slänger med huvudet.

E

emmaekstrand

jag rider ett halvblodssto 3 gånger i veckan. Jag satte igång henne för drygt tre månader sedan och nu rider jag ganska hårt med henne. Men jag har ett problem, hon slänger med huvudet hela tiden. Hon är väldigt känslig i munnen så jag tar inte mycket i henne och hon är väldigt känslig för skänklarna, man bara nuddar så ökar hon på :) Vad tror ni det kan bero på att hon slänger med huvudet? Pratade med ägaren och hon säger att hästen alltid gjort så, och hon har inte ont eller någonting, det är uppkollat! Tror ni hon gör det för att hon har " överskottsenergi " eller vad vill hon säga? Tacksam för alla svar :rofl:
 
Sv: slänger med huvudet.

Något är det ju som stör henne. Prova att ha ganska lång tygel (men ändå inte glappande). Sedan driver du hästen fram mot tygeln. Det kan ju hända att hon tycker att du rycker henne i munnen. Du är kanske inte tillräckligt stilla i handen? Ett annat tips är att rida mycket volter och bågar, vändningar, övergångar mellan skritt och trav, vtrav och galopp mm.mm. Hitta på tre till fyra olika rörelser som du ska köra under ett arbetspass. Det kan få hästen mer koncentrerad och då kanske hon glömmer bort att stöka med huvudet. Naturligtvis ska du också se om det är något fel på bett eller mun. Men framför allt, var inte rädd för att driva fram en pigg häst. De behöver skänkelstödet!!!
 
Sv: slänger med huvudet.

Ja, jag har provat det mesta tycker jag :( Har haft ute tränare men, inget har hjälpt. Hon slutar slänga med huvudet när hon blir liksom trött och svettig. Men jag kan ju inte köra slut med henne direkt innan jag kan börja arbeta, om du förstår hur jag menar? :)
 
Sv: slänger med huvudet.

Men får hon verkligen tillräckligt med stimulans när ni rider? Jag tycker att jag sett många hästar som slängt med huvudet när man rider samma övning en lite längre stund. Mitt varmblod kör med sin "travar-headbanger-släng" när hon inte behöver koncentrera sig (tycker hon). Det slutar hon med om jag hela tiden hittar på en ny väg, t ex. På fyrkantspåret= volt i hörnet, två volter på långsidan (beroende på hur lång ridbana man har), volt i hörnet igen, ökad steglängd längs kortsidan, sedan samma sak på andra långsidan.

Vända halvt igenom ofta, med lite sidvärtsrörelser här och där kan man också göra. Ju mer hon måste lyssna på dina hjälper desto mindre borde hon slänga med huvudet. Helt kanske hon inte slutar, men det borde bli bättre i alla fall.
 
Sv: slänger med huvudet.

Men får hon verkligen tillräckligt med stimulans när ni rider? Jag tycker att jag sett många hästar som slängt med huvudet när man rider samma övning en lite längre stund. Mitt varmblod kör med sin "travar-headbanger-släng" när hon inte behöver koncentrera sig (tycker hon). Det slutar hon med om jag hela tiden hittar på en ny väg, t ex. På fyrkantspåret= volt i hörnet, två volter på långsidan (beroende på hur lång ridbana man har), volt i hörnet igen, ökad steglängd längs kortsidan, sedan samma sak på andra långsidan.

Vända halvt igenom ofta, med lite sidvärtsrörelser här och där kan man också göra. Ju mer hon måste lyssna på dina hjälper desto mindre borde hon slänga med huvudet. Helt kanske hon inte slutar, men det borde bli bättre i alla fall.


Jo, får testa. Men hon har gjort såhär istort sett hela livet!
Finns ju martingal å grejer, men jag vet inte ..
 
Sv: slänger med huvudet.

Dum fråga kanske....Har ni kollat tänderna? Det händer ju mycket i munnen på dem i den åldern (dvs unghästar). Tandfällning o vargtänder ex.
 
Sv: slänger med huvudet.

Oj, såg nu att det stod att du hade henne 3 g/v. Jag läste att hon var 3 år! :angel:
Men en koll av tänder är ju aldrig fel??!!
 
Sv: slänger med huvudet.

Kan även vara så att hon har "hittat" ett sätt att "komma undan på"!!
Prova tipsen du fått av "a1agnlju"! Låter vettiga!
Många hästar med mycket energi kräver väldigt mycket sits o driv! Vilket man inte oftast inte tror. + En stadig lugn hand!
 
Sv: slänger med huvudet.

Kan även vara så att hon har "hittat" ett sätt att "komma undan på"!!
Prova tipsen du fått av "a1agnlju"! Låter vettiga!
Många hästar med mycket energi kräver väldigt mycket sits o driv! Vilket man inte oftast inte tror. + En stadig lugn hand!


ja, jag tror hon gör så för att hon är så pigg. Men känns ju dumt å rida slut på henne innan hon kan "slappna av" vill ju inte vara för hård i munnen eftersom hon är så känslig :/ tycker du martingal är bra?
 
Sv: slänger med huvudet.

Min ungäst började göra sådär och det kändes som att det som från början var en protest blev en dålig vana rätt snabbt, så jag provade olika nosgrimmor först o nu har jag bytt till hackamore, och det fungerar utmärkt. Hans slängande började när jag började jobba honom hårdare o kräva mer.. Han är framåt och är känslig både för hand o skänkel, så jag ska prova tipset du fick att driva mer med;)
 
Sv: slänger med huvudet.

jaa, låter som om vi har ungefär samma problem då ;P fast min är lite äldre. Men det är det att jag vill inte rida på hackamore, vet inte varför, känner mig osäker med det, men kan ju prova annan nosgrimma. Vad tycker du om martingal?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp