Smärtstillande receptfritt

Snuffsan

Trådstartare
Jag har en hund som börjar komma upp i ålder men som fortfarande busar runt och är aktiv. Ibland märker man att hon är lite stel och öm i kroppen. Hade det varit en människa hade vi tagit en alvedon och sen är allt ok. Finns det någonting smärtstillande/antiinflammatoriskt man kan ge till hund?

Jag brukar massera igenom henne då och då och då känner man att hon är lite stel i musklerna, med ålderns rätt.

OBS: Jag pratar absolut inte om sjuk eller skadad hund eller något ofta återkommande som behöver veterinär, utan sådär lite öm, småhängig som man själv kan bli ibland.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Gör ett besök hos veterinären för att få tabletter utskrivna. Förmodligen har hon börjat få artrosförändringar i sina leder.. Kosttillskott som glukosamin och omega 3 kan också hjälpa.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Ge absolut inte tabletter avsedda för människa till en hund!
Det kan vara livsfarligt, säger min brorsdotter veterinären.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Ge absolut inte tabletter avsedda för människa till en hund!
Det kan vara livsfarligt, säger min brorsdotter veterinären.

Eeehhh? Var fick du ihop att jag skulle göra det?

Jag frågade efter något receptfrill, lättare smärtstillande till HUND.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Jag kan förstå tanken, för tidigare fick man ju rådet att ge magnecyl till hundarna.
Rådet fick man av veterinär.

På apoteket i Skellefteå fick vi rådet att man kunde ge något med samma innehåll som magnecyl, men jag kom inte ihåg vilken smärtstillande tablett det var:o

* Jenny *
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Gör ett besök hos veterinären för att få tabletter utskrivna. Förmodligen har hon börjat få artrosförändringar i sina leder.. Kosttillskott som glukosamin och omega 3 kan också hjälpa.

Hon är stel i musklerna. Jag masserar henne regelbundet och känner igenom henne ofta. När hon varit ute och härjat i trädgården en hel dag är hon stel i musklerna dagen efter.

Vi pratar alltså inte om någon sjuk hund eller en hund med ständig värk (skrev jag inte detta redan i första inlägget?) som har enorma smärtor som kräver regelbunden behandling eller som en vet ens märkt någon förändring på.

Jag pratar om när hon ibland tar i lite för mycket, blir lite stel i musklerna, lite småsnuvig eller har fått nåt litet sår osv. Helt enkelt sådana smågrejer som vi människor tagit en alvedon eller nåt för.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

msm? Vad är det?



Ok, googlade msm och kom till "Crystal Health" och silver mm. Jag tror inte på sånt. Speciellt inte till djuren. Tack men nej tack.
 
Senast ändrad:
Sv: Smärtstillande receptfritt

Rimadyl skrev veterinär ut utan problem till min gammelhund som behövde lågdoseras för stelhet och värk i leder. Varför inte receptbelagt? Kan vara bra att få en veterinärs syn på din hunds besvär även om du inte ser det som "sjukdom".

Är det bara muskelstelhet efter träning eller annat så räcker ju massage och värme ganska långt.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Saxar från en försäljningssida - dock är det förhållandevis billigt, har visat gott resultat för många o väl värt ett försök för äldre hund tycker jag :)

"MSM är en viktig beståndsdel vid uppbyggnad av bla brosk, leder, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, päls och klor. Genom att få MSM som tillskott kan ditt djur, i högre grad än tidigare, utföra underhåll och reparation av kroppen.

MSM som är en svavelförening som kroppen använder för att skapa nya celler. MSM är en viktig beståndsdel vid uppbyggnad av bl.a. brosk, leder, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, päls och klor. Genom att komplettera kosten med MSM, så fyller du på hundens svavelförråd och du får en piggare och mer välmående hund.

Hundar och andra djur får många gånger problem med rörelseapparaten. Genom att få tillskott av biologiskt användbart svavel i form av MSM kan DJUREN, i högre grad än tidigare, utföra underhåll och reparation av kroppen. Gamla orkeslösa hundar som uppvisar tydliga symtom på förslitningsskador kan bli piggare och mer rörliga."
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Därför att när vi var hos vet på koll fjollade hunden runt som om hon var typ 3 månader gammal och skulle hoppa-hälsa-kela med alla (hon är normalt väluppfostrad men ääääälskade alla hos vet) och det fanns inte tillstymmelse till stelhet, smärta, ålder eller annat den dagen. Så vet tyckte att det fanns ingen anledning att skriva ut något smärtstillande något. Och det tycker väl egentligen inte jag heller.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Säkert jättebra, men du pratar om ett kosttillskott att ge regelbundet. Det är inte det jag frågar efter.

Jag frågar om det finns något milt smärtstillande, typ som vi tar en alvedon, som man kan ge en hund om det behövs.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Säkert jättebra, men du pratar om ett kosttillskott att ge regelbundet. Det är inte det jag frågar efter.

Jag frågar om det finns något milt smärtstillande, typ som vi tar en alvedon, som man kan ge en hund om det behövs.
Det finns det inte, vilket du fått svar om i tråden. Vi är många som haft äldre hundar som förbättrats avsevärt med dylika tillskott.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Men då förstår jag inte alls din fråga för där söker du ju smärtstillande/antiinflammatoriskt:confused:

Och anser veterinären att din hund är frisk och piggelin, varför vill du då propsa på att den behöver ngt? Eller ja, vill du lägga ner pengar på det är det i o f sig din ensak, så länge det är ofarliga preparat så.

Själv är jag mer än skeptisk till alla dessa örter/tillskott m m eftersom de är i stort sett identiska med de ledpreparat man jämt matas med reklam för till hästar med ledbesvär. Har haft en sådan häst och prövade då det mesta, även de allra dyraste medlen, och min erfarenhet är att de är helt verkningslösa. Långvarig vila från hårdare träning + regelbunden massage och värme är det enda jag har sett resultat av. På min gammelhund var det Rimadyl i lågdos + simrehab som gjorde susen, och lagom träning anpassad för hans ålder.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Så vet tyckte att det fanns ingen anledning att skriva ut något smärtstillande något. Och det tycker väl egentligen inte jag heller.

Du startade ju en tråd och frågade efter värktabletter= smärtstillande. Dom tabletter veterinärerna skriver ut (rimadyl, norocarp etc) är likvärdigt magnecyl, alvedon och liknande men anpassat för hund.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Det verkar vara individuellt, kanske beroende på hur besvären uppkommit.
Många människor med ledbesvär får lindring av dylika preparat.
Att det finns både hästar o hundar som blir rörligare är det många som kan vittna om, men att det bensäkert funkar på alla kan jag inte säga. Ang örter så har jag gett tillskott för hovarna - vilket närmast chockat min hovslagare hur väl det fungerat då både tillväxt och kvalitet förbättrats dramatiskt på två skoperioder.
De flesta tillskott kan man köpa i en mindre förpackning för att prova - det kostar sällan många kronor och det är många som tycker det är värt att prova.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Själv är jag mer än skeptisk till alla dessa örter/tillskott m m eftersom de är i stort sett identiska med de ledpreparat man jämt matas med reklam för till hästar med ledbesvär.

Vet inte hur det är på häst, men på hundar kan man märka jättestor skillnad om man ger rätt preparat! Min gammelhund fick artros ganska tidigt (8 år) och första åren hjälpte det att bara ge glukosamintillskott för att hon skulle slippa vara så stel och stapplig på kvällarna. Gjorde jag uppehåll med tillskottet kom stelheten tillbaka. Nu är hon 11 år och då räcker inte glukosaminet till alltid. Äter då låg dos recepbelagd Norocarp periodvis (ungefär hälften så dyrt som Rimadyl, om du vill ha ett tips ;)). Men jag håller med dig om att rätt motion är minst lika viktigt. Hade jag startat tidigare med simning kanske hon fortfarande klarat sig på glukosaminet enbart..
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Magnecyl etc (Acetylsalisylsyra, ett NAID preparat) har ingen som helst likhet med Alvedon etc (Paracetamol) som är giftigt för hund.
Båda är visserligen smärtstillande o febernedsättande, men paracetamol är inte inflammationshämmande o de verkar på olika sätt i kroppen.
 
Sv: Smärtstillande receptfritt

Kan man inte ge djävulsklo till hund? Är det farligt för dem? Hästar kan det ju funka bra på.

Laser har funkat bra på min hunds spända muskler. Han har även problem med ett knä, och får grönläppad mussla och nypon, det tycker jag verkar fungera bäst. Har provat flexijoint och lite annat också, men jag tror kombinationen av Litovet nypon och Aktiv hunds grönläppade mussla är den bästa för honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 193
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 440
Senast: s957
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
2 724
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp