Slowcooker

Jag kommer inte ihåg vem det var som var så övertygande om slowcookerns förträfflighet i en annan tråd, var det @bettysmatte kanske?

Bära eller brista, jag köpte iallafall en, den billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle nappa på grejen.

Men jag är frälst!
Att efter en lång och slitig jobbdag få komma hem till ett matdoftande hem, det är ju så underbart! Jag behöver inte stå vid spisen en timme innan vi får mat, istället sätter jag på ris/potatis/nudlar och umgås med barnen medan det kokar klart. Sen är det bara att äta :)
Slowcookern har för oss underlättat vardagen något så otroligt mycket.

Tänker mig att det måste vara fler hästfolk som använder sig av slowcook, matlagning brukar ju inte stå högst på listan av saker man vill göra på fritiden när man har häst ;)

Vad har ni för modeller? Favoritrecept? Andra tips?


Pucha mig att använda min. Har inte testat den ännu Enkla recept vill jag få tipps på. Älskar grytor o soppor.
 
Vi har en Crockpot, valde den som julklapp från jobbet julen 2015. Den står fortfarande helt oanvänd i skåpet :p

Men hur gör man? Om jag tex vill göra quornfärssås, ska jag bara gegga ihop allt jag vill ha i och blanda och sen sätta igång den? Eller blandar den själv?
 
Jag kommer inte ihåg vem det var som var så övertygande om slowcookerns förträfflighet i en annan tråd, var det @bettysmatte kanske?

Bära eller brista, jag köpte iallafall en, den billigaste jag kunde hitta eftersom jag inte visste om jag skulle nappa på grejen.

Men jag är frälst!
Att efter en lång och slitig jobbdag få komma hem till ett matdoftande hem, det är ju så underbart! Jag behöver inte stå vid spisen en timme innan vi får mat, istället sätter jag på ris/potatis/nudlar och umgås med barnen medan det kokar klart. Sen är det bara att äta :)
Slowcookern har för oss underlättat vardagen något så otroligt mycket.

Tänker mig att det måste vara fler hästfolk som använder sig av slowcook, matlagning brukar ju inte stå högst på listan av saker man vill göra på fritiden när man har häst ;)

Vad har ni för modeller? Favoritrecept? Andra tips?

Fast jag tänker att är det nån gång matlagning står sist på listan så är det väl på morgonen. Ställer du klockan en halvtimme tidigare på morgonen och ställer dig att hacka lök och bryna köttfärs, eller hur gör du?
 
Fast jag tänker att är det nån gång matlagning står sist på listan så är det väl på morgonen. Ställer du klockan en halvtimme tidigare på morgonen och ställer dig att hacka lök och bryna köttfärs, eller hur gör du?
Jag tänker att man borde kunna hacka grönsakerna inför nästa dag när man ändå är i köket för att sätta igång ris/potatis/pasta, och sen bara förvara dom i en burk i kylen. Bryna köttfärs skulle man kunna göra i samma veva också. Jag brukar bryna på ett storpack köttfärs i ett svep och lägga in i frysen i mindre förpackningar (för att inte riskera att färsen står och blir för gammal i kylen), gör man så så finns det ju förberett för flera omgångar :)
 
Jag tänker att man borde kunna hacka grönsakerna inför nästa dag när man ändå är i köket för att sätta igång ris/potatis/pasta, och sen bara förvara dom i en burk i kylen. Bryna köttfärs skulle man kunna göra i samma veva också. Jag brukar bryna på ett storpack köttfärs i ett svep och lägga in i frysen i mindre förpackningar (för att inte riskera att färsen står och blir för gammal i kylen), gör man så så finns det ju förberett för flera omgångar :)
Precis. Man kan hacka kvällen innan och bara ösa i på morgonen.

Jag använder min mycket på helgerna, och då behöver det ju inte vara jättetidigt. I med allt, och sedan kokar maten när jag är ute/iväg på annat.
 
Vi har en Crockpot, valde den som julklapp från jobbet julen 2015. Den står fortfarande helt oanvänd i skåpet :p

Men hur gör man? Om jag tex vill göra quornfärssås, ska jag bara gegga ihop allt jag vill ha i och blanda och sen sätta igång den? Eller blandar den själv?
Blandar gör den väl inte i den bemärkelsen, men allt kokar ju ihop under de timmar den står på.
 
Fast jag tänker att är det nån gång matlagning står sist på listan så är det väl på morgonen. Ställer du klockan en halvtimme tidigare på morgonen och ställer dig att hacka lök och bryna köttfärs, eller hur gör du?

Inte. Jag hackar och gor allt i ordning pa kvallen, staller in i burkar och pasar i kylen for att halla i allt i slow cookern pa morgonen. Mycket enkelt och smidigt for att ha maten klar nar man kommer hem nasta dag.
nar jag inte vet vad jag vill laga och inte ar sugen pa att bara hem mat nasta dag brukar jag ofta googla slow cooker recept och vad jag just da kanner mig sugen pa. ... eller snarare vad jag har hemma.:p
Googlar man recept lar man sig snart vilka siter man gillar och atergar ofta dit.

Oh, och jag anvander den lika ofta som min souse vide ... de gor helt olika saker. Souse vide lagar till biffen sa den blir perfect medium rare ... medan slow cookern gor fantastiska grytor.
 
Fast jag tänker att är det nån gång matlagning står sist på listan så är det väl på morgonen. Ställer du klockan en halvtimme tidigare på morgonen och ställer dig att hacka lök och bryna köttfärs, eller hur gör du?
Gud nej! Åh herregud, mornarna är i ett enda kaos, då ställer jag mig inte och fixar mat en halvtimme :D
Ett recept jag använder ofta består av; en förp fläskytterfile, en påse rotfruktsmix (garant, fryst, klar i bitar), buljongtärning, vatten och kryddor (rosmarin, timjan, peppar, chili). Hivar i alla ingredienser i cookern på morgonen innan vi far, tar inte mer än en-två minuter.

Annars gör jag i ordning ingredienserna på kvällen innan. Det ska vara enkelt och snabbt och förenkla vardagen, annars tappar den sitt syfte för mig.
 
Jag tänker att man borde kunna hacka grönsakerna inför nästa dag när man ändå är i köket för att sätta igång ris/potatis/pasta, och sen bara förvara dom i en burk i kylen. Bryna köttfärs skulle man kunna göra i samma veva också. Jag brukar bryna på ett storpack köttfärs i ett svep och lägga in i frysen i mindre förpackningar (för att inte riskera att färsen står och blir för gammal i kylen), gör man så så finns det ju förberett för flera omgångar :)
Fast då är det ju ingen tidsvinst, om man står och hackar och bryner och fixar kvällen innan. Man bara förskjuter det lite: istället för att laga kvällens middag, så lagar man morgondagens middag på kvällarna.
 
Jag har två stycken. Använde dem massor innan vi skaffade hund och flyttade. Nuvarande huset har något opålitlig el så jag vågar inte ha några maskiner igång när jag inte är hemma, så numera används de bara på helgerna.

Får passa på och tipsa om boken Slow Cooker for Vegetarians. :bow:

Är du säker på att den heter så, ordagrant? Jag hittade en som heter Slow Cooking for Vegetarians av Annette Yates, kan det vara den? Jag har nämligen en som heter Vegetarian slow cooker recipes, och den är inget vidare, så jag nappar på ditt tips. :D
 
Fast då är det ju ingen tidsvinst, om man står och hackar och bryner och fixar kvällen innan. Man bara förskjuter det lite: istället för att laga kvällens middag, så lagar man morgondagens middag på kvällarna.

Fast om man kommer hem sent ar det guld att maten ar klar aven om man har ordnat lite kvallen innan.
Jag lagar sallan sadant som maste brynas i slow cookern. Utom lammgryta:d (oj vad sugen jag blev nu) annars ar det mest gronsaker, kyckling, och sadant som inte behover brynas alls. Da jag inte alls ar functionell de tva forsta timmarna pa mornarna ser jag alltid till att inte ha nagot alls som kan ga fel da. :p
 
Fast då är det ju ingen tidsvinst, om man står och hackar och bryner och fixar kvällen innan. Man bara förskjuter det lite: istället för att laga kvällens middag, så lagar man morgondagens middag på kvällarna.
För mig skulle det bli det, eftersom maten är så gott som klar medan jag hackar inför en kommande dag. Annars är det ju svårt att hinna med långkok av en gryta efter jobbet, eftersom det då blir väldigt sent innan man kan äta. Det går ju även att hacka upp mycket på en gång och ha även grönsakerna i frysen.
Tidsvinsten ligger väl främst i att man får vällagad mat utan att behöva vara i köket medan tillagningen pågår.

Jag tilltalas mest av att jag kan lämna hemmet och göra något annat, utan att riskera att sätta eld på något. Skulle något hända mig när jag är iväg kommer slow cookern att stänga av sig när tiden gått ut (genom timer i maskinen eller i eluttaget), till skillnad från spisen eller ugnen där någon måste gå in och stänga av. Just nu är jag hemma på heltid pga rätt svåra smärtor, då vore det också skönt att kunna starta upp matlagningen med lika lite ansträngning som att stå och steka mamma scans köttbullar - men få något betydligt godare, och som inte förstörs om jag inte kan ta mig ut i köket direkt när "tiden är ute" :)

Men det är ju givetvis upp till var och en. Anser man att det inte är något man tilltalas av så behöver man ju inte köpa :)
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 118
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp