Bukefalos 28 år!

Slängdes av sin häst - rasar mot bussföraren

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Felicia Jonsson, 25, i Lidköping var ute på en morgontur med hästen Lindeman MB höll det allra värsta på att hända.
När Västtrafikbussen oväntat startade blev hästen livrädd, kastade av Felicia och sprang till skogs.
– Jag var väldigt rädd att han skulle bli påkörd, säger Felicia som nu rasar mot Västtrafik:
– Det här kommer de få höra. Jag är så trött på trafikanter som inte respekterar hästar. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/gt/slangdes-av-sin-hast--rasar-mot-bussforaren/
 
Menar bussar på att när bilisten är halvt förbi så ska bilen stanna och släppa fram bussen? Eftersom den ska ha en anpassad fart när den passerar bussen. För det tycker jag är fel. Har bilen börjat köra om så ska bussen vänta tills bilen är förbi. Många gånger jag fått tvärnita när bussen börjat svänga ut nästan på mig. Det där kommer jag aldrig att acceptera från bussar, det är sällan så mycket trafik här att dom inte har tid att vänta en sekund på att en bil ska hunnit passera. Däremot så är det klart att om man inte påbörjat passeringen av bussen att bilisten bör stanna när bussen börjat blinka.

Lagen menar precis det jag skriver, att bilisten ska anpassa farten förbi en buss som står på hållplats. Händer det nått är det polis som får utreda. Jag tolkar det som att man i princip inte ska bränna förbi en buss i 50 km/h. Sen handlar det om hänsyn. Bussen har inte nån egen åsikt, däremot skulle jag som förare aldrig blinka och köra ut utan att jag känner att jag kan göra det säkert.
 
Så busschafförerna får köra aggressivt pga dom tröttnat på aggressiva bilister? Eller hur menar du?

Ser inget om att det står får? Jag kör defensivt, bilister som skiter i deras skyldighet blir förbannade och tycker jag kör aggressivt. Om inte bilisterna släpper ut mig så har jag inget val än att markera och peta ut näsan på bussen. Det resulterar ofta att nån tycker jag kör ut fel.
 
Ser inget om att det står får? Jag kör defensivt, bilister som skiter i deras skyldighet blir förbannade och tycker jag kör aggressivt. Om inte bilisterna släpper ut mig så har jag inget val än att markera och peta ut näsan på bussen. Det resulterar ofta att nån tycker jag kör ut fel.

Jag anser att det hon beskriver är aggressiv körning men alla tolkar vi olika :D
 
Jag förstår inte riktigt det här.....Jag har ridit i det området i MÅNGA år, ca 30 år. Vid den busshållplatsen så finns det inget dike i direkt anslutning till där bussen stod....Tjejjen hade inte heller behövt rida i bussens direkta närhet, då det är likt en ganska stor ,ca 15X25m. vändplan den står på. Det är busslinjens sista hållplats, så där kör den runt på en asfalterad rund slinga innan den vänder ner till stan igen. Och bredvid finns ytterligare en väg som man kan ta om man inte vill rida bredvid bussen..............och den borde man ta för den asfalterade "slingan",hållplatsen, är för bussen, så där behöver / skall man inte rida.
 
Lagen menar precis det jag skriver, att bilisten ska anpassa farten förbi en buss som står på hållplats. Händer det nått är det polis som får utreda. Jag tolkar det som att man i princip inte ska bränna förbi en buss i 50 km/h.
Såhär står det i trafikförordningen:

"45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår."



Står ingenstans att bilen har skyldigheter på något vis att stanna eller släppa fram bussen när bilen redan är halvvägs förbi och håller på att passerar bussen. Står bara att om bussen blinkar ut så ska bilisten släppa fram bussen. Alltså är det högst olämpligt och vårdslöst av bussföraren att svänga ut när en bil håller på och passerar bussen. Då ska bussen vänta tills bilen passerat. Det blir alltid en farlig situation om bussen börjar köra ut under passeringen. Tycker det står hyfsat tydligt faktiskt.

Sen att en buss får smyga ut med nosen för att markera lite att den måste ut visst, inga problem. Så får man göra i en del sammanhang även som bilist när det är köer osv och folk vägrar släppa in en, då får man vara lite mer tydlig med att man faktiskt måste in i filen.
 
Såhär står det i trafikförordningen:

"45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår."



Står ingenstans att bilen har skyldigheter på något vis att stanna eller släppa fram bussen när bilen redan är halvvägs förbi och håller på att passerar bussen. Står bara att om bussen blinkar ut så ska bilisten släppa fram bussen. Alltså är det högst olämpligt och vårdslöst av bussföraren att svänga ut när en bil håller på och passerar bussen. Då ska bussen vänta tills bilen passerat. Det blir alltid en farlig situation om bussen börjar köra ut under passeringen. Tycker det står hyfsat tydligt faktiskt.

Sen att en buss får smyga ut med nosen för att markera lite att den måste ut visst, inga problem. Så får man göra i en del sammanhang även som bilist när det är köer osv och folk vägrar släppa in en, då får man vara lite mer tydlig med att man faktiskt måste in i filen.

Ja? Nått annat har väl inte påståtts?
 
Ja? Nått annat har väl inte påståtts?

Lagen menar precis det jag skriver, att bilisten ska anpassa farten förbi en buss som står på hållplats. Händer det nått är det polis som får utreda. Jag tolkar det som att man i princip inte ska bränna förbi en buss i 50 km/h. Sen handlar det om hänsyn. Bussen har inte nån egen åsikt, däremot skulle jag som förare aldrig blinka och köra ut utan att jag känner att jag kan göra det säkert.
Vi ska absolut blinka i tid, inget snack om det. Bilisten ska dock anpassa farten när den passerar en buss på hållplats, så bilisten kan stanna och släppa ut bussen. Inte som en del tror, att så fort bussen börjar blinka så gasar man på så man hinner fram till OCH förbi den. Inte heller gäller att 3 bilar får passera. Jag blinkar och går ut när jag ser att jag kan utan att direkt störa bilisten. Dock kan det medföra att bilisten måste tvärstanna, men då handlar det om att den inte haft koll på mig och inte anpassat hastigheten. Jag måste också ibland vara rätt kaxig och tränga mig ut, men även det görs såklart med stor försiktighet. Dock resulterar det till 99% att jag får ett finger eller en långt tut från bilen, men det bjuder jag på :angel:
 
Såhär står det i trafikförordningen:

"45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår."



Står ingenstans att bilen har skyldigheter på något vis att stanna eller släppa fram bussen när bilen redan är halvvägs förbi och håller på att passerar bussen. Står bara att om bussen blinkar ut så ska bilisten släppa fram bussen. Alltså är det högst olämpligt och vårdslöst av bussföraren att svänga ut när en bil håller på och passerar bussen. Då ska bussen vänta tills bilen passerat. Det blir alltid en farlig situation om bussen börjar köra ut under passeringen. Tycker det står hyfsat tydligt faktiskt.

Sen att en buss får smyga ut med nosen för att markera lite att den måste ut visst, inga problem. Så får man göra i en del sammanhang även som bilist när det är köer osv och folk vägrar släppa in en, då får man vara lite mer tydlig med att man faktiskt måste in i filen.

Men jag vill återigen påpeka på hur galet försiktig man ska vara med att passera buss på hållplats. Folk springer gärna ut framför bussen, även(!!) om den är på väg ut från hållplatsen.
 
Oavsett hur det började så sägs det att vittnen på bussen bett chauffören stanna då dom såg henne ramla av och hen kör i alla fall. OM det stämmer är det otäckt på riktigt. Hon kunde skadat sig allvarligt och chauffören fortsätter att köra. Inte ok.

Och inte ett enda av de vittnena ringer polisen och berättar om en pågående smitning.

Är inte det lite intressant?
 

Fast, MissFideli beskriver ju det som står i trafikförordningen.
Hur tolkar du lagtexten, du verkar vara av annan åsikt?

Kan det vara enklare än att som bilist förvänta sig att den buss som står på hållplatsen på 30-, 40- eller 50-sträckan strax förmodligen kommer att behöva lämna denna och att man då är beredd på att släppa fram bussen?
 
Fast, MissFideli beskriver ju det som står i trafikförordningen.
Hur tolkar du lagtexten, du verkar vara av annan åsikt?

Kan det vara enklare än att som bilist förvänta sig att den buss som står på hållplatsen på 30-, 40- eller 50-sträckan strax förmodligen kommer att behöva lämna denna och att man då är beredd på att släppa fram bussen?
Som jag tolkar MissFideli så vill hon att bilar inte ska "bränna" förbi i lagstadgad hastighet utan sakta in och vara beredd på att bussen kanske vill ut.

Lagen säger att man ska sakta ner och ge plats när bussen markerar att den vill ut och inte ett dugg om att man måste hålla låg hastighet förbi en buss som står still utan att blinka att den vill ut.

Man vet ju inte om bussen vill ut nu, om 10 sekunder eller 10 minuter.
 
Som jag tolkar MissFideli så vill hon att bilar inte ska "bränna" förbi i lagstadgad hastighet utan sakta in och vara beredd på att bussen kanske vill ut.

Lagen säger att man ska sakta ner och ge plats när bussen markerar att den vill ut och inte ett dugg om att man måste hålla låg hastighet förbi en buss som står still utan att blinka att den vill ut.

Man vet ju inte om bussen vill ut nu, om 10 sekunder eller 10 minuter.

Ja? Det är ju det jag också hävdar.
Men ainasoja (och Grazing?) verkar tolka trafikförordningen på annat sätt. Jag är nyfiken på hur h*n tolkar den.

(Citerade egentligen i #130, men citatet försvann, kanske blev det oklart därför vem jag riktade mig till, men det ska vara ainasoja)
 
Ja? Det är ju det jag också hävdar.
Men ainasoja (och Grazing?) verkar tolka trafikförordningen på annat sätt. Jag är nyfiken på hur h*n tolkar den.

(Citerade egentligen i #130, men citatet försvann, kanske blev det oklart därför vem jag riktade mig till, men det ska vara ainasoja)

Precis som det står, jag ska sakta ner och ge bussen företräde när den blinkar för att svänga ut på dom vägarna där hastigheten är 50 km/h eller lägre.

Det står ingenstans att jag måste sakta ner så fort jag närmar mig en buss på en busshållplats utan bara när den blinkar.
 
Precis som det står, jag ska sakta ner och ge bussen företräde när den blinkar för att svänga ut på dom vägarna där hastigheten är 50 km/h eller lägre.

Det står ingenstans att jag måste sakta ner så fort jag närmar mig en buss på en busshållplats utan bara när den blinkar.

Nu underlättar det ju om man förutsätter att bussen på hållplatsen kommer att vilja åka därifrån och därmed håller sig beredd på att man kan behöva släppa ut den. Då behöver man inte tvärstanna när bussen börjar blinka och man behöver inte ondgöra sig över bussförare som bara svänger ut.
 
Nu underlättar det ju om man förutsätter att bussen på hållplatsen kommer att vilja åka därifrån och därmed håller sig beredd på att man kan behöva släppa ut den. Då behöver man inte tvärstanna när bussen börjar blinka och man behöver inte ondgöra sig över bussförare som bara svänger ut.

Jag saktar ner pga att här svänger dom ut och sedan blinkar dom. Dvs dom gör det i fel ordning.
 
Jag saktar ner pga att här svänger dom ut och sedan blinkar dom. Dvs dom gör det i fel ordning.

Så länge inte bussen står avstängd på hållplatsen och uppenbart har uppehåll så är det som sagt lämpligt att utgå från att den snart kommer att vilja lämna hållplatsen. Därför anpassar man sin körning utifrån det. Precis som man antar att fotgängaren som närmar sig övergångsstället kommer att vilja passera och man håller sig beredd att bromsa in/stanna.
Vad är problemet?
 
Så länge inte bussen står avstängd på hållplatsen och uppenbart har uppehåll så är det som sagt lämpligt att utgå från att den snart kommer att vilja lämna hållplatsen. Därför anpassar man sin körning utifrån det. Precis som man antar att fotgängaren som närmar sig övergångsstället kommer att vilja passera och man håller sig beredd att bromsa in/stanna.
Vad är problemet?

Man följer lagen (som inte är enig med dig). Vad är problemet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp