


Det gör jag också, det är därför jag tar egna beslut i trafiken och inte låter dig ta dem per distans. Jag missförstår inte dig, jag bara tycker du är sjukt otrevlig som gång på gång talar om att mitt omdöme inte är gott nog utan jag ska använda ditt (som aldrig varit på platsen). Jag har ingenstans sagt att man inte ska sakta in utan att man ska följa lagen, vara försiktig och köra med sunt förnuft. Sakta in om det behövs.
Det jag kan tala om för dig är att du har fel angående mig, för jag är verkligen inte sådan som du verkar uppleva mig.
Jo, du missförstår mig eftersom du tycker jag är otrevlig och mästrande besserwisser, vilket är ett missförstånd. Jag har inte talat om någons omdömde är dåligt, det är du som tolkar det så. Jag kan inte styra vad du väljer att tolka in och läsa mellan raderna, så det här missförståndet går inte att rädda upp, ledsen men så är det.
 
Det jag kan tala om för dig är att du har fel angående mig, för jag är verkligen inte sådan som du verkar uppleva mig.
Jo, du missförstår mig eftersom du tycker jag är otrevlig och mästrande besserwisser, vilket är ett missförstånd. Jag har inte talat om någons omdömde är dåligt, det är du som tolkar det så. Jag kan inte styra vad du väljer att tolka in och läsa mellan raderna, så det här missförståndet går inte att rädda upp, ledsen men så är det.
Om du anser du är mästrande eller inte är totalt ointressant för mig. Min upplevelse är sann för mig. Det är ännu mer mästrande att säga att min upplevelse är fel och att jag inte upplevt det jag gjort.

Om du inte anser att mitt omdöme är något problem, varför protesterar du då? Och gång på gång så talar du om att jag gör fel. Varför svarade du mig överhuvudtaget om du tycker jag gör rätt och talar om vad jag borde göra istället (för det som du anser är rätt)?
 
Om du anser du är mästrande eller inte är totalt ointressant för mig. Min upplevelse är sann för mig. Det är ännu mer mästrande att säga att min upplevelse är fel och att jag inte upplevt det jag gjort.

Om du inte anser att mitt omdöme är något problem, varför protesterar du då? Och gång på gång så talar du om att jag gör fel. Varför svarade du mig överhuvudtaget om du tycker jag gör rätt och talar om vad jag borde göra istället (för det som du anser är rätt)?
Varför verkar du upprörd för att jag svarar? Just nu verkar det på dig att jag inte får ha min bild av verkligheten utan det är din som gäller.

Du tolkar in och läser en massa saker mellan raderna nu, som jag inte har en aning om vad du får allt ifrån.
 
Varför verkar du upprörd för att jag svarar? Just nu verkar det på dig att jag inte får ha min bild av verkligheten utan det är din som gäller.

Du tolkar in och läser en massa saker mellan raderna nu, som jag inte har en aning om vad du får allt ifrån.
Ja det är min bild av hur jag upplever dig som gäller för mig, jag har ingen stans skrivit om hur du upplever dig. Man kan inte bestämma hur andra upplever en.

Nej jag läser inte mellan raderna, det går liksom inte att tolka dig annorlunda än att du tycker jag gör fel (du skriver det rakt ut) när du dessutom talar om hur du tycker jag ska göra (som du också skriver rakt ut).
 
Att sakta ner när man passerar en buss som står på en hållplats är väl ändå något som hör till sunt trafikvett.
I många lägen min inte alltid. Jag kör förbi en i stort sett var dag det kör mycket bussar på sträckan. Där är ingen möjlighet för folk att gå (har aldrig sett det, det är barriär mitt i gatan så det är direkt jobbigt) över och mycket trafik. Det blir köbildning om 100 bilar ska sakta in, mer än det redan är. Så nej jag saktar inte ner där och ingen annan heller. Bussarna blinkar när de vill ut och allt är frid och fröjd.

Det är liksom det jag menar med sunt förnuft. Man saktar ner om det behövs inte annars.
 
I många lägen min inte alltid. Jag kör förbi en i stort sett var dag det kör mycket bussar på sträckan. Där är ingen möjlighet för folk att gå (har aldrig sett det, det är barriär mitt i gatan så det är direkt jobbigt) över och mycket trafik. Det blir köbildning om 100 bilar ska sakta in, mer än det redan är. Så nej jag saktar inte ner där och ingen annan heller. Bussarna blinkar när de vill ut och allt är frid och fröjd.

Det är liksom det jag menar med sunt förnuft. Man saktar ner om det behövs inte annars.
Jag har sett folk köra alldeles för många dumma och ogenomtänkta saker för att ta något föregivet.
 
Jag har sett folk köra alldeles för många dumma och ogenomtänkta saker för att ta något föregivet.
Nej man ska aldrig ta något för givet, men samtidigt så måste man anpassa sig efter situationen om man bara följer sina uppsatta regler (lagar ska man fölaj däremot) i huvudet utan att tänka på varför och hur så blir det sällan optimalt. Jag kör på ställen där jag inte passerar bussen av säkerhetsskäl likväl där det inte är någon prio att sakta in. Varför sakta in på en 30 väg där man sällan kan köra mer än 20 (man måste ha styrfart) eller köra om där man vet att det ofta blir trassligt och bussen ändå ska svänga av från vägen inom kort? Andra exempel. Det är bättre att lära folk tänka.
 
Nej man ska aldrig ta något för givet, men samtidigt så måste man anpassa sig efter situationen om man bara följer sina uppsatta regler (lagar ska man fölaj däremot) i huvudet utan att tänka på varför och hur så blir det sällan optimalt. Jag kör på ställen där jag inte passerar bussen av säkerhetsskäl likväl där det inte är någon prio att sakta in. Varför sakta in på en 30 väg där man sällan kan köra mer än 20 (man måste ha styrfart) eller köra om där man vet att det ofta blir trassligt och bussen ändå ska svänga av från vägen inom kort? Andra exempel. Det är bättre att lära folk tänka.
Att lära folk att tänka innebär bla att köra försiktig förbi en buss som stannat på busshållplats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp