Bukefalos 28 år!

Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

Idag har Sol fått på sig broddar och vi har lekt/tränat ute i paddocken... i SNÖN!!! :banana: Jisses vad det snöar här nu, bara vräker ner stora 5-kronor.

Självklart så glömde jag ju telefonen hemma, hade tänkt att filma lite idag. Men det gick i alla fall väldigt bra, hon lyssnade direkt på broms, inkallning och fram. Jäklar i min lilla låda vad hon kan trava fint när hon vill. Ska bli kul att se hur den ser ut till sommaren eller om ett år. :d

Resten av dagen blir det tentaplugg för min del, hoppas att jag hinner med en liten ridtur imorgon.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Red båda hästarna igår i snön riktigt mysigt:)

Tölten börjar bli riktigt läcker på Thengill nu snacka om att det är underbart:)

Tränade skritt-skrölt/tölt-skritt-skrölt/tölt med Glampi, gick super han börjar förstå mitt röstkommando för tölt nu både från marken och uppsuttet.
Tränade galoppfattningar/galopp med och så skulle vi dra en repa över ängen vilket kanske inte var så smart på en 4½åring som blivit galopperad 3-4gånger innan haha så det resulterade i bock och flygande matte;)
Men jag landade mjukt iaf och upp igen och gjorde om det och då gick det kanon.

Lite spänning i vardagen.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Min veterinär rekommenderar en vecka lugnt, efter vaccin

Jasså, det har jag aldrig hört förr! Alla mina vet, och då frågade jag senast i somras, säger att man kan rida på redan samma dag om man vill. Man skall ta det lugnt, men med lugnt har de sagt betyder inte typ hopp och galopp men en vanlig ritt går bra.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Nästan lika söt som mina fjordföl var
221938_105318716222483_100002330643644_51446_5122969_n.jpg

Den vita är alltså fjordingen...

Vad hade du för svårigheter med namnet? Jag fick inga synpunkter alls på Daggarperla från Grönfallet (Grönfallet är namnet på min lilla gård).

Står manen av sig själv eller klipper man den på fölen?

Mitt gårdsnamn är "Rinna" o jag ville ha Meyja från Rinna. Det fanns EN häst registrerad 2001 vid namn "xxx från Rinna Gård". Registratorn ville då ha det till att folk kunde blanda ihop våra namn för de var så lika. Ganska puckat i mina ögon vilket jag oxå talade om. Och undersökte på Worldfengur o hittade massvis av olika hästar med samma typ av namn. T.ex. "Fors" och "Fors gård", "Skogens" och "Skogens gård". Först hävdade dom att det var andra anställda när de godkändes... Korkat, de följer väl samma regler? Vilket typ är att ett gårdsnamn skall vara unikt.

Men jag mejlade mina åsikter även till högre ort och det blev då godkänt! O det är jag glad för!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Exakt samma som jag hört också, med andra ord. Det är också så jag gjort och inte har jag märkt att någon häst skulle tagit stryk av en vanlig motionsrunda trots nyvaccinering.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Håller med.

Får man rätt på SI-leden så har du löst aaalla dina problem med din häst varesig vad.

Kanske inte riktigt så enkelt, men den har fått min att tänka lite längre och även att kolla upp hästen ordentligt innan inridningen.

Och så enkelt är det ju inte, då just SI leden har en förmåga att få med sig andra rätt jobbiga kompensationer ofta i den bakre delen av ländryggen som gör att de blir väldigt styva trots att SI leden är korrigerad.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Hästarna ska vila ifrån all form av ansträngande(där pulsen går så helst vila helt) i runt 4-5dagar efter en vaccinering så jag förstår verkligen inte varför du ger dig ut och rider SAMMA dag???:crazy:

Det som har tillämpats enligt rekommendation av veterinär efter vaccination, är rid men rid inte hästen svettig. Dvs att inte anstränga den, vanlig motions ridning är helt ok i 4-5 dagar sedan kan man fortsätta som förut med lite tyngre träning.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

*kl*

I morse fick ja ett härlig samtal från stallägaren som då var på jobbet, och hon hade i sin tur fått en samtal från sin man där han berättade att 3 av våra hästar stod någon kilometer bort i grannens Kohage! :cool:

Så det var bara till och slänga sig i bilen och åka till stallet.
Lite undranden var de andra 2 kunde vara då, om det bara var 3 som stod i kohagen och det är 5 hästar i hagen....

Passerade denna gården med kohagen innan man kommer till stallet och ja, där stod dom, alla FEM, inte tre! ;)

Kerstin, Draken, Svala, Elja och Fáfnir hade varit ute på en liten promenad men var nu infångade i en kohage i alla fall, så de kom ju inte längre men de ville ju inte bli fångade där inte, nänä! FRIHET! :bump:

Och fölerna hade ju absolut upptäckt att världen var MYCKET större en va de kunnat ana! :banana:

Jaja, vi fick fångat de vuxna till slut i alla fall och fölungarna följde ju så klart snällt med, fast de drog ju gärnet på grusvägen titt som tätt och sen tillbaka till oss.....gisses va Fáfnir kan showa loss, sicken trav den hästen har!! :love:

Ja, alltid händer de nått spännande med pållarna! :D


Här är de infångande och vi är på G hem! ( å snöstormen har inte börjat än)
IMG_3500-1.jpg



Här är det lunch dags och snön verkligen vräker ner....
DSC_0062-1.jpg


DSC_0061-2.jpg


DSC_0057-1.jpg
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

KL

En liten snabb uppdatering!
Jag är på Island, trivs galet bra och rider hela dagarna. :D Har även hunnit prova på fårpung, hästkorv och annat blandat. Spännande!

Gillar mitt jobb :D
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Klart att unghästarna vill ha lite spänning i livet :D Förstår dock att du tycker det är mindre spännande...

*kl*

Undrar om någon här inne har provat eller klämt på en Libra-sadel någon gång? Jag tror jag har hittat en optimal bomlös för mig men jag hittar ingen info någonstans.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

min häst till en dressyrhäst och de verkligen låter nedlåtande från ditt håll osv.
Jag gör inte om min häst till en dressyrhäst för fem öre.. Jag har en islandshäst och bara för jag inte harvar runt på ovalbana i tid och otid och töltar utan faktiskt rider dressyr och tycker det är minst lika viktigt som ätt tölta runt så ska jag inte behöva få skit före de och få kommentarer om att jag gör om min häst till islandshäst!!!!

Jag tror extremt få harvar runt på en ovalbana iofs och ska man ha en bärig bra tölt måste man dressyra, jag dressyrar mer nu än innan jag skaffade islandshäst för jag upplever att det krävs det för att hålla gångarterna i styr, och då inte bara tölten utan även på min travsvaga fyrgångare, traven. Och för den delen galoppen, hon har så mycket fyrtakt i sig att om hon inte rids ordentligt går hon helst i fyrtakt.

Jag rider visserligen ut nästan jämt, men det betyder INTE att vi inte jobbar, det gör vi i stort sett varje pass. Önskar jag kunde låta dig rida min stallägares (tillika guru och tränare)hästar (hon har tävlat på mkt hög nivå tidigare) de rids bara ut, men dansar fram. Det på grund av att de är så rackarns välridna. Det finns mer än ett sätt att rida sina hästar, men man måste inte trycka ner det i halsen på andra.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Står manen av sig själv eller klipper man den på fölen?

Mitt gårdsnamn är "Rinna" o jag ville ha Meyja från Rinna. Det fanns EN häst registrerad 2001 vid namn "xxx från Rinna Gård". Registratorn ville då ha det till att folk kunde blanda ihop våra namn för de var så lika. Ganska puckat i mina ögon vilket jag oxå talade om. Och undersökte på Worldfengur o hittade massvis av olika hästar med samma typ av namn. T.ex. "Fors" och "Fors gård", "Skogens" och "Skogens gård". Först hävdade dom att det var andra anställda när de godkändes... Korkat, de följer väl samma regler? Vilket typ är att ett gårdsnamn skall vara unikt.

Men jag mejlade mina åsikter även till högre ort och det blev då godkänt! O det är jag glad för!

Nja, det är lite fusk för han är ett år gammal på bilden och uppenbarligen klippt, Jag hämtade honom när han var 6 månader gammal, men hade inga tillgänliga bilder. Har lagt upp ett från när han och Myran var små och just kom till mig (bara för att visa söta fjordföl och dra iväg från temat)
395875_222387644515589_100002330643644_501513_729827951_n.jpg


Gällande gårdsnamnet var jag lite fundersam om de skulle godkänna Grönfallet eftersom det är rätt likt Gröna Gången som jag tror finns sedan tidigare.
Å andra sidan kunde de ju se att avsändaradressen var Grönfallet.
Skönt det gick igenom!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Usel jämförelse som visar att du inte har koll.
I TR för dressyr står det "manen får vara flätad".
Fullt tillåtet att rida med manen rakad, lång, flätad, lös.
Jag har tävlat min kallblodstravare i LA dressyr, med massor av pälsglans i tjock, lockig, flygande man och svans. Fick domarkommentaren "härlig häst med fin uppsyn". Inget hinder mot lös man i dressyr, alltså.

Oj ursäkta mig. Jag ska genast sätta mig ner och läsa hela TR för dressyr så jag får mera koll på detta ( skämtar bara )

En adekvat jämförelse kan vara med mig och nosgrimmor.
Jag rider i stort sett aldrig med nosgrimma. Dels ser jag inte behovet, dels är jag "skolad" inom western där nosgrimma inte är tillåtet (eftersom domaren ska kunna se om hästen gapar emot och då döma ner ekipaget).
Om jag vill tävla dressyr, får jag vackert följa reglerna och hänga på en nosgrimma på hästsen och ett par sporrar på mig (som jag heller aldrid använder eftersom jag inte ser något behov). Annars får jag hålla mig till mina principer och då avstå från att delta i tävling.

Vad bra att du hade en bättre jämförelse att komma med ;)

Detta måste jag säga är dock idiotiska regler, varför måste man ha sporrar när rider dressyr!?

Inte ditt fel så ta det inte så, detta gjorde mig bara paff ( jag rider flr övrigt också utan nosgrimma om det funkar )
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

KL

Hur hade ni satt igång en häst som har skrittat 30-60 min om dagen i 6 veckor? :)

Har kört fast lite, vet inte hur jag ska sätta igång han för att nå hållbaraste resultatet som ändå inte ska behöva ta hela sommaren.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Lite oklart, fick inte allt för mycket info. Fick veta att han har vilat, fast ridits ibland. Han var i tävlingskondition innan vilan och har möjligtvis stått i ett år/ett halvår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 593
Senast: manda
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 098
Senast: bollen__
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 305
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp