Sluta amma

Milosari

Trådstartare
Sonen är snart 2 år och nu orkar jag inte mer. I dagsläget ammas han kanske 1 gång på dagen och helt fritt på natten. Vi samsover och jag har separerat från pappan.

Hur gör jag? Ska jag förbereda honom innan? Sova med baddräkt? Hur lång tid dröjer det tills de inte längre är utom sig av sorg? Och hur lång tid dröjer det tills mjölken sinar?
 
Jag slutade amma i november, när dottern var ganska exakt 18 månader. Slutade för att hon bet mig svinhårt vid varje amningstillfälle, på en nivå att jag på allvar var rädd att hon skulle bita loss hela bröstvårtan. Jag fick nog mitt i natten en natt, satte mig upp och sa "Nej, nu bet du mammas bröst så de fick ont. Nu måste de vila!" och så drog jag täcket över brösten. Hon blev vansinnig i ca 2 minuter, sen stökade hon runt en stund och somnade. Sen sa jag "nej, brösten sover" varje gång hon vaknade och så kramades vi istället. Slutade tvärt med all amning efter den natten eftersom jag märkte att hon var redo. Efter tre dagar var hon helt inställd på att kramas vid nattning. Hon fick vatten i pipmugg på nätterna (tar inte flaska) och vattendrickandet avtog successivt av sig själv över ett par veckor. Hon var aldrig utom sig av sorg.

Mjölken sinade på en vecka. Jag sov med BH och linne i en månad och sen med bara linne efter det. Vi har samsovit sen hon föddes och gör fortfarande det.:)
 
Barn i den åldern glömmer tack och lov ganska fort och kommer snabbt in i nya rutiner. Äter han välling? Isåfall kan du byta ut dagamningen mot välling om han verkar behöva "suggoset" och antingen bara erbjuda vatten på natten eller välling även då.
Jag var tvungen att ha tjocktröja vid nattning. Annars var det kris och katastrof och det hjälpte också att ersätta sista målet för dagen med välling för att ersätta amningen lite. På nätterna sov jag med bh och t-shirt modell stor. Två veckor efter avslutad amning var amningen inte efterfrågad längre och hen ville inte ha välling heller. Barnet var argt i början, det ska jag inte sticka under stol med men för varje kväll gick det bättre och bättre.
 
Tack för svar. Jag tror inte att barnet är det minsta redo... Men han klarar sig utan att tutta när han är hos sin pappa. Funderar på att sluta redan till helgen för då får han två nätter här (som jag räknar med blir kris och katastrof, och sen får jag vila den tredje natten när han sover hos sin pappa...

Blir det någin sömn alls den första veckan?
 
Jag slutade med yngsta när hon var ca 20 månader. Samma där att hon ju klarade sig hos pappan. Jag förklarade att nu var det slut och vi får gosa ordentligt istället. Hon var arg ett par gånger, kanske 10 minuter i taget eller så. Sen inte mer med det.
 
Tack för svar. Jag tror inte att barnet är det minsta redo... Men han klarar sig utan att tutta när han är hos sin pappa. Funderar på att sluta redan till helgen för då får han två nätter här (som jag räknar med blir kris och katastrof, och sen får jag vila den tredje natten när han sover hos sin pappa...

Blir det någin sömn alls den första veckan?

Är han 2 år är han redo. Han klarar sig ju hos sin pappa. Hade han inte varit redo att sluta hade han inte klarat sig hos sin pappa. Han tycker att det är mysigt, trevligt och det har blivit en mysig vana. Men han klarar sig utan den. Men som med allt annat barn gillar så blir det ju jobbigt att ta bort det. Men inte för att han inte är redo.
 
Är han 2 år är han redo. Han klarar sig ju hos sin pappa. Hade han inte varit redo att sluta hade han inte klarat sig hos sin pappa. Han tycker att det är mysigt, trevligt och det har blivit en mysig vana. Men han klarar sig utan den. Men som med allt annat barn gillar så blir det ju jobbigt att ta bort det. Men inte för att han inte är redo.
Jag menar redo som att han inte tycker så mycket om det längre. Klart han klarar sig men han är väldigt tuttfixerad. Försöker t o m komma åt andra kvinnors bröst :o. Så jo hög tid att sluta nu.
 
Sonen är snart 2 år och nu orkar jag inte mer. I dagsläget ammas han kanske 1 gång på dagen och helt fritt på natten. Vi samsover och jag har separerat från pappan.

Hur gör jag? Ska jag förbereda honom innan? Sova med baddräkt? Hur lång tid dröjer det tills de inte längre är utom sig av sorg? Och hur lång tid dröjer det tills mjölken sinar?

Berätta för honom att det är slut, sov med t-shirt, ha en flaska vatten till honom vid sängen, stå ut i tre nätter, njut av ditt nya liv. Klart.
 
Jag har slutat amma alla våra tre barn i tvåårsåldern. Vi har pratat om att det snart är dags att sluta, eftersom amning ”bara är för bäbisar” och när det väl har varit dags har barnen om de velat fått ”klappa tutten godnatt” i stället. Det har varit intressant några veckor, och det har gått utmärkt att fortsätta samsova ändå. Jag har ju ingen erfarenhet av att sluta amma tidigt, men jag tror det hade varit svårare att sluta amma en tiomånaders som inte alls fattar varför och sominte förstår när man förklarar.

Lycka till!
 
Tack för svar. Jag tror inte att barnet är det minsta redo... Men han klarar sig utan att tutta när han är hos sin pappa. Funderar på att sluta redan till helgen för då får han två nätter här (som jag räknar med blir kris och katastrof, och sen får jag vila den tredje natten när han sover hos sin pappa...

Blir det någin sömn alls den första veckan?
Håller med andra som svarat, klarar han sej hos sin pappa så är han redo. Det finns andra sätt att mysa på än amning:)
När jag slutade amma Sammy för ungefär 2månader (han va 7,5mån) sedan så hade jag också dragit ut på det och slutat gradvis med bara morgon och kvällsamning kvar.
Men jag va väldigt less på det och bara bestämde att nu fick det va nog, han slabbade mest ändå eftersom det bara var för myset och inte för mättnad. Så han fick ligga hos mej och bara gosa istället, första 2 nattningarna snurrade han omkring lite men körde in näsan i min armhåla och somnade av att bara få goset. Gick väldigt smidigt! Tänker att för din del borde det ju i princip ”bara” vara att införa en ny vana, och förklara att det tagit slut. Bara ligga och gosa och småprata tills han somnar eller natta på samma sätt som pappan:)
Angående hur snabbt man sinar är det väl individuellt, för min del hade det sinat helt efter 1,5v. Hade ingen superproduktion det sista eftersom jag ammade så lite, spände lite första dygnet men det släppte efter en varm dusch.
 
Berätta för honom att det är slut, sov med t-shirt, ha en flaska vatten till honom vid sängen, stå ut i tre nätter, njut av ditt nya liv. Klart.
Tre nätter bara? I tre nätter står jag ut med vad som helst. Snittar 5 h sömn nu. Vaken 4-5 i natt för att han skulle amma. Ja förutom att han skulle amma lite vid 23 och 00 då...
 
Jag menar redo som att han inte tycker så mycket om det längre. Klart han klarar sig men han är väldigt tuttfixerad. Försöker t o m komma åt andra kvinnors bröst :o. Så jo hög tid att sluta nu.

Jo, men det är skillnad på mentalt redo (vilket jag är övertygad om att en 2-åring som klarar sig utmärkt hos pappa är) och att inte vilja sluta för att det är en sak han tycker om att göra. Mitt barn vill inte sluta äta godis men hon måste. Mitt barn vill inte alltid duscha men hon måste. Hon vill inte alltid göra läxorna men hon måste. Och trivs du inte längre med att amma så måste han sluta.
 
Före jul tog jag bort nattamningen vid 02 och 05 efter att ha läst om Jay Gordons idéer. E är nu 17 mån.

Första gången jag nekade henne så grät hon en stund och kebabsnurrade i en timme innan hon somnade om. Kl 05 när hon tyckte att det var dags igen så somnade hon om på 10 min, sen har det gått fortare och fortare. Sen har hon börjat sova bättre ända fram tills hon började förskolan och blev sjuk..

Nu väntar jag tills hon mår bättre innan jag tar bort kvällsamningen vid läggdags.
 
Tre nätter bara? I tre nätter står jag ut med vad som helst. Snittar 5 h sömn nu. Vaken 4-5 i natt för att han skulle amma. Ja förutom att han skulle amma lite vid 23 och 00 då...

Helt ovetenskapligt och endast baserat på personlig erfarenhet och hörsägen; ja, det tror jag absolut. Min unge använde ändå mig som napp nätterna igenom.
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)
 
Även mitt barn började sova hela nätter omedelbart när det var slut med nattätandet (för ett par veckor sedan, 21 månader gammal). Tror vi "bråkade" en enda natt om saken. Önskar att jag slutat tidigare!
 
En liten trådkapning (förlåt ts:heart)

Ni som ammat/ammar era barn länge, alltså tills dom är över året och ännu äldre. Är det för myset? Finns det nån annan anledning? För jag antar att barnet äter vanlig mat och får i sig näringen det behöver den vägen.

Jag kunde glädjande nog amma vår son och tyckte det va jättemysigt:love: Men när han började äta mat så märkte jag ju att hans intresse för det mest blev en ”tröst och mysstund” och det går ju oftast att ersätta med annat. Saknade det första veckorna själv men tycker samtidigt att det är jätteskönt att barnets far får en lika betydande roll för sonen (han har varit väldigt mammig och det har släppt sedan jag slutade amma:))
Nu hoppas jag ingen tar detta som kritik eller nåt påhopp på nåt vis utan jag är bara ärligt nyfiken:)

Jag har delammat/ nattammat till drygt två år med alla tre. Det kändes som om närheten och myset för dem var värdefullt och jag ammade ändå i princip sovande så det var liksom inte jobbigt.
Sedan menar ju även BVC på att delamning även efter ett år är positivt för immunförsvar mm, men största orsaken var att jag tyckte det kändes rätt för barnen och att jag själv inte på något sätt for illa av det.

De åt lika mkt vanlig mat som andra ungar ändå :)
 

Liknande trådar

Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 694
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips? Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i...
2
Svar
33
· Visningar
2 868
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp