Sluta tänka på skit innan man somnar

Kirie

Trådstartare
Har någon en bra strategi för att inte tänka på skit man läst innan man somnar?

Lång historia kort, jag läste en grov våldsskildring i en tidning och nu kan jag inte sluta tänka på det när lampan är släckt. Jag är inte mörkrädd och jag drömmer inga mardrömmar när jag väl somnar men det tar ju lite tid och framförallt vill jag helst glömma det jag läste. Hur gör man?
 
Har någon en bra strategi för att inte tänka på skit man läst innan man somnar?

Lång historia kort, jag läste en grov våldsskildring i en tidning och nu kan jag inte sluta tänka på det när lampan är släckt. Jag är inte mörkrädd och jag drömmer inga mardrömmar när jag väl somnar men det tar ju lite tid och framförallt vill jag helst glömma det jag läste. Hur gör man?
Titta på en film som handlar om någonting helt annat, gärna en film som inte är allt för intressant.

Eller så försöker du bearbeta det du läst.
 
När jag har tankar som är svåra att släppa räknar jag. Noga och omsorgsfullt, inget slarvräknande och tänker varje siffra helt och hållet - etthundratrettiotvå, etthundratrettiotre osv. Fokuserar jag riktigt noga finns det inte plats för andra tankar och det är så tråkigt så jag somnar.
 
När jag har tankar som snurrar försöker jag fokusera på att räkna upp saker i bokstavsordning. T ex tre av varje sort alternativt så många jag kommer på (skippar c, q och z om det är för svårt). Brukar köra på geografiska platser, namn, ätbart, djur m m.
 
Jag sätter på en film/pod/serie som jag sett förr. Oftast har jag ett QI avsnitt (brittisk quizshow) på plattan (med blåljusfilter och neddragen ljusstyrka). Har sett samtliga avsnitt tjugo gånger om och är nu så primead på det att jag somnar mer eller mindre direkt ;)

En annan teknik är att försöka föreställa sig att man vaknat för tidigt en helgmorgon och får lov att somna om. Att riktigt fokusera på att stimulera nyvaken avslappning i hela kroppen brukar få mig att somna rätt fort.
 
vet inte, min gamla teknik som funkade i flera år funkar inte längre (då tänkte jag att jag red ett dressyr program och koncentrerade mig på precis varenda liten rörelse, skänkelhjälp, kroppsposition osv. Vilket var lite mysko eftersom jag aldrig ridit ett dressyrprogram, men det funkade ju i säkert 8 år så vem är jag att klaga :rofl:).

Nu vet jag inte riktigt. Så hoppas på tips i tråden.
 
vet inte, min gamla teknik som funkade i flera år funkar inte längre (då tänkte jag att jag red ett dressyr program och koncentrerade mig på precis varenda liten rörelse, skänkelhjälp, kroppsposition osv. Vilket var lite mysko eftersom jag aldrig ridit ett dressyrprogram, men det funkade ju i säkert 8 år så vem är jag att klaga :rofl:).
Lite liknande gjorde jag förut när jag var stressad. Jag tänkte att jag var i ett stall och så ryktar jag en häst. Långa, lugna tag med ryktborsten.

Det funkade rätt bra ett tag.
 
Jag brukar sätta på SR-appen med sovtimer och så lyssnar jag på något blabla-program, gärna typ Karlavagnen. Det får ju inte vara något som är särskilt intressant så att man håller sig vaken för att man vill lyssna, men just bara att höra lågmälda röster brukar kunna vara ganska rogivande, tycker jag (utom när puckon ringer in och man blir upprörd istället).

Att titta på någonting kan visserligen få mig trött (det gör jag nästan varje kväll) men just när man verkligen vill sova tycker jag att det bästa är att lyssna på något.
 
Jag räknar och visualiserar alla siffror. Kan jag inte se en siffra ordentligt får jag inte gå vidare. Och så fokuserar jag på lugna, djupa andetag.
 
Jag startar alltid en podd på låg ljudnivå när jag ska somna :) Nästan alltid något gammalt avsnitt av Hannah och Amanda, från innan de började spela en låt i slutet av podden :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 948
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 668
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp