Bukefalos 28 år!

Snack och alltiallotråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack och alltiallotråden!

En annan sak jag tänkte på i sammanhanget mycket/lite träning:
Jag tror i många fall att de hårt tränande hästarna klarar sig bättre från skador eftersom de är så påpassade hela tiden. Man märker direkt om hästen inte är presterar som vanligt och hinner då ta den till vet innan det går för långt, medan en mullehäst som inte använder kroppen så extremt kan få ett problem som inte märks, eller "maskeras" eftersom hästen inte pressas så mycket. När det då väl syns har det gått mycket längre än med en häst som inte använder kroppen så mycket.

Lite flummigt, men ni fattar.

Jag som inte gör många knop varje dag, utan mest sitter med näsan i en bok (:p) märker ju inte om jag blir trött förrän jag blir så trött att jag inte orkar gå uppför trappan. Hade jag sprungit maraton hade jag snabbt märkt attj ag en dag inte orkade fullt lika mycket....

Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ia: Följdfråga på husfrågan. Är det här uppe ni bygger hus, eller är det nere i skåne?
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Skåne! Mamma och hennes man köpte en gård nära Lund för knappt ett år sedan, och det har varit ett evigt renoverande och hagbyggande sedan dess. Och husbyggande till mig och maken! :) Men oj så bra det blir, jag njuter varje gång jag går ut i stallet, jag lovar att bilder kommer asap!
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Vad roligt!!

Även om det såklart hade varit ännu lite roligare att ha fler bukeisisar på hemmaplan. ;)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Hugger en knapp bara.

Min inackordering fyllde fyra år i år. Hon reds in sommaren när hon fyllde tre, och reds innan vilan den här sommaren i fem gångarter(fast passen kastade hon in på eget bevåg, inget som ryttaren bad om). Hon har lätt för sig, tölten är som ett rinnande vatten, lixom passen. Traven är helt ren och galoppen förvånansvärt tretaktig för att vara en så stark passhäst. Hon har en helt ok form naturligt. Sen blir det periodvis mkt grisepass oxå...

På henne märktes jättetydligt på försommaren iår att hon hade fått nog input. Hon behövde sin unghästvila o har nu varit ledig i 4månader. För några veckor sedan ville hon komma ut igen, började komma fram u hagen o nästan smita med ut när man hämtade nån annan...

Hon är typisk en sån glad, arbetsvillig häst som har lätt för sig. Och mogen i både kropp och själ!

Kveikja däremot, min egen, henne satt jag inte upp på förrän när hon fyllde fyra. Hin var mkt gängligare i kroppen som treåring och inte redo i knoppen. Även om vi som treåring testade utrustning o vande vid livet.


Här hade jag äran att pröva inackorderingen...
wpid-skritt_lina_sus.jpg
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Kl
Ni med unghästar på lösdrift, hur ofta behöver ni verka era? Skriv gärna ålder.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

När erro gick på lösdrift verkades han typ 4ggr per år, han slet ner hovarna väldigt naturligt själv så det vara bara när man såg att det behövdes.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

KL

Fråga till er allihopa: Hur länge brukar ni låta era (ung)hästar vila?

Jag hade tänkt köra på ett par veckor till och sen ställa av Sol ett tag, men jag har aldrig haft någon vila innan så jag vet inte riktigt hur länge som är lämpligt.
Godi var ju lite till åren och hölls igång på en jämn nivå hela tiden, förutom när han var sjuk då. Så jag har ingen erfarenhet av viloperioder alls.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Kl
Ni med unghästar på lösdrift, hur ofta behöver ni verka era? Skriv gärna ålder.

Jag har alltid verkar Glampi med intervall 7-9veckor sedan han var föl jag har verkat honom när hovslagaren endå var ute och skodde Thengill.
Det är mkt viktigt när de växer att man håller efter och tittar så att de inte börjat växa snett osv.
för det är bara i växande ålder man kan korrigera (lite inte för mkt då heller) ev felaktiga benställningar och man ser ju om det börjat bli snett osv.
Ibland var det inte mkt att ta men ibland var det mer, de växer mer speciellt på sommaren.
Nu skor och verkar jag dem var 10e vecka det funkar bra det växer inte så hemskt snabbt på hösten.
Men nu är Glampi 4år gammal.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

KL

Fråga till er allihopa: Hur länge brukar ni låta era (ung)hästar vila?

Jag hade tänkt köra på ett par veckor till och sen ställa av Sol ett tag, men jag har aldrig haft någon vila innan så jag vet inte riktigt hur länge som är lämpligt.
Godi var ju lite till åren och hölls igång på en jämn nivå hela tiden, förutom när han var sjuk då. Så jag har ingen erfarenhet av viloperioder alls.

Jag lät Thengill vila 3månader första vintern(då var han 5år, reds in sommaren som 4åring vilade första vintern med efter inridningen) då fick han slippa skor med och bara få vara unghäst igen och tänka igenom allt han lärt sig:)
sen började vi igen i januari om jag inte minns fel, tävlade lite på våren sen fick han vila 3 veckor på sommaren och tror det var 1-2månader följande vinter.

Sen har han fått vintervila när han känts som att han behövt det även i vuxen ålder bara man har koll på mat intaget.
för jag tänker som så är det något som börjat göra ont eller vad det nu kan vara så får det ju chans att läka ut lite med och då kan man ta nya tag igen sen. + att vädret inte är så kul när det ösregnar på hösten.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

När erro gick på lösdrift verkades han typ 4ggr per år, han slet ner hovarna väldigt naturligt själv så det vara bara när man såg att det behövdes.


Aha vad bra. Blev så nojig när hon som har lösdriften berättade det.
Dock så tycker jag Rigels hovar växer som attan så får nog hålla efter han oftare än dom andra.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jag har alltid verkar Glampi med intervall 7-9veckor sedan han var föl jag har verkat honom när hovslagaren endå var ute och skodde Thengill.
Det är mkt viktigt när de växer att man håller efter och tittar så att de inte börjat växa snett osv.
för det är bara i växande ålder man kan korrigera (lite inte för mkt då heller) ev felaktiga benställningar och man ser ju om det börjat bli snett osv.
Ibland var det inte mkt att ta men ibland var det mer, de växer mer speciellt på sommaren.
Nu skor och verkar jag dem var 10e vecka det funkar bra det växer inte så hemskt snabbt på hösten.
Men nu är Glampi 4år gammal.

Ja precis, det är det jag är orolig över.

Men fick känslan när jag sa att jag ville ha ut hovslagaren att hon tyckte jag var jobbig. (Där jag har honom sköter dom allt sånt) Så jag ringde en egen som får komma ut och titta på honom. Tänker inte lite på någon när jag själv tycker annorlunda. Det är ändå min häst. Glad att jag ändå har han hyffsat nära nu iaf så jag kan hålla koll.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Jisses, tre månader! :eek:

Jag får nog skaffa mig en medryttarhäst i så fall :o vet inte om jag klarar av att vara hästlös så länge. Kommer ju såklart att pyssla med henne ändå, men jag vill ju GÖRA saker också. :angel:

Hur mycket hade du gjort innan vilan? För jag tycker ju egentligen inte att vi har gjort så mycket, det har varit lättare och ganska kravlös ridning, med flera korta viloperioder på ca 2 veckor emellan.

Hos förra ägaren reds hon förra hösten sen under våren hölls hon bara igång en gång i veckan. Sen har jag för mig att hon vilade ett par veckor på sommaren innan hon sattes igång igen, och sen köpte jag henne, först vilade hon ett par veckor. Sen satte vi igång lite sakta ett par veckor, sen fick hon vila 2 veckor och sen satte vi igång igen för en månad sen.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att de ska ha lika lång vila som aktivitet, och när jag går igenom träningsdagboken så har hon vilat mer än hon ridits, fram till nu när vi går in på 5:e veckan med ridning, och då har hon ridits varannan dag.
Nu har jag ju bara Godi att jämföra med, men jag tycker ändå inte att det har varit något hårt arbete precis. Tre månader känns väldigt mycket kan jag tycka. 1 månad eller kanske 2 kan jag tycka låter mer rimligt, med tanke på hur mycket hon varit igång fram till nu.

Tänker jag fel?
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

När Erro var 3.5 och han fick sin första vila så stod han väl i 2-3v.
Sen satte jag igång igen och red 5-6 mån och sen fick han en sån kortisvila igen.
Jag ville ju pyssla med min bebis :love:

Sen dess har han fått vila när han känts trött och loj liksom.
Man känner av om dom behöver vila, dom visar det tydligt!

Tinna grundred jag själv, sen vilade hon då jag tappade intresset.
Sen var hon hos tränare i 3.5mån, hon är nu igångsatt sedan 1mån tillbaka och innan dess vilade hon 2mån tror jag.

Jag tycker allt att du kan köra på ett tag till, tills du känner att det är nog och då kan du låta henne vila ett par veckor och sen ta nya tag :)
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Ok, det är lite det jag känner. Jag vill ju komma någonstans INNAN vilan, annars känns ju vilan ganska meningslös.

Nu har vi ju äntligen börjat lära känna varandra och det går äntligen framåt och jag känner att jag har en plan för hur jag ska jobba vidare med henne. Just nu är vi i ett sån läge att hon behöver stärkas för att komma vidare, och då känner jag att en vila inte gör henne något gott.
Vi kommer fortsätta att rida ut och förhoppningsvis hinner hon stärka sin svaga sida något mer innan hon får vila. Jag är ingen sån som har något emot väder och vind, det är väl i så fall när det blir tjäle och härt överallt så att man inte kan rida någonstans.
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Litet tillägg: Ifall folk tycker att jag låter halvt schitzofren när jag skriver vi, så kan jag lugna er med att jag menar "jag och hästen".

Får ofta kommentarer när jag säger vi, fast jag har ridit själv. Vet inte varför, men jag har alltid sagt vi och kommer nog inte sluta med det i första taget :p
 
Sv: Snack och alltiallotråden!

Litet tillägg: Ifall folk tycker att jag låter halvt schitzofren när jag skriver vi, så kan jag lugna er med att jag menar "jag och hästen".

Får ofta kommentarer när jag säger vi, fast jag har ridit själv. Vet inte varför, men jag har alltid sagt vi och kommer nog inte sluta med det i första taget :p

Så gör jag också. När folk frågar hur det gått på en tävling svarar jag som exempel: "Vi blev 2a i tölten så jag är jättenöjd!" Då undrar dom om det var en lagtävling eftersom jag sa VI. Då svarar jag att det är jag och hästen. Jag hade inte klarat det utan honom och han hade inte klarat det utan mig :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 770
Senast: manda
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 539
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 070
Senast: bollen__
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 991
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp