Snabb fråga:

"Min" höbonde skulle hugga nu i veckan. I NV Skåne. Beror väl på hur långt gräset kommit i växten, hur mkt protein det blir.
 
Nu är jag kass på att förklara men hö skördat tidigare på sommaren (typ innan midsommar) har oftast bättre analys än ett sent skördat hö (om våren inte har vart seg och det vart kallt långt in på året). Detta har med sol/dygnstemperatur/luftfuktighet att göra. Har du inte skördat det alls denna sommar utan detta är första hade jag inte sätt så hoppfullt på det överhuvudtaget.
Men som tidigare talare sagt har det mycket med i vilket stadie gräset är, om det gått upp i frö och kanske till och med fröat av sig.

Jag som jobbar med kor stöter på detta ofta. Vi blandar första och andra skörd medan tredje och ev. fjärde hamnar i sinkomixen. Nu tar lantbrukaren sina skördar tidigare (första brukar ligga ungefär första veckan i juni och sista tar vi om en vecka)
 
Min bonde tar andraskörden nu.
Södra Dalarna.

Jag har köpt hösilage skördat den här tiden av honom förut och det har haft väldigt vettiga värden för hobbyhäst, kvot runt 6.
Har bara behövt tillskottsfodra med mineral och ev lite lusern.

Jag hoppas det blir liknande värden nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Murray
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 151
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp