Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

T

Tokmaja

Har ni några smarta tips för stallet, förvaring, uppbindning osv osv.?
Håller ju som sagt på att renovera mitt stall lite och försöker komma på hur jag smartast ska förvara saker, sådana där smarta små tips som man inte kommer på själv!

Och har sett nån bild på folk som nästan har uppbindningsringarna i taket, dvs kättingen/repet sitter fast i taket... har själv lecablocksväggar, det är ju svårt att få något att sitta riktigt bra i det, funderar därför om det är bättre att sätta uppbindningen i taket... eller är det dumt?
TIPS på hur jag ska göra med det, tack!!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag vill med veta hur det är att ha uppbindningen fast satt i taket.:)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag kan inte se några nackdelar med att ha uppbindningsgrimskaften fastsatta i taket, om de är fastsatta ordentligt.
Tyvärr kan jag inte komma med några tips på hur man bäst fäster de i taket, det är väl mycket beroende på vad det är för tak det handlar om.

I övrigt vad gäller inredningtips så kan jag rekommendera mjuka krokar i gummi istället för i metall. De minskar skaderisken rejält.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag såg något jättesmart hemma
hos en kompis som hon hade i sitt
stall. I skötspiltan/spolspiltan så fanns det
gamla bilbälten uppskruvade högt på väggarna. :)
Dom använde hon till att binda upp hästen med.
Tror att det ska vara mittenbälten till baksäten. Sen så hade hon karbinhakar fastknutna i bilbältena. :D
Jag skulle nog föreslå och stapla på höjden...det har jag gjort i mitt stall.
Alla torra täcken förvarar jag i Ullareds bigbautagulakassar. Då slipper man onödigt damm. :)
Om hästen har vattenhinkstående på marken brukar jag sätta hinken i ett bildäck så blir det onödigt med spill.
I stället för krubba har jag en hink som jag hänger upp i boxen och tar ner när hästen ätit klart. Praktiskt och enkelt att rengöra. :rofl:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag såg något jättesmart hemma
hos en kompis som hon hade i sitt
stall. I skötspiltan/spolspiltan så fanns det
gamla bilbälten uppskruvade högt på väggarna. :)
Dom använde hon till att binda upp hästen med.
Tror att det ska vara mittenbälten till baksäten. Sen så hade hon karbinhakar fastknutna i bilbältena. :D
Det har vi i vårt stall och det är jättebra. Det ska vara bälten från baksätet, men det måste inte vara mitten. Av någon anledning fungerar det inte med frambälten. Vi har valt att knyta fast panikhakar istället för karbinhakar.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Kom på ett par saker till.
Jag tröttnade på ryktlådorna som alltid är fulla med hår och spån, så nu har varje häst varsin cykelkorg till sina borstar.
En piasavakvast fastskruvad på boxväggen är underbart att klia sig på tycker våra hästar ( jag behöver väl inte påpeka att vi tagit bort skaftet:D)
En av våra hästar lyckas alltid välta ut sitt vatten trots hinkhållare, bildäck osv. Nu har vi satt upp hinkhållare, dom klassiska som är som en ring att sätta hinken i, plus ett snäpplås ovanför att fästa handtaget i. Snäpplåset finns på börjes. Detta har pålle ännu inte lyckats klura ut.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

vill du ha uppbindning på normal höjd så sätt en 95x45regel från golv till tak som du fäster både i golvet, taket och väggen så kan du få en bra hållbar uppbindning från den..

just det är kanon när man sätter upp sadelhängare ochså.. fast då tar man bredare virke och sätter distans bakom, då kommer sadelns vulster inte att ligga emot väggen när man hänger upp den = mindre slitet och tillplattat..

tycker man att väggen blir skitig bakom tränsen kan man sätta en hylla över och ha tränshängarna på kanten av hyllan, då sparar man väggen och får dessutom en hylla att lägga bett, vantar, svampar och lädervårdsgrejor på i sadelkammaren..

redskapshängare över elementet till blöta skydd, oslagbart..

stora krokar i taket ca 1 dm från väggen, häng blöta täcken på tork där.. dom är ur vägen men ändå i stallet.. är dte för högt i tak så sätt 2 små rullblock i taket och dra igenom flagglina med krok i ändarna, då kan du hissa ner krokarna, sätta fast täcket och dra upp det och knyta fast linan..

i sadelkammaren förslår jag att du sätter hyllplan långt upp och köper plastbackar med lock, där kan du stuffa ner MYCKET..

dynlådor i plast håller sig rena och snygga i sadelkammare, och sväljer många täcken och schabrak..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Mitt bästa tips har jag själv fått här på Buke...
Det är till foderförvaring:
20659_PE105805_S4.jpg


Kanon bra! Från Ikea. Får i en 30kg säck krafft. Precis att ett 1kgs mått går i öppningen. Stapelbara och tar nästan ingen plats alls!

Är du själv i stallet eller är det inackorderingar = mycket grejer som ska förvaras för sig?
Jag ska ha garderober i min sadelkammare och sätta sadelhängarna i garderoben, så kan alla låsa in sina sadlar och annat dom är lite extra rädda om så slipper man tjafs om sadlar som har blivit skavda eller att folk använder andras saker. Min tanke med min kraftfoderförvaring var först att ha låsbara lådor för att slippa tjafs om att folk tar foder av varandra men ikeas lådor va så bra på alla andra punkter så det blev dom!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Skolådor från IKEA i svart plast på boxarna för lindor, borstar, bra att ha till handsgrejjor som vantar, sporrar, salvor, hovkrats mm. Hur överlevde jag utan??
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

vill du ha krokar i stallgången men inte vill att hästarna ska kunna gå emot dem så sätt en täckeshängare över, då skyddas krokarna av ramen..

har du inget galler på fronten på boxarna men ändå vill ha krokar och täckeshängare utan att hästarna tar tag i allt så sätt en plankhylla över.. då kan hästarna inte nå sakerna..

har du ett hörn över eller kanske ena änden på stallgången så bygg ett rejält skåp där, det är alltid bättre att förvara alla grejer i ett stängt skåp, om hästarna kommer lösa ska de inte kunna nå en massa saker.. grejer som ni kan ha i det skåpet är ryktlådor, vattenhinkar, duschsvampar, extra elband och isolatorer, verktyg m.m
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jag har en trästege fastspikad mot ena väggen som jag har fleecetäckena på.. Kör oxå med cykelkorgar för borstarna, och annars har jag breda hyllor längs med taket där täcken och sånt ligger, de syns knappt då.:p
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vi har satt Ikeas golvskydd, Kolon, på väggen bakom krubban. Skyddar träväggen mot dreggel och sånt och är bra mkt lättare att göra rent.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

20659_PE105805_S4.jpg



Sånna där lådor har jag också, har 5 st nu tror jag det är. De första jag köpte har jag haft något år nu, håller med om att de är kanon!


Har man många hästar så är gröna soptunnor superbra till foderförvaring. Rymmer väldigt mycket och är praktiska eftersom de har hjul. Vet dock inte vart man får tag i dom.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag har ett ställe som finns uppbindning från taket och det är inga problem när hästarna står uppbundna där. Uppbindningen när den inte används, hänger vi i en putskrok. Det är inte någon bra bild men du kanske kan se något.
Kram Lena
http://www.pixbox.se/alb560368
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag lägger mina ryktborstar i en sån där vagn med hjul som man har i badrummet. Jättebra, får plats med bensydd och andra grejjor jag vill ha tag på snabbt.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag har uppbindningsrepen fastsatta i takbjälke. Funkar hur bra som helst. Lätt att gå under också. Inga grimskaft som hänger i vägen. Det sitter en stor bult med en ring i. där sitter sen en stor karbinhake. Nu är det ju träbalkar så det är lätt att få fast dem då. Är det annat material vet jag inte hur man gör bäst. Fråga bygghandeln kanske?
Tips: Sätt upp mycket krokar. Det är så bra att kunna hänga av sig jackan, tränset, grimman, väskan eller vad det kan vara. Krokar på bra platser är jättebra. Sådanana där små hängare för hinkar är bra att ha vid uppbindningsplatsen ifall någon vill ge foder där eller hänga upp rykthink tex. Bara att hänga upp hinken då och de syns ju knappt när de inte används och tar ingen plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Smarta tips för stallet?!

Organiserad förvaring; grepar, kvastar och dylikt hängs på ett ställe.
Krokar i gången sätts högt, inte kul att gå emot. Och bara det som används förvaras framme.

Det skall vara lätt att sopa och hålla rent, det blir mindre skadedjur och en trevligare miljö både för häst och människa.

Stallkammaren; skåp, lådor och hyllor så att golv är lätta att hålla rena. För vår del innehåller den utrustning som används - annat rensas ut till förråd, säljs eller kastas. Vi har ca 2,5*3 meter uppvärmd sadelkammare för två hästar, och det räcker som förvaring och täckestorkning. Idealet vore ju större, men vill man att det ska funka så går det att lösa.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Ikeakassar går att använda till i princip allt!! :D

Tror att Ikea får öppna en stallavdelning snart eftersom dom har så mycket användbart :p

Annars så tycker jag att grimskaften i taket verkade som en jättebra idé! Hästen måste vara rätt vig för att lyckas trasla in sig om den står uppbunden.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..

du har säkert ett bra stallapotek redan men du akn lägga till lite grejer såsom en ny fräsch ren hink som bara används för veterinära ändamål, stoppa i en flaska lactacyd, några rena svampar och handdukar och sätt plast över så håller det sig rent..

häller du ur vattenhinkar ute och inte vill att det ska bli hörester och rännilar direkt på marken så gräv ur en liten grop, sätt i ett sånt dära cementrör och fylla på med sand upp till hälften, häller du vattnet däri så rinner det inte iväg överallt och det är lätt att ta upp höet och slänga på dyngstacken..

Sätt upp uppbindningskrokar utomhus på en solig plats, det är hur skönt som helst att rykta ute en varm höst eller vårdag..

är det trångt inne i stallet så bygg ett litet vindfång utanför dyngstacksdörren för skottkärror, grepar, kvastar etc..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..QUOTE]

Vilket bra tips! Ska genast fixa fram en stege! Nackdelen med många täckeshängare är ju att dom tar mycket plats även när dom inte används. En stege i taket tar ju ingen plats!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp