Sluta med omeprazol

Jag slutade med omeprazol i våras efter många års användande.
Jag slutade med en del andra mediciner och tror jag utan dem klarar magen bättre.
Förr om jag var utan omeprazol fick jag så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Kryddat kunde jag knäppt äta ens med medicin.

Idag kan jag äta rätt stark mat ofta, dricka vin etc.

Jag har dock lagt till rätt mycket magnesium i min kost.
Och en del andra mineraler.
Samt ASEAn som du vet om.

Det är så jäkla skönt att ha nån mindre medicin. Och att kroppen klarar det.

Hur gjorde du när du slutade? :)
 
Har inte brock, jag fick dem pga strålskador. Jag vet ju inte hur mycket inflammation och sår som finns kvar i dag, förmodligen en hel del, men vill iaf prova att sluta för jag måste få upp mina järnvärden.
Då var det svårare att ha synpunkter.
Rimligen bör strålskadorna ha läkt så mycket de nu kommer att göra, vid det här laget.
Mycket klokt att åtminstone försöka trappa ut.
 
Oj, jag slutade när senaste förp tog slut! Hade ingen aning om att det var uttrappning som gäller?
Anyhow, märkte inget vad jag kommer ihåg!
Tog iofs bara en om dagen!
 
Jag tog ingen i morse och har varit okej fram tills nu när det börjat brinna i magen . Det gör inte direkt ont (kanske tack vare Oxycontin iofs) men är väldigt obehagligt. Hjälper att äta yogurt. Förhoppningsvis håller jag ut fram tills imorgon för detta känns ju som den rebound effekt medicinen orsakar även hos helt friska. Planen är varannan dag eftersom jag inte har något tålamod och helst vill sluta igår. :p Men blir det för tufft så testar jag 5 dagar i veckan istället.
 
Fasa ut dem långsamt, 1 varannan dag och sen var tredje osv och låt det ta lång tid. Vet inte om det är bra men kan du inte kolla med din läkare om du kan ta Novalucol eller Gaviscon (flytande) under utfasningsperioden? Vet inte om det påverkar utfasningen men de känns som att de borde vara lite "snällare" medicin med mindre biverkningar och de kanske kan dämpa reboundeffekten av Omeprazolen?
Drick även mkt vatten, banan eller att tugga kex kan också hjälpa. Se till att magen alltid har ngt att jobba med så att magsyran inte fräter på magen, tugga på några kex eller liknande. Du kan också höja huvudändan på sängen eftersom man ofta får lite sura uppstötningar på natten, det motverkar att det kommer upp. Tugga tuggummi ska också ha en viss effekt då det ökar produktionen av saliv som i sin tur minskar magsyran.
 
Fasa ut dem långsamt, 1 varannan dag och sen var tredje osv och låt det ta lång tid. Vet inte om det är bra men kan du inte kolla med din läkare om du kan ta Novalucol eller Gaviscon (flytande) under utfasningsperioden? Vet inte om det påverkar utfasningen men de känns som att de borde vara lite "snällare" medicin med mindre biverkningar och de kanske kan dämpa reboundeffekten av Omeprazolen?
Drick även mkt vatten, banan eller att tugga kex kan också hjälpa. Se till att magen alltid har ngt att jobba med så att magsyran inte fräter på magen, tugga på några kex eller liknande. Du kan också höja huvudändan på sängen eftersom man ofta får lite sura uppstötningar på natten, det motverkar att det kommer upp. Tugga tuggummi ska också ha en viss effekt då det ökar produktionen av saliv som i sin tur minskar magsyran.

Nej inte tugga tuggummi! När man tuggar ökar magsyran för att magsäcken tror att det ska komma mat. Det är fler än en som har skaffat sig magproblem med hjälp av tuggummi.
 
Då har vi fått höra olika, vet inte vad som är rätt eller fel men eftersom tugga tuggummi ökar saliven som kan hjälpa till med magsyran så har jag fått höra att det ska vara bra. Å andra sidan har jag också hört att mint inte är bra och det smakar ju många tuggummi. För mig kan det hjälpa men är kanske individuellt.....
 
Jag fick Andapsin som övergång, verkar fort och smakar fan så osmakligt på något vis.
 
Då har vi fått höra olika, vet inte vad som är rätt eller fel men eftersom tugga tuggummi ökar saliven som kan hjälpa till med magsyran så har jag fått höra att det ska vara bra. Å andra sidan har jag också hört att mint inte är bra och det smakar ju många tuggummi. För mig kan det hjälpa men är kanske individuellt.....

Tuggar man tror magen att det snart kommer mat och produktionen av magsaften startar.

Har mag problem med magen är ökat magsaftsproduktion inte att föredra när magen är tom.
 
Då har vi fått höra olika, vet inte vad som är rätt eller fel men eftersom tugga tuggummi ökar saliven som kan hjälpa till med magsyran så har jag fått höra att det ska vara bra. Å andra sidan har jag också hört att mint inte är bra och det smakar ju många tuggummi. För mig kan det hjälpa men är kanske individuellt.....

Jag har haft problem med magkatarr, magsår och en massa annat magrelaterat till och från i 30 år och alla läkare har påtalat att tuggummi är rena döden för magen. Jag har aldrig hört någon biologiskt kunnig rekommendera tuggummi vid magproblem utan enbart att det är totalt bannlyst. Den lilla ökningen av saliv som blir av tuggummituggande kan omöjligt väga upp ökningen av magsyra som blir när man tuggar och magsäcken förbereder sig på att få ner mat som den ska bearbeta med hjälp av magsyran. Jag har aldrig träffat någon som inte blir hungrig av tuggummi, blir inte du det?
 
Jag har haft problem med magkatarr, magsår och en massa annat magrelaterat till och från i 30 år och alla läkare har påtalat att tuggummi är rena döden för magen. Jag har aldrig hört någon biologiskt kunnig rekommendera tuggummi vid magproblem utan enbart att det är totalt bannlyst. Den lilla ökningen av saliv som blir av tuggummituggande kan omöjligt väga upp ökningen av magsyra som blir när man tuggar och magsäcken förbereder sig på att få ner mat som den ska bearbeta med hjälp av magsyran. Jag har aldrig träffat någon som inte blir hungrig av tuggummi, blir inte du det?

Hungrig?
 
Jag har haft problem med magkatarr, magsår och en massa annat magrelaterat till och från i 30 år och alla läkare har påtalat att tuggummi är rena döden för magen. Jag har aldrig hört någon biologiskt kunnig rekommendera tuggummi vid magproblem utan enbart att det är totalt bannlyst. Den lilla ökningen av saliv som blir av tuggummituggande kan omöjligt väga upp ökningen av magsyra som blir när man tuggar och magsäcken förbereder sig på att få ner mat som den ska bearbeta med hjälp av magsyran. Jag har aldrig träffat någon som inte blir hungrig av tuggummi, blir inte du det?

Nope blir jag inte :) Men många verkar ju fått höra/råd att inte tugga tuggummi så jag böjer mig haha, kan ju ha fått för mig fel också :)
 
Omeprazol är ju inte direkt något läkemedel som utvecklar beroende. Jag har tagit det i flera år och har förvisso inga planer på att sluta med det (måste ta dem för att minimera biverkningar av mina värktabletter, som jag sannolikt kommer ta resten av livet.) Men om jag skulle sluta med dem så hade jag säkerligen slutat tvärt.
Man bör trappa ner.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 617
Senast: Lisen82
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 762
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp