Bukefalos 28 år!

Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Synpunkter mottages tacksamt. Har den hemma på prov och måste bestämma mig imorgon. Ponnyn har ett dåligt sadelläge, sadelgjordsläget betygligt längre fram än sadelläget, och är en treåring så ganska tanigt. Således glider allt fram (ska skaffa en svanskappa och prova med). Den här glider också fram, men mindre än något annat jag hitills provat.

Tyvärr åker ju sadeln fram så fort man spänner gjorden, och jag skulle behövt en kortare gjord, den är väl lös, men..

1939901_572282116201099_1521074184_n.jpg


1962741_572282289534415_1519235689_n.jpg


1609897_572282296201081_858216995_n.jpg


1625569_572282106201100_705033399_n.jpg


1779196_572282226201088_396701615_n.jpg


1011013_572282112867766_2126625804_n.jpg


Idag promenerade jag, hängde och tyngde i en stigbygel, låg över sadeln och sen satt jag (för första gången) upp, från mark. Red ca 25 m, satt av. Upprepade tre ggr. Så tre uppsittningar. Plus för att sadeln inte snurrade eller gled runt när jag (inte helt smidigt) satt upp.

Efteråt satt den såhär, har som sagt glidit fram - men mindre än mkt annat
1796562_572838279478816_709823565_n.jpg


Schabrakavtryck
1781972_572838272812150_1002404338_n.jpg


Ryggavtryck, dock svårt se så mkt
1609891_572838269478817_392136841_n.jpg
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Sadeln är för lång för ponnyn!
Prova en sadel med kortare anläggningsyta, kan vara en bidragande orsak till att den åker fram.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Allt åker fram, så försök ignorera framåkandet och kika på bomform osv.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag noterade det redan första. Men bomform i övrigt?
Det är ju av värde att utröna vad som funkar och inte så att säga, för att veta vad annat som är värt/inte värt prova.

Just längden råder det delade meningar om. Själv är jag kluven i frågan
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag är mer bekymrad över avtrycken jag, än längden. Jag är kluven längdmässigt, man får utan problem eb hand mellan virvelns kant och sadels bakre del. Men jag skulle hellre se den lite kortare i alla fall.

Men bomformen är ju det som jag verkligen behöver klura ut vad som gör att den här beter sig si, och vad man ska kika efter istället.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag håller också med om att sadeln är för lång. Men i övrigt känns den inte helt fel.

En sadel som passade på kompisens WM var en liten 15" Prestige hoppsadel.

Skulle inte köpa den där.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Nu är det ju alltid svårt att se på bild men jag tycker utifrån bilden att den ligger i bakvikt. Om bommvidden är ok så är det i så fall fel form på bom eller bossa för din häst. Kan också vara därför den åker fram för som det ser ut på bilden så sitter du nästan på bakvalvet och kommer i så fall skjuta sadeln framför dig. Sedan så gör ju naturligtvis magen sitt till för att hjälpa till att skjuta fram sadeln men jag skulle inte köpa denna sadel för att det ser ut som den inte fördelar vikten som den ska, den följer inte i min mening ryggen och kan därmed inte göra sitt jobb.
 
Senast ändrad:
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Svarar flera

På stallgången är det det som legat absolut bäst hittills alla kategorier. Det är också det som åkt fram minst.
Däremot så den ligger med lösare tryck från mitten och bakåt på stallgången. Hästen har dock ganska stor skillnad i rygg när han står och när han rör sig. När jag försökte känna (han tyckte jag var lite konstig) i skritt vid hand låg den bara an lösare längst bak.

I trav så glappar den lite i bak om han tar ner huvudet.

Jag kan "klänga och hänga" i den utan att den snurrar - vilket är ett gott betyg.

Glider gör den som sagt men det gör allt på honom. Skulle idealiskt velat prova den med svanskappa och annan gjord.

Så om man skulle stannat där - så känns det helt okej och väl värt köra på under inredningen (jag satt helt okej i den med även om fokus inte var att känna efter det så mycket).

Men avtrycken. De talar ju om att den ligger an fram men inte från mitten och bak. Alltså utan ryttare. Hur det skulle vara med ryttare är ju svårt att säga. Möjligtvdet skulle bli bakviktstryck då. (Jag räknar inte dagens som något som kan avgöra, jag satt inte i bakvikt men jag satt å andra sidan inte som jag skulle gjort på en inriden häst heller, så)

En annan som jag inte har bild på, som var för svängd, där låg det bra med jämnt tryck på stallgången men i rörelse blev det bara tryck på mitten och den vickade.

Så nånstans mitt emellan känns som det jag jagar..
 
Senast ändrad:
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Att använda svanskappa är bara en kortsiktig lösning tycker jag. På min häst som är 4 så har jag nyligen haft en sadelutprovare ute och vi kom fram till en sadel, som är för vid och åker fram just nu utan pad, men med pad som bara är en fejkmuskel tills han själv har de musklerna, så låg den jättebra. du kan ju prova att lägga på en pad som bara är upprullad ifram, det höjer sadeln ifram och den åker inte fram lika lätt. Nu är ju jag långt ifrån någon expert på sadlar men min häst hade också uppruggat runt manken och en pad med den nya sadeln löste det ganska bra, eftersom han är ung och antagligen kommer muskla sig lite mer så kan en såkallad "fejkmuskel" funka bra på unghäst. Men råder dig absolut att ta ut en sadelutprovare och prova ut en sadel, säg att du söker en sadel att växa i, det gjorde jag :) hoppas du förstår mitt svammel här, det låter kanske lite luddigt men är inte så bra på att förklara :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Fast så länge sadelgjorden drar fram sadeln så hjälper ju inte någon paddning i världen.
Finns ju olika anledningar att rn sadel åker fram, och beroende på orsak är ju lösningen olika :)
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag håller också med om att sadeln är för lång. Men i övrigt känns den inte helt fel.

En sadel som passade på kompisens WM var en liten 15" Prestige hoppsadel.

Skulle inte köpa den där.

Delvis KL. Men flera oberoende av varandra har tipsat om en och samma prestigemodell, att den borde passa. Så jag provade en sån idag. Och den ligger SKIT på ren svenska... Suck.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Vilken prestige provade du? Inga bilder?
Vad var fel? För rak?
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag skulle försöka hitta en äldre Passier att prova
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Du lär inte hitta en Prestige som är vid nog i viket fall.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

jag tycker inte det ser riktigt bra ut. För långa bossor, för rak, eller bara fel passform... Men är sadeln riktigt billig och du nu bara håller på att sitta in hästen och rider korta stunder så kanske det kan fungera en period. Du lär ju ändå ganska fort behöva byta igen iom att den växer och ändrar form.

Utan att ha riktiga belägg för det men, så är det Henri De Rivel, Stubben och M&N ponnymodell som jag kommer på som tips. Ett annat billigt och vild chansning tips är Tekna.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Svarar flera på samma knapp

Provade en Prestige Pony. Lär inte spela roll vilken prestige jag provar dock, då de inte räcker till i vidd. Vid manken kan det kanske gå i 37, men det blir för smalt lite längre bak ändå (under sadeln). För svängt också. Provade en i 35 och den var för smal även vid manken.
Finns massor med bilder inkl en film på hur illa den beter sig i skritt, såg inte så stor vits lägga ut dem bara, då det liksom inte var någon tvekan om att prestige går inte, för böjda (släpper bak) och dessutom räcker vidden som sagt inte till. Längdmässigt skulle nog en 15" Prestige funka bra dock (jag provade en 16" och den var lite för lång)

M&N är det jag själv helst vill prova. Tekna har jag kikat på men ingen koll på IRL. De ser ut att ha väl takformade bossor på många sadlar, och sen tycks de vara lite snåla i bomvidderna?

Ryggen i rörelse
1975234_574278529334791_852353141_n.jpg


1897821_574278522668125_438473021_n.jpg
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Finns det ingen sadelutprovare i närheten så du kan få prova ett antal sadlar på samma gång?
Även om man inte köper någon kan det vara guld värt att få några tips på sadlar som kanske kan fungera men i andra storlekar etc.
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Jag känner en som föder upp WM, hon köper sina sadlar från The Native Pony Saddle Company. Men det är ju lite äventyrligt att beställa från utlandet i och med att man inte kan prova först...
 
Sv: Snabba synpunkter på sadelpassform önskas

Finns det ingen sadelutprovare i närheten så du kan få prova ett antal sadlar på samma gång?
Även om man inte köper någon kan det vara guld värt att få några tips på sadlar som kanske kan fungera men i andra storlekar etc.

Mja, i närheten är ju iofs ett relativt begrepp. Jag behöver åka iväg med honom då, men då går det ju utmärkt. Problemet är ju just att det inte går så bra prova sadlar i helt fel storlek, då man får felkällor och inte säkert kan säga att "en mindre sån här blir bra". Och det haglar inte riktigt av pluttsadlar hos utprovarna.

Men han kommer ju hamna hos sadelutprovare vad det lider, hade tänkt han skulle vara lite mer "ridbar" då bara, och lite mer jobbad (det går ju göra från marken) så slipper man åka tillbaka efter en kvart-fjorton dar när han vuxit ur det han hade.

Men hittar jag inget alls på egen hand får man ju göra vad man kan hos en sadelutprovare ändå, utefter omständigheterna helt enkelt. Vet jag lite mer vad som funkat/inte funkat är det lättare att höra med utprovaren innan om hen tror att hen har något som kan funka med. (T ex om man vet att vidd si och så i de och de är för smal, och bom si och så är för böjd etc. En sadelutprovare har ju då hyfsat koll på sitt sortiment och kan svara på om hen tror att det finns något i sortimentet som kan funka)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 936
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 335
Senast: Heulwen
·
K
Ridning Hej. Jag har en fråga som jag funderat på länge, nämligen det här med svanskappa. När man tittar tv på t ex spanska ryttare som rider AR...
Svar
15
· Visningar
1 716
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp