Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

så här ser mitt stall ut litet men vaddå ja har ett stall som ni ser har ja krokar under överskåpen för att kunna hänga upp träns osv för rengjöring annars hänger jag hö påsarna där. foder har i i gammla kyl skåp i garaget i dagens lägae har ja fullt med lådor isv på kanin buren sen har ja ju uppbindnings linor i kedja med slang runt sätter i hop de på kvällen å kan torka täckena på det smart sm den haha sen har ju hörn boxen en hörn dörr sparar plats samt att dörren till stora är en sk i hop fäll bar dörr spaar å utrymme
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder037.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder036.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder035.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder034-1.jpg

dock är lister osv inte klara tar lng tid att få pappa att göra de sista men så länge hästarna kna vara inne så e det ju lugnt



vilka söta boxar:love:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

smart :idea:
IKEA is the shit när det gäller stall ;)

jag har faktiskt tittat en hel del på de här fyrkantiga sopskåpshinkarna, de tar ju mycket mindre plats att ställa upp dem brecvid varandra att ha foder, prylar och allting i än de runda hinkarna..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vi har IKEA överallt!
* Golvskydd bakom krubborna
* De vita lådorna till foder
* Köksknivar till ensilagebalsöppning
* Klockan på väggen
* Träpallen till uppsittning
* Pax garderoberna i sadelkammaren
* Whiteboardtavlor och pennor

:bump:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Mitt bästa tips har jag själv fått här på Buke...
Det är till foderförvaring:
20659_PE105805_S4.jpg


Kanon bra! Från Ikea. Får i en 30kg säck krafft. Precis att ett 1kgs mått går i öppningen. Stapelbara och tar nästan ingen plats alls!

Är du själv i stallet eller är det inackorderingar = mycket grejer som ska förvaras för sig?
Jag ska ha garderober i min sadelkammare och sätta sadelhängarna i garderoben, så kan alla låsa in sina sadlar och annat dom är lite extra rädda om så slipper man tjafs om sadlar som har blivit skavda eller att folk använder andras saker. Min tanke med min kraftfoderförvaring var först att ha låsbara lådor för att slippa tjafs om att folk tar foder av varandra men ikeas lådor va så bra på alla andra punkter så det blev dom!


Sånnadär har vi också, Dom är perfekta!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

sen har du antagligen de som ja tror att näst intill alla stall har.. IKEA påsarna att paka hö mm i..

IKEA är klart en kanon affär när degäller saker till häst..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag har mina i olika påsar som man kan stänga typ icas. Sedan lkägger jag påsarna brevid varandra i dynboxen:)
Snyggt och dammfritt... Får plats ganska många täcken om man inte lägger ner de vintertäckena...
Dessutom har jag en likadan förvaring i soptunnan- men det är lite bökigare.
Sedan har jag en gammal frysskåp också till finsakerna. Garanterat musfritt:)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Självklart ;)

Sen kom jag på att jag har ju deras påsar för förvaring av sängkläder/kuddar/täcken till att ha täckena i! :)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

En annan smart ide är att gå in på blocket och söka på bortskänkes, då kan man hitta en massa praktiska saker som ingen vill ha längre men som ändå är i fräsht skick. Te.x hyllor och en och annan byrå. Man kan ju även fixa till de saker som är i lite sämre skick.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jag kom på en sak idag
under fodertunnorna kan man ha hjulkryss så att man kan rulla runt tunnorna utan problem :)

nu har jag googlat men inte hittat prylen så det heter tydligen inte hjulkryss, men iallafall är det ett svetsat kryss med hjul längst ut på varje ände och på denna ställer man alltså vanligtvis en trave bildäck, men de kan även användas för fodertunnor.. borde finnas på mekonomen, jula m.fl bilprylaffärer..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

I vårat stall har vi elkontakt i taket i stallgången. Det är bra när man tex ska klippa hästen. Man undviker att hästen trampar på sladden. Skulle hästen av någon anledning bli rädd är det bara att dra ur den.
Vi har inte krubbor till våra hästar utan typ diskbaljor som vi ställer på golvet. Det är ju mest naturligt för hästen att äta från marken. Dessutom är det smidigt att diska ur.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Hörrni.. Ang. dom där vita plastgrejerna som ni har köpt på IKEA och har foder i. Jag har köpt två sådana, men reagerade lite på att det är en glipa i gängorna. Blir inte fodret fuktigt om det inte kan stå inomhus? Mitt foder kommer stå i en lada där det är ganska fuktigt, men det är ju tak över.
Sambon föreslog att jag kan lägga en bit av foderpåsen över fodret, så det inte tar till sig fukt. Är det onödigt?
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vi har inte krubbor till våra hästar utan typ diskbaljor som vi ställer på golvet. Det är ju mest naturligt för hästen att äta från marken. Dessutom är det smidigt att diska ur.

Det prövade vi också ett bra tag, men tröttnade på att de blev söndertrampade alltför ofta. Sen testade jag att ställa baljorna i krubborna, men tröttnade på att stå och vänta på att hästarna skulle äta upp så man fick diska. Dessutom, lyckades hästarna ibland ändå bita fast i baljan, och slänga ner på boxgolvet och trampa sönder. Det hela slutade med att krubborna skruvades fast "en våning ner", för att ätproceduren skulle föregå långt ner, som ovan sägs. Vissa krubbor bajsades det då i, och fick flyttas till ett ställe i boxen där ingen häst har lust att skita, det blev ganska nära boxingången.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Hörrni.. Ang. dom där vita plastgrejerna som ni har köpt på IKEA och har foder i. Jag har köpt två sådana, men reagerade lite på att det är en glipa i gängorna. Blir inte fodret fuktigt om det inte kan stå inomhus? Mitt foder kommer stå i en lada där det är ganska fuktigt, men det är ju tak över.
Sambon föreslog att jag kan lägga en bit av foderpåsen över fodret, så det inte tar till sig fukt. Är det onödigt?

Precis vad jag också tänkte när jag såg dom. Plus att kryp och insekter kommer ner där....
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Sätter du krubborna för långt ner så är det väl inte bara det att det riskerar att hamna bajs i dom utan oxå ett och annat ben ;)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Sätter du krubborna för långt ner så är det väl inte bara det att det riskerar att hamna bajs i dom utan oxå ett och annat ben ;)

Ben? ;) Så långt ner är de inte att de automatiskt kliver i dom, och skulle detta märkliga hända, vilken katastrof skulle det innebära i såfall? :D Nä,det har inte varit något benproblem hittills.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vi har byggt en liten farstukvist (stavas det så?) utanför stalldörrarna, hur skönt som helst att stå under tak när man fibblar med stalldörren i ösregnet....

Sen ett bra tips, ha alltid en reflexväst och en ficklampa hängandes lättillgängligt innan för dörren, att ta på när du släpper in och ut i den mörka årstiden :D

Och som fler andra har sagt, krokar kan man aldrig få för mkt av!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jag tycker det är super att sätta uppbindningen i taket dock är det lite dumt om man har unghästar. som när min var liten så skulle hon alltidha koll. vände ag så vände hon å vad hände jo ho stog helt intrasslad i snörena å de skulle hon aldrig kunna göra om man band snörena längre ner så de tog stopp för runpan så hon ej kunde vända sej hela vägen runt.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 394
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp