Bukefalos 28 år!

Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Svarar lite från andra tråden:

Elina skrev:
Hihi han har minsann fått lite snyggare figur
eller ja det har de ju båda två

svar
Hihi du menar Thengill väl? de som följt oss några år vet att sådär såg han ut "förr" då förstår ni kanske att han gått ner i vikt;)
21783249_185883049.jpg

bild1563_185881380.jpg

Runt 100kilos skillnad.

Och Glampis skillnad:)
1½år
24829832_185882895.jpg


3½år
bild1126_185881243.jpg


Bellabus skrev:
Gullan, du vet vad jag tycker om dina hästar
Gillar hur du tar hand om dom, som en stor gemensam familj.
Blir alltid så glad när du lägger ut nya bilder (speciellt Glampi då han är lite av min favvis på buke)

Guldstjärna till dig!

svar
Oh vad roligt att höra tack vad snäll du är *snyft* Ja de är verkligen som mina barn, jag har 3 barn jag hihi.

Tack tack snälla du!

bjuder på lite äldre bilder jag hittade när Thengill och jag var igång lite mer och då var han 9år.
26674711_185884134.jpg

26674660_185884069.jpg

26674706_185884174.jpg
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Riktigt stor skillnad, jag som följt med sen långt tillbaka i bantningstråden vet ju att han inte varit precis enkel att hålla vikten på. Stor eloge att du fixar det med en av varje nu dessutom. De är ju tokfina båda två. :love:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag hottar väl upp tråden med att skicka vidare min fråga från förra tråden då :p

Brukar ni låta någon yrkeskunnig kolla igenom era hästar regelbundet? I så fall, vad kollar ni och vad är det för yrkesroll som kollar den? Har hästen några problem som behöver följas eller är det i förebyggande syfte?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Ja, en veterinär som är tandläkare kollar igenom hästen en gång per år och gör det som krävs. På Brjánn så tog han bort vargtänder och på Fáni har det slipats ner vassa hakar och ojämnheter.
Och en fysioterapeut eller equiterapeut kollar igenom om jag känner att det behövs.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Idag red jag & Jessica ut på "unghästarna" Snekkja, 5 & Kristall, 4. Det är väl 3e gången som Kristall rids ute & han är hur go som helst.
Så härligt att kunna galoppera på lösa tyglar, gör jag det med Randalin så går de väl i 200 ;) hon tänker ju väldigt mkt framåt :P
Snekkja bjöd Jessica på några bocksprång i galoppen, men de var nog bara för hon tyckte de va så kul med snön!
Det är ju så himla kul med unghästar! :D
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag brukar låta en ET kolla på hästarna en gång om året om det känns ok annars tar jag ut vid behov. Men då masserar jag själv en gång i veckan också.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Hej, är du ny här? I så fall välkommen :D

Känner ju igen namnet, men kan inte direkt koppla dig till någon häst. Kan du inte slänga in en bild och en liten presentation?
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Hej! tack! Ja jag är ny. Det började med salusidorna och sen såg jag dessa trådar.=)
Jag bor på landet utanför Sala med familj. Har ett antal djur på gården också. minigris,höns,kaniner,katter ,hund och en get. Givetvis två underbara islandshästar Ofeigur och Teitur. Figge blir 4 år i sommar och Teitur blir 3 år. Så jag har fullt upp kan man säga framöver. Har även en liten bebis på 6 månader hemma. Men har en underbar sambo som hjälper mig med både häst och tid så jag kan jobba med unghästarna. =) Finns bilder på denna länk. Får inte till stora bilder här.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1238978_page0.html
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL.

Hur utbildad och stabil tycker ni att hästen ska vara för att man ska ge sig in på lätt tävling?
Jag menar då i syfte att ha "utgångsvärde" för att senare tävla mot sig själv och se om man lyckas förbättra hästens bedömning vid tävling.

Jag är självklart medveten om att olika tävlingar innebär olika domare och det faktum att man är fler än ett ekipage på banan samtidigt innebär ett visst mått av slump i bedömningen (domarna hinner inte titta på varje ekipage precis hela tiden, inte så att jag menar att ekipagen förstör för varandra).

Karl -07 är stadig i takt i skritt, trav och galopp. Tempot håller jag stadigt i galoppen, och i skritten beroende på vad jag ber om gällande form och rygg. Ber jag om mer rygg, blir han lite ostadig i tempot i skritt.
I traven jobbar vi på att han ska bli stadig i tempo också, lite svajigare där.
han går i trevlig remontform i skritt, trav och galopp och orkar hålla formen tillräckligt länge i respektive gångart för att orka en lätt klass.
Tölten är inte särskilt stadig på något sätt. Han kan gå en trevlig fyrtaktig tölt men tappar och blir travtaktig. Orkar nog hålla på i tölt tillräckligt länge för en lätt klass, men som sagt inte stadig.

Är det rimligt att be honom att leka lätt klass på tävling för att få tidig bedömning i vår? Vad tycker ni?:angel:
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Så länge de kan hålla ett något sånär jämnt tempo och inte "dör" så känns det väl ok att leka på en tävling.
Man får helt enkelt känna efter hur mycket dom orkar och kan :) Om dom känns redo för en tävling, varför inte prova? =)

KL.
Lånade ut min transport i helgen till en god vän, och fick hem den mer eller mindre som en svinstia. Visst blir man glad? :D
Fyfaasen vad tråkigt det är att spendera förmiddagen åt att ta bort att FRUSET skit och piss som låg kvar...
transportkaos_185992656.jpg


/mindre glad tjej
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Tack så mkt . Ja han är en riktig goding. :laugh: Han är större än fyraåringen! Kommer bli tokstor! Men det är bra för både jag och sambon är långa.



Trist att låna ut saker när man får tbx dom sådär! :(
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL.
Lånade ut min transport i helgen till en god vän, och fick hem den mer eller mindre som en svinstia. Visst blir man glad? :D
Fyfaasen vad tråkigt det är att spendera förmiddagen åt att ta bort att FRUSET skit och piss som låg kvar...
transportkaos_185992656.jpg


/mindre glad tjej

Åh vad roligt, sånt stod jag och tvättade/drog/redde ut ur Sols svans idag. Stumpan har blivit lite lös i magen och halva svansen såg ut som bajs-dreadlocks. :crazy: Blev att sätta på vattenkokaren och bada svans och rumpa ordentligt. Tog en timma innan jag hade fått ut alla bajsklumpar som frusit fast. :eek:

Så nu har hon fått magkur och ska stå inne på nätterna så jag kan hålla koll på hennes mage. Stackars liten, tror det är snön och ev. frostgräs som påverkat.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Trots bajsplock (tur man inte är så äckelmagad när det gäller bajs) så blev dagen ta mig tusan den bästa på lääääääänge!! :love::love::love:


Om ni också har solsken idag så vet jag vart det kommer ifrån. :D För min Sol strålade säkert halvvägs upp till Kiruna. :love::p


Idag testade vi ett nytt upplägg på träningen, Sol var pigg och ville springa, så jag lät henne springa direkt när vi kom in i paddocken. Började med lite lugn tölt några varv och bytte varv vartannat varv så det blev helt varv, åtta, helt varv, åtta. Hon blev så himla mjuk och fin av det. Sen la vi in lite trav och galopp och hon gick helt klockrent i alla gångarter.
Troligtvis världens kortaste ridpass, kan inte ha blivit mer än 10-15 min, men det kändes så himla bra så jag ville inte förstöra det. Jag har verkligen hittat rätt häst för mig, så himla rolig är hon!! :love:



Tänk, jag som satte upp som mål för året att kunna galoppera för volt, så gör hon det redan i januari! :banana:
(förvisso blev volten liiite större i ena varvet, men nu ska vi inte hänga upp oss på petitesser, det var en volt i tretaktsgalopp i alla fall!!)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag skulle säga JA! Åk och kolla på en tävling så förstår du min övertygelse.

Psst! Men jag hade väntat tills tölten satt som ett smäck :)
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag skulle säga JA! Åk och kolla på en tävling så förstår du min övertygelse.

Psst! Men jag hade väntat tills tölten satt som ett smäck :)

Jodå, jag har varit och kollat på tävling, senast i somras/höstas. Varierande kvalitet på hästarna i lätt klass, ganska många fina i öppen klass.

Jag har faktiskt ridit tävling men det är för tio år sedan. Jag tog mig då till B-final i lätt fyrgång på en lånad häst som jag ridit sådär en tio gånger.

Det där med att vänta tills tölten sitter - tja men då blir det ju mer "tävling" och mindre ursprungsbedömning.
Skulle aldrig åka med en häst som inte har en chans att klara arbetsuppgiften dock.

Beroende på vad du menar med "sitter som ett smäck" så undrar jag om det någonsin kommer att ske:angel: och då menar jag att jag antagligen alltid kommer att behöva reglera lite i takt och tempo med halvhalter och inskickande av bakben. För det är väl väldigt få hästar som sköter sig själva.
Och lille Karl är en budgetislänning av rang (köpte som treåring för tio tusen, inte dyrt) så jag räknar verkligen inte med att ha köpt en super-pålle utan har fått en trevlig hobbyponny.
 
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Skrev ett inlägg igår, men allt bara försvann, gör ett nytt försök idag ;)

*KL*

Min nära vän, stallkompis och före detta granne fick akut ta bort sitt 5 åriga halvblodssto i måndags :cry: Hon var jättedålig i kolik vid jul och var till och med inlagd i Skara ett par dygn. Kom hem och var som vanligt. Hon blev pigg och glad igen och allt var frid och fröjd. Men de som hade morgonpasset i måndags märkte att nåt var fel och att hon hade ont. Veterinären ringdes in och hon sa att det troligen inte var nåt att göra. Troligen en eftersläng av att hon var dålig vid jul och det här hade nog gått så långt som till tarmvred. Hon svarade inte på överdoserna av smärtstillande eller kramplösande så tillslut fick hon somna in.

Livet är verkligen orättvist. Dom var så fina ihop och hade inte ens börjat sin karriär tillsammans. Men nu slipper hon ha ont i magen mer, älskade vän :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 307
· Visningar
85 234
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
566
Senast: Enya
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 405
Senast: Sel
·
Samhälle Då fortsätter vi här. Igår röstade Riksdagen JA till preventiva vistelseförbud. Lagen börjar gälla väldigt snart, 1 feb 😀. Det blev som...
29 30 31
Svar
615
· Visningar
20 515
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp