Bukefalos 28 år!

Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

håller med tycker detta var en mkt bra skribent!!!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

jag tycker inte att täcken har något med saken att göra precis, tävlingshästar oi hård träning måste klippas för att inte förlora för mkt vätska för snabbt men då i sätllet sätter vi täcken på som deras päls under dne tid de inte tränas vilket jag tycker är mkt bra. jag andvänder även täcken på mina oklippta ähstar, ett regntäcke gflädjs hästen alltid av för vem har sett sin häst hoppa runt av glädje i spör regn??? även kalla vintrar uppskattas ett värmande täcke
 
Sv: Släpp ut hästarna

de e just dte vi har tagit ifrån hästarna deras frihet och kylan då minst 25 minus är inte längre något som passar in i deras nya miljö. Visst kan de gå ut men jag tycker då att så fort de vill in ska de de vill säga när de ställer sig vid grinden
 
Sv: Släpp ut hästarna

varför hon blev sjuk av att stå på stall var nog för att er stallmiljö var dålig o hästen känslig. Många soppar stallet när hästen är inne o halmar precis innan den kommer in och har enormt dålig ventliton Detta gör enormt många hästar sjuka!!!!! Och nej självklar får inte en häst lunginflamtion av att vara ute jag sa enormt kalla dagar då de kan vistas ute upp emot minst 14 timmar utan skydd! vissa kanske klarar de men tänk oxå ni p åsom har hagar utan skog eller liknade att vid dåligt väder vill alltid hästen in mot skydd då skog skjul el liknade då de i ovädret inte kan se rovdjur lika bra bara för man inte har det innebär det inte att hästen vet det!!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

Det är mycket märkligt att det är skillnad på elithästar beroende på vilken gren de går i. VAD är det som gör att elithästar måste klippas och inte behöver gå i hage lika mycket? Är det att de jobbar så hårt? Kan vi då enas att de elithästar som jobbar hårdast av ridhästarna är distanshästar? Vad jag vet går de flesta elithästar i distans ute hela dagarna, på bete dygnet runt på sommaren och många av dem klipps inte alls på vintern om det inte är tävling utomlands där det är varmare.

Jag förstår naturligtvis att hopp och dressyrhästar måste klippas då de mestadels tränas i ridhus under vintern, men jag protesterar lite att man bara utgår från dessa när man pratar tävling och elit.

/Camilla


Nä jag anser inte att distanshästarna är de som tränas hårdast, de som tränas hårdast är nog fälttävlanshästarna. och i viss mån hopp och dressyr hästar eftersom deras muskler arbetas betydligt mer.

Konditionsmässigt så är ju självklart distanshästar tränade hårt, men du har lika väl ca 1mil för en fälttävlanshäst att gå sitt uthållighetsprov, + att de både går dressyr och hoppning. Uthållighetsprovet är i snabb hastighet och dessutom kanske i runda slängar uppemot 40st hinder som skall hoppas.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Hästar får inte lunginflammation av att stå i kallt väder. De får lunginflammation om något främmande kommer ner i lungorna.

/Camilla


Du kan få lunginflammation av förkylning, blivit kall etc eller bli smittad av det från någon annan
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hovdam skrev:
Men det är ju inte i denna grupp vi ser problemen, eller hur? Där vi ser stora problem är hos den stora och växande gruppen fritidsryttare. I många fall inhyrda där stallet har sina rutiner och regler som reglerar hästens möjlighet till utevistelse. Många av dessa stallar har inga tillfredsställande vinterhagar, och inte heller tillräckligt många/stora. Hästarna får ex. gå ut i små grushagar enligt schema, ca 2 tim/dag.

Här håller jag med fullständigt, min medryttarhäst går i en inte alls tillfredsställande vinterhage. De går 8 hästar i en på tok för liten och lerig hage. Nog för att de får vara ute 6-7 timmar men helt utan något att göra, får lite hö tillslängt till sig mitt på dagen. :( BLÄ!
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Du kan få lunginflammation av förkylning, blivit kall etc eller bli smittad av det från någon annan

*En lite sidogren till denna tråd*
Är det inte så att man kan få kemisk lunginflamation om man får ner något främmande i lungorna?

Mvh

Tora
 
Sv: Släpp ut hästarna

Uthållighetsprovet har de väl tagit bort nu? Och vår hästar går minst en mil varje träningspass (oftast längre) och tävlas på betydligt längre sträckor. Dessutom både hoppas och dressyrrids de flesta distanshästarna.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Ja, JAG kan få det men jag är MÄNNISKA. Fråga veterinärer - de säger att det är MYCKET ovanligt att en häst får lunginflammation på samma sätt som en människa, oftast är det för att det kommer in något främmande i lungan, såsom havrekorn, eller för min kompis häst som dog i lunginflammation - han blev felaktigt sondmatad vid en kolik och fick vatten i lungorna, dog tre veckor senare av lunginflammationen.

Vi har en häst i stallet som för ca 5 år sedan fick lunginflammation. Ägaren trodde att det berodde på att han stått för kallt och blev förkyld av det, men veterinären sa att det var rätt osannolikt, troligare var det havrekorn eller något annat foder som kommit ner och orsakat inflammationen. Hästen åt då helhavre.

Men jag kan ha fel och även de veterinärer jag pratat med. Ni kanske känner till mängder med hästar som fått lunginflammation av att bli blöta och kalla i hagen.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Uthållighetsprovet har de väl tagit bort nu? Och vår hästar går minst en mil varje träningspass (oftast längre) och tävlas på betydligt längre sträckor. Dessutom både hoppas och dressyrrids de flesta distanshästarna.

/Camilla


Nä uthållighetsprovet har inte tagits bort, det är liksom det som är fälttävlan.

Ett uthållighetsprov har två olika faser, fas A som kan vara upp till 15km och fas D som är själva terrängprovet som kan vara upp till 7km, i det kan det vara upp till 40 språng
 
Sv: Släpp ut hästarna

Lunginflammation kan komma av andra orsaker än att ngt kommit ner i lungorna dvs främmande föremål.

En vanlig följdsjukdom till infuensa är just lunginflammation tex
 
Sv: Släpp ut hästarna

Ja, det var det jag menade att det tagit bort fas A med argumentet att hästarna blev för trötta innan hinderbanan och att det var därför det hände så många olyckor.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Pratar du om hästar nu alltså?

Ja, det var mer än jag visste. Då får jag rätta veterinären nästa gång, då... ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Ja, det var det jag menade att det tagit bort fas A med argumentet att hästarna blev för trötta innan hinderbanan och att det var därför det hände så många olyckor.

/Camilla


Nä de har INTE tagit bort fas A utan de har tagit bort fas B och C.

Det är fortfarande två faser dvs A och D

Vissa tävlingsplatser finns fortfarande alla faser kvar (än) och då kunde ett uthållighetsprov se ut på följande sätt:

Fas A 8km tempo 220m/min
Fas B 3,5km tempo 690m/min (här är de dessutom hinder ca 9språng)
Fas C 19km tempo 220m/min
Fas D 7km tempo 570m/min (upp till 40språng)

Man har alltså tagit bort den ena distansen och steeplechasen (C och B)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Aha! Jag fattade det som att allt utom själva hinderbanan var borta, men då har de kvar en del av det iaf.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

varför skulle hästar inte kunna vara ute när det är -25?:confused:
skulle vi ha inne hästarna när det är så kallt så skulle dom få stå inne halva vinter.
dom som behöver får täcken. många har fri tillgång på mat. dom som visar att dom inte vill vara ute eller fryser etc. får komma in.
sen får man ju ta hänsyn till vind och nederbörd. -15 med blåst är mycket kallare än -25 och vindstilla..
 
Sv: Släpp ut hästarna

Tror att många hästar mår väldigt psykiskt dåligt av att stå inne för mycket. Har märkt på mina egna att när vi ändrade så dom även fick middagsmat ute har alla blivit såå mycket lugnare.
Har läst hela tråden och;
Tyvärr är det ju så att man inte alls har samma syn på mat till tävlingshästar som till fritidshästar. Jag kan ge mina hästar massa hö om jag vill för att dom ska ha något att göra och för att hålla värmen, men det kan man kanske inte till en tävlingshäst som ska hålla sig i form.

Jag förstår däremot inte riktigt varför en klippt häst inte skulle kunna vara ute lika mycket? Och varför en tävlingshäst inte skulle kunna det? Jag hade min häst i tävlingskondition, klippt och täckad och han fick gå med dom andra precis som vanligt. Han är 15 nu och superfräsh...inget han har lidit av.
Likaså grannstallet. De tävlar hoppning på elitnivå, men deras hästar går ute väldigt mycket. Klippta och täckade såklart, inga skador eller lunginflammation där inte.

En häst som får gå ute och röra på sig, beta och trampa sin blodcirkulation håller väl värmen bättre än en häst som ska stå inne i boxen stel och stillastående.

Sen att man ersätter pälsen med täcke för träningens skull, det har väl inte med saken att göra? :S
 
Sv: Släpp ut hästarna

Asså jag tycker hästarna ska va ute så länge som möjligt, de är ju gjorda till det. Fast sen får man ju ha undantag, araber till exempel är inte gjorda att tåla -25, medan Islandshästar, och liknanade raser bara mår dåligt av att stå inne. Jag har en welsh mountain som är 1 och 1 halvt år, hon går ute från halv sju på morgonen och halv sju på kvällen beroende på vädret, om hon blivit våt får hon gå in tidigare. Jag själv tycker det borde vara jättejobbigt att stå instängd i en box i ca 12 timmar. Men de väntar gladeligen på mig när ja kommer och ska ta in dom. Som tur är har dom större boxar än vad lagen säger så de har ju iallafall gott om plats :) Visst vore det bra om det uppfanns en regel "hästarna måste vara ute minst blablabla timmar om dygnet" och det skulle inte skada om det blev större krav på hur stora boxarna skall vara. På vintern är ju hästarna lika mycket i boxen som i hagen, eller kanske till och med mer, så då är det viktigt att d ehar gott om plats, annars blir de stela. Tänk dig själv att vara instängd i ett litet rum i 15 timmar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 464
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp