Bukefalos 28 år!

Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/
 
Som jag tolkar MissFideli så vill hon att bilar inte ska "bränna" förbi i lagstadgad hastighet utan sakta in och vara beredd på att bussen kanske vill ut.

Lagen säger att man ska sakta ner och ge plats när bussen markerar att den vill ut och inte ett dugg om att man måste hålla låg hastighet förbi en buss som står still utan att blinka att den vill ut.

Man vet ju inte om bussen vill ut nu, om 10 sekunder eller 10 minuter.

Okej, man BÖR anpassa hastigheten runt en buss som står igång på hållplats eftersom den kommer blinka ut snart. Men vill man som ni tydligen vill hellre tvärnita när bussen börjar blinka alt mer än gärna kör på ett barn som springer ut framför så ska jag inte försöka hindra. Alla har vi olika intressen här i livet.
 
Det har jag redan gjort och du har till och med citerat inlägget och håller med mig i ditt svar.

Det flyter på betydligt smidigare om man håller sig beredd att släppa fram bussar från hållplatser som de kommer att vilja lämna. Sedan kan man förvisso bröta på i full fart och sedan tvingas tvärbromsa när bussen åker ut från hållplatsen. Men då ska man heller inte gnälla, då har man själv valt en mindre lämplig körstil.
Precis som andra påpekat så brukar det dessutom kunna hända saker runt bussar som står på hållplatser också, t.ex. kan människor försöka passera gatan/vägen framför bussen, även om det inte är lämpligt. Att då göra som du förespråkar, att gasa på ända tills bussen blinkar, kan sluta oerhört illa.
 
Okej, man BÖR anpassa hastigheten runt en buss som står igång på hållplats eftersom den kommer blinka ut snart. Men vill man som ni tydligen vill hellre tvärnita när bussen börjar blinka alt mer än gärna kör på ett barn som springer ut framför så ska jag inte försöka hindra. Alla har vi olika intressen här i livet.

Vi pratade väl inte om vad vi vill utan om hur lagen ser ut?

Jag vill verkligen inte köra på något barn, hur kan du ens anta något sådant? Jag vill inte köra på någon människa överhuvudtaget!

Om du hade läst vad jag skrivit tidigare i tråden så borde du ha läst att jag saktar ner och håller koll på om dörrarna på bussen fortfarande är öppen innan jag passerar den.
 
Öh va? Var har jag skrivit att alla kör illa?

Vilket påhopp! Men visst kan jag fortsätta argumentera mot dig om det är det du önskar.

Du har skrivit så här:
"Jag saktar ner pga att här svänger dom ut och sedan blinkar dom. Dvs dom gör det i fel ordning."

Vilka är "dom"? För mig ser du som att du klumpar ihop alla bussförare i ditt område i ett "dom". Men det kanske bara är någon enstaka du menar?
 
Du har skrivit så här:
"Jag saktar ner pga att här svänger dom ut och sedan blinkar dom. Dvs dom gör det i fel ordning."

Vilka är "dom"? För mig ser du som att du klumpar ihop alla bussförare i ditt område i ett "dom". Men det kanske bara är någon enstaka du menar?

Nä det är så dom kör här i staden, har jag skrivit att dom kör illa för att dom gör det i fel ordning?

Edit

Tack för att du citerade det inlägget, det är ett bra svar på Miss Fidelis sista inlägg.
 
Nä det är så dom kör här i staden, har jag skrivit att dom kör illa för att dom gör det i fel ordning?

Edit

Tack för att du citerade det inlägget, det är ett bra svar på Miss Fidelis sista inlägg.

Vilka är "dom"?
Hade det varit OK att klumpa ihop t.ex. stadens alla nyanlända i ett "dom"? Butiksanställda?Eller gäller det bara bussförare?
Om du saktar ned för bussar oavsett om de blinkar och kör i rätt ordning eller inte så är det väl bara bra. Men jag tolkade det som att du bara gör så för att "dom" gör det hela i fel ordning.

På vilket vis tycker du att ditt citerade svar är ett bra svar på #143?
 
Vilka är "dom"?
Hade det varit OK att klumpa ihop t.ex. stadens alla nyanlända i ett "dom"? Butiksanställda?Eller gäller det bara bussförare?
Om du saktar ned för bussar oavsett om de blinkar och kör i rätt ordning eller inte så är det väl bara bra. Men jag tolkade det som att du bara gör så för att "dom" gör det hela i fel ordning.

På vilket vis tycker du att ditt citerade svar är ett bra svar på #143?

Dom busschafförer som kör här i staden agerar så som jag skrev.

Varför det citerade svaret är bra är rätt självklart.
 
Okej, man BÖR anpassa hastigheten runt en buss som står igång på hållplats eftersom den kommer blinka ut snart. Men vill man som ni tydligen vill hellre tvärnita när bussen börjar blinka alt mer än gärna kör på ett barn som springer ut framför så ska jag inte försöka hindra. Alla har vi olika intressen här i livet.
Nej jag anser att bussföraren ska ge tecken i tillräckligt god tid för att inte folk ska behöva tvärnita. Det handlar om några sekunder. Men du menar att bussförare har rätt att bryta mot lagen och inte blinka i god tid (det rör sig om några sekunder) så att andra trafikanter antingen hinner förbi eller sakta ner och lämna företräde.

Sedan ska man alltid anpassa hastigheten efter omständigheterna rent generellt och ska kunna stanna om något oväntat händer.
 
Det flyter på betydligt smidigare om man håller sig beredd att släppa fram bussar från hållplatser som de kommer att vilja lämna. Sedan kan man förvisso bröta på i full fart och sedan tvingas tvärbromsa när bussen åker ut från hållplatsen. Men då ska man heller inte gnälla, då har man själv valt en mindre lämplig körstil.
Precis som andra påpekat så brukar det dessutom kunna hända saker runt bussar som står på hållplatser också, t.ex. kan människor försöka passera gatan/vägen framför bussen, även om det inte är lämpligt. Att då göra som du förespråkar, att gasa på ända tills bussen blinkar, kan sluta oerhört illa.
Det flyter betydligt smidigare om bussförare markerar när de ska ut än om alla ska behöva sakta ner för att bussförare ska kunna köra ut utan att vissa tecken.

Alldeles oavsett så är det inte mitt eller ditt tyckande som gäller utan lagen som säger att man ska blinka i tid.

Se man bara en buss i veckan är det lätt att denna enda gången ta det extra lugnt, kör man om så där en 50 bussar i timmen minst (taxichaufför i Stockholm) så har man ingen större lust att sakta ner för alla bara för vissa idioter tror de står över lagarna och inte kan blinka i rimlig tid.
 
Det flyter betydligt smidigare om bussförare markerar när de ska ut än om alla ska behöva sakta ner för att bussförare ska kunna köra ut utan att vissa tecken.

Alldeles oavsett så är det inte mitt eller ditt tyckande som gäller utan lagen som säger att man ska blinka i tid.

Se man bara en buss i veckan är det lätt att denna enda gången ta det extra lugnt, kör man om så där en 50 bussar i timmen minst (taxichaufför i Stockholm) så har man ingen större lust att sakta ner för alla bara för vissa idioter tror de står över lagarna och inte kan blinka i rimlig tid.

Mig veterligt så har ingen enda person i denna tråd ansett att bussförare ska lämna hållplatser utan att ge tecken innan.

Som bussförare är det svårt, för att inte säga omöjligt, att blinka i så god tid att samtliga bilister ser det i god tid om gatan/vägen är väldigt vältrafikerad. Och de bilister som hävdar sin rätt enligt lag att bröta på ända tills de ser bussens blinkers kommer sannolikt att få tvärbromsa, till stor irritation för omgivningen.

För min del handlar det om något så enkelt som att förutsätta att en buss på tomgång vid en hållplats (alltså inte uppenbart parkerad för rast) snart kommer att vilja lämna denna och därmed håller man sig beredd att sakta ned. Man håller sig för övrigt också beredd på att någon människa kan komma ut framför bussen. Man hinner en viss sträcka även i 50 km/h, dessutom kör de flesta för fort på sådana sträckor. I 50 km/h löper man som oskyddad trafikant mycket stor risk att förolyckas om man blir påkörd.
 
Dom busschafförer som kör här i staden agerar så som jag skrev.

Varför det citerade svaret är bra är rätt självklart.

alla bussförare i din stad kör först och blinkar sedan?
Ett tips är att du kontaktar bussbolaget för då är det något fundamentalt fel i din stad.
 
alla bussförare i din stad kör först och blinkar sedan?
Ett tips är att du kontaktar bussbolaget för då är det något fundamentalt fel i din stad.

Jag har inte koll på VARENDA busschafför men majoriteten gör så. Varför ska jag kontakta dom, det är inte mitt ansvar.
 
Mig veterligt så har ingen enda person i denna tråd ansett att bussförare ska lämna hållplatser utan att ge tecken innan.

Som bussförare är det svårt, för att inte säga omöjligt, att blinka i så god tid att samtliga bilister ser det i god tid om gatan/vägen är väldigt vältrafikerad. Och de bilister som hävdar sin rätt enligt lag att bröta på ända tills de ser bussens blinkers kommer sannolikt att få tvärbromsa, till stor irritation för omgivningen.

För min del handlar det om något så enkelt som att förutsätta att en buss på tomgång vid en hållplats (alltså inte uppenbart parkerad för rast) snart kommer att vilja lämna denna och därmed håller man sig beredd att sakta ned. Man håller sig för övrigt också beredd på att någon människa kan komma ut framför bussen. Man hinner en viss sträcka även i 50 km/h, dessutom kör de flesta för fort på sådana sträckor. I 50 km/h löper man som oskyddad trafikant mycket stor risk att förolyckas om man blir påkörd.
Man håller sig alltid beredd att sakta ned, med eller utan bussar - det är liksom det första man lär sig ;). Det du (eller vem det nu var jag kommenterade) skrivit tidigare är att man ska sakta ner i förebyggande syfte jag har skrivit att man ska vara beredd.
Man hinner knappt 15 meter på en sekund när man kör i 50 km i timmen.
 
Man håller sig alltid beredd att sakta ned, med eller utan bussar - det är liksom det första man lär sig ;). Det du (eller vem det nu var jag kommenterade) skrivit tidigare är att man ska sakta ner i förebyggande syfte jag har skrivit att man ska vara beredd.
Man hinner knappt 15 meter på en sekund när man kör i 50 km i timmen.

Du läser väldigt dåligt och ditt sätt att opponera dig mot allt jag skriver blir därmed synnerligen märkligt...

Det är ainasoja som pratar om att sakta ned, vars inlägg du dessutom hållit med om.

Jag har i varje inlägg pratat om att hålla sig beredd. Och jag ser faktiskt inget motsatsförhållande i det jämfört med lagtext, vilket du helt uppenbart gör.

Du har i inlägg efter inlägg opponerat dig mot att man ska behöva hålla sig beredd när man ser en buss. Det var ju bra att du räknade fram sträckan, då kan du också tänka dig in i vad som händer om någon, barn eller vuxen, skulle trava ut framför bussen och du håller på din rätt att bara köra på utan vidare ända tills bussen ev. blinkar. Den person som däremot håller sig beredd har förkortat sin reaktionssträcka...

Tänka sig in i sådant scenario kan även de andra här i tråden göra som applåderat ditt påstående att man inte skulle behöva hålla sig beredd (för det är ju som sagt det du opponerat dig mot).
 
Du läser väldigt dåligt och ditt sätt att opponera dig mot allt jag skriver blir därmed synnerligen märkligt...

Det är ainasoja som pratar om att sakta ned, vars inlägg du dessutom hållit med om.

Jag har i varje inlägg pratat om att hålla sig beredd. Och jag ser faktiskt inget motsatsförhållande i det jämfört med lagtext, vilket du helt uppenbart gör.

Du har i inlägg efter inlägg opponerat dig mot att man ska behöva hålla sig beredd när man ser en buss. Det var ju bra att du räknade fram sträckan, då kan du också tänka dig in i vad som händer om någon, barn eller vuxen, skulle trava ut framför bussen och du håller på din rätt att bara köra på utan vidare ända tills bussen ev. blinkar. Den person som däremot håller sig beredd har förkortat sin reaktionssträcka...

Tänka sig in i sådant scenario kan även de andra här i tråden göra som applåderat ditt påstående att man inte skulle behöva hålla sig beredd (för det är ju som sagt det du opponerat dig mot).
Du opponerade dig mot att jag ansåg att folk ska följa lagen och inget annat och undrade vad skillnaden var och jag påtalade att jag redan skrivit det och att du höll med mig då. Jag har haft genomgående samma linje i varje inlägg. Och nu tycker du att jag ska läsa bättre? Hur vore du om du läste mina innan du talar om att jag har fel, i synnerhet om jag påtalat att du hållit med mig tidigare.

Och jag har även genomgående påpekat att man ska vara beredd och stanna, det är inte så att hinder man behöver bromsa för endast uppstår i samband med bussar. Det kan komma när som helst. Däremot är det fel att bara vara beredd när det är bussar men det är förmodligen inte så du menar.

Din konflikt med @ainasoja är mest bara konstig. Hon hävdar att folk i hennes stad inte blinkar och du hävdar?? Ja mest känns det som tjafs för tjafsets skull. Den diskussionen har jag överhuvudtaget inte kommenterat.
 
Du opponerade dig mot att jag ansåg att folk ska följa lagen och inget annat och undrade vad skillnaden var och jag påtalade att jag redan skrivit det och att du höll med mig då. Jag har haft genomgående samma linje i varje inlägg. Och nu tycker du att jag ska läsa bättre? Hur vore du om du läste mina innan du talar om att jag har fel, i synnerhet om jag påtalat att du hållit med mig tidigare.

Och jag har även genomgående påpekat att man ska vara beredd och stanna, det är inte så att hinder man behöver bromsa för endast uppstår i samband med bussar. Det kan komma när som helst. Däremot är det fel att bara vara beredd när det är bussar men det är förmodligen inte så du menar.

Återigen, jag har i varje inlägg påpekat att man ska hålla sig beredd att släppa fram bussar som vill ut från hållplatser. Och genomgående så har du opponerat dig mot det.

Du försökte få det till att jag påstått att man måste sakta ned. Något som jag aldrig har påstått, däremot andra. Och det hade du vetat om du hade läst det jag skriver, vilket du uppenbarligen inte har. Och ändå fortsätter du att försöka hävda att jag har fel. Jösses....

Jag lägger ned, har du ett stort behov av att få sista ordet - varsågod
 
Det flyter betydligt smidigare om bussförare markerar när de ska ut än om alla ska behöva sakta ner för att bussförare ska kunna köra ut utan att vissa tecken.

Alldeles oavsett så är det inte mitt eller ditt tyckande som gäller utan lagen som säger att man ska blinka i tid.

Se man bara en buss i veckan är det lätt att denna enda gången ta det extra lugnt, kör man om så där en 50 bussar i timmen minst (taxichaufför i Stockholm) så har man ingen större lust att sakta ner för alla bara för vissa idioter tror de står över lagarna och inte kan blinka i rimlig tid.

Det är är nog ungefär vad taxiföraren som körde på personerna framför min buss tänkte också.
Han gjorde inget fel men önskar nog att han hade tagit det lite lugnt istället.

Jag hade båda blinkat och börjat lämna hållplatsen men de sprang ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp