Bukefalos 28 år!

Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

Nej klart inte, men till stor del går de nog att torka av de mesta!
Hittade idag tvättpåsar på rusta, som jag planerar att ha täcken som används i. så kan jag skriva deras namn på påsarna och hänga upp dem. Även om de står 40 grader på den:P

Det kommer nog lösa sig, hoppas jag iaf :D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Nej klart inte, men till stor del går de nog att torka av de mesta!
Hittade idag tvättpåsar på rusta, som jag planerar att ha täcken som används i. så kan jag skriva deras namn på påsarna och hänga upp dem. Även om de står 40 grader på den:P

Det kommer nog lösa sig, hoppas jag iaf :D
hehe ja hade du häst sa du? och du tänker torka av fukten i täckena? gosh, tänk om det hade varit SÅ enkelt att torka täcken..

faktiskt så ligger det mängder med fukt i både täcke och sadel om man har fuktat ner dem, dvs hästsvett, hästånga, regnvatten, luftfukt, tvättfukt (sadelsmörjning)..

bered dig på att få mögelinvasion! för det händer nämligen på allt läder som inte hänger torrt.. och behöver jag säga hur pojkvännens lätt fuktiga overall såg ut efter 2 veckor i en plastpåse i hallen (17-18 grader) den var grönluden!

köp en lekstuga och sätt in kupévärmare.. mitt råd för att du ska slippa förstöra ditt läder och dina täcken :bow:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

På tal om höhäckar i hagen så såg jag något i våras där hagarna var rätt bra leriga på ett ställe. De använde pallar med med 2-3pallkragar och lade hö i. Rätt så fiffigt...

Mkt fiffigt!! undrar om man kan ha så att man plockar av pallkragar efterhand som hästarna äter sig neråt eller om det blir för "rappligt" då??
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jag skrev exakt det så klaga inte

"för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr.."

SILLY ME:o!! JISSES så brått man kan ha ibland:angel:!!! fölåt beastie ibland ska man ta en extra sekund på sig när man läser...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

SILLY ME:o!! JISSES så brått man kan ha ibland:angel:!!! fölåt beastie ibland ska man ta en extra sekund på sig när man läser...
hehe ja jag kan förhasta mig ibland jag också.. jag var lite trött just då också så sorry om jag tog i :)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Angående höhäckar i hagen ...
Vi har en sån där metallram som det är runt stora plast"dunkar" En del kör vatten i sådana osv. (svårt att förklara). I alla fall så har vi tagit bort plastgrejen och sågat av metallramen så att det bara är två rutor i höjd, slipat sågytorna så att det inte är vasst längre. Satt finmaskigt plastnät så att inga hovar kan komma in och fastna. I botten är det redan dräneringshål, så regnvatten rinner bort. Toppenbra. Och hästarna slipper lerigt hö. :)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Klart de, men jag har inget utrymme för detta. Också ingen chans till att få el. Hästarna skall inte heller använda täcken. Men har löst de hela, så tack för tipsen iaf!

Vet inte 9om jag tryckjte på rätt svars knapp men de va menat åt Beastie :D Tackar :D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

så ni har inte el i staketet heller? eller ni kanske har sånt där snyggt trästaket :love: det är så vackert..

bra att det löste sig iallafall :)
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Jo klart el, när en pålle är själv. bilbatterier är super men håller nog inte för länge för att värma upp en lekstuga :(

Men smart tanke om man har utrymmet annars!
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

jao, det beror ju på.. har man 2 batterier så kan man ladda ett hemma och ha timer på det som står i stugan.. man behöver ju inte ha kupévärmaren på hela tiden heller.. men en kvart i timmen nattetid eller så..

jag och mina polare är experter på bilbatterier till allt.. har en bärbar (läs: rullbar) stereo med bilbatteri i och jag och exet hade med på campingsemestern..
var ganska skoj när vi skulle ladda batteriet och använda det samtidigt på en camping..
stolpe-kontaktskladd-förlängningssladd-batteriladdare-batteriladdarkablar-batteri-singelcigarettuttalgssladd-multicigarettuttalgssladd-kylväska&mobilladdare&lampa :D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Mkt fiffigt!! undrar om man kan ha så att man plockar av pallkragar efterhand som hästarna äter sig neråt eller om det blir för "rappligt" då??

Vi använder en pall med 3 st pallkragar på som höhäck i hagen, jag trodde i min enfald först att det skulle funka att bara ha dom lösa på varandra. :smirk: Men, icke sa nicke!
Redan första dagen så hade våran häst plockat av pallkragarna en efter en, det är lite otäckt om de får möjligheten att göra så för det finns metallgrejer på hörnen av pallkragarna som de kan skada sig på.
Jag löste det mad att skruva fast en bräda av lagom längd i pallen och pallkragarna på utsidan så att det inte går att lyfta kragarna uppåt. När detta problem var löst så fungerar det kanon, lite pyssel med att rengöra den med jämna mellanrum, men det är det värt.
Fungerar även ypperligt till att begränsa grovfodermängden till shettis kompisen som har mycket mindre behov än sina kompisar. :bump:
/Camilla
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

kl

nu har jag ett liten tips för täcken och schabrak. Hittade på R*sta tvåttpåsar, stora sådana vita och blåa, stod 60 grader och 40 grader på dem. Jag får nog ner upp mot fem täcken i en påse! :D Lätta att hänga upp ngn stans
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Exakt samma sak gjorde mina :p
Jag har två pall på varandra och ovanpå det två pallkragar.
Kliade rumpan emot, så pallkragarna ramlade ner och pallarna låg inte mot varandra, så det var bara till å ta fram spik & hammare :D
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

fast pall å kragar är kanon tyckte jag.. å min häst oxå eftersom hon itne åt de sista som låg emot marken... sen om den som fodrade va ltie sen ja iaf i hennes ögon då låg jragen på ett ställe å plyfan på ett å pallen på ett.. då flyttade hon undan ALLT.
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*putt*

Mer tips ngn? Jag kan säkert massor men tänker inte så mkt på det... =S
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

Det som är det absolut bästa i mitt stall är väggarna. Vi klädde in hela stallet i spånskivor som har som en vit plastad ytbeläggning. (tänk ikeas billiga bokhyllor, typ som såna vita hyllplan) Tyvärr vet jag inte vad skivorna kallas eller vad de kostar. Vi hade tur och kom över ett helt parti för en femhundring kanske.
Det är hur lätt som helst att hålla väggarna fina, om hästen grisar är det bara att torka av. Spindelnät fastnar inte. Vill bara påpeka att jag inte direkt skurar vväggarna varje dag, men det är kul att kunna få stallet i nyskick nån gång ibland.

Skivorna räcker inte riktigt ända upp till taket, så där är det bara vanligt trä. Sen i skarven mellan två intilliggande skivor sätter man en bräda för att täcka glappet. Det blir snyggt när man målar brädan PLUS att hästen har något att klia sig mot.

Hoppas ni förstod det här röriga...
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

ja har man ett stall där man hyr ut några boxar kan ju en bokhylla med lite faktaböcker vara på sin plats i sadelkammaren.. så har man något att göra där och man har tillgång till fakta om något händer..

Faktaplanscher i stallet är också bra, sepciellt med muskel, skelett, ben, hov och tandöversikt, kanon när veterinären, hovslagaren, kiropraktorn, hästtandläkaren eller massören kommer på besök :)

bygger man stall själv kan det vara en idé att göra främre boxväggarna ganska tjocka, t.ex 90 mm med trä på insidan och en plywooddörr på utsidan, sätt upp tunna hyllor och några krokar så har du ett skåp för benskydd, grimma, rotborte, linement, lotion hästgodis mm men som hästarna inte kan få tag i från boxen även om man inte har galler.. :idea:
 
Sv: Smarta tips för stallet?!

*knappis*

jag har en sånhär på boxdörren:
23137_PE107943_S4.jpg

rymmer precis fyra stallbandage och tunna paddar.

Perfekt att lägga bandagen i på morgonen för den som släpper ut. istället för att lägga bandagen i krubban eller i spånet. :idea:

samtidigt som den är såpass "skör" så att den går sönder före hästen gör illa sej på den om det vill sej så illa...
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp