Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

Heeej!:) Nu först fattade jag vem du är. :idea:
Det kanske var vårt stall du syftade på. / Pia
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

:confused:
Kom på ett par saker till.
Jag tröttnade på ryktlådorna som alltid är fulla med hår och spån, så nu har varje häst varsin cykelkorg till sina borstar.
En piasavakvast fastskruvad på boxväggen är underbart att klia sig på tycker våra hästar ( jag behöver väl inte påpeka att vi tagit bort skaftet:D)
En av våra hästar lyckas alltid välta ut sitt vatten trots hinkhållare, bildäck osv. Nu har vi satt upp hinkhållare, dom klassiska som är som en ring att sätta hinken i, plus ett snäpplås ovanför att fästa handtaget i. Snäpplåset finns på börjes. Detta har pålle ännu inte lyckats klura ut.

Jag har dom där hinkhållarna med ring och nä min pålle kan inte heller väta ut vattnet då MEN han puschar på dom med rumpan så att dom knäcks på mitten... Vet inte hur jag ska löra det här med vattnet för han välter ut allt :confused:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

:confused:

Jag har dom där hinkhållarna med ring och nä min pålle kan inte heller väta ut vattnet då MEN han puschar på dom med rumpan så att dom knäcks på mitten... Vet inte hur jag ska löra det här med vattnet för han välter ut allt :confused:
har du galler för boxen? om inte, sätt vattenhinken utanför så han inte kan klämma sönder den.

om du har galler så bygg in den helt och hållet, dvs gör en hörnhylla med kraftigt regelvirke med ett runt hål upptill, där sätter du ner hinken.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

har du galler för boxen? om inte, sätt vattenhinken utanför så han inte kan klämma sönder den.

om du har galler så bygg in den helt och hållet, dvs gör en hörnhylla med kraftigt regelvirke med ett runt hål upptill, där sätter du ner hinken.


Där finns galler... Inte mitt stall så jag kan inte börja mecka för mycket där... Hade den innan i krubban med då hade jag ingenstans att ge kvällsmaten om inte stallägaren tog ut spannen/ transportkrubban igen annars ligger dom i tusen bitar i boxen på morgonen.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Där finns galler... Inte mitt stall så jag kan inte börja mecka för mycket där... Hade den innan i krubban med då hade jag ingenstans att ge kvällsmaten om inte stallägaren tog ut spannen/ transportkrubban igen annars ligger dom i tusen bitar i boxen på morgonen.

Kan du inte fråga om du kan få lov att sätta upp en krubba till att ha vattenhinken i?
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Där finns galler... Inte mitt stall så jag kan inte börja mecka för mycket där... Hade den innan i krubban med då hade jag ingenstans att ge kvällsmaten om inte stallägaren tog ut spannen/ transportkrubban igen annars ligger dom i tusen bitar i boxen på morgonen.
alltså, den här prylen kan du ju ta ner igen när du flyttar eller byter box..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

mer tips.. jag är i samla på mig ra tips tagen... var nyss å skrev på papper på nytt hus där de skall byggas stall...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..

Vi har redan en sådan stege fast den går till höloftet. Smart tips ska pröva att använda den till täcken istället :D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

ÅHH! fan va kul :D jag är helpå ett besök där :idea:
hittade lite småtips också..

Har du en exakt giva kraftfoder men inget exakt mått så skär av en plastflaska så den rymmer exakt så mycket som du ska ge varje mål..

Spara alla småsnuttar av sadeltvål (kanske bäst i större stall) smält i kastrull och häll upp i en ask, ställ i frysen för att stelna, så har du en extra sadeltvål..

Gör en sjuklapp till varje häst som sitter på boxdörren, där kan varje hästägare skriva in grejer som är normala för hästen (ex gallor, knölar etc) och dess normaltemp..
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

hänger man många täcken på tork tillsammasn kan de lätt blandas ihop. speciellt om de är många olika som släpper ut7tar in.
nyckelringr me hästens namn på är kanon att fästa i spännet. tex fram.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

i ett inte allt för stort stall 5 boxar tex. är de kanon att sätta upp en bokhylla på väggen. (i foderkammaren) med i detta fallet 15 fack. tex.. morron middag kväll kraftfodershinkar ... ja de går att göra på många sätt... hade de i förra stallet. alla gjode ording å ställde på rätt hylla. enkelt att ta rätt.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

de ska besiktas å så ska juh vårat säljas.. men de kan blijäkligt bra... om ett halvår har jkag 5 min skrittväg till nybyggt ridhus *drömma*
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Eller transportkrubba som går att hänga på mellanväggen mellan gallerpinnarna och så långt in i ett hörn som möjligt!!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Mitt tips är att skära till 2 4kanter med korkmatta el dylikt (tex grytunderlägg i kork funkar oxå) och spika upp på väggarna precis där stallgångskrokarna slår mot väggen när man släpper kjedjan/repet - dels spar det väggarna dels blir det ljuddämpande!!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Eller en sån rullvagn som man körde TV och video på i skolan. Den kan man rulla ut i stallgången också så slipper man bära en massa tunga hinkar :idea:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Hej! Såg att det var ett bra tag sedan du la in denna bilden men är det någon som vet om de fortfarande finns kvar på ikea och i så fall vad de heter. Letade på hemsidan men kunde inte hitta. Verkligen en praktisk lösning!!! :idea:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Snor tråden lite.
Det är svårt att få garderober täta.
Undrar varför det inte finns plastlådor i liggande ställning för hästtäcken, som man kan stapla ovanpå varandra, så många m,an behöver, och har en öppning på kortsidan att ta ut dem från, så inte mössen bygger bon därinne?
Eller finns det månntro?
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp