Smink-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Smink-tråden!

Vad är contour och highlighter? Primer brukar folk skriva om också, vad är det?

Tycker du brukar sminka dig jättefint på bilderna jag sett på dig, sminkat men naturligt!

mvh tjejen som äger ett puder, en rouge, en concealer och en mascara


Tack för komplimangen! Det är nog den looken jag passar och trivs bäst i :).

Contour och highlighting handlar egentligen mest om att framhäva det bästa av sina drag och på ett mjukt sätt skapa illusionen av att man "skulpturerar" ansiktet.

Med en ganska matt bronzer ( går bra med en matt brun ögonskugga i lagom ton, eller ett puder som är lite för mörkt) kan man framhäva och förstärka sina kindben, forma sin näsa för att få den att upplevas mindre/smalare/jämnare, få pannan att upplevas mindre eller få ett runt ansikte att få mer dimension, för att nämna några exempel.

Highlighter drar fokus till de ställen du vill framhäva, och betyder egentligen helt enkelt "ljusa upp". Det gör man genom att använda en concealer eller ett puder som är lite ljusare än ens egen hudton. Under ögonen är det smickrande att ljusa upp lite till exempel, längs med sidorna på näsan, upp i pannan, just under ögonbrynen och precis ovanför kindbenen.

Det allra viktigaste att tänka på tycker jag är att blanda blanda blanda, och hellre använda för lite produkt för att sen lägga till mer, än att ta för mycket och försöka rädda upp situationen. Och att öva! Det kan verka jättekomplicerat och jobbigt men nuförtiden tar det mig 5 minuter att få till det resultat jag vill till vardags.


Jag ska leta reda på en bra video på Youtube som du kan kika på!

Primer är en produkt som man stryker på en liten klick av innan sin foundation (efter att man återfuktat ansiktet) för att jämna ut huden och skapa en bra bas för foundation och resten av sminket. Den gör att sminket ser bättre ut och att det sitter på plats mycket längre!
 
Sv: Smink-tråden!

Hörde att en av NYX rouger ("pinched" tror jag) är väldigt lik Nars orgasm, dessutom bra mycket billigare :D Men kändes onödigt att köpa den.. har ju liksom den "dyra" versionen.
 
Sv: Smink-tråden!

En produkt som verkligen förändrat mitt liv (taget med en nypa salt) är Mac pro longwear concealer! Kan man komma över att den luktar trolldeg eller något så är den helt outstanding. Den är väldigt tunn i konsistensen och man behöver en otroligt liten mängd, och den är superlätt att blanda. Trots det täcker den blemmor och rodnad som en DRÖM. Har inget annat som täcker bättre, och denna har inte minsta tendens att bli kakig. För mig med torr hy där produkter kan fastna på torra fläckar är den en räddare i nöden. 180 kr kostar den och det är ju egentligen inte så mycket dyrare än vad budgetsmink kostar i Sverige. Och den är så himla dryg!

Den står högst på listan nu för kommande inköp, hört massa bra om den! och behöver verkligen en bra concealer (sömnproblem):D
 
Sv: Smink-tråden!

Tycker inte du behöver en massa "färger" runt ögonen, du verkar vara en färgglad person till sinnet och du är urtjusig i bara dina röd/orange läppar :love:
 
Sv: Smink-tråden!

Den där mascaran kanske man skulle testat :D Mest för att jag tycker alla andra mascaror är så fula (förpackningen), vill ju att mitt smink matchar med förpackningarna så bra som möjligt :o
 
Sv: Smink-tråden!

När gör man det här egentligen? :o

kl
Vad tycker ni är must have i vardagssminket? Gärna lite nybörjaranpassat ;)
 
Sv: Smink-tråden!

När man vill, varje dag, aldrig, det bestämmer man själv :D. Eller menar du vilket steg i sminkproceduren? Isåfall efter foundation och vanlig concealer.

Jag själv contourar (tror vi får leva med att vissa ord låter sjukt löjliga "svenskifierade") mest under kindbenen och lite ner under käke/haka och ngt på näsan. Jag har i princip ingen panna så den vill jag helst behålla som den är :D
Sen brukar jag tycka att det är viktigast att ljusa upp under ögonen.
 
Sv: Smink-tråden!

Ja gör det! Jag gillar den verkligen, inte ofta jag köper en mascara 2 gånger men den vill jag ha igen.

Och jag känner igen det där, om jag verkligen inte gillar förpackningen ska det mycket till för att jag ska vilja köpa produkten, det får inte finnas NÅGRA alternativ :D.
 
Sv: Smink-tråden!

*KL*

Jag behöver lite tips och råd här! :)

Det här med läppstift... Det är så JÄKLA snyggt, men jag får det aldrig att hålla. Finns det läppstift som håller för att äta och dricka och LEVA med? Eller måste man sitta på en pinnstol som en annan porslinsdocka? :p
 
Sv: Smink-tråden!

En bra läppenna! Jag brukar både låta lite foundation vara kvar på läpparna (när jag applicerar foundation hamnar det alltid lite på läpparna i kanterna)

Sen grundar jag hela läppen med en läppenna i lämplig färg, gillar make up stores matta läppennor! Eller nyx läppennor som är snäppet billigare.

Testat isadora, Max factor mm men tycker inte det läppennorna fungerar för mig då det "blöder"

Sen smäller man på ett läppstift! Helst ett med hög pigmentering och med matt finish om man vill ha LÅNG hållbarhet. Glansiga läpprodukter håller oftast lite sämre.

För nude läppar räcker det oftast med läppstiftet :) Rekomenderar Nyx black lable läppstift.

För ett riktigt härligt rött (i kallare ton) läppstift är Make up Stores "vamp" riiiiktigt läckert :)
 
Sv: Smink-tråden!

Du verkar så otroligt insatt i detta så måste fråga dig :). Foundation och concealear är olika grejer men vad är skillnaden? Jag har en foundation och den när jag väl använder den har jag haft under ögonen och dölja skavanker, men vad har man då concealern till? Samma sak?
 
Sv: Smink-tråden!

kl.

Någon som har tips på en BRA burgundyröd ögonskugga? Eller en röd som drar mer åt rost/brunt. Den ska vara tydligt rödaktig UTAN att bli skrikig.

Tips tages tacksamt emot, har letat utan större framgång nu... :(
 
Sv: Smink-tråden!

Brukar du smörja in läpparna med lyppsyl/cerat? Då fäster det ofta inte lika bra.

Alternativen tycker jag är att 1) använda en läppenna under, färgen brukar fästa bättre så. Eller 2) måla ett lager, torka av det överflödiga med en servett och sen återupprepa när man tycker att färgen satt sig lite bättre. Men mycket hänger på formulan på läppstiftet, jag har vissa som sitter som berget och andra som man verkligen få arbeta med och bättre på regelbundet under dagen/kvällen.
 
Sv: Smink-tråden!

*KL*

Jag behöver lite tips och råd här! :)

Det här med läppstift... Det är så JÄKLA snyggt, men jag får det aldrig att hålla. Finns det läppstift som håller för att äta och dricka och LEVA med? Eller måste man sitta på en pinnstol som en annan porslinsdocka? :p
1: torka läpparna så att de inte är smutsiga/"kladdiga" med typ vanligt papper
2: Lägg på ett tunt lager puder (all-in-one facebase från the bodyshop som jag använder rekomenderar jag, till allt :p )
3. Läpp-penna i neutral nyans, alt. en som matchar med stiftet, på hela läpparna.
4. Lägg på ett tunt lager med läppstift, använd snedskuren pensel.
5. Eventuellt ett till lager puder.
6. Ordentligt med läppstift, men fortfarande med pensel!
7. "bit av" överflödigt på en näsduk eller något.

The Bodyshop har kommit in med massor av härliga nyanser i riktigt hållbara färger! Tyvärr använder jag inte läppstift själv, men där finns verkligen något för "alla" :)
Ljusa, mörka, röda, lila t.ex. och en massa nyanser av alla :p


Mitt smink:
BB-cream (min är, precis som allt annat smink jag använder!)
All-in-one facebase (perfekt även för att fästa ögonskuggor, och, som sagt, läppstift) för extra "täckning" kan man fukta pensel/svamp lite.
Mascara
Ögonbrynsskugga (de från TBS är verkligen grymt bra!)
Ljusare "shimmerwaves" som ger både färg och lyster, vilket är bra eftersom jag är ganska blek
Och förmodligen ögonskugga i någon knallig färg, just nu skrikrosa :D
Brukar även använda Shimmerwaves under ögonskuggor, och som lite highlighter :)
Jag avslutar ALLTID min make-up med "face mist" alt. "face spritz", det gör att det verkligen sitter som BERGET.
Kan även användas för att fukta ögonskuggspenslar med.

kl.

Någon som har tips på en BRA burgundyröd ögonskugga? Eller en röd som drar mer åt rost/brunt. Den ska vara tydligt rödaktig UTAN att bli skrikig.

Tips tages tacksamt emot, har letat utan större framgång nu... :(
Kanske kan denna vara något?
11894m_l.jpg


Jag gör rent mina penslar med en rengöringsspray efter varje användning :)

Någon sminkning vill jag dock inte visa upp... ni är för vackra! :D
 
Sv: Smink-tråden!

Väldigt fina skuggor men jag eftersökte burgundyröda/röda som slår över åt brunt/röda som drar åt rost som är TYDLIGT röda. :)
 
Sv: Smink-tråden!

1: torka läpparna så att de inte är smutsiga/"kladdiga" med typ vanligt papper
2: Lägg på ett tunt lager puder (all-in-one facebase från the bodyshop som jag använder rekomenderar jag, till allt :p )
3. Läpp-penna i neutral nyans, alt. en som matchar med stiftet, på hela läpparna.
4. Lägg på ett tunt lager med läppstift, använd snedskuren pensel.
5. Eventuellt ett till lager puder.
6. Ordentligt med läppstift, men fortfarande med pensel!
7. "bit av" överflödigt på en näsduk eller något.

The Bodyshop har kommit in med massor av härliga nyanser i riktigt hållbara färger! Tyvärr använder jag inte läppstift själv, men där finns verkligen något för "alla" :)
Ljusa, mörka, röda, lila t.ex. och en massa nyanser av alla :p

Testar denna rutin nu :D Efter en halvtimme och ett glas vatten sitter det fortfarande!! Nu ska jag äta ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 799
Utrustning Jag behöver köpa nya ridbyxor, eftersom jag bara har ett par som jag gillar = jag använder aldrig några andra. :p De jag har idag är...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Nomina
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 951
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp