Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

ja, det är ju glipor så man kan inte förvara fodret utomhus, det är samma sak med tunnor som man använder, de är väldigt sällan helt täta..

Om du har backarna så att det verkligen regnar och snöar på dem bör du kanske överväga att ha ett par andra tunnor.. annars kan du lägga in en "torrpåse" finns i 2-pack på hööks.. den suger åt sig en massa fukt (perfekt i bilen) och när de blivit mättade tar man hem dom, häller ut kornen på en plåt och kör några timmar i ugnen på 50 grader sen ner i påsen igen och ut i fodertunnan..

men är det värme och fukt i ladan där de kommer att stå? brukar grejer mögla ihop där? om inte så är det ingen fara, luftfuktigheten sjunker tillsammans med temperaturen så det ÄR fuktigare inomhus (såvid ni inte har en luftavfuktare inomhus)..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jag vet ponnies på en ridklubb i närheten, de kliver upp i sina krubbor som är på normalhöjd när det blir dags för fodring :eek:
men peppar peppar har de inte gjort illa sig någon gång ännu, dessa hästar har järnkrubbor men väldigt mjukt rundad kant så det hjälper ju det också..

men ja om hästarna börjar kliva i krubborna så får man ju se till att det inte finns något som de kan skada sig på på den nya "huvudhöjden" så att säga :)

själv gillar jag att fodra i riktiga murarbaljor eller såna däringa nya mjuka vattenhinkar de tål att lekas med och trmapas på också..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Det är ca 3år sedan jag slutade med krubba till mina hästar. De har aldrig trampat sönder en enda balja eller att de har bajsat i den. Ibland har de ändå stått kvar hela natten. Mina hästar kanske är ovanligt snälla? De bajsar alltid i en hög i boxen och där ställer jag inte baljan.
Det är oerhört smidigt att mocka efter dem också:bump:.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag har 2 sånna mjuka hinkar (flexitub?) och de är helt :love:
2 st gröna, en stor för vatten och en mindre för foder.

Men jag har köpt mina 2 i en presentaffär på västkusten, ngn som vet vars de mer säljs? Har sett dem i ngn järnaffär med tror jag typ Jula?

För nu har jag bytt färg iom att jag har ny häst och skulle vilja ha en ljusblå :p
Ngn som vet var de går att få tag på?
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Finns de verkligen på hööks? Är nog inte samma eller?
Nån som vet om de finns ngn annanstans?
Försökte skapa tråd om de hinkarna men det fick jag visst inte göra :p
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Den enda på hööks jag hittade var liksom ihopvikbar...
Jag menar mer de som är i mjuk plast/gummi och som finns i massa färger :p
Andvänds även vid trädgårdsskötsel har jag sett...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jag har köpt mina på Maxi. Kolla där om det finns en sån affär där du bor.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

nej det är inte den, dessa mjuka hinkar finns i butikerna men precis som med hinderfötterna så finns de ej på postorder..

sånna
tub1.jpg
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jaa! Sånna är det ju :D:D

Underbara är dom!
Men finns de nån mer stans än Hööks då?
Tror vår närmaste Hööks butik är en 15-20 mil bort :confused:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Har de sånna på Coop? Det har jag tyvärr aldrig sett iaf inte på vår Coop. Var det vanliga mat-coop eller coop bygg?
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Det var ett sånt stort coop som har allt, tror att de fanns på bygg/trädgård.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Vill ha tips på snygga tränshängare :d helst något man kan göra själv. Gärna bilder på hur ni ha gjort !.. :bump:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Gummihink!!! :idea:
Fungerade toppen till mitt "monster"
Dessutom kastade han mat omkring sig att jag även köpte en gummi krubba för golvbruk, ser ut som en hundmatskål i häst stl.
Han åt lugnare, och bättre eftersom han kom i det läge hästar är byggda för att äta i. Dessutom finns inget att göra illa sig på.:banana:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*kl*

Nämen vilka smarta tips! Tack alla, har fått jättemycket inspiration.:idea:

Ang täckesförvaring så använder vi såna där gekåskassar (dom är stora nog att rymma även det tjockaste ute-vintertäcket) som vi förvarar i lagerhyllor. Tar inte mycket plats alls och rymmer mycket!:banana:
Har inte haft besök av gnagare heller, kan ju iofs bero på katterna med.:angel:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*KL*

Nu ska vi se om jag minns något utav det när jag hade "eget" stall.

- Ha en uppbindningsring 2 m upp på väggen vid utgången. I denna fäster ni alla grimskaft. Lättåtkomligt, minskat trassel, lättare att hålla rent på golvet.

- Vill du hindra en häst att komma in i ett utrymme där du förvarar skottkärra/grepar etc utan att behöva krångla med dörr? Ta två hästskor på var sida av ingången, kapa två plankor i lagom längd och så har du en stabil "grind" som stoppar hästen utan att den skadar sig om den försöker trassla sig in och det är lätt för dig att öppna och stänga.

- Underskatta inte hjälmhängare. Det är luftigare än att ha den på en hylla och det hindrar både mögel och dålig lukt. :)

- Vill du att din häst ska äta på golvet utan att den drar runt höet? I ett hörn sätter du för en skiva i lagom höjd i något böjligt material. Du fäster den genom att på väggarna ha två klossar med "spår" emellan både i över och nederkant av skivan. På så vis kan inte hästen dra runt det men om den får in benet så lossnar skivan utan att hästen skadas. :)

- Äter din häst mycket på saltstenen eller är den expert på att slita ur den ur saltstenshållaren? Köp en stor saltsten för hagen och trä ett grimskaft genom hålet och bind i boxen på lämpligt ställe. Detta är mycket omtyckt hos min unghäst som även drar och leker med den. Går åt KNAPPT en sån sten om året för min tjej som då gillar saltstenen. :)

- Gamla badkar ser man i var och varannan hage! Men har ni samma elände som jag har haft? Var och varannat badkar läcker vid proppen? Min pappa löste det genom att ta bort proppen och istället satte han en kran under badkaret som öppnades när man skulle tömma och stängde igen när det fylldes. Aldrig mer att det läckte för att något grässtrå hade kommit i kläm. :D

Kommer kanske på mer och isf slänger jag in det här. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp