Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Låter som en toppenmysig häst, så ung som han är så är det ju inget konstigt att tölten inte är så stark. Ska bli kul att följa er, hoppas ni hänger kvar här så vi får se utvecklingen :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Knapplån=)

Idag reds ett pass i ridhuset, vi har nu kommit så långt i utbildningen att vi nu har smått påbörjat med att ta upp huvudet på Jorunn i formen.

Detta tycker Jorunn är oerhört jobbigt så vi håller oss än så länge till mkt korta stunder i trav.

I skritten går det bättre men det gäller att man inte tappar ryggen vilket är så sjukt lätt att man gör om man inte håller tungan rätt i munnen.

Galoppen ger vi oss inte i på än då hon lätt blir väldigt stressad där när hon blir osäker där och än så länge klarar hon inte av att ta upp huvudet i dressyrtävlingsform där.

Kul att ha något nytt nuatt träna på och utvecklas på, sedan körde vi steglängdsökningar i både skritt trav och galopp och avslutade passet med lite tölt..
Tölten går alltid så sjukt bra när man har värmt upp en 30-45 minuter med vanlig dressyr. :laugh:

Var in på hööks idag och de har fått in lami-cell produkter.. coolt.. riiiiiktigt snygga schabrak hade dom.. mama miia detta blir dyrt hahaha:eek::love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Och jag som tycker att allt nytt var HEMSKT. Fula färgkombinationer och konstiga modeller.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Tja om jag måste så... Duger det inte med biler utan ryttare ;)

Hon vispar på rätt så häftigt med sina framben bla när hon travar så ni kommer att tycka att jag sitter som en kratta men jag kan inte sitta ner på henne när jag travar, jag studsar av henne ... tölten vet jag inte ännu men den hoppas jag sitter som klocka snart och där borde jag kunna sitta ner ;) Galoppen har jag aldrig suttit i utan stått lätt så... hmm..... Hur var det nu gick det bra med bilder utan ryttare?
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Men du, om jag bjuder på bilder först, så känns det nog inte så farligt för dig sen. Alla har ju saker de behöver jobba på. Jag kan inte heller sitta i traven på min, så jag rider lätt. Mycket bekvämare för oss båda. Jag ska se om jag kan få bilder i helgen. Har lovat mig själv att lägga upp oavsett om jag är nöjd eller ej.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Men tävla på bara för skojs skull du har väl en unghäst om nu voltem kan sitta som en smäck så tar det enda ett bra tag för en unghäst. Att få styrkan osv o man kan ju inte pressa dem för mkt heller när de växer och är unga så ta det lugnt o gör som du tänkt o bilder på debuten är ett krav;-)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En fråga till alla! Brukar era hästar busa och bocka eller kanske sticka eller ha andra olater för sig? Har ni träffat på många islandshästar som bockat? Av vilken anledning har de gjort det och i vilken situation? Ofta?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag rider in två märrar som är fem år nu, båda bockar. Den ena bockar när man ska galoppera ute, högt och vilt för hon tycket livet är underbart fantastiskt. Den andra bockar just nu för att hon har dålig framåtbjudning och tänker mer upp än fram, bockar då man petar med pisken. Det är dock en ledarskapsfråga, hon har sparkat mig från marken och stegrat sig mot mig, det gör hon dock aldrig om igen:devil:.

När de bockar driver jag bara på dem, då måste de sluta och fokusera framåt.

Två andra jag har ridit in har bockat av smärta (en kissing spine och en med snett bäcken) men då har man fattat det direkt, dessa panik-rodeo bockade.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En fråga till alla! Brukar era hästar busa och bocka eller kanske sticka eller ha andra olater för sig? Har ni träffat på många islandshästar som bockat? Av vilken anledning har de gjort det och i vilken situation? Ofta?

Nej ingen av våra hästar bockar med ryttare på, lilleman numera storeman prövade för ett par år sedan men det blev en vådligt skarp tillsägelse och han har därefter aldrig provat igen. Han ogillar jättemycket att man blir arg på honom, därför är han väldigt lätt att ha med och göra eftersom han lyssnar mycket på ton och ord.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Min 01:a kan bocka järnet i ren glädje, har dock blivit bättre med åren och insett att seriebockande inte är uppskattat. 08:an har gjort några små glädjeskutt, men det är småsmå skutt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En fråga till alla! Brukar era hästar busa och bocka eller kanske sticka eller ha andra olater för sig? Har ni träffat på många islandshästar som bockat? Av vilken anledning har de gjort det och i vilken situation? Ofta?

Jag har en massa hästar som jag ridit in, varav två är islandshästar och sju är av andra raser (fjordingar, connemara, vbl-travare, kbl-travare, basjkir).
Den ena islandshästen har stuckit och betett sig, basjkiren som köptes som oinridbar sexåring (ingen hade kommit upp på ryggen på honom), har bockat tre gånger under loppet av ett drygt halvår.

Eftersom jag antar att du försöker hålla en gallup-undersökning här på islandsforum apropå din andra tråd om att hästar av andra raser bockar mer än islandshästar, får du svar om alla mina hästar.:D
Den krångligaste av mina hästar har varit Isa (islandsstoet).
Kan förstås inte svara för friesern som ska ridas in under -12, eller quarterkorsningen som också ska ridas in under -12.

Jag blir lite elak nu, men jag tycker att din fråga är fånig, när du jämför en ras (islandshäst) med alla andra raser lagda i en klump. Så funkar det ju inte.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Fengur har nog aldrig bockat i hela sitt liv. Laukur, min 07a, som blev inriden i november 2010 har bockat med mig en gång. Anledningen var att han var lite busig och gjorde ett jättelitet skutt, och då tyckte han att det kändes konsigt på ryggen (han var ju inte så van att ha nån på ryggen än) och blev då rädd och började bocka ännu mer så jag flög av. Efter det gör han det bara av glädje utan ryttare :)

Ponnyerna jag hade, en shettis och en welsh, kunde bocka ibland för att dom tyckte livet var underbart! Ett litet glädjeskutt mitt i en galopp över en åker eller liknande, men de var lätträknade :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Av de jag känner så har majoriteten av de islandshästar som haft "olater" stuckigt och varit okontrollerbara, ev rädda. De få som bokat, sparkat, haft av sina ryttare har varit rent ouppfostrade och respektlösa. Detta har slutat med hjälp av en stabilare och mer konsekvent ryttare. Däremot har jag oftare varit med om ponnyer/storhästar som skuttat och bockat med ryttare, men även där har det varit väldigt dryga hästar utan korrekt hanteringsgrund.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Nej ingen av våra hästar bockar med ryttare på, lilleman numera storeman prövade för ett par år sedan men det blev en vådligt skarp tillsägelse och han har därefter aldrig provat igen. Han ogillar jättemycket att man blir arg på honom, därför är han väldigt lätt att ha med och göra eftersom han lyssnar mycket på ton och ord.

Jag har inte träffat på många islänningar som har bockat, de som har gjort så har haft ont eller varit väldigt fräcka.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

En fråga till alla! Brukar era hästar busa och bocka eller kanske sticka eller ha andra olater för sig? Har ni träffat på många islandshästar som bockat? Av vilken anledning har de gjort det och i vilken situation? Ofta?

Min gamla Godi bockade dels när han tyckte någon var för tung, dels när han var glad och busig. Han bockade några gånger när vi hoppade, och då när man höll in honom eller försökte styra bort från hindret. Mot hindret var det bara full fart och öronen spetsade. :D Så då bockade han för att han inte fick hoppa.
Han har även bockat ibland när man galopperat och då har det också bara varit ett litet skutt när han var pigg och ville dra iväg i full fart. :p Men kanske ska påpeka att det varit så små "bockar" att det bara skuttat till lite, alltså inget jag brytt med om utan bara sett som gjädjeyttringar. Inget som stört mig det minsta. När han har tyckt att någon varit för tung har det varit större saker och det har bara hänt två gånger, jag har varit väldigt petig med vilka som ridit honom.

Däremot kunde han sticka och gjorde det vid 3 tillfällen under de 6 åren jag hade honom. I och för sig så stack han inte längre än att han kom ikapp hästen som var först, men ändå helt oacceptabelt enligt mig. Alla gångerna var när vi red ihop med, eller ja, bakom då, väldigt mentalt nerviga och spända hästar. Då har de triggat igång honom och han kunde då dra iväg i en jävla fart tills han kom ikapp hästen. Ganska snart så lärde jag mig vilken typ av hästar som utlöste beteendet hos honom och då kunde jag planera ridningen så att det inte hände. Dvs att han fick vara först eller bara rida väldigt kontrollerat. Gav man honom lillfingret var det kört. Så stenhård kontroll var det som gällde ihop med dessa hästarna.

Sol har inte bockat.... än. Däremot har hon försökt resa sig ett par gånger. Har aldrig kommit upp, men lättat lite fram, bara så att jag känt att hon tagit sats eller hur man ska säga. Det har varit i protest. Ena gången var första gången vi red förbi kossorna, som ju var livsfarliga, först ville hon inte gå fram och då studsade hon lite. Sen när vi kommit förbi och jag höll in för att hon inte skulle rusa iväg bort från kossorna så studsade hon också. Men då var det ju mitt fel för att jag höll emot så hon inte kom framåt, då backade hon och försökte gå uppåt istället.
Andra gången var förra helgen när vi skulle rida iväg själva för att möta en kompis längre bort, då tyckte hon att vi tog fel väg och då stannade hon och backade och stod och skrapade irriterat med framhoven. När jag drev på framåt så försöte hon resa sig, kände bara precis att hovarna lättade. Styrde runt henna åt sidan och hon gick ner innan hon ens lyft. Så det har i hennes fall varit enbart i protest när hon inte velat som jag vill. :angel: När hon väl gått med på att följa med är hon en ängel igen. Ganska lättövertalad faktiskt. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Av våra tre islänningar är det endast en som någonsin bockat med ryttare på. Då talar vi om enstaka ganska små bockar under en tid på 7 1/2 år, så det har varit väldigt glest mellan dem där också. Ett par gånger har det varit fråga om protester mot spöet, ett par gånger har det hänt då nån annan häst sprungit o roat sig i hagen bredvid ridplanen och "smittat av sig".

Alla tre har gillat att bocka o göra diverse känguruskutt då de sprungit fritt o lekt, men med ryttare på har det alltså varit sällsynt.

Att sticka har de däremot alla tre prövat på, ena stoet var riktigt besvärligt en tid pga det.

Andra stoet (hon som också kan bocka lite smått) sportade i början med att frysa fast (o ev börja backa) då hon var av annan åsikt om riktningen än ryttaren/den som ledde var, men det beteendet försvann i stort efter att vi lärde känna varandra ordentligt.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag glömde (eftersom jag inte räknar honom som min).
Min gamle Kópur bockar ibland men han är så harmlös och energifattig att alla bara skrattar åt honom. Men bockar gör han ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
69 70 71
Svar
1 413
· Visningar
94 528
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 757
Senast: Halcyon
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
23 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp