Bukefalos 28 år!

Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Kl

Idag har Kveikja och jag lekt i paddocken, vi körde bara på framåtbjudning, vilket vi oxå gjort ute det sista. Nästa vecka kommer vår tränare o då skall vi satsa mer på koncentrerat arbete. Men för nu leker vi o försöker hålla takten :)

wpid-dsc_1437-1.jpg

wpid-dsc_1430-1.jpg


Målet för iår är att faktiskt tävla en riktig tävling och få över 5,0p. Vilket i princip innebär att jag måste sluta spänna mig och Kveikja få styrka att hålla takten i alla varv/tempo som behövs.

Snyggemorsan...
wpid-dsc_1439.jpg
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag hade börjat rida hästen lite försiktigt i den snabbare gångart som den själv väljer. Vissa har ju lättare för trav och andra galopp. Du känner ju när hästen börjar bli trött :)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

kl

Trodde avsnitt nr 2 av ponnyakuten skulle ligga ute nu men de gör de ju inte, så blir till att vänta lite till dåra, suck suck!!!!! :p
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag hade börjat lägga in högre tempon (i början, trav/tölt och sedan även galopper) och ökat dessa sekvenser allt eftersom jag känner att hästen blir starkare. Skulle inte gå efter ett "igångssättningsschema" med minutintervaller men lyssna på hästen precis som om jag skulle börja öka min egen träningsintensitet. Skulle även öka intensiteten och längden på ridpassen successivt.

Stanna upp, känns hästen trött? Flåsar den? Svettas den? Lägg in skrittpauser för återhämtning.

Skulle även satsa på att i alla gångarter rida hästen i en längre, lägre form där den får möjlighet att aktivera rätt muskulatur. (tänk vilket guldläge att "bygga om" hästen som man vill ha den ;) )

När hästen börjar kännas stark i det läget och kondisen är bättre så skulle jag successivt även smyga in kortare sekvenser av mer samling.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Det man ska tänka på är väl att inte enbart att gå efter flås eftersom att konditionen går betydligt snabbare att bygga upp än muskler och senor. Självklart ska man ju gå efter det OCKSÅ. Men om man bara går efter efter vad hästen orkar konditionsmässigt så finns risken att man går för fort fram.

Nu menar jag inte att man inte ska gasa på, det är klart man ska göra det men flås och svett är inte det enda man ska ta hänsyn till i en igångsättning.

Har tyvärr inget direkt råd till dig om hur du ska lägga upp det, men jag tror att det är bra att blanda. Lägg in lite tempo när det känns bra i korta intervaller och öka. Jag är inte heller något fan av att rida i trav i 5 minuter i sträck, jag gillar mer övergångar. Många korta sträckor.

Mycket skritt, gärna i terräng och på olika underlag. Och varva med många övergångar som man ökar efterhand. Tror det är det bästa. Och att rida med lite förstånd och känsla. :)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Håller med, senor osv tar mkt längre tid att stärka.
att variera arbetet och underlaget ger starka hästar med.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Så fin hon är!

Vem är det du tränar för?

Jag tränar för en kompis som i grund o botten är välskolad dressyrryttare men snöade in på islänningar för några år sedan. Hon är toppen! Jag lär mig de dressyrgrunder jag saknar samtidigt som hon kan tölt. Vi tränar båda för Magnus L i vår tur, så vi har samma tänk. Meningen är att hon skall komma varannan v så gott det går under våren. Jag behöver så basic träning så änsålänge är eg. större tränare onödigt. Men lite Reynir får man ju köra senare i vår! Få lite avancerad pepptalk!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Aha, låter kul.

På tal om Reynir så vill tydligen inte ödet att jag ska träna för honom. Första gången jag anmälde mig fick vi hosta i stallet och alla fick stanna hemma. Andra gången hade Godi precis blivit sjuk. Nu hade jag ju tänkt boka efter jul och då kom sparken och sen tappskon som förlängde vilan.
Och nu när vi ÄNTLIGEN vill sätta igång och träna igen så får jag höra att han kommer hålla lektioner i vårt stall varannan vecka. Och nog sjutton är det på måndagar, enda dagen jag verkligen inte kan byta bort på jobbet!! :mad:

Så grymt irriterande. Kan ju inte ens vara med och kolla på träningarna när de är på hemmaplan. Så typiskt! Men men, jag hoppas att han kommer lite närmare hitåt och håller nån kurs sen.

Vart tränar ni för Magnus? Är det fullt eller finns det möjlighet att anmäla sig i vår?
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Tömkörde Glampi idag!
dscn9402_185731662.jpg

dscn9394_185731343.jpg

dscn9472_185733091.jpg

Hade träns med nosgrimma under sidepullet men satte tömmarna till sidepullet.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Detta måste jag säga är dock idiotiska regler, varför måste man ha sporrar när rider dressyr!?


QUOTE]

Håller med dig. Tycker att både nosgrimmetvånget och sporrtvånget är idiotiska regler och det är därför jag tyckte att den jämförelsen, som dessutom är korrekt, var mer adekvat.

Och poängen är ju verkligen att jag får hålla mig till reglerna, även dem jag tycker är knäppa, om jag vill vara med och leka.
Tur att man inte behöver knäppa nosgrimman hårt och tur att man inte behöver använda sporrarna bara de sitter längst ner på stövlarna.

Nej, det var uppenbart att du inte hade läst TR och jag tycker som du om Nielas klipparhets, men jag tycker ändå att man ska ha på fötterna när man väljer jämförelse och det är därför jag "gick på" dig.;)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

*KL*

Nu är snart våra fina boxar klara! :banana:
Jag och samon hann med mycket under helgen. Behövs ett par skivor till och några fler brädor så kan vi göra klart väggarna under veckan och börja med dörrarna. Det mesta kommer nog vara klart till helgen. Sen ska vi köpa lampor, både att ha i stallet och en utelampa :)

Började skruva isolatorer till hagen igår, får bli pannlampa på nån kväll under veckan och göra resten och kanske börja med tråden också. Kan vara bra och se så den räcker annars får vi köpa mer när vi ska shoppa på lördag :)

Är sååå glad!!!

Familjen kom på födelsedagskaffe igår, fick en jättesöt body av en av mina systrar där det stod "Mosters älskling" på ;) Första bäbisplagget!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Påtal om tömkörning hittade lite gamla bilder när jag tömkör Thengill med.
Mycket bra kompliment till ridningen eftersom de får jobba på volt(men även rakt) och man inverkar likadant som i ridningen med tubbla tömmar och har en inner och en yttersida.
Men pisken är den förlängda skänkeln.
21782930.jpg

21783236.jpg


21783249.jpg
flytta utåt

21783268.jpg

Sen kan man ju göra alla skolor med.

Irriterande pixbox bilderna funkar inte med de bästa tömkörningsbilder på Thengill aja får ta nya istället:) han är något duktigare nu hihi.
På bilderna ovan var han bara 8år och inte jättmycket tömkörd mer körd för vagn rakt fram.

24829810.jpg
haha hittade denna lille fjanten med;) 1½år gammal.
Tänk att man inte ens ser hans ögon nu för all lugg.
 
Senast ändrad:
Sv: Snack och alltiallotråden!

Nu har jag bokat in en tid hos jätteduktig veterinär/kiropraktor åt Sol. Känns bra att få henne kollad ordentligt innan vi drar igång med träningar. Hon kommer om en vecka, så fram tills dess fortsätter vi med lugna uteritter. Känns alltid lite nervöst tycker jag när de ska undersökas. Peppar, peppar så har jag inte känt av problemet med bakdelen som hon gjorde i höstas, och än är hon inte tillräckligt igångsatt för att jag ska kunna säga något hur det känns ridmässigt. Så det känns bra att få henne kollad ordentligt nu. :)



Hur gör ni andra? Har ni regelbundna kollar, i så fall av vem och vad kollar ni? Har eran häst något problem eller är det i förebyggande syfte?
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vilken häst du har!

Har alltid varit förtjust i henne för hon är gudomligt söt men här var hon riktigt snygg!

Paddocken verkar vara en bra investering för er :)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Gullan, du vet vad jag tycker om dina hästar :love:
Gillar hur du tar hand om dom, som en stor gemensam familj.
Blir alltid så glad när du lägger ut nya bilder (speciellt Glampi då han är lite av min favvis på buke)

Guldstjärna till dig!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Spännande! Du får jättegärna uppdatera hur det gick sen.
Är själv inne på den linjen att hellre dubbelkolla än kolla när det väl har hänt något.

Tänker även på tänder och inte bara kroppen.

Vet någon om man kan få hästen röntgad innan påtänkt inridning? Vill se så hans ben är redo för det. Han ska ju leva med mig resten av livet!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vet någon om man kan få hästen röntgad innan påtänkt inridning? Vill se så hans ben är redo för det. Han ska ju leva med mig resten av livet!

Det kan man säkert, bara att beställa misstänker jag. Men det är nog inget försäkringsbolag som betalar utan det får man nog göra själv.

Vad hade du tänkt att de skulle titta efter? Om tillväxtzonerna är slutna, eller något annat?
Nyfiken!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 589
Senast: manda
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 097
Senast: bollen__
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 302
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp