Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

- Gamla badkar ser man i var och varannan hage! Men har ni samma elände som jag har haft? Var och varannat badkar läcker vid proppen?

När vi råkar ut för ett läckande badkar sätter vi ut det i hagen och tar bort proppen helt.
Sedan fodrar vi hö i det :idea:.

Slipper runt-trampad hö i backen/leran eller att vinden blåser runt höet. Blir nästan inget spill alls.

Regnar det så rinner vattnet ut genom propp-hålet.

Vansinnigt enkelt, men Hu så praktiskt :p
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*kl*

bygger man eget stall så kan man göra en av väggarna till "garderobsvägg" med flera dörrar på rad med hål istället för handtag, därrinne kan man förvara allt som inte ska stå i gången och skräpa utan att man måste fixa ett helt eget rum till sakerna.. t.ex grepar & sopar, "kontor"(pärmar, mappar, böcker, sopkorg), ryktlådor, pallar, hovslagargrejer, Sjukvårdssaker (kanske t.o.m ett beg kylskåp?), extrahinkar, extrahöpåsar, extra mått och slangar, täcken m.m m.m

då kan man atingen låta dessa dörrar smälta in i väggen genom att göra dem exakt likdana som själva väggen, ex stående träpanel.. eller måla på engelska boxdörrar och istället för en hästs namnskylt så står det "Redskap", "Kontor", "Ryktlådor", "Sjukvård" etc etc..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Anslagstavla där man kan sätta upp viktiga saker. Som telefonnr till alla i stallet, veterinären mm. och där man kan skriva kom ihåg lappar till varandra :d
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Hejsan!
Nu puttar jag upp denna jättebra tråden som stått och dammat i typ tre år! ;)
Superbra idéer allihopa! :)

Här kommer jag att förklara om en sak som jag tycker är riktigt smart som jag såg i ett stall!
Om du har många träns att smörja så kan det vara bra att ha en såkallad trefingerskrok. De finns nog i de flesta hästbutiker.
Istället för att låta kroken hänga rätt ner kan man göra en sån här liten anordning så den slipper dingla runt i hela sadelkammaren.

t5n7s1.png


1. En krok som man skruvar fast upp och ned. Finns att köpa i fem-pack på Hööks för en halv hundring.

2. Det gula är alltså ett rep. Det som är utmarkerat som 2 är en ögla som du kan fästa i kroken om du vill få trefingerskroken att komma lite högre upp.

3. Fungerar precis nr 2 fast när du fäster denna öglan i kroken så åker trefingerskroken upp i taket och tar ingen plats alls. :)

4. Någon form av bindring som repet löper igenom.

5. Bindring som placeras där man vill att trefingerkroken ska hänga ned.

På detta sätt kan både långa som korta bestämma vilken höjd de vill ha på trefingerkroken och den ger mer plats. Dessutom slipper man trassla in sig också!

Hoppas ni förstod!
Bara att fråga hur jag menar om det är så att ni inte förstod! ;)
Ber om ursäkt för konstiga meningar, men är ganska trött nu. :p

// Kallblod :rofl:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*KL*

Vi fick en gammal drickakyl som en kompis haft i sitt stall. Hon hade täcken i den. Men vi använder den för småförvaring. Har små plastbackar i den och i dem har vi lindor, paddar, smörjsaker, liniment, sjukvårdssaker osv osv. Det blir inte dammigt och eventuella möss kommer inte åt sakerna. (Numera har vi i stort inga möss, men det beror på att en övergiven katt flyttade in i vårt stall :love: ).
201203201036.jpg
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Aktiverar en gammal tråd:)

Något som jag har stor nytta av varje dag är en sådan "bläckfisk" som man använder att hänga strumpor och annat smått på när man har tvättat. Jag har min hängande i spolhallen och torkar mina benskydd där. Finns många klämmor och får plats med massor av boots och benskydd. Klämmer bara fast i kardborremmen.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Kl.

Jag vakuumförpackar täcken som inte används, då blir de små, stabelbara och skyddade för möss. Har en liten gammal damsugare utan filter som får jobba för det.

IKEA skolåda sitter utanför boxarna med lite borstar och sånt som behövs, väldigt bra när hästen är lerig och man bara vill dra av den innan den går in i boxen.

Maten serveras i tubatrugs som går att köpa lock till och då stapla. På så vis vet jag att allt jag ger hästen, även flytande mat, hamnar inne hos hästen och inte blir kvar i hinken som jag annars ska tömma i krubban. Jag kan ställa dessa mjuka plasthinkar i krubban eller på golvet, ta med på tävling eller till betet. De går inte sönder och är lätta att diska, visst har jag fått bajs i någon, men det är ju bara att göra rent. Finns billiga lite mindre på clasolsson. Har även haft stora som jag la hö i och sedan lätt kunde vattna höt, låta det stå en stund och vände jag sedan upp och ner på det hela så rann det mesta vattnet bort men höt som var packat låg kvar.

Akutlåda är en rejäl plastlåda typ IKEA eller clasolsson med knäppen som man viker över för att stänga. Lätt att hålla ren, kommer inte in smuts, man ser hela lådan och den finns i olika storlekar.

Avfuktaren är min bästa vän för att torka täcken!

En sil att hålla vattnet rent från smuts och is i hagen. Blir så kallt om händerna om man ska stå och gräva i vattnet på vintern.

Jag har små hästar så jag kan ha hyllor i boxarna med en del saker jag kan tänkas behöva, tex en temp eller eksemsalva.

Tyvärr har vi en dålig yttervägg till två boxar och efter som vi hyr dem kan vi inget göra åt det. I hopp om att förbättra luften så har jag ställt in "torrbollar" eller små "avfuktare" som är en bytta med ett salt som drar åt sig fukt.

Termometer i stallet! Suveränt för oroliga hästägare som vill täcka alldeles för mycket. Då vet jag temperatur inne och ute och kan på så vis justera fönster/luckor eller täcken.

Hjälmarna hänger vi i sadelhängaren under sadlarna, fungerar ok och tar ingen plats.

Jag älskar de här små plastpåsarna med dragkedja på som man får med benskydd eller liknande! De kan jag lägga träns, borste, hovkrats och hjälm eller mina "träningsskor" när det ska tömköras och gå ner till hagen och gå direkt ut och skritta fram. (Vi har en bit upp till stallet från hagen och ingen stallgång.)

De lösa krokarna som man kan hänga över väggar är underbara. Kan man hänga överallt och lätt ta med till tex betet eller tävling.

Lövkassar att ha haghö i. Efter att ha packat ikea kassar till en förbannelse ledsnade jag och köpte de stora lövkassar som jag lätt får i 20kg utan detta pressande. De har långa hantag som gör dem bekväma att bära på oxå och de går att dra igen så att fodret inte blir så blött när det står ute till dagen därpå. De är oxå perfekta för när man ska åka bort och behöver ha med hö.

Nu blev det lite långt och jag kommer säkert på mer senare! Kul tråd i alla fall!:)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 394
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp