Bukefalos 28 år!

Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Det var ÄNTLIGEN på tiden! :bow:

Jag mår dåligt när jag ser hur lite många hästar får gå!

Min och kompisens varmblodiga travare går ute dygnet runt och trivs ypperligt. Fri tillgång på hö och höensilage sedan i höstas bidrar till att dom aldrig fryser + ligghall. Min häst går ganska hårt trots att han har vinterpäls men tillgången till foder gör att han inte får lika mycket päls som han skulle ha fått om han fick mat några gånger per dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

höstmåne skrev:
Tror att många hästar mår väldigt psykiskt dåligt av att stå inne för mycket. Har märkt på mina egna att när vi ändrade så dom även fick middagsmat ute har alla blivit såå mycket lugnare.
Har läst hela tråden och;
Tyvärr är det ju så att man inte alls har samma syn på mat till tävlingshästar som till fritidshästar. Jag kan ge mina hästar massa hö om jag vill för att dom ska ha något att göra och för att hålla värmen, men det kan man kanske inte till en tävlingshäst som ska hålla sig i form.

Jag förstår däremot inte riktigt varför en klippt häst inte skulle kunna vara ute lika mycket? Och varför en tävlingshäst inte skulle kunna det? Jag hade min häst i tävlingskondition, klippt och täckad och han fick gå med dom andra precis som vanligt. Han är 15 nu och superfräsh...inget han har lidit av.
Likaså grannstallet. De tävlar hoppning på elitnivå, men deras hästar går ute väldigt mycket. Klippta och täckade såklart, inga skador eller lunginflammation där inte.

En häst som får gå ute och röra på sig, beta och trampa sin blodcirkulation håller väl värmen bättre än en häst som ska stå inne i boxen stel och stillastående.

Sen att man ersätter pälsen med täcke för träningens skull, det har väl inte med saken att göra? :S

Mina tävlingshästar får fri tillgång till hösilage/hö går ute i hage varje dag från 08.00-15.00.

Men om det är dåligt väder så är de ute mindre eller inte alls.

Och jo mina fullblodshästar fryser, speciellt den som precis kommer från banan som endast har tunn sommarpäls :crazy:

Tävlingshästar jobbar i regel mer än andra och behöver oftast inte gå ute lika länge i hage för stimulansen.

Jag tycker också det är bra att hästar skall vara ute, men att jämföra dagens hästar med urhästar går ju liksom inte
 
Sv: Släpp ut hästarna

ida.kar skrev:
varför skulle hästar inte kunna vara ute när det är -25?:confused:
skulle vi ha inne hästarna när det är så kallt så skulle dom få stå inne halva vinter.
dom som behöver får täcken. många har fri tillgång på mat. dom som visar att dom inte vill vara ute eller fryser etc. får komma in.
sen får man ju ta hänsyn till vind och nederbörd. -15 med blåst är mycket kallare än -25 och vindstilla..


Jag håller med, det är inte kylan i sig som avgör utan det är nog blåst och ev nederbörd.

Jag kan lova dig att ett par minus plus våran fuktighet med hård blåst är betydligt kallare än -25 uppe hos er :D
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Nä jag anser inte att distanshästarna är de som tränas hårdast, de som tränas hårdast är nog fälttävlanshästarna. och i viss mån hopp och dressyr hästar eftersom deras muskler arbetas betydligt mer.

Konditionsmässigt så är ju självklart distanshästar tränade hårt, men du har lika väl ca 1mil för en fälttävlanshäst att gå sitt uthållighetsprov, + att de både går dressyr och hoppning. Uthållighetsprovet är i snabb hastighet och dessutom kanske i runda slängar uppemot 40st hinder som skall hoppas.

Går inte att jämföra över grenarna ang träningen, skall du då jämföra en liten kille från kolombia som har världsrekord i maraton och världens starkaste man eller en 7-kampare??

Ingen av dom tränar på samma sätt men dom alla pressas hårt vilket vilken individ som hellst gör om den skall ligga på elitnivå oavsett gebit!!!

TP
 
Sv: Släpp ut hästarna

hästar är väl inte gjorda av socker ?!
klart att de ska ut!
med några täcken på sig vid minusgrader + extra hö så klarar de sig fin fint!

tycker det ska vara tvärtom...istället för att hästarna ska "max" vara ute 12 tim per dag....tycker dom max ska vara inne 12 tim per dag!

hästar är födda ute...så varför stänga i dom ?
 
Sv: Släpp ut hästarna

hmm.. min arab distans tävlingshäst som går den näst längsta klassen i distans, får gå ut även fast det är -25. han är klippt och får ha täcken på sej. men likväl är det en självklarhet att hästen ska ut!

så det spelar ju ingen roll vilken ras man har! häst som häst! ut med dom i hagarna!!

(vilken träning får dom dessutom inte, en häst som går ute dygnet runt rör sej ca 2 mil/dag) fast det är kanske på bete, men ändå. tänk vilken bra grund träning! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

men det är väl olika från häst till häst...en fullblods häst kanske klarar vinter klimat super medans jag har sett sådana som frusit häcken av sig rent ut sagt och inte velat annat än att få komma in...tex ett stall jag hade min häst på fanns det en arab på som ej var klippt och kunnde ändå inte vara ute utan att frysa några längre stunder...medans min arab kors var helklippt men aldrig frös... (obs båda var mkt väl täckade):smirk:

så hur de ska kunna genomföra en lag ändring förstår jag inte riktigt
jag vet att jag får jätte många emot mig men om vi tar en internationell tävlingsryttare som exempel, de kanske inte har så mkt att välja på om det är en sponsor häst...sponsorerna kanske inte vill ta den risken...:(

och ja det är fel en liten stund skulle inte skada men oj vad mkt som kan hända och en annan sak som faktiskt stämmer är att internationellt tävlande hästar måste vara vana vid att stå inne hela dagarna annars skulle de få panik när de är tävlingar och de bara får komma ut just när de rids

tänk er bara när det är tävlingar i globen var ska du släppa hästarna??? inne på slotts gården eller???:devil:

men visst det borde finnas en lag att alla "hobby" hästar ska kunna komma ut minst ett antal timmar / dag om det inte finns någon aspect som motsäger...tex fryser enormt el vet intyg...

men ja som sagt hur sjutton ska de kunna genomföra en sådan lagändring???:confused:

någon som har mera fakta om hur det ska gå till?? NYFIKEN!!!!! KRAMAR:bow:
 
Sv: Släpp ut hästarna

"araber till exempel är inte gjorda att tåla -25"

Hm, vart har du fått det ifrån?? Tycker araben är en av de mest härdade hästraserna! De klarar både värme och sträng kyla bra! Visst är det olika från individ till individ, men rasen som sån upplever jag defenitivt inte som känslig...

Min arab gick utan täcke i 11 år innan jag köpte honom. Han satte päls som en islänning! Jättesöt blev han =) Såg ut som en lurvig korsningsponny. Nu får han ha täcke, men inre så tjocka, eftersom han sätter väldigt mycket päls nu med. Han skulle aldrig ställa sig vid grinden bara för att de var 25 minus. Han busar bara lite extra för att hålla värmen.
 
Sv: Släpp ut hästarna

"araber till exempel är inte gjorda att tåla -25"

Hm, vart har du fått det ifrån?? Tycker araben är en av de mest härdade hästraserna! De klarar både värme och sträng kyla bra! Visst är det olika från individ till individ, men rasen som sån upplever jag defenitivt inte som känslig...

Min arab gick utan täcke i 11 år innan jag köpte honom. Han satte päls som en islänning! Jättesöt blev han =) Såg ut som en lurvig korsningsponny. Nu får han ha täcke, men inre så tjocka, eftersom han sätter väldigt mycket päls nu med. Han skulle aldrig ställa sig vid grinden bara för att de var 25 minus. Han busar bara lite extra för att hålla värmen.
 
Sv: Släpp ut hästarna

knapplån

Läste en artikel imorse i tidningen ÖstermalmsNytt, där de hade tagit upp just denna fråga. Som boende på östermalm har jag varit på de flesta ridskolor omkring (det finns totalt 4 ridskolor på östermalm), och det är knappt eller ingen utevistelse alls, många hästar står fortfarande i spiltor (boxar tillhörde även ett av de nya eventuella kraven), många hästar rids inte ens ut på. Vad ska man egentligen göra av alla dessa hästar? Och alla barnen som rider där varje vecka, och som kanske har gjort det i många år? I samtliga fall finns inte möjlighet att bygga hagar (gäller även hovstallet som ligger i innerstan)..

Jag har själv ridit på tre av dessa ridskolor, och har i samtliga fall haft dåligt samvete pga hästarnas tillvaro. I artikeln står det att det hotar unga flickors intresse m.m., men vad är egentligen viktigast? Hästarnas välmående eller vårat intresse?

Det stod även att många inte längre skulle ha möjlighet till att fortsätta rida pga de längre resvägarna, men är det inte värt det för att få se hästar i en mer naturlig och harmonisk miljö, att få rida ut regelbundet? Att få komma dit när man skall rida sin lektion, kanske få hämta in hästen man skall ha från hagen och faktiskt få lära sig hur man tar hand om djuren? Tyvärr är det så att på många av innerstans ridskolor bortser man från det faktum att det är viktigt att veta hur man tar hand om djuren, och jag hoppas verkligen att det här förslaget går igenom - för god hästhållnings skull.

Men hur ser ni bukare på det här? Att fyra stora ridskolor eventuellt får flytta eller bomma igen pga de nya förslagen?

God Jul på er alla,
Maria
 
Sv: Släpp ut hästarna

Det jag inte förstår är varför inte tidningarna m.fl. tar upp bussar som ett hjälmedel om denna lag går i akt.
Jag förstår verkligen inte det. Visst vi i gävle har ju inte så jätte lång mellan staden och landet, men vi har ändå bussar som går till eller riktigt nära våra ridskolor. Max promend på 200 till 300 meter på dom jag känner till. En ridskola gör bussen in en liten extra runda förbi ridskolan, tar väll totale 5 minuter kanske.

Varför tar inte kommunen å hjälper till med det här å lägger till bussarna som ett färdmedel till ridskolorna = alla problem relativt lösta.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Det är hemskt att en del inte har som självklarhet att hästarna ska vara ute varje dag :eek:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Ja, men framförallt så förstår jag inte hur dom kan tycka att färdproblemet skulle bli så stort, många av stockholms ridskolor som ligger utanför stan har mkt bra kommunikationer, det enda dom har att klaga på är att dom kanske får resa 30-40 minuter istället för en kvart. Men personligen så skulle jag inte ha några somhelst klagomål angående resan om den innebar att hästarna fick det bättre.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Nä. Jag klagar inte över det heller, men en hel del folk säger att det blir problem för att man inte kan köra dit med bilen eftersom att folk inte har två billar, föräldrarna är upptagna med mera. Så tänker ju folk som har guldsket i munnen enligt mig, själv cyklar jag normalt sett till mitt stall även nu trots att det är vinter å då har jag ändå buss ditt. Juförsig mest för att få friheten att åka dit när jag vill å åka hem när jag vill å man sparar en hel del pangar oxå (inte för att jag har körkort men om jag hade så är det mer ekonomiskt att cykla) det är ju även normalts sett mer ekonomiskt att åka buss än bil oxå...

JO just nu åker jag normalt sett bil till mina rildektioner, men samåker iaf med en som rider samtidigt som mig. Men åker inte hon så tar jag bussen vilket inebär för mig 15 minuter in till stan seddan 25 till 30 minuters til bussressa på det för att ta mig från stan till valbo köpcentrum å seddan går jag. Kan inte folk ofra den tiden på att hästarna ska få det bra så kanske det är dom som inte borde rida *liten tanke bara*.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Kan bara inte begripa att det finns folk som resonerar så med längre färdväg för deras del i relation till vad som är hästarnas bästa! Håller med föregående talare, då ska man inte rida eller hålla på med djur överhuvudtaget!

Grejen med all djurhållning är ju just att man gör vad som är bäst för djuret, inte för vad som är bäst för mig! Usch vad ledsen jag blir över den vinklen på diskussionen!

Själv har jag haft hästar som tydligt deklarerat att de inte velat stå på stall (kallblod). De var ändå bara inne max 8 tim per dygn, men det tyckte de var på tok för mycket! De går i STORA kuperade skogshagar med tillgång till utestall idag! Numera mycket gladare hästar när de går ute dygnet runt!

Sen tycker jag överhuvudtaget att hela diskussionen med hur mycket, hur litet en häst ska vara ute är snedvriden! Alla hästar är individer, olika raser med olika förutsättningar. Så är det ju med alla djur!

Ta vår gårdshund som ex, han är stor och extremt lurvig, och går med glädje ut och kurar ihop sig i en hög på gården i full snöstorm ;)

Sen att matte envisas med att kalla in honom i bastuvärmen (enl honom) är en annan historia. För en annan hund av annorlunda ras med mindre päls och annan kroppsbyggnad hade detta varit djurplågeri att ligga i snöstorm på gården!

Tar jag in mina kallblod i vårt kallstall är de genomblöta av svett efter bara en stund och vill ut. Men hade jag behandlat en ädlare häst på samma vis (utan att långsamt introducera utevistelsen) så hade detta också varit djurplågeri!

Vad har hänt med sunt förnuft?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
*lånar knapp*

Det är mycket märkligt att det är skillnad på elithästar beroende på vilken gren de går i. VAD är det som gör att elithästar måste klippas och inte behöver gå i hage lika mycket? Är det att de jobbar så hårt? Kan vi då enas att de elithästar som jobbar hårdast av ridhästarna är distanshästar? Vad jag vet går de flesta elithästar i distans ute hela dagarna, på bete dygnet runt på sommaren och många av dem klipps inte alls på vintern om det inte är tävling utomlands där det är varmare.

Jag förstår naturligtvis att hopp och dressyrhästar måste klippas då de mestadels tränas i ridhus under vintern, men jag protesterar lite att man bara utgår från dessa när man pratar tävling och elit.

/Camilla

Nu är inte jag så insatt i distans men inte rider ni särskilt fort iallafall?? Det är väl mest trav, lite skritt och galopp i normalt tempo och inga hinder. :confused: Visst krävs det väl kondition men jag har inte varit så imponerad av det lilla jag sett av distansridning eller hästarna för den delen.

Nej jag kallar faktiskt inte distans för elit heller tyvärr. Jag tycker inte deras arbete verkar vara särskilt hårt för den delen. Inte muskulärt iallfall och särskilt svettiga blir dom väl inte heller så det är väl inte så konstigt att dom inte behöver klippas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släpp ut hästarna

prova att rida 50 km på 17-25 km/h 80 km på ett tempo runt 17-20 km/h, 120 km på 16-18 km/hm, 160km på 12 km/h.

det är ca hastigheter för att komma placerad på de klasserna. tkr inte du det är fort? i all teräng.
och för att klara detta måste ju musklerna vara rejält beredda---
 
Sv: Släpp ut hästarna

JO precis, som mitt exempel köpte ju min häst från en ridskola å släppte ut henne i vad jag anser är normal hagvistelse tid (hela dagen). Hon blev tokig å sprang runt å ville in eftersom att hon inte var van så vi fick vänja in henne på hur länge hon var ute om dagarna. Min vill ju in på kvällarna dock vet jag ju inte om det är för att det finns mat inne och för att alla andra går in å dom är ju vanna vid det från i princip födseln. Annat är det med mammas islandshästar som går ute normalt sett dygnet runt, om det inte är snöstorm flera dagar i rad å liknande. Den ena vet jag blir väldigt odräglig inomhus å vissar tydliga tecken på att han inte vill vara där.

Men som sagt allting spelar in på individen, även så som om att dom behöver täcke på vid utgång eller inte.

Tur att man bor i Gävle, det går bussar till dom 3 ridskolor jag känner till å alla hästarna har daglig utevistelse.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Psykskaft skrev:
prova att rida 50 km på 17-25 km/h 80 km på ett tempo runt 17-20 km/h, 120 km på 16-18 km/hm, 160km på 12 km/h.

det är ca hastigheter för att komma placerad på de klasserna. tkr inte du det är fort? i all teräng.
och för att klara detta måste ju musklerna vara rejält beredda---


Detta ger ca tempo i 50km (om du rider 25km/h) 400m/min vilket är ett lungt galopp/trav tempo

i 80km (om du rider 20km/h) 330m/min ett bra trav tempo

i 120km (om du rider 18km/h) 300m/min ett normalt trav tempo.

i 160km (om du rider 12km/h) 199m/min ett lungt trav tempo.

I distansen är det dessutom pauser var 4de mil på 10-15min.

Jämför det med vår terrängritt om vi säger på den riktiga tredagars där vi rider två distanser på sammanlagt 27km i 220m/min + en steeplechanse på ca 3,5km i 690m/min helt utan paus.
I steeplechasen hoppar man dessutom ca 9 språng vilket gör att man måste rida i högre galopptempo mellan dvs mer än 690m/min!

Sedan har vi ca 10 min pause innan vår terrängbana där det ingår ca 40st språng över rejält stora hinder, galopp i vatten + kuperad mark. den är på ca 7km och i ett tempo på 570m/min vilket hindrena gör att man måste rida i ett betydligt högre tempo på sträckorna mellan hindrena eftersom de tar mkt tid att övervinna.

Betänk att dagen innan har de gått ett dressyrprov och dagen efter terrängen skall de hoppa en hoppbana på ca 15språng eller mer!

Jag måste nog säga att jag inte tycker att distanshästarna varken går fort eller behöver den muskelmassa som en fälttävlanshäst behöver.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Med risk för upprepning -självklart ska en häst vistas ute mesta möjliga stall är ju bara en nödlösning i vårt klimat.
Skälet är att en häst behöver leva ett hästliv och att mäniskors ideer om vad som är stimulans är oftast inte förenligt med hästen natur.
Hästen är ett fantastiskt djur som ofta tvingas till aktiviteter som en häst i frihet med största sannolikhet inte frivilligt skulle ägna sig åt.
Det är naturligt för en häst att rulla sig, att strosa omkring över stora ytor, att småäta stråfoder, att umgås med andra hästar men det är inte naturligt att hoppa höga hinder, att trava framför en vagn med slidan hopsydd, att stå inlåst i det lilla utrymme även en stor box är, att behöva stå sysslolös på en lerig liten plätt hela dagen, att inte få bli kompis med andra hästar, att tvingar byta miljö (stall och ägare) ideligen
Vi som har hästen i vår tjänst är skyldiga att se till att detta fantastiska djur får en så för hästen naturlig miljö som möjligt. Det är det pris vi måste betala. Hästen har inget behov av människor det är vi som har behov av hästen glöm aldrig det.[/I]
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 464
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 770
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp