Sluta med nappen.

Humelibumlan

Trådstartare
Min son blir snart 3 o börjar bli mer o med beroende av napp..
Inte för att han är osäker ledsen osv, utan mer ett "behov" i allmänhet.

Har börjat prata med han om att vi ska sluta o ge tutten till nemo, alltså tanken är en cermoni där vi slänger tuttarna i sjön :)

Men vill ha lite andra tankar runt detta o hur ni gjorde, misslyckanden o succe` :D
 
Sv: Sluta med nappen.

Med alla tre har jag vid 1 års åldern tagit nappen dagtid och så har de bara fått ha den när de skulle sova. Var lite gnöl i början men de fick gråta en skvätt och fick tröst och jag försökte få dem på andra tankar med leksaker, frukost ( på morgonen:D) eller annat som passat just då. När de skulle sluta så talade jag om för dem att de var tvugna att sluta så att deras underbara fina och praktiska tänder inte tog skada av dem och så fick de ingen napp helt enkelt. Lite mer gnöl, men det har löst sig trots allt utan några större problem!

Jag tror inte på någon större avvänjning utan jag tror på att vara säker som förälder och helt enkelt förvarna lite innan och sedan ta bort den helt. Så klart trösta när de är ledsna, förklara varför man gör som man gör och försöka leda in på andra tankar.

Men jag har förstått av andra att mina barn är lätta, så det funkar kanske inte alls så för andra.
 
Sv: Sluta med nappen.

Min systerdotter fyller år i juli. Våren innan hon skulle fylla tre så var hon jättenappig och de laddade tidigt med att tomten skulle komma på hennes födelsedag (i juli!!!). Vet inte varför det blev just tomten men så blev det.

På hennes födelsedag kom mycket riktigt tomten och skulle få napparna. Då vågade hon inte riktigt utan bad sin mamma ge tomten napparna, frid och fröjd!

Ända tills det var nattedags, då ville hon ha napparna. Men de gav du ju till tomten sa syrran. Nä sa dottern, med svarta ögon, du gav dem till tomten! :rofl:

Sen dess har hon bara frågat efter dem en gång och det var när hon träffade sin babiskusin (min son) som ju har napp.

En ganska rolig historia tycker jag.:love:
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tror min tös var ung tre år då hon gav sin napp till en söt ponny i stallet , funka jättebra inga tårar el ngt, sen började en ny tjej på dagis och hon sög på tummen! Kanon bra ide tyckte min dotter och började suga på tummen! Tog flera år innan hon slutade med det, kommer tyvärr inte ihåg hur jag fick henne att sluta men det gjorde hon i femårsåldern.
 
Sv: Sluta med nappen.

Min son gav bort den självmant, han hade just fyllt 4 år, vi hade skilt oss i samma veva och jag och sonen hade just flyttat in i en ny lägenhet. Han hade bara haft den på nätterna och jag tyckte eftersom det var lite uppslitande omständigheter, att han kunde behålla den, men det tyckte visst inte HAN! :rofl: Den smakade äckligt påstod han...
 
Sv: Sluta med nappen.

Vår dotter är 2, och har hela tiden bara fått ha napp vid sovdags. Har nu bestämt att när hennes nuvarande nappar gjort sitt så byter vi inte ut dem, utan hon får klara sig utan (somnar utan problem även utan napp). Tänker inte göra någon big deal av det, när de är borta så är de (vet inte riktigt hur många nappar hon har i sin säng nu, ca 5-6 st tror jag)

När vi är borta så sover hon fortfarande i sin resesäng, och innan hon somnar brukar hon roa sig med att kasta ut napparna så hon inte når dem, sen lägger hon sig ner och sover
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tror det räcker med att ni har pratat om att sluta med napp. Då har ni sått ett frö hos honom. Han vet att ett napp-avslut förväntas av honom så småningom. Jag tror att han säger till själv när han är redo.
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tror det räcker med att ni har pratat om att sluta med napp. Då har ni sått ett frö hos honom. Han vet att ett napp-avslut förväntas av honom så småningom. Jag tror att han säger till själv när han är redo.

Tycker ni man ska prata om det mycket, som en grej som han ser fram emot? Oh sen göra en stor grej av det typ en cermoni där han får kasta napparna till Nemo ( i sjön) själv?
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tycker att den där typen av ceremoni är bra.
"ettan" här fick ingen ceremoni, för där blev det ett så bra tillfälle att "glömma nappen hos farmor och farfar", så det fick bli så. Det blev en kvarts sorgestund och sen frågade hon aldrig mer efter nappen.
Tvåan förbereddes på att när man blir 3 år ger man bort sina nappar och det passade så bra att en kompis hade en bäbis just då. Vi packade alla napparna i en påse och åkte iväg och gav bort dem - på treårsdagen - och det var aldrig några problem.
För trean hade vi ingen lämplig bäbis att ge bort napparna till, men han hittade själv på lösningen - han ville ge sina nappar till "grodorna i grannens damm", så även där blev det en liten ceremoni på födelsedagen. Pappan tog med sig barnen på en födelsedagsutflykt till dammen ifråga och de lämnade napparna där.

Om Nemo känns som ett bra alternativ för din son så tror jag att det kommer lyckas galant, det gäller bara att du stålsätter dig OM han frågar efter dem efteråt...
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag kastade mina nappar själv!

Vet att när min kompis var gravid, så besökte hon en kompis till sig och deras son hade napp. Min kompis sa då att bebisen i magen inte har någon napp och kommer ju bli ledsen. Så då vart grabben jätte stolt över att han lämnade över sina nappar till den lilla bebisen i magen! Inga tårar eller saknad av napparna, för de skulle ju den lilla bebisen ha!
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag tycker att den där typen av ceremoni är bra.
"ettan" här fick ingen ceremoni, för där blev det ett så bra tillfälle att "glömma nappen hos farmor och farfar", så det fick bli så. Det blev en kvarts sorgestund och sen frågade hon aldrig mer efter nappen.
Tvåan förbereddes på att när man blir 3 år ger man bort sina nappar och det passade så bra att en kompis hade en bäbis just då. Vi packade alla napparna i en påse och åkte iväg och gav bort dem - på treårsdagen - och det var aldrig några problem.
För trean hade vi ingen lämplig bäbis att ge bort napparna till, men han hittade själv på lösningen - han ville ge sina nappar till "grodorna i grannens damm", så även där blev det en liten ceremoni på födelsedagen. Pappan tog med sig barnen på en födelsedagsutflykt till dammen ifråga och de lämnade napparna där.

Om Nemo känns som ett bra alternativ för din son så tror jag att det kommer lyckas galant, det gäller bara att du stålsätter dig OM han frågar efter dem efteråt...

Jag tror Nemo eller liknande funkar bäst på han, har är lite av en drama queen ;) o gillar stå i centrum, så en stor nappcermoni får det bli :bump:
Ska fråga vem han vill ge napparna till dock..
 
Sv: Sluta med nappen.

varför skulle du kasta dem i sjön ? 8|
måste ju finnas bättre alternativ än att skräpa ner.

Jag tror som andra här att det nog går utmärkt att förvarna lite och sedan bara ta bort dem.
 
Sv: Sluta med nappen.

Jag var vääääldigt sen med att sluta med napp, slutade natten till min 6:e födelsedag :o!

Men då var det "cold turkey" som gällde, alltså sluta rätt av. För när man fyller 6 är man ju stor och behöver inte napp längre, det vet väl alla :D ;)
 
Sv: Sluta med nappen.

varför skulle du kasta dem i sjön ? 8|
måste ju finnas bättre alternativ än att skräpa ner.

Jag tror som andra här att det nog går utmärkt att förvarna lite och sedan bara ta bort dem.

:rofl: Han har inte 100 nappar o är det sjön han vill kasta dem i så får sjön klara av att få 3 nappar kastade i sig..
Jag lovar sortera 1 vecka för det :angel:
 
Sv: Sluta med nappen.

Första gången min dotter skulle sluta med napp så tog hon tummen istället, jag valde att ge henne nappen igen.
Andra gången bestämde hon sig själv, hon såg på tv,(Rumänska barnhem avslöjades då) barnen på ett barnhem som låg och skrek i sina sängar, hon tyckte så synd om dem och frågade om vi kunde skicka hennes nappar dit för de hade ju inga och hon hade ju en mamma som kunde trösta henne och det hade ju inte de.

Jag tyckte att det var så fint av henne att vilja ge bort sina kärasta ägodelar till barn som inte hade det så bra som hon så jag gömde napparna och satte in pengar på det konto som skulle ge barnen ett drägligare liv.

För ett par år sedan frågade hon hur jag egentligen gjorde, om jag verkligen skickade napparna och jag förklarade hur jag hade gjort.

Hon tyckte att det var bra att jag "ljugit" om vart napparna tagit vägen för hon mindes fortfarande hur hemskt hon tyckte att det var med alla dessa stackars barn och att hon verkligen ville göra något så liten hon var.
 
Sv: Sluta med nappen.

:rofl: Han har inte 100 nappar o är det sjön han vill kasta dem i så får sjön klara av att få 3 nappar kastade i sig..
Jag lovar sortera 1 vecka för det :angel:

Det där var väl ett enormt dåligt svar? Tänk om alla tänkte så, och alla slängde tre nappar i sjön? Och var är det för miljötänk du lär din son?

Hoppas du inte på allvar tänker slänga napparna i sjön, utan att det var mer en symbolisk tanke...
 
Sv: Sluta med nappen.

Det där var väl ett enormt dåligt svar? Tänk om alla tänkte så, och alla slängde tre nappar i sjön? Och var är det för miljötänk du lär din son?

Hoppas du inte på allvar tänker slänga napparna i sjön, utan att det var mer en symbolisk tanke...

Ja, tänk om alla kineser använde toa papper..:eek::eek::eek:

Jösses, vi pratar om napp avvänjning inte miljötänkande... Napparna hamnar där han vill lämna dem!
 
Sv: Sluta med nappen.

varför skulle du kasta dem i sjön ? 8|
måste ju finnas bättre alternativ än att skräpa ner.
Man behöver inte kasta dem i sjön, man kan lägga dem bredvid... :idea: För "tänk så förvånad och glad Nemo ska bli nästa gång han tittar upp och ser att du har lagt nappar på strandkanten till honom" :idea:

När vår son gav bort sina nappar till grodorna så lades de i en plastpåse intill grannens damm. Och morgonen efter åkte maken förbi där på väg till jobbet och plockade med sig påsen ifråga...
 
Sv: Sluta med nappen.

När vår son gav bort sina nappar till grodorna så lades de i en plastpåse intill grannens damm. Och morgonen efter åkte maken förbi där på väg till jobbet och plockade med sig påsen ifråga...

..precis..varför göra det så kompliserat, såvida man inte har jätte långt till sjön så kan man ju faktisk åka dit lite senare, plocka upp dem och slänga dom på rätt ställe.
 
Sv: Sluta med nappen.

Denna nyår som var så var vi hemma hos vänner till oss och deras treåriga son. Treåringen skulle på julafton gett sina nappar till tomten, men det blev inte av för mamman ville inte det.

På nyårsafton när vi ätit så säjer han att han glömt ge sin napp till tomten och tänk om nu inte vår nyfödda dotter fick nån napp!
Tomten ger nämligen napparna till bebisar som behöver dem :D

Då gick han och hämtade alla sina nappar, pussade dem farväl och la dem på magen på vår nyfödda dotter:love:

Väl förberedd så tog han steget själv :bump:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 721
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 201
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp